Zorg wordt onbetaalbaar

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

DDD schreef:@Hollander:
Dat actieve, kritische consumenten veel te sterk voor hun rechten opkomen, sluit helemaal niet uit dat aan de andere kant van de maatschappij -mede juist daarom- mensen ten onrechte buiten de boot vallen, toch?

Het is allebei de moeite van het benoemen waard, maar de conclusie dat alles prima verloopt, is in zo'n toestand mijns inziens erg kortzichtig.
Op beide punten: eens. Maar dat had je ook kunnen weten als je mijn eerdere berichten in ogenschouw had genomen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Als er voldoende werkgelegenheid is en er prangendere kwesties zijn dan dat...
Juist en daarom heeft de overheid de aandelen Air France-KLM niet betaald uit de vastgestelde budgetten van de rijksbegroting. Juist om deze aankoop van aandelen niet ten koste te laten gaan van uitgaven aan zorg, sociale zekerheid, onderwijs, defensie, enzovoorts. Daarom: laat het naast elkaar staan. Je speelt al ruim een jaar 'het kapitaal' uit tegen 'het sociale stelsel'. Daar ben ik het fundamenteel mee oneens, want het is een oneerlijke voorstelling van zaken.
Ze hadden ook kunnen uitleggen waarom ze het gingen doen.
In eens meldde ze dat ze 500 miljoen gingen over maken.
Eerder was ik erg links, daar heb ik nu meer afstand van gedaan maar dan nog vind ik het treurig dat de sociale stelsel wordt uitgehold.
Vind je het niet erg dan dat ziekenhuizen gesloten moeten worden ? ten koste van wat vraag ik me af.
Dat verzekeraars vrij baan wordt gegeven om te doen wat ze willen waardoor er medicijnen zijn die onbetaalbaar zijn voor de midden en lagere klassen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef: Ze hadden ook kunnen uitleggen waarom ze het gingen doen.
In eens meldde ze dat ze 500 miljoen gingen over maken.

Ooit weleens gehoord van prijsverhogingen wanneer de openbare publiciteit wordt gezocht?
Lees de kamerbrief voor de motivatie, voordat je concludeert dat er geen uitleg is geweest: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... france-klm
Eerder was ik erg links, daar heb ik nu meer afstand van gedaan maar dan nog vind ik het treurig dat de sociale stelsel wordt uitgehold.
Vind je het niet erg dan dat ziekenhuizen gesloten moeten worden ? ten koste van wat vraag ik me af.
Dat verzekeraars vrij baan wordt gegeven om te doen wat ze willen waardoor er medicijnen zijn die onbetaalbaar zijn voor de midden en lagere klassen.
Over die ziekenhuizen heb ik inderdaad een andere mening.

Overigens klopt je vermeende verband tussen zorgverzekeraars en onbetaalbare medicatie niet. Dat ligt veel meer bij de farmaceutische industrie en/of de overheidsbepalingen voor de basisverzekering.

En hier laat ik het bij. Ik ga met weekendverlof. ;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Boertje »

Ik herhaal mijn betoog.

Wat als de zorgverzekeringen niet geprivatiseerd waren? Zouden we dan goedkoper uit geweest zijn. In ieder geval scheelt dat een winsttoeslag alsmede de hoge salarissen aan de top.
Wat als alle artsen gewoon in overheidsdienst zouden zijn? Ook dit lijkt me goedkoper. Wel zouden ze dan recht hebben op een wat normalere uurweek. Dat loopt bij sommige groepen echt de spuigaten uit. Ook zij hebben een gezin.
Wat als de overheid zelf een landelijke apotheek/pharmacy heeft en daarmee medicijnen maakt en kan leveren tegen een normale prijs aan de locale apotheek.
Wat als de bejaardentehuizen weer volop gebouwd worden. Zou dat niet de krapte op de woningmarkt helpen en het tekort aan personeel beter kunnen sturen?

Zo is er wel meer te bedenken.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:Ik herhaal mijn betoog.

Wat als de zorgverzekeringen niet geprivatiseerd waren? Zouden we dan goedkoper uit geweest zijn. In ieder geval scheelt dat een winsttoeslag alsmede de hoge salarissen aan de top.
Wat als alle artsen gewoon in overheidsdienst zouden zijn? Ook dit lijkt me goedkoper. Wel zouden ze dan recht hebben op een wat normalere uurweek. Dat loopt bij sommige groepen echt de spuigaten uit. Ook zij hebben een gezin.
Wat als de overheid zelf een landelijke apotheek/pharmacy heeft en daarmee medicijnen maakt en kan leveren tegen een normale prijs aan de locale apotheek.
Wat als de bejaardentehuizen weer volop gebouwd worden. Zou dat niet de krapte op de woningmarkt helpen en het tekort aan personeel beter kunnen sturen?

Zo is er wel meer te bedenken.
Ja dat spui ik hier ook uit.
Ik zal het ook wel eens mis hebben maar vind dat ze daar wel meer rekening mogen houden.
Opkomen voor de minder bedeelden is juist iets heel Bijbels.
Jezus kwam ook voor hen heel vaak op.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door huisman »

Ik herhaal mijn betoog.

Wij hebben in ons land een zorgsector/stelsel waar wij dankbaar voor mogen/moeten zijn. Iedereen in ons land die noodzakelijke zorg behoeft kan deze krijgen. Deze zorg is kwalitatief één van de beste van de wereld.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... k-2-europa

https://nl.cignaglobal.com/top-10-count ... are-system

Vr gt,
huisman
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door parsifal »

Deels met Huisman eens, al kan het beter en dat moet gewoon benoemd worden. In Zweden is de zorg nog wat beroerder, al heeft het daar ook te maken met de veel aantrekkelijker arbeidsvoorwaarden in Noorwegen. Echter er zijn zaken die Nederland van Zweden kan leren, bijvoorbeeld gecombineerde zorg en taalopleidingen voor vluchtelingen.

Verder denk ik dat je gewoon ook voor de zorg naar een systeem moet waar je rekent in kosren per verwachte toegevoegde levensjaren (eventueel kwaliteitsaangepast).

Op hetzelfde moment moet je ook beseffen dat de kwaliteit van zorg heel hard omhoog gaat als personeel minder gestressed is. Besteed genoeg geld aan het verlagen van de werkdruk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:Ik herhaal mijn betoog.

Wij hebben in ons land een zorgsector/stelsel waar wij dankbaar voor mogen/moeten zijn. Iedereen in ons land die noodzakelijke zorg behoeft kan deze krijgen. Deze zorg is kwalitatief één van de beste van de wereld.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... k-2-europa

https://nl.cignaglobal.com/top-10-count ... are-system

Vr gt,
huisman
Klopt voor de gezondheidszorg. Ik ben benieuwd naar de staatjes vwb de ouderenzorg.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

huisman schreef:Ik herhaal mijn betoog.

Wij hebben in ons land een zorgsector/stelsel waar wij dankbaar voor mogen/moeten zijn. Iedereen in ons land die noodzakelijke zorg behoeft kan deze krijgen. Deze zorg is kwalitatief één van de beste van de wereld.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... k-2-europa

https://nl.cignaglobal.com/top-10-count ... are-system

Vr gt,
huisman
Dat is een aperte leugen. In het draadje over de staat van de sociale rechtsstaat zijn met onderbouwing concrete voorbeelden genoemd waarin dit bewijsbaar niet opgaat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:Ik herhaal mijn betoog.

Wij hebben in ons land een zorgsector/stelsel waar wij dankbaar voor mogen/moeten zijn. Iedereen in ons land die noodzakelijke zorg behoeft kan deze krijgen. Deze zorg is kwalitatief één van de beste van de wereld.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... k-2-europa

https://nl.cignaglobal.com/top-10-count ... are-system

Vr gt,
huisman
Dat is een aperte leugen. In het draadje over de staat van de sociale rechtsstaat zijn met onderbouwing concrete voorbeelden genoemd waarin dit bewijsbaar niet opgaat.
Wat is dan volgens jou een leugen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Hollander schreef: Ik wil je best een drietal voorbeelden geven over de eisende samenleving:
- Vorig jaar was één merk hooikoortstablet langdurig niet op voorraad. Ik heb mensen uitgebreid horen klagen over het gebrek van deze tablet.
Soms werken generieke - goedkopere - medicijnen net zo goed, maar soms ook niet. Bovendien kunnen ze bijwerkingen veroorzaken.
Dus dat geklaag is niet altijd onterecht.
Hollander schreef:De drukke SEH afdelingen vanwege mensen die om de kleinste pijntjes komen én ook nog zuchtend en steunend in de wachtkamer zitten, want ze móeten nú geholpen worden.
Je kunt niet met een snee in je vinger bij de SEH terecht. Bovendien werken ze met kleurcodes.
Er staat met chocoladeletters op het scherm in de wachtkamer dat dit van je eigen risico afgaat, dus als iemand het daar voor over heeft?
Hollander schreef:De maatschappelijke grote verontwaardiging over het niet meer (of slechts deels) vergoeden van bepaalde hulpmiddelen of dure medicatie. De media heeft veelal de insteek door direct te analyseren: 'Welke patiënten worden de dupe?'
Welke hulpmiddelen doel je dan op? Rollator, bril, gehoorapparaat komt vaak geheel of grotendeels voor eigen rekening.
Net als bepaalde medicijnen.
Wij hebben in ons gezin te maken met dure medicijnen, waarover de minister onderhandelt, maar dat ligt wel iets genuanceerder kan ik je vertellen.
Je moet niet vergeten dat dat nieuws vaak achterhaald is. Als het in de krant komt, wordt het al ingenomen, heeft een fabrikant soms een aantal jaargiftes ter beschikking gesteld.

Voorbeeld: een aantal patiënten met macula degeneratie test op dit moment een nieuw medicijn, gedurende 2 jaar. Het wordt dus al door een testgroep gebruikt. Als blijkt dat het beter werkt dan het oude middel, zal er dus onderhandeld gaan worden. Uiteindelijk kun je dan misschien over 3 jaar in de krant lezen dat er een nieuw middel op de markt is. Terwijl er al veel patiënten mee geholpen of genezen zijn.
Hollander schreef:Zouden de personeelstekorten ook schrijnend zijn als de eisen van zorgpersoneel én zorgvragers (lees: de complete samenleving) minder hoog zouden zijn?
Ik had daar al antwoord op gegeven. Ik vind de salarissen in de zorg niet te hoog. Ik hoor ook niets over eisen. Het zijn veelal hardwerkende gemotiveerde mensen.
Eisen zorgvragers te veel? Kun je daar een concreet voorbeeld van noemen?
Ik hoor steeds vaker nl. dat mensen een behandeling weigeren, als ze te horen hebben gekregen dat ze niet meer kunnen genezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Aan de ene kant heeft huisman een punt. De Nederlandse zorg is inderdaad voor iedereen toegankelijk het niveau is hoog. Aan de andere kant wordt de dekking van de basisverzekering elk jaar minder en stijgen de premies. Ook het eigen risico van € 385,00 is voor veel mensen een behoorlijke kosten post die niet iedereen op kan brengen. En na het betalen van het eigen risico is het niet klaar met de kosten. Ook voor veel medicatie betaal je, ondanks de ziektekostenverzekering, een eigen bijdrage. Niet iedereen kan dat betalen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Hollander schreef:Ik wil je best een drietal voorbeelden geven over de eisende samenleving:
- Vorig jaar was één merk hooikoortstablet langdurig niet op voorraad. Ik heb mensen uitgebreid horen klagen over het gebrek van deze tablet.
- De drukke SEH afdelingen vanwege mensen die om de kleinste pijntjes komen én ook nog zuchtend en steunend in de wachtkamer zitten, want ze móeten nú geholpen worden.
- De maatschappelijke grote verontwaardiging over het niet meer (of slechts deels) vergoeden van bepaalde hulpmiddelen of dure medicatie. De media heeft veelal de insteek door direct te analyseren: 'Welke patiënten worden de dupe?'
Het aantal voorbeelden kan nog veel groter.
Er is inderdaad sprake van een groep mensen binnen de samenleving die zich 'eisend' opstelt. Ik kan het nog aanvullen: mensen die nog snel een nieuwe bril nemen, omdat ze er 'recht' op hebben volgens de verzekering. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Een mooi initiatief is dan ook bijv. de website http://www.thuisarts.nl. Mensen kunnen deze raadplegen met name voor huis-tuin-keukenkwalen, zodat ze niet voor elk wissewasje naar de huisarts hoeven te gaan. Ik heb gelezen dat dit al voor vermindering van huisartsbezoeken heeft gezorgd.

Dit gezegd hebbende, blijf ik van mening dat het huidige zorgstelsel mankementen vertoont. Er wordt op de vekeerde manier bezuinigd. Bovendien is het merkwaardig dat juist na invoering van het marktstelsel duurder is geworden in plaats van goedkoper. Zie dit artikel: https://www.groene.nl/artikel/de-kosten-in-de-zorg.
Terwijl anderzijds mensen gedupeerd worden door de (te) hoge kosten voor medische behandeling.

Het getuigt van weinig barmhartigheid de ogen hiervoor te sluiten zolang we het zelf nog goed hebben.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:Ik herhaal mijn betoog.

Wij hebben in ons land een zorgsector/stelsel waar wij dankbaar voor mogen/moeten zijn. Iedereen in ons land die noodzakelijke zorg behoeft kan deze krijgen. Deze zorg is kwalitatief één van de beste van de wereld.

https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... k-2-europa

https://nl.cignaglobal.com/top-10-count ... are-system

Vr gt,
huisman
Dat is een aperte leugen. In het draadje over de staat van de sociale rechtsstaat zijn met onderbouwing concrete voorbeelden genoemd waarin dit bewijsbaar niet opgaat.
Wat is dan volgens jou een leugen?
Dat de zorg in Rotterdam-Zuid van dezelfde kwaliteit is als jij krijgt. Dat is gewoon aantoonbaar onjuist. Er zijn allerlei objectieve en subjectieve bronnen die duidelijk maken dat er sprake is van grote verschillen in de kwaliteit van de eerstelijnszorg, en dat professionals duidelijk stellen dat mensen in hun regio niet de beschikking hebben over de noodzakelijke eerstelijns (basis)zorg, gewoon omdat er onvoldoende huisartsen zijn, bijvoorbeeld.

Het is dan echt ongepast om vanuit je eigen dorp te zeggen dat het allemaal prima geregeld is. Dat is in theorie wel waar, maar waar niets is verliest -in dit geval- de arme burger zijn recht.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

merel schreef:Aan de ene kant heeft huisman een punt. De Nederlandse zorg is inderdaad voor iedereen toegankelijk het niveau is hoog. Aan de andere kant wordt de dekking van de basisverzekering elk jaar minder en stijgen de premies. Ook het eigen risico van € 385,00 is voor veel mensen een behoorlijke kosten post die niet iedereen op kan brengen. En na het betalen van het eigen risico is het niet klaar met de kosten. Ook voor veel medicatie betaal je, ondanks de ziektekostenverzekering, een eigen bijdrage. Niet iedereen kan dat betalen.
In de praktijk is dat niet waar. Voor sommige mensen is er onvoldoende zorg. Dat zijn nog incidenten, in die zin dat er niet heel vaak mensen overlijden omdat er geen zorg beschikbaar was. Maar het komt wel voor, en niet op het platteland. Zie het draadje over de staat van de rechtsstaat en de zorg.
Plaats reactie