Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef:Is dit niet wat snel geconcludeerd? Is er onder de boerenberoepsgroep een verhoogd aantal mensen met Parkinson?
We vinden bijvoorbeeld clusters van Parkinson in de bollenstreek, waar heel veel landbouwgif gebruikt wordt.” De eerste aanwijzing voor deze hypothese kwam in 1969, toen een groep jonge mensen in Amerika in 1 nacht tijd het eindstadium van Parkinson bereikten door het gebruik van een illegale designerdrug, die niet getoetst was op toxiciteit. Een van de ingrediënten van de drug lijkt op de pesticide MPTP die tot 10 jaar geleden ook in Nederland wijd en breid gebruikt werd. Hoewel dit gif hier en zelfs in China inmiddels verboden is, wordt het in Amerika nog op grote schaal gebruikt.
https://www.ru.nl/radboudreflects/terug ... -bas-bloem

Overigens is Parkinson geen dementie, maar 35% - 50% van de patiënten ontwikkelt er dementie bij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
Maanenschijn schreef:Is dit niet wat snel geconcludeerd? Is er onder de boerenberoepsgroep een verhoogd aantal mensen met Parkinson?
We vinden bijvoorbeeld clusters van Parkinson in de bollenstreek, waar heel veel landbouwgif gebruikt wordt.” De eerste aanwijzing voor deze hypothese kwam in 1969, toen een groep jonge mensen in Amerika in 1 nacht tijd het eindstadium van Parkinson bereikten door het gebruik van een illegale designerdrug, die niet getoetst was op toxiciteit. Een van de ingrediënten van de drug lijkt op de pesticide MPTP die tot 10 jaar geleden ook in Nederland wijd en breid gebruikt werd. Hoewel dit gif hier en zelfs in China inmiddels verboden is, wordt het in Amerika nog op grote schaal gebruikt.
https://www.ru.nl/radboudreflects/terug ... -bas-bloem

Overigens is Parkinson geen dementie, maar 35% - 50% van de patiënten ontwikkelt er dementie bij.
Er zijn inderdaad aanwijzingen dat vooral in het verleden de bestrijdingsmiddelen erg zijn onderschat. In de fruitteelt is ook een verhoogt aantal gevallen bekend van hersenschade.

Er is in ons land al veel gedaan om deze effecten te minimaliseren. Het buitenland is daar, wat ook jou citaat aangeeft, soms veel lakser in.

Overigens wil ik het helemaal niet bagataliseren hoor, ik onderstreep je zorgen. Al heb ik soms het idee dat men (niet jij) denkt: laten we alles in Nederland verbieden, dan komt het goed. Was het maar zo, maar zo simpel is het niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Charles »

Ik werk al jaren op het gebied van veiligheid bij de overheid. 10 jaar geleden al eens aangekaart dat groot deel van ons werk alleen maar angst aanwakkert en teveel uitstraalt: maar wij (overheid) beschermen u hoor.

Las dit in een interview met Kees van der Pijl. De man heeft gelijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Ik werk al jaren op het gebied van veiligheid bij de overheid. 10 jaar geleden al eens aangekaart dat groot deel van ons werk alleen maar angst aanwakkert en teveel uitstraalt: maar wij (overheid) beschermen u hoor.

Las dit in een interview met Kees van der Pijl. De man heeft gelijk.
Ik denk dat Kees van der Pijl 's datering niet klopt. Hij spreekt over vanaf de jaren negentig, maar vergeet dan gemakshalve de periode van de koude oorlog daarvoor. Dat is bij uitstek een tijd van angstpolitiek.

In de USA was het nog erger: https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Ik werk al jaren op het gebied van veiligheid bij de overheid. 10 jaar geleden al eens aangekaart dat groot deel van ons werk alleen maar angst aanwakkert en teveel uitstraalt: maar wij (overheid) beschermen u hoor.

Las dit in een interview met Kees van der Pijl. De man heeft gelijk.
Ik denk dat Kees van der Pijl 's datering niet klopt. Hij spreekt over vanaf de jaren negentig, maar vergeet dan gemakshalve de periode van de koude oorlog daarvoor. Dat is bij uitstek een tijd van angstpolitiek.

In de USA was het nog erger: https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism
Inderdaad, ik luister net naar Herman van Veen's "De bom valt nooit" wel erg toepasselijk. Angst aanpraten is echt van alle tijden en het leidt vrijwel altijd tot misstanden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Charles »

Ik heb weleens gelezen dat het nut van de Chinese muur niet was om vijanden buiten te houden (dat lukt nooit over zo'n afstand met een muur) maar om een vijandbeeld te creëren. Wij tegen zij.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Charles »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2060759 ... in-rook-op

’Economische groei voor Peking belangrijker dan klimaat’
China gooit kolenmijnen weer open: Nederlandse CO2-besparing in rook op
Door CINDY HUIJGEN EN EDWIN TIMMER

Updated Vandaag, 18:28
Vandaag, 17:00
in BINNENLAND



Ⓒ ANP/HH

AMSTERDAM - De Chinese heropening van kolenmijnen en opstart van nieuwe kolencentrales kleineert elke Nederlandse klimaatmaatregel tot een druppel op de gloeiende plaat. Peking ziet in de huidige energiecrisis geen andere keus om huizen te verwarmen en fabrieken te ondersteunen, maar in drie uur tijd spuwt het immense Aziatische land evenveel broeikasgas uit als Nederlanders in 2030 met gasloze huizen zouden moeten besparen.

„China geeft voorrang aan economische groei boven de impact die dit heeft op het klimaat”, constateert Dieter Helm, professor economie aan de Oxford Universiteit en schrijver van het recente boek Net zero. „Het land opent sneller nieuwe kolencentrales dan dat de VS en Europa ze sluiten. Met als gevolg dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer net zo hard blijft groeien als ze elk jaar sinds 1990 heeft gedaan.”


De klimaattafels spraken af dat Nederland in 2030 48,7 Mton (megaton) CO2 zal besparen ten opzichte van 2020. Die winst wordt door China in twee dagen tenietgedaan. Volgens de website globalcarbonatlas.com stootte het land over 2019 10.175 Mton uit (tegen 155 Mton door NL), ofwel 27,88 Mton per dag. Onze hybride warmtepompen en aardgasvrije wijken moeten in 2030 3,4 Mton minder emissie opleveren in de bebouwde omgeving. Maar dat braken Chinese schoorstenen en uitlaten in drie uurtjes uit.

’Ridicuul’
„Het is ridicuul”, reageert emeritus professor Guus Berkhout van de stichting Clintel. „We jagen Nederlandse huishoudens de armoede in met onze energietransitie, maar door wat er in China allemaal gebeurt, levert het voor het wereldwijde klimaat geen bal op.” Ook de Chinese uitstoot per hoofd van de bevolking (7,1 ton CO2) groeit rap. Nederland zat in 2019 weliswaar hoger (9,1), maar China was toen het gemiddelde van de Europese Unie reeds voorbij (6,6).

Oxford-hoogleraar Helm twijfelt er niet aan dat de Chinese uitstoot met de huidige kolenspurt nog verder toeneemt. Peking gooit gesloten kolenmijnen weer open en vraagt bedrijven op volle capaciteit steenkolen te produceren, zelfs als dat limieten overschrijdt. Veiligheidsmaatregelen zijn drastisch versoepeld, terwijl die juist waren aangescherpt na ernstige ongelukken waarbij vorig jaar 39 kompels om het leven kwamen. Maar steenkool, goed voor 60 procent van de energie in China, is met de huidige gasprijzen de goedkoopste uitweg.


Ⓒ ANP/HH
Afhankelijk van Rusland
Benny Peiser, directeur van de Global Warming Policy Foundation, betwijfelt of Chinese emissies echt zullen dalen. „Peking toont nu aan dat ze er alles aan zullen doen om huizen warm te houden. Doen ze dat niet, dan pleegt de Communistische Partij zelfmoord. Daarbij komt nog dat de vraag naar energie de komende decennia met de helft zal stijgen. Van Russisch gas wil Peking niet afhankelijk zijn, dus blijft steenkool de goedkoopste en veiligste energiebron.”


Het Planbureau voor de Leefomgeving, dat donderdag doorrekeningen presenteerde van het mondiale klimaatbeleid, is uiterst kritisch op de aangekondigde plannen van China. Het land moet de komende jaren inzetten op het afbouwen van kolen. „Dat is een heel grote uitdaging en heeft ook een groot effect. Het land kondigt nu wel ambitieuze maatregelen voor 2060 aan, maar op de korte termijn moet er veel meer gebeuren”, aldus de onderzoekers.

Zij constateren ook dat China tot 2030 juist veel meer broeikasgassen gaat uitstoten. Tegelijkertijd heeft het land nu wel aangekondigd in 2060 ’netto nul’ broeikassen de atmosfeer in te willen blazen. De onderzoekers: „Er zit nog een groot gat en je kunt je ook afvragen of ze de ’netto nul’ uitstoot (van alle broeikasgassen) wel gaan halen.”

Deels hypocriet
Kritiek vanuit Europa op de hoge Chinese uitstoot is deels hypocriet. Het is immers de vervuilende productie van consumentengoederen die vanuit Europa naar China is verhuisd. Daarom ziet Oxford-professor Helm maar één oplossing: „Op alle spullen die Europa vanuit China importeert, zou een koolstofbelasting moeten worden betaald. Dat zou een enorme stimulans betekenen voor China om klimaatverandering serieus te nemen.”

Peiser beziet het anders. Hij vraagt zich af hoelang Europese burgers het nog zullen accepteren dat zij opdraaien voor peperduur klimaatbeleid dat vervolgens teniet wordt gedaan door grote vervuilers als China en India. „Er moet toch een moment komen dat mensen zeggen: ’Het is genoeg. Ik kan het mij niet veroorloven om nog meer te betalen voor jullie groene dromen.’ Het zou zomaar eens kunnen dat de hoge energieprijzen het laatste zetje betekenen.”
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Ambtenaar »

En wat wil je hiermee zeggen? Dat Nederland daarom maar geen klimaatmaatregelen moet nemen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

Het loopt vast.... en geen mens doet het in feite, al erkent men dat niet. Als om je heen kijkt, de krant leest, of anderszins het nieuws hoort, merk je toch dat het allemaal vast loopt. Geen gas? Maar dan krijgen we het koud als het vriest... Wie houdt de vluchtelingstromen tegen? En wat stellen we ons betrouwen meer op mensen.... Allemaal vaccineren, en samen redden we het wel. Samen opkomen voor minderheden. Ja, maar niet elke minderheid. Wat doet Europa als een land te conservatief is en nog een beetje ethisch denk? Dat land moet 'bekeerd' worden, anders geen plek meer in de EU. En wat speelt er nog meer op het wereldtoneel? Iedereen die het nieuws volgt kan het rijtje 'vastlopers' uitbreiden. Maar toch... de mens wil doorgaan en niet inkeren. Ik hoor het een bekend prediker nog zeggen: Gaan we door? Gos gaat ook door. En dat lijken we te vergeten. En ik denk wel eens, niet zomaar vergeten, maar bewust uitbannen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:Het loopt vast.... en geen mens doet het in feite, al erkent men dat niet. Als om je heen kijkt, de krant leest, of anderszins het nieuws hoort, merk je toch dat het allemaal vast loopt. Geen gas? Maar dan krijgen we het koud als het vriest... Wie houdt de vluchtelingstromen tegen? En wat stellen we ons betrouwen meer op mensen.... Allemaal vaccineren, en samen redden we het wel. Samen opkomen voor minderheden. Ja, maar niet elke minderheid. Wat doet Europa als een land te conservatief is en nog een beetje ethisch denk? Dat land moet 'bekeerd' worden, anders geen plek meer in de EU. En wat speelt er nog meer op het wereldtoneel? Iedereen die het nieuws volgt kan het rijtje 'vastlopers' uitbreiden. Maar toch... de mens wil doorgaan en niet inkeren. Ik hoor het een bekend prediker nog zeggen: Gaan we door? Gos gaat ook door. En dat lijken we te vergeten. En ik denk wel eens, niet zomaar vergeten, maar bewust uitbannen.
Ik ben het met je eens Dia dat we in ernstige tijden leven.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Wim Anker »

https://www.nu.nl/klimaat/6160712/ziet- ... -ogen.html

Fakenews nu.nl :humhihi
Wat proberen ze te bereiken?
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef:https://www.nu.nl/klimaat/6160712/ziet- ... -ogen.html

Fakenews nu.nl :humhihi
Wat proberen ze te bereiken?
Wat is er fake aan?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door DDD »

Een heel nuchtere constatering, denk ik. Het was het eerste wat ik dacht toen ik hoorde over het nieuwe dorp in Zuidplas: waarom heeft niemand het over de vraag of we dit deel nog wel in stand kunnen houden?

Overigens denk ik dat Nederland mogelijk wel een dijk van 20 meter hoog kan bouwen. Stuwdammen zijn ook denkbaar, tenslotte. Maar het zal een vermogen kosten om het water uit de rivieren weg te pompen.
Plaats reactie