Zorg wordt onbetaalbaar

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Radar deed onderzoek naar de verstrekking van (teveel) medicijnen:

Het gebeurt niet zelden dat er te veel medicatie voorgeschreven wordt terwijl vooraf al bekend is dat de medicijnen niet nodig zijn, of in ieder geval niet zovéél. Een derde van de ruim 30.000 deelnemers aan onderzoek van Radar heeft hiermee te maken gehad. De reden: de zorgverzekeraar vergoedt soms alleen in combinatie met een ander medicijn, of per grote (standaard)verpakking. Het gevolg: veel medicijnen worden ongebruikt weer ingenomen en vernietigd.

Ruim een kwart (26%) van de 31.511 respondenten heeft weleens een te grote hoeveelheid van een medicijn/hulpmiddel gekregen, terwijl van tevoren al bekend was dat dit onnodig veel zou zijn.

'Bijvoorbeeld', zo laat een deelnemer aan het onderzoek weten: 'medicijnen tegen obstipatie. Had een paar zakjes nodig, maar kreeg een hele doos van 30 stuks. Kreeg als antwoord dat de verzekering alleen de grote dozen vergoedde!!? Heel veel medicijnen naar de apotheek terug kunnen brengen. Die gooien het gewoon weg, terwijl medicijnen nog in verpakking zitten en houdbaarheidsdatum een paar jaar is!'

15 procent kreeg weleens een middel voorgeschreven dat überhaupt niet nodig was. Dit gebeurt bijvoorbeeld omdat de medicatie die wel nodig is alleen wordt vergoed wanneer het wordt uitgegeven in combinatie met zo'n middel, zoals in deze twee voorbeelden van deelnemers aan het onderzoek:

'Bij cholestorolinjectie ben ik verplicht er ook een pil bij te nemen omdat ik anders de injectie niet vergoed krijg.'
'Bij een zwaar medicijn kreeg ik ook laxeermiddelen terwijl ik geen last van verstopping had. Dit ook aangegeven aan de apotheek maar ik moest het laxeermiddel afnemen anders kreeg ik het medicijn niet mee!'
radar.avrotros.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

Ja. Hoewel ik het deels wel eenzijdig vind, juist voor een gezondheidseconoom. De grote laboratoria zijn inderdaad goed schaalbaar, maar de signaleringsfunctie van regionale ziekenhuislaboratoria van kleinschalige besmettelijke uitbraken gaat bij een concurrentiemodel wel verloren. En dat is zeker niet alleen maar winst, vanuit gezondheidseconomisch oogpunt.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ja. Hoewel ik het deels wel eenzijdig vind, juist voor een gezondheidseconoom. De grote laboratoria zijn inderdaad goed schaalbaar, maar de signaleringsfunctie van regionale ziekenhuislaboratoria van kleinschalige besmettelijke uitbraken gaat bij een concurrentiemodel wel verloren. En dat is zeker niet alleen maar winst, vanuit gezondheidseconomisch oogpunt.
Maar nu hebben we een probleem, omdat die kleine labs simpelweg de capaciteit niet kunnen leveren. Bovendien is dit een dossier vol met perversiteiten, zoals blijkt uit het artikel van FTM, ook te beluisteren via de podcast "Frederique vraagt door".
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Dodo »

Ik ken iemand die voor kanker behandeld wordt, met een slechte prognose. Ze heeft het boek van dokter Cortvriendt gekocht, hij heeft onderzoek gedaan naar kanker en voeding. "Eet nooit meer suiker!".
Ze is wonderbaarlijk opgeknapt! De prognose is nog steeds heel slecht, maar ze heeft zoveel meer energie en ze heeft de laatste chemokuur heel goed doorstaan. De dokters zijn erg verbaasd over haar vooruitgang. Ze zien het als een wonder, en ook als gevolg van juiste medicijnen en deze manier van eten.
Ik vond het erg interessant. Op dit gebied is nog veel winst te halen - tegen lage kosten.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Ik ken iemand die voor kanker behandeld wordt, met een slechte prognose. Ze heeft het boek van dokter Cortvriendt gekocht, hij heeft onderzoek gedaan naar kanker en voeding. "Eet nooit meer suiker!".
Ze is wonderbaarlijk opgeknapt! De prognose is nog steeds heel slecht, maar ze heeft zoveel meer energie en ze heeft de laatste chemokuur heel goed doorstaan. De dokters zijn erg verbaasd over haar vooruitgang. Ze zien het als een wonder, en ook als gevolg van juiste medicijnen en deze manier van eten.
Ik vond het erg interessant. Op dit gebied is nog veel winst te halen - tegen lage kosten.
Zo is het maar net.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Dodo schreef:Ik ken iemand die voor kanker behandeld wordt, met een slechte prognose. Ze heeft het boek van dokter Cortvriendt gekocht, hij heeft onderzoek gedaan naar kanker en voeding. "Eet nooit meer suiker!".
Ze is wonderbaarlijk opgeknapt! De prognose is nog steeds heel slecht, maar ze heeft zoveel meer energie en ze heeft de laatste chemokuur heel goed doorstaan. De dokters zijn erg verbaasd over haar vooruitgang. Ze zien het als een wonder, en ook als gevolg van juiste medicijnen en deze manier van eten.
Ik vond het erg interessant. Op dit gebied is nog veel winst te halen - tegen lage kosten.
Zo is het maar net.
Precies. Hieruit blijkt maar weer dat een wondergeloof niet eens een god nodig heeft......
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Dodo schreef:Ik ken iemand die voor kanker behandeld wordt, met een slechte prognose. Ze heeft het boek van dokter Cortvriendt gekocht, hij heeft onderzoek gedaan naar kanker en voeding. "Eet nooit meer suiker!".
Ze is wonderbaarlijk opgeknapt! De prognose is nog steeds heel slecht, maar ze heeft zoveel meer energie en ze heeft de laatste chemokuur heel goed doorstaan. De dokters zijn erg verbaasd over haar vooruitgang. Ze zien het als een wonder, en ook als gevolg van juiste medicijnen en deze manier van eten.
Ik vond het erg interessant. Op dit gebied is nog veel winst te halen - tegen lage kosten.
Zo is het maar net.
Het probleem is hier wel dat kanker een ziekte is met veel varianten en oorzaken.
Mijn vriendin had een ernstige darmziekte en at alleen maar puur, zeer gezond, onbewerkt, ongekruid en vrijwel suikerloos.
Omdat ze van heel veel voedingsmiddelen ernstige ontstekingen kreeg.
Toen ze de diagnose kanker kreeg, kon er met voeding dus niets meer bereikt worden, omdat ze al heel veel groenten en fruit at.
En moest ze aan de flesjes dieetvoeding, die dus veel suiker bevat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Het probleem is hier wel dat kanker een ziekte is met veel varianten en oorzaken.
Mijn vriendin had een ernstige darmziekte en at alleen maar puur, zeer gezond, onbewerkt, ongekruid en vrijwel suikerloos.
Omdat ze van heel veel voedingsmiddelen ernstige ontstekingen kreeg.
Toen ze de diagnose kanker kreeg, kon er met voeding dus niets meer bereikt worden, omdat ze al heel veel groenten en fruit at.
En moest ze aan de flesjes dieetvoeding, die dus veel suiker bevat.
Ik hou niet zo van dit ge-'jamaar'. Het gaat om een trend. Bovendien is er meer wat een mens nodig heeft dan groente en fruit.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Deze foto is gemaakt door een kunstenares. Zij werd geopereerd en dit was het afval. Zes vuilniszakken!!
Afbeelding

En nee, dit gaat niet over maskers, gazen, schorten e.d. maar ook over scalpels en scharen. Die makkelijk gesteriliseerd zouden kunnen worden in de autoclaaf. Die is er tenslotte voor uitgevonden.

Waarom worden scharen ingevlogen vanuit Japan en na één knip in de prullenbak gegooid?"
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... l-operatie
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie