Sinterklaas

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Mara schreef:In sommige supermarkten mogen kleine kindjes hun zelfgemaakte schoentje neerzetten.
Ik vond op de lagere school de rommelpiet altijd grappig.
Op de woensdag na de intocht werd er in de school enorme rommel gemaakt en voor elk kindje iets lekkers verstopt in de klas.
Dus grote hilariteit als de kinderen op school kwamen en die rommel zagen.
Het wordt nog steeds gedaan zag ik.
Net zoals het onder de bank zitten aan het einde van het schoolreisje.
Er zijn tradities die verdwijnen nooit, al lijken de kinderen steeds bijdehandter te worden.
Op 5 december is er voor elk kind een klein kadootje.
In het ziekenhuis komen sinterklaas en zwarte piet langs de bedden en ook daar is een kadootje voor elk kind.
Dat is een leuk lichtpuntje hoor.
Een kind is tegenwoordig maar zo kort kind, het zijn steeds eerder kleine volwassenen.
Laten we dit soort tradities dan nog in zwang houden.
Ik begrijp niet dat jij zo hoog opgeeft van deze zogenoemde traditie?
Zelf ben ik er niet mee opgevoed, wij deden er thuis nooit aan; mijn vrouw thuis ook niet, in de rest van de familie een enkeling.
Vroeger op school was ik absoluut geen eenling.

verder ben ik het niet met je eens dat een kind nog maar zo kort kind is. Het probleem van onze samenleving is volgens mij juist dat we zo lang kind blijven en maar niet volwassen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Luther schreef: Ik begrijp niet dat jij zo hoog opgeeft van deze zogenoemde traditie?
Zelf ben ik er niet mee opgevoed, wij deden er thuis nooit aan; mijn vrouw thuis ook niet, in de rest van de familie een enkeling.
Vroeger op school was ik absoluut geen eenling.

verder ben ik het niet met je eens dat een kind nog maar zo kort kind is. Het probleem van onze samenleving is volgens mij juist dat we zo lang kind blijven en maar niet volwassen worden.
Wij hadden vroeger thuis pakjesavond en op de christelijke school werd er op een leuke manier aandacht aan besteed.
Het heeft niets met heiligenverering te maken, het is gewoon een oude Hollandse traditie.
Fijn dat we dit nog vast kunnen houden ondanks het oprukkend kitsch gedoe uit Amerika.

En als je ergens niet mee opgegroeid bent, wil dat toch niet zeggen dat je dat je hele leven zo moet houden?
Je krijgt toch als je ouder wordt eigen inzichten?
Mijn schoondochter is het van huis ook niet gewend, maar ze vond het meteen reuzeleuk zoals wij het doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Sinterklaas

Bericht door henriët »

Wat een heerlijk gezellige dag vandaag!
Gisteravond erg verrast toen er een grote zak vol etenswaren en cadeautjes voor de deur stond ( bedankt!!!! Je leest vast mee :))
Ook werd er aangebeld onder t eten en stond er een tasje met lekkers op de stoep en een knotsleuk gedicht ;) vanmorgen heen we met de kleintjes gezellig choco gedronken met wat kleine cadeautjes en pepernoten. En straks komen mijn ouders gezellig fonduen. En Sint... Daar halen we alle heiligheid af, de verklede man en pieten herinneren ons aan een bisschop die cadeautjes gaf aan arme kindjes. En da' s een goede traditie. Zorg voor de ander. ;) op de basisschool is het een heel gezellig weekje, waarin de saamhorigheid en het knusse voorop staat. Surprises en gedichten in de oudste groepen.

Al met al begrijp ik de ophef niet zo.
Maar goed, dat is hier op rf elk jaar. En nu ja, traditiegetrouw kon ik ook nu mn vingers niet stil laten liggen, en typ ik eea.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Sinterklaas

Bericht door henriët »

Oh ja, het liedjes repertoire is dit jaar uitgebreid, met een al oud liedje, wat ik tot deze week niet kende.
'Zwarte Piet ging uit fietsen' .
:haha
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Mara schreef:Wij hadden vroeger thuis pakjesavond en op de christelijke school werd er op een leuke manier aandacht aan besteed.
Het heeft niets met heiligenverering te maken, het is gewoon een oude Hollandse traditie.
Het heeft inderdaad weinig met heiligenverering te maken, maar wel met een goed-kwaad-beeld dat haaks staat op de Bijbelse boodschap. In de traditie worden aan de bisschop van Myra juist eigenschappen toegekend die alleen bij God Zelf horen.
Mara schreef:En als je ergens niet mee opgegroeid bent, wil dat toch niet zeggen dat je dat je hele leven zo moet houden? Je krijgt toch als je ouder wordt eigen inzichten?
Uiteraard krijg je eigen inzichten. Maar op dit punt niet. Voorheen waren er in de gereformeerde gezindte veel breder bezwaren, zoals bovengenoemd. Ik meende dat jij juist moeite had met de teloorgang van allerlei zaken binnen de gezindte.

Overigens: ik leg deze visie aan niemand op en veroordeel niemand om een uitgebreide viering; wij laten het echter elk jaar aan ons voorbij gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sinterklaas

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Wij hadden vroeger thuis pakjesavond en op de christelijke school werd er op een leuke manier aandacht aan besteed.
Het heeft niets met heiligenverering te maken, het is gewoon een oude Hollandse traditie.
Het heeft inderdaad weinig met heiligenverering te maken, maar wel met een goed-kwaad-beeld dat haaks staat op de Bijbelse boodschap. In de traditie worden aan de bisschop van Myra juist eigenschappen toegekend die alleen bij God Zelf horen.
Zover gaat het verhalen vertellen erover helemaal niet.
Bovendien laten wij sinterklaas hier niet thuis komen, nooit gedaan ook.
Luther schreef:Maar op dit punt niet. Voorheen waren er in de gereformeerde gezindte veel breder bezwaren, zoals bovengenoemd. Ik meende dat jij juist moeite had met de teloorgang van allerlei zaken binnen de gezindte.
Die bezwaren hoorde ik niet en ik bevond me toch echt in uiterst rechts bevindelijke kringen, maar pakjesavond werd overal gevierd.
Dus geen sinterklaasverering Luther! Probeer alles ook eens in grijstinten te zien, jij hebt sterk de neiging om iets zwart OF wit te zien, goed of fout.
Luther schreef:Overigens: ik leg deze visie aan niemand op en veroordeel niemand om een uitgebreide viering; wij laten het echter elk jaar aan ons voorbij gaan.
Moet je helemaal zelf weten, ik leg het aan niemand op om het wel te vieren. Ik (en veel anderen hier ook) laten zien hoe gezellig het kan zijn waar kinderen later met veel liefde en blijdschap aan terugdenken.
Wij hadden het niet breed thuis, dus later besefte ik pas hoe moeder heeft moeten sjacheren om het toch een leuke avond te laten zijn met chocolademelk (zelfgemaakt) met slagroom, gevulde speculaas (zelfgemaakt) boterletter (meestal gekregen) en voor ieder een kadootje.
Des te meer waardeer ik het nu ik dit weet.
henriët schreef:Gisteravond erg verrast toen er een grote zak vol etenswaren en cadeautjes voor de deur stond ( bedankt!!!! Je leest vast mee
Wat leuk Henriët, dit kan alleen in december. Bij ons werd er 2 jr geleden hard op de raam gebonsd en stond er een tasje met persoonlijke kadootjes. Uiteindelijk ben ik te weten gekomen wie die ondeugende piet was, maar ik vond het ontzettend lief dat die moeite genomen werd.
henriët schreef:Oh ja, het liedjes repertoire is dit jaar uitgebreid, met een al oud liedje, wat ik tot deze week niet kende.
'Zwarte Piet ging uit fietsen' .
Het repertoire blijft redelijk steady, ken uw klassiekers. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Sinterklaas

Bericht door keesjanm »

We hebben tegenwoordig ook refo variaties op de bekende sinterklaas liedjes ;)
https://youtu.be/TTEVJ5AxYlg
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Wij hadden vroeger thuis pakjesavond en op de christelijke school werd er op een leuke manier aandacht aan besteed.
Het heeft niets met heiligenverering te maken, het is gewoon een oude Hollandse traditie.
Het heeft inderdaad weinig met heiligenverering te maken, maar wel met een goed-kwaad-beeld dat haaks staat op de Bijbelse boodschap. In de traditie worden aan de bisschop van Myra juist eigenschappen toegekend die alleen bij God Zelf horen.
Zover gaat het verhalen vertellen erover helemaal niet.
Dat zeg jij. Ik hoor de parodie daarop deze dagen weer veel langs komen: de zak, de roe, het boek...
Mara schreef:
Luther schreef:Maar op dit punt niet. Voorheen waren er in de gereformeerde gezindte veel breder bezwaren, zoals bovengenoemd. Ik meende dat jij juist moeite had met de teloorgang van allerlei zaken binnen de gezindte.
Die bezwaren hoorde ik niet en ik bevond me toch echt in uiterst rechts bevindelijke kringen, maar pakjesavond werd overal gevierd. Dus geen sinterklaasverering Luther! Probeer alles ook eens in grijstinten te zien, jij hebt sterk de neiging om iets zwart OF wit te zien, goed of fout.
Pakjesavond is de refovariant van de Sinterklaasviering. In mijn jeugdjaren was toch wel de opvatting: als je bezwaren hebt tegen het traditionele Sinterklaasgebeuren, doe je ook niet aan de gekuiste versie mee. Maar over zwart-wit gesproken... Laat ik nu juist een uiterst grijze disclaimer hebben toegevoegd:
Luther schreef:Overigens: ik leg deze visie aan niemand op en veroordeel niemand om een uitgebreide viering; wij laten het echter elk jaar aan ons voorbij gaan.
Mara schreef:Moet je helemaal zelf weten, ik leg het aan niemand op om het wel te vieren. Ik (en veel anderen hier ook) laten zien hoe gezellig het kan zijn waar kinderen later met veel liefde en blijdschap aan terugdenken.
Voor gezelligheid hebben wij Sinterklaas niet nodig. Vroeger thuis ook niet. En onze kids komen niets tekort.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Sinterklaas

Bericht door Pimpelmees »

Mijn voorspelling is dat er nu nog even een opleving is van de sinterklaasviering (mede als reactie op de zwarte pieten discussie) maar dat we over circa 10 jaar sinterklaas en zijn slavenknechten voorgoed vaarwel gaan zeggen. Ik zal er geen traan om laten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:Mijn voorspelling is dat er nu nog even een opleving is van de sinterklaasviering (mede als reactie op de zwarte pieten discussie) maar dat we over circa 10 jaar sinterklaas en zijn slavenknechten voorgoed vaarwel gaan zeggen. Ik zal er geen traan om laten.
:super

(Overigens snap ik niets van die hele pietendiscussie. Die gaat naar mijn gevoel nergens over.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Sinterklaas

Bericht door Tiberius »

Het is trouwens erg rustig hier; zelfs Luther is offline.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Sinterklaas

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Het is trouwens erg rustig hier; zelfs Luther is offline.
Ik ben er ook nog hoor :OO3
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Sinterklaas

Bericht door Van Ewijk »

Geen kinderen dus geen Sinterklaas.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Sinterklaas

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Mijn voorspelling is dat er nu nog even een opleving is van de sinterklaasviering (mede als reactie op de zwarte pieten discussie) maar dat we over circa 10 jaar sinterklaas en zijn slavenknechten voorgoed vaarwel gaan zeggen. Ik zal er geen traan om laten.
:super

(Overigens snap ik niets van die hele pietendiscussie. Die gaat naar mijn gevoel nergens over.)
Die pietendiscussie vind ik nou juist het enige interessante aan het sinterklaasfeest. Ik vind het interessant om te lezen hoe sinterklaas in de loop der eeuwen veranderd is van een donkere bisschop naar een figuur die meer weg heeft van een noord-europese kerstman. En dat daar dan ineens nog een zwarte knechtje bij komt, vanaf de negentiende eeuw. En hoe ook die figuur weer veranderd is in de loop der tijd.
Vandaag las ik op de NRC-site trouwens wat de oplossing voor het hele probleem zou moeten zijn, (hernieuwde) invoering van de zwarte sint:
http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/0 ... nt-1567051
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Sinterklaas

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Het is trouwens erg rustig hier; zelfs Luther is offline.
Luther las een prachtig boekje: Troostrijk gesprek door Willem Teelinck. (Niet voor Sinterklaas gekregen trouwens.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie