D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Bericht door Van Ewijk »

Hoe kan het natuurlijk ook al weer anders?
Deze politieke partij met zijn welbekende ''vernieuwingsdrang'' gaat weer eens morrelen aan de oude vertrouwde maatschappelijke instituten.
Bij gebrek aan belangrijke prioriteiten (of een teveel aan mislukte zoals de gekozen Burgemeester waar niemand op zat te wachten.) worden de pijlen nu gelanceerd op de Zondagsrust.
De wet is ''verouderd'' en ''overbodig''
http://www.volkskrant.nl/politiek/d66-k ... ~a4257784/

Mijn persoonlijke visie geef ik zelf bij deze al vast.
Wat ik als christen vind laat zich makkelijk in vullen.
Maar zelfs vanuit seculier standpunt gezien is dit gewoon ideologische muggenzifterij.
Iedereen, religieus of niet, stelt het op prijs dat we minstens één dag in de week voor onszelf hebben.
D66 ziet dat natuurlijk liever anders en heeft graag dat we ons 24/7 oproepbaar houden voor de 24-uurs economie.
Straks word het de normaalste zaak van de wereld als je door je werkgever op de rustdag gewoon word ingeroosterd.
Allicht kan men weigeren zoals men dat ook op de Zaterdag kan, echter weten we allemaal dat dit de arbeidsverhoudingen niet echt bevorderd.
In deze tijd van gebrek aan baanzekerheid eigenlijk de zoveelste knuppel achter de deur vermomt als ''optionele keuze''

Zo ziet D66 het land graag.
Ik zelf faal er in om de toegevoegde waarde hier van in te zien.
Wat u vind laat ik bij deze aan u over.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Bericht door eilander »

Jammer dat D66 dat nu wéér doet: als het dan zo overbodig is, waarom besteden ze hier dan hun kostbare tijd aan?
Nog los van de veel belangrijkere principiële bezwaren die we hiertegen hebben.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Bericht door -DIA- »

Het lijkt bij D66 te gaan om elke verwijzing naar ons Christelijk verleden doelbewust uit te willen wissen.
Dat is niet iets van de laatste jaren, hoewel ze nu meer de kans krijgen, maar dat was in 1966 al potentieel aanwezig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Bericht door Ezen »

Op dit forum waarde ene Luther rond. Die schreef eens dat D66 een prima partij is, waar goed mee te praten valt.
Spitten en niet moe worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Bericht door -DIA- »

Ezen schreef:Op dit forum waarde ene Luther rond. Die schreef eens dat D66 een prima partij is, waar goed mee te praten valt.
Hoe zo? Misschien over zaken die de religie niet raken, anders denk ik dat het lastig wordt. Of we moeten alles religie over één kam scheren, en dan nog... D66 zal zeker ook niet veel met de Islam ophebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Bericht door Panny »

Aan de andere kant: we leven in een democratisch en ook een geseculariseerd land.
Je kunt niet verwachten dat iedereen de zondagsrust houdt omdat dit een heilige dag is voor een klein gedeelte van de bevolking.
Dit heeft niets te maken met het pesten van christenen.

Dit wilt niet zeggen dat ik niet heel graag zou willen dat alle mensen op zondag in Gods huis onder het Woord zouden zitten.
Maar in plaats van het bestrijden van symptomen zouden we ons op de oorzaak moeten richten.
Voorstel: als alle mensen die 'klagen' over de secularisatie van Nederland zich nu eens actief met evangelisatie gaan bezig houden?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Bericht door Van Ewijk »

Panny schreef:Aan de andere kant: we leven in een democratisch en ook een geseculariseerd land.
Je kunt niet verwachten dat iedereen de zondagsrust houdt omdat dit een heilige dag is voor een klein gedeelte van de bevolking.
Dit heeft niets te maken met het pesten van christenen.
Allicht.
Puur vanuit wereldlijk standpunt gezien (Let op: Dit zet ik er niet voor niets voor!) is de Zondagsrust en de daar aan verbonden wettelijke bescherming inderdaad achterhaald.
Een overblijfsel uit de tijd dat religie nog gemeengoed was buiten de kerkmuren zoals nu nog steeds het geval is in islamitische landen.

Neemt niet weg dat je jezelf niet af hoeft te vragen of ze niets beters te doen hebben in een maatschappij die overspoeld word door vluchtelingenproblematiek, massawerkeloosheid en voedselbanken.
Achteruit trappen naar het verleden heeft nu op dit moment toch wel de laagste prioriteit zou ik zeggen.
Daar komt nog bij dat bij het merendeel van de bevolking, gelovig of niet, dit onderwerp heel niet leeft en het ook niet hoef te veranderen.
(corrigeer me als ik het mis heb.)
Net als de strijd om de gekozen burgemeester is dit weer zo'n typisch onderwerp waar buiten D66 niemand zich druk om maakt.
Ondernemers mogen al koopzondagen houden en verder doet iedereen al waar ie zin in heeft.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: D66 wil de Zondagsrust afgeschaft hebben.

Bericht door -DIA- »

Door allerlei omstandigheden las ik vanavond pas de krant van gisteren. Het RD-commentaar lijkt redelijk duidelijk te zijn.
Voor dit topic lijkt het me goed te tekst hier te plaatsen:

BRON: RD Vrijdag 11 maart 2016 | Hoofdredactioneel commentaar

Plasterk trekt Zondagwet in en zwicht voor druk van D66

Minister Plasterk trekt de Zondagswet in. Daarmee komt hij terug op een eerder standpunt dat deze wet ook nu nog waarde heeft en het daarom niet verstandig is die naar de prullenmand te verwijzen.

Duidelijk is dat de bewindsman bezweken is voor de druk van D66. Als de regering geen stappen zou zetten, dan was deze partij met een wetsvoorstel gekomen om de Zondagswet in te trekken.

De afschaffing van deze wet betekent dat er geen expliciete regelgeving meer is die de zondagsrust en ongestoorde kerkgang beschermt. In de Zondagswet staat bijvoorbeeld dat er geen lawaai gemaakt mag worden in de nabijheid van kerken en dat er ’s zondags voor 13.00 uur geen openbare vermakelijkheden mogen worden georganiseerd.

Wel blijft de bepaling in het Wetboek van Strafrecht dat erediensten niet verstoord mogen worden. Maar het verschil is dat daarmee pas kan worden opgetreden nadat er een aanklacht is ingediend. De Zondags­wet bood de overheid om vooraf maatregelen te nemen, bijvoorbeeld door vergunningen voor festiviteiten op zondagmorgen te weigeren.

Nadrukkelijk zegt minister Plasterk dat zijn besluit niet moet worden uitgelegd als bewijs dat er in ons land sprake is van een antichristelijke campagne. Dat klinkt mooi, maar de feiten wijzen wel heel nadrukkelijk in die richting.

Het is overduidelijk dat Pechtold met zijn partij bezig is om in snel tempo alle resten van het joods-christelijke verleden uit te bannen. Nog maar heel kort­geleden kwam ze met het voorstel om bij wetten niet langer het opschrift ”bij de gratie Gods” te gebruiken. Dat heeft het niet gehaald, of beter: nog niet. Want D66 weet heel goed dat wanneer je maar lang genoeg beukt, je uiteindelijk resultaat hebt. De gang van zaken rond de Zondagswet is daarvan het bewijs. Ook al probeert Pechtold met een vriendelijke glimlach het te ontkennen, D66 profileert zich als een antichristelijke partij.

Jammer is dat –ondanks de bezwerende woorden van Plasterk– partijen als PvdA en VVD zich op sleeptouw laten nemen. Zij wilden de initiatiefwet van D66 steunen. Daarmee was er een Kamermeerderheid. Zij zijn dus medeverantwoordelijk voor de libertijnse stormloop op de laatste resten van het christelijk verleden dat onze nationale identiteit stempelde.

Dat Nederland de laatste decennia ontkerstende, is al lang bekend. Maar onthutsend is dat de afbraak zo radicaal is. Dat wordt nog eens onderstreept door de mededeling van Plasterk dat hij één artikel uit de huidige Zondagswet wil handhaven. Daarbij gaat het niet om garanties voor de ongestoorde voortgang van de kerkdiensten. De minister wil overeind houden dat gemeenten sport en ontspanning niet mogen weigeren. Nu gemeenten meer zelf mogen bepalen, ook als het gaat om de zondagsrust, wil de regering niet dat er ergens in het land nog plaatsen zijn waar een ortho­dox-christelijke meerderheid een streep haalt door zondagsvermaak. Over omkering van alle waarden en regels gesproken. Dit kabinet heeft aan de leiband van D66 de grote afbraak van het christelijk karakter van onze samenleving georganiseerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie