Zorg wordt onbetaalbaar

Posthoorn

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Berichtdoor Posthoorn » 25 Jun 2020, 08:52

Mara

Berichtdoor Mara » 15 Sep 2020, 13:36

Radar deed onderzoek naar de verstrekking van (teveel) medicijnen:

Het gebeurt niet zelden dat er te veel medicatie voorgeschreven wordt terwijl vooraf al bekend is dat de medicijnen niet nodig zijn, of in ieder geval niet zovéél. Een derde van de ruim 30.000 deelnemers aan onderzoek van Radar heeft hiermee te maken gehad. De reden: de zorgverzekeraar vergoedt soms alleen in combinatie met een ander medicijn, of per grote (standaard)verpakking. Het gevolg: veel medicijnen worden ongebruikt weer ingenomen en vernietigd.

Ruim een kwart (26%) van de 31.511 respondenten heeft weleens een te grote hoeveelheid van een medicijn/hulpmiddel gekregen, terwijl van tevoren al bekend was dat dit onnodig veel zou zijn.

'Bijvoorbeeld', zo laat een deelnemer aan het onderzoek weten: 'medicijnen tegen obstipatie. Had een paar zakjes nodig, maar kreeg een hele doos van 30 stuks. Kreeg als antwoord dat de verzekering alleen de grote dozen vergoedde!!? Heel veel medicijnen naar de apotheek terug kunnen brengen. Die gooien het gewoon weg, terwijl medicijnen nog in verpakking zitten en houdbaarheidsdatum een paar jaar is!'

15 procent kreeg weleens een middel voorgeschreven dat überhaupt niet nodig was. Dit gebeurt bijvoorbeeld omdat de medicatie die wel nodig is alleen wordt vergoed wanneer het wordt uitgegeven in combinatie met zo'n middel, zoals in deze twee voorbeelden van deelnemers aan het onderzoek:

'Bij cholestorolinjectie ben ik verplicht er ook een pil bij te nemen omdat ik anders de injectie niet vergoed krijg.'
'Bij een zwaar medicijn kreeg ik ook laxeermiddelen terwijl ik geen last van verstopping had. Dit ook aangegeven aan de apotheek maar ik moest het laxeermiddel afnemen anders kreeg ik het medicijn niet mee!'
radar.avrotros.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon

Posthoorn

Berichtdoor Posthoorn » 24 Sep 2020, 08:49

DDD

Berichtdoor DDD » 24 Sep 2020, 09:03

Ja. Hoewel ik het deels wel eenzijdig vind, juist voor een gezondheidseconoom. De grote laboratoria zijn inderdaad goed schaalbaar, maar de signaleringsfunctie van regionale ziekenhuislaboratoria van kleinschalige besmettelijke uitbraken gaat bij een concurrentiemodel wel verloren. En dat is zeker niet alleen maar winst, vanuit gezondheidseconomisch oogpunt.

Ambtenaar

Berichtdoor Ambtenaar » 24 Sep 2020, 09:26

DDD schreef:Ja. Hoewel ik het deels wel eenzijdig vind, juist voor een gezondheidseconoom. De grote laboratoria zijn inderdaad goed schaalbaar, maar de signaleringsfunctie van regionale ziekenhuislaboratoria van kleinschalige besmettelijke uitbraken gaat bij een concurrentiemodel wel verloren. En dat is zeker niet alleen maar winst, vanuit gezondheidseconomisch oogpunt.

Maar nu hebben we een probleem, omdat die kleine labs simpelweg de capaciteit niet kunnen leveren. Bovendien is dit een dossier vol met perversiteiten, zoals blijkt uit het artikel van FTM, ook te beluisteren via de podcast "Frederique vraagt door".

Terug naar “Actuele zaken”