Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door helma »

@ Mara ; ik kan het me niet herinneren. Welke predikant was het?

@Merel; een aantal jaren geleden was het meer beperkt tot Mavoleerlingen, zeg maar.
Inmiddels hoor ik het ook van HAVO en VWO leerlingen.
Ook is het niet beperkt tot de zwaardere scholen; ik hoor het van VLC wel regelmatig; maar ik weet dat het op het Ichthus ook wel gebeurt. En het gaat echt ook om gewone jongeren uit positieve gezinnen.


En vorige week zaten we in een stoeltjeslift (Oostenrijk). In onze cabine zat een eerste klas (VO) uit Nederland. Ik kon niet zien of ze van een christelijke school waren; want in een skigebied ziet iedereen er hetzelfde uit.
Wat die tegen elkaar zeiden was bizar. Ik ben gaan staan en heb er wat van gezegd want het was afschuwelijk wat ze tegen elkaar zeiden en waar ze het over hadden. Je werd er gewoon misselijk van. En het waren eigenlijk nog maar kinderen....
Gelukkig schaamden ze zich nog. Ze wisten niet dat wij Nederlanders waren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door Luther »

eilander schreef:Is die serie nog ergens op internet te vinden, Luther?
Ik heb net even gekeken: ik zie het nergens meer staan. Maar ik kan later vandaag wel even een poging doen om hier een downloadlink neer te zetten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door Mara »

helma schreef:@ Mara ; ik kan het me niet herinneren. Welke predikant was het?
ds. C.J. Dr. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door refo »

Wij hapten vroeger party-kaarsen uit op klasseavonden.... Vond ik ook wel grensoverschrijdend. Tot ik het een keer gedaan had.

Overigens kan ik me wel voorstellen dat jonge mensen zonde niet als zonde zien. Ik zie wel voorbeelden van 'indringende' preken (vraag me altijd af wat daarvan de definitie is), maar als ik zondags in onze Gergem zit hoor je eigenlijk alleen maar dat de omgeving zo zondig is en wij allemaal gelukkig nog in de kerk komen. Verder wordt ons toegewenst dat we nog eens een keer tot zondaar mogen gesteld worden. Als je dan niet goed oplet kun je het idee krijgen dat zonden pas zonden zijn als ze je als zodanig geopenbaard zijn. Tot die tijd maakt het niet zoveel uit. Heb jongeren wel eens horen zeggen, als ze aangesproken werden op iets: nee als ik bekeerd ben, doe ik dat natuurlijk niet meer.
En als ik het over GG heb, bedoel ik niet alleen de eigen predikant, maar ook gastpredikanten en ouderlingen (in hun gebeden). Er worden genoeg over 'de zonde' gepraat, maar in heerlijk algemene termen. Niemand hoeft zich aangesproken te voelen.

En anderzijds: ik geloof echt niet dat er nu zoveel veranderd is in 50 jaar. Ik zag vroeger op school ook wel ventjes met onfrisse blaadjes op school rondlopen. Verschil is misschien dat het wat toegankelijker is geworden. Een enkeling deed dat. Want is het nu echt zo dat als iets dergelijks wordt doorgemaild, geappt of gedingest dat het dan door iedere ontvanger wordt doorgezonden?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door Isala »

refo schreef:En anderzijds: ik geloof echt niet dat er nu zoveel veranderd is in 50 jaar. Ik zag vroeger op school ook wel ventjes met onfrisse blaadjes op school rondlopen. Verschil is misschien dat het wat toegankelijker is geworden. Een enkeling deed dat. Want is het nu echt zo dat als iets dergelijks wordt doorgemaild, geappt of gedingest dat het dan door iedere ontvanger wordt doorgezonden?
Ik denk dat er juist ontzettend veel is veranderd in 50 jaar tijd. Met name op het gebied van seksualiteit wordt er nu aan jongeren een beerput aangeboden op internet. Daar konden de onfrisse blaadjes van weleer wel eens totaal bij verbleken. Het net van seksuele verleiding wordt over onze jongeren gespannen. Het is niet meer mogelijk om dit als onschuldig o.i.d. af te doen.
Hora est!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door merel »

Ik denk dat je het gevaar van social media en de app hiermee wel wat onderschat. Natuurlijk waren er vroeger blaadjes, maar daarvoor moest je wel naar de winkel en verder dan de play.boy ging het vaak niet. Tegenwoordig kom je met een paar klikken de meest ranzige beelden tegen en kan dit wijd en zijd versprijd worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door Luther »

eilander schreef:Is die serie nog ergens op internet te vinden, Luther?
Als je de komende twee weken op onderstaande link klikt, dan staan hier de zeven bedoelde preken. Het betreft geluidsbestanden van alleen de Schriftlezing en de preek.
https://www.wetransfer.com/downloads/ed ... 932/5c2d05

(Op 3 nov. 2015 vervalt deze link.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door Van Ewijk »

merel schreef:Ik denk dat je het gevaar van social media en de app hiermee wel wat onderschat. Natuurlijk waren er vroeger blaadjes, maar daarvoor moest je wel naar de winkel en verder dan de play.boy ging het vaak niet. Tegenwoordig kom je met een paar klikken de meest ranzige beelden tegen en kan dit wijd en zijd versprijd worden.
Een waar woord.
De waterkraan open draaien kost tegenwoordig nog meer moeite.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:Is die serie nog ergens op internet te vinden, Luther?
Als je de komende twee weken op onderstaande link klikt, dan staan hier de zeven bedoelde preken. Het betreft geluidsbestanden van alleen de Schriftlezing en de preek.
https://www.wetransfer.com/downloads/ed ... 932/5c2d05

(Op 3 nov. 2015 vervalt deze link.)
Top! Bedankt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door refo »

Isala schreef:
refo schreef:En anderzijds: ik geloof echt niet dat er nu zoveel veranderd is in 50 jaar. Ik zag vroeger op school ook wel ventjes met onfrisse blaadjes op school rondlopen. Verschil is misschien dat het wat toegankelijker is geworden. Een enkeling deed dat. Want is het nu echt zo dat als iets dergelijks wordt doorgemaild, geappt of gedingest dat het dan door iedere ontvanger wordt doorgezonden?
Ik denk dat er juist ontzettend veel is veranderd in 50 jaar tijd. Met name op het gebied van seksualiteit wordt er nu aan jongeren een beerput aangeboden op internet. Daar konden de onfrisse blaadjes van weleer wel eens totaal bij verbleken. Het net van seksuele verleiding wordt over onze jongeren gespannen. Het is niet meer mogelijk om dit als onschuldig o.i.d. af te doen.
Ik zei niet dat het onschuldig is, maar ik vroeg wat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door refo »

merel schreef:Ik denk dat je het gevaar van social media en de app hiermee wel wat onderschat. Natuurlijk waren er vroeger blaadjes, maar daarvoor moest je wel naar de winkel en verder dan de play.boy ging het vaak niet. Tegenwoordig kom je met een paar klikken de meest ranzige beelden tegen en kan dit wijd en zijd versprijd worden.
Ik heb het over 50 jaar geleden en toen was er nog geen plby. Mijn vrouw heeft precies eenzelfde ervaring gehad. Een vriendin wist ze thuis ergens te liggen.
Het verschil is nu misschien dat iedereen het kan zien als je die plaatjes hebt. Mijn vraag was daarover: is het nu echt zo dat iedere ontvanger ze ook weer verder stuurt? Dat was vroeger niet zo en nu wellicht ook niet.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef:Mijn vraag was daarover: is het nu echt zo dat iedere ontvanger ze ook weer verder stuurt?
Gegarandeerd. Als een besmettelijk virus. :fi
Vandaar ook de term ''Viral''
Wat zich praktisch laat vertalen als onherroepelijke verspreiding en vermenigvuldiging.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waarschuwing voor een gevaarlijke hype: stikspel

Bericht door JolandaOudshoorn »

Nu ook in de Telegraaf een artikel over het stikspel: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2469 ... len__.html
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie