Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Jeremiah »

olfie schreef:Aan tafel lazen wij zojuist uit Jeremia, het 6e hoofdstuk.
Ik deel de zorg van DIA en het greep mij dan ook zeker aan. En dan kunnen we met elkaar wel zeggen dat alles bij de Heere vast ligt, en dat is ook zeer zeker waar.. maar wie kent de sterkte van Zijn toorn? Wie zou niet vrezen? Enerlei wedervaart de boze en de goede.

In Japan is de hitte verklaard tot een natuurramp met record temperaturen boven de 40 graden.
https://nos.nl/artikel/2242964-hittegol ... ar-77.html
In Nederland is het al (bijna) 50 dagen droog en zijn de voorlopige vooruitzichten dat we de komende week de temperaturen ook tot of door de 30 graden kunnen zien gaan.
https://www.weerwoord.be/uploads/5b56fe0a5cecc.png
http://www.weerwoord.be/uploads/5b56ed71a6ba8.png
De buurman die terug komt uit Noorwegen zegt: dit heb ik nog nooit meegemaakt. De boeren moeten hun vee verkopen omdat ze geen eten of drinken voldoende meer kunnen geven. De bomen die van wat humus op de rotsen leven sterven af.
In Griekenland zie we niet anders dan 'bloed en vuur en rookdampen'.
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ze ... -1.1502715
Zéker leidt God alles in Zijn wijs bestuur maar al deze zaken ontkennen is mijns inziens niet anders dan Godslastering. Echter.. ook dat is voorzegt.
Jeremia 6 schreef:Vlucht met hopen, gij kinderen van Benjamin! uit het midden van Jeruzalem, en blaast de bazuin te Thekoa, en heft een vuurteken op te Beth-cherem; want er kijkt een kwaad uit van het noorden, en een grote breuk.
Ik heb wel de dochter Sions bij een schone en wellustige vrouw vergeleken;
Maar er zullen herders tot haar komen met hun kudden; zij zullen tenten rondom tegen haar opslaan; zij zullen een iegelijk zijn ruimte afweiden.
Heiligt den krijg tegen haar, maakt u op, en laat ons optrekken op den middag; o, wee ons! want de dag heeft zich gewend, want de avondschaduwen neigen zich.
Maakt u op, en laat ons optrekken in den nacht, en haar paleizen verderven!
Want zo zegt de Heere der heirscharen: Houwt bomen af, en werpt een wal op tegen Jeruzalem; zij is de stad, die bezocht zal worden; in het midden van haar is enkel verdrukking.
Gelijk een bornput zijn water opgeeft, alzo geeft zij haar boosheid op; geweld en verstoring wordt in haar gehoord, weedom en plaging is steeds voor Mijn aangezicht.
Laat u tuchtigen, Jeruzalem! opdat Mijn ziel niet van u afgetrokken worde, opdat Ik u niet stelle tot een woestheid, tot een onbewoond land.
Zo zegt de Heere der heirscharen: Zij zullen Israels overblijfsel vlijtiglijk nalezen, gelijk een wijnstok; breng uw hand weder, gelijk een wijnlezer, aan de korven.
Tot wie zal ik spreken en betuigen, dat zij het horen? Ziet, hun oor is onbesneden, dat zij niet kunnen toeluisteren; ziet, het woord des Heeren is hun tot een smaad, zij hebben geen lust daartoe.
Daarom ben ik vol van des Heeren grimmigheid, ik ben moede geworden van inhouden; ik zal ze uitstorten over de kinderkens op de straat, en over de vergadering der jongelingen te zamen; want zelfs de man met de vrouw zullen gevangen worden, de oude met dien, die vol is van dagen.
En hun huizen zullen omgewend worden tot anderen, met te zamen de akkers en vrouwen; want Ik zal Mijn hand uitstrekken tegen de inwoners dezes lands, spreekt de Heere.
Want van hun kleinste aan tot hun grootste toe pleegt een ieder van hen gierigheid, en van den profeet aan tot den priester toe bedrijft een ieder van hen valsheid.
En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede.
Zijn zij beschaamd, omdat zij gruwel bedreven hebben? Ja, zij schamen zich in het minste niet, weten ook niet van schaamrood te maken; daarom zullen zij vallen onder de vallenden, ten tijde als Ik hen bezoeken zal, zullen zij struikelen, zegt de Heere.
Zo zegt de Heere: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
Ik heb ook wachters over ulieden gesteld, zeggende: Luistert naar het geluid der bazuin; maar zij zeggen: Wij zullen niet luisteren.
Daarom hoort, gij heidenen! en verneem, o gij vergadering! wat onder hen is.
Hoor toe, gij aarde! Zie, Ik zal een kwaad brengen over dit volk, de vrucht hunner gedachten; want zij merken niet op Mijn woorden, en Mijn wet verwerpen zij.
Van harte mee eens.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

olfie schreef:Aan tafel lazen wij zojuist uit Jeremia, het 6e hoofdstuk.
Ik deel de zorg van DIA en het greep mij dan ook zeker aan. En dan kunnen we met elkaar wel zeggen dat alles bij de Heere vast ligt, en dat is ook zeer zeker waar.. maar wie kent de sterkte van Zijn toorn? Wie zou niet vrezen? Enerlei wedervaart de boze en de goede.

In Japan is de hitte verklaard tot een natuurramp met record temperaturen boven de 40 graden.
https://nos.nl/artikel/2242964-hittegol ... ar-77.html
In Nederland is het al (bijna) 50 dagen droog en zijn de voorlopige vooruitzichten dat we de komende week de temperaturen ook tot of door de 30 graden kunnen zien gaan.
https://www.weerwoord.be/uploads/5b56fe0a5cecc.png
http://www.weerwoord.be/uploads/5b56ed71a6ba8.png
De buurman die terug komt uit Noorwegen zegt: dit heb ik nog nooit meegemaakt. De boeren moeten hun vee verkopen omdat ze geen eten of drinken voldoende meer kunnen geven. De bomen die van wat humus op de rotsen leven sterven af.
In Griekenland zie we niet anders dan 'bloed en vuur en rookdampen'.
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ze ... -1.1502715
Zéker leidt God alles in Zijn wijs bestuur maar al deze zaken ontkennen is mijns inziens niet anders dan Godslastering. Echter.. ook dat is voorzegt.
Dat was in de dagen van Jeremia. Vlak voor het oordeel kwam en onder het oordeel. Men weigerde Jeremia te geloven. 100 jaar eerder was het volk gewaarschuwd en gedreigd met dezelfde oordelen door Jesaja en Hosea. Maar nu, 100 jaar later en zo dicht bij het oordeel konden ze de woorden niet meer verdragen. Hoe staat er nu voor? Men zei toen: Die man spreekt alleen maar oordeel, en dat worden we zat. En men rookte de afgoden en de vrouwen kneden het deeg, om gebeelde koeken te maken voor de Melecheth des hemels. Het woord van Jeremia was hun te zwaar, en verwierpen dat. Het volk werd overgeven aan de verharding van hun hart, en bekenden niet dat Jeremia in de Naam de Heeren sprak. Ze dachten eerder dat Jeremia hun die ellenden toewenste. Denk ook aan de voorzegging van de spotters van de laatste dagen. Luister ook de preek daarover van ds. Dorsman.

Jeremia 7 (gedeeltelijk)
10 En dan komen en staan voor Mijn aangezicht in dit huis, dat naar Mijn Naam genoemd is, en zeggen: Wij zijn verlost, om al deze gruwelen te doen?
11 Is dan dit huis, dat naar Mijn Naam genoemd is, in uw ogen een spelonk der moordenaren? Ziet, Ik heb het ook gezien, spreekt de HEERE.
12 Want gaat nu henen naar Mijn plaats, die te Silo was, alwaar Ik Mijn Naam in het eerst had doen wonen; en ziet, wat Ik daaraan gedaan heb vanwege de boosheid van Mijn volk Israël.
13 En nu, omdat gijlieden al deze werken doet, spreekt de HEERE, en Ik tot u gesproken heb, vroeg op zijnde en sprekende, maar gij niet gehoord hebt, en Ik u geroepen, maar gij niet geantwoord hebt;
14 Zo zal Ik aan dit huis, dat naar Mijn Naam genoemd is, waarop gij vertrouwt, en aan deze plaats, die Ik u en uw vaderen gegeven heb, doen, gelijk als Ik aan Silo gedaan heb.
15 En Ik zal ulieden van Mijn aangezicht wegwerpen, gelijk als Ik al uw broederen, het ganse zaad van Efraïm, weggeworpen heb.
16 Gij dan, bid niet voor dit volk, en hef geen geschrei noch gebed voor hen op, en loop Mij niet aan; want Ik zal u niet horen.
17 Ziet gij niet, wat zij doen in de steden van Juda, en op de straten van Jeruzalem?
18 De kinderen lezen hout op, en de vaders steken het vuur aan, en de vrouwen kneden het deeg, om gebeelde koeken te maken voor de Melecheth des hemels, en anderen goden drankofferen te offeren, om Mij verdriet aan te doen.
19 Doen zij Mij verdriet aan? spreekt de HEERE. Doen zij het zichzelven niet aan, tot beschaming huns aangezichts?
20 Daarom zegt de Heere HEERE alzo: Ziet, Mijn toorn en Mijn grimmigheid zal uitgestort worden over deze plaats, over de mensen en over de beesten, en over het geboomte des velds, en over de vrucht des aardrijks; en zal branden, en niet uitgeblust worden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 jul 2018, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door AnJa »

Psalmen 91

1 Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

AnJa schreef:Psalmen 91

1 Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.
Helemaal waar, maar men moet niet denken dat we met allerlei tegenwerpingen, hoe waar ook, en hoe vaak gebeurt dat, het oordeel kunnen ontvlieden.
De dichter was in de schuilplaats des Allerhoogsten maar vreesde wel: Het haar mijns hoofds is ten berge gerezen, en Uw oordeel HEERE kan niet dan vreselijk wezen.

En nu moet ik hier echt stoppen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wandelende »

Dat oordelen zullen komen en daar ook al 6.000 jaar tekenen en uitwerkingen van zijn is een Bijbels gegeven. Alleen vaststaat, en dat is geen dooddoener, dat we beter bezig kunnen zijn met het zoeken naar de Bron van zaligheid dan het etiketteren van de oordelen. "Welzalig hij, die al zijn kracht
En hulp alleen van U verwacht,
Die kiest de welgebaande wegen;
Steekt hen de hete middagzon
In 't moerbeidal, Gij zijt hun bron,
En stort op hen een milden regen,
Een regen, die hen overdekt,
Verkwikt, en hun tot zegen strekt."
(~)
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door AnJa »

-DIA- schreef:
AnJa schreef:Psalmen 91

1 Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.
Helemaal waar, maar men moet niet denken dat we met allerlei tegenwerpingen, hoe waar ook, en hoe vaak gebeurt dat, het oordeel kunnen ontvlieden.
De dichter was in de schuilplaats des Allerhoogsten maar vreesde wel: Het haar mijns hoofds is ten berge gerezen, en Uw oordeel HEERE kan niet dan vreselijk wezen.

En nu moet ik hier echt stoppen.
Ik bedoel het niet als tegenwerping, Dia.
Maar als een troost!
Als je die Beschutting mag kennen, hoe benauwd het ook wordt, er komt een einde aan!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door liz boer »

Beste mensen doe dan als de mannen van Nineve
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16748
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
AnJa schreef:Psalmen 91

1 Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.
Helemaal waar, maar men moet niet denken dat we met allerlei tegenwerpingen, hoe waar ook, en hoe vaak gebeurt dat, het oordeel kunnen ontvlieden.
De dichter was in de schuilplaats des Allerhoogsten maar vreesde wel: Het haar mijns hoofds is ten berge gerezen, en Uw oordeel HEERE kan niet dan vreselijk wezen.

En nu moet ik hier echt stoppen.
Dan moet je dat ook doen.

Er was ook een psalmdichter die zong

Laten de rivieren in de handen klappen,
de bergen tezamen vrolijk zingen
voor het aangezicht van de HEERE;
want Hij komt om de aarde te oordelen.
Hij zal de wereld oordelen in gerechtigheid
en de volken op billijke wijze oordelen.


[En er was eens een organist die halverwege Psalm 98:4 opeens heel zachtjes ging spelen, alsof het over iets heel verschrikkelijks ging.
Terwijl daar in de onberijmde psalm juist de reden van dat vrolijk zingen en dat handen klappen wordt gegeven: want Hij komt!]
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door eilander »

On-topic maar weer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Jantje »

https://nos.nl/artikel/2242717-langste- ... eraan.html

Handelingen 2 vers 20 en vers 21
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt. En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Orfeo »

Jantje schreef: Handelingen 2 vers 20 en vers 21
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt. En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.
Dat klopt, waarschijnlijk was er rond Pesach van het jaar 33 een maansverduistering.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

De zware onweersbuien trokken net ten oosten van Rijssen langs. Andere plaatsen in Twente was dus na deze hete dag wateroverlast.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/296133/re ... aten-blank#
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door refo »

Heet wordt het vandaag pas. Tot gisteren was het alleen maar warm.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Herman »

refo schreef:Heet wordt het vandaag pas. Tot gisteren was het alleen maar warm.
Heet reserveer ik voor boven de 40 graden Celsius.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:
refo schreef:Heet wordt het vandaag pas. Tot gisteren was het alleen maar warm.
Heet reserveer ik voor boven de 40 graden Celsius.
Ik vind het al dagen heet.
-
Plaats reactie