Bootvluchtelingen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Luther »

samanthi schreef:Moslims een gevaar? ja dat is zeker een reëel gevaar, bootvluchtelingen allemaal moslims? nou ik dacht het niet.
moeten we waarde hechten aan een profetie van Kadaffi? nou ik dacht het niet. Denk je echt dat criminelen hun leven wagen om hier onze kinderen te vermoorden? ronduit een lachertje, de criminelen? de mensenhandelaars en de mensen die mensen in nood aan hun lot over willen laten.
Van harte eens. De Syrische vluchtelingen zijn vaak ook christenen, die via Libië de tragiek van hun land proberen achter te laten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door huisman »

Luther schreef:
samanthi schreef:Moslims een gevaar? ja dat is zeker een reëel gevaar, bootvluchtelingen allemaal moslims? nou ik dacht het niet.
moeten we waarde hechten aan een profetie van Kadaffi? nou ik dacht het niet. Denk je echt dat criminelen hun leven wagen om hier onze kinderen te vermoorden? ronduit een lachertje, de criminelen? de mensenhandelaars en de mensen die mensen in nood aan hun lot over willen laten.
Van harte eens. De Syrische vluchtelingen zijn vaak ook christenen, die via Libië de tragiek van hun land proberen achter te laten.
Maar al zouden het allemaal moslims zijn dan is ontferming over deze vluchtelingen onze opdracht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Ouddorp »

Hoewel de woordkeus hier en daar anders gemoeten had, kan ik in grote lijnen achter dit stukje staan. Natuurlijk moeten we echte vluchtelingen opvangen, maar toch zijn er kanttekeningen bij te plaatsen. Demografisch zal Europa enorm veranderen de komende decennia en dat zal toch ook een reden moeten zijn om goed na te denken bij wat we doen. We tellen nu ongeveer 1 miljoen moslims, verdubbeld in ca. 20 jaar tijd. De verwachting is dat we in 2035 ongeveer 2 miljoen moslims hebben in Nederland. Als je die lijn doortrekt in de 21e eeuw zou Nederland in 2075 ca 8 en in 2095 ca 16 miljoen moslims tellen. Dat lijkt ver weg, maar mijn dochtertje van 1,5 zou dit nog mee kunnen maken, als voor die tijd de Heere Jezus niet terugkomt op de wolken. En ik zie geen redenen waarom deze groei lager zou worden. Als ik dan kijk naar de Christenvervolging in het Midden-Oosten en de maatschappij-ontwrichtende omstandigheden in landen met grote moslimminderheden vrees ik het ergste. Wie steunt Israël nog in een door de islam beheerst Europa? Als we hier naar kijken vraag ik me af waar we verstandig aan doen?
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Wittewrongel »

Ouddorp schreef:Hoewel de woordkeus hier en daar anders gemoeten had, kan ik in grote lijnen achter dit stukje staan. Natuurlijk moeten we echte vluchtelingen opvangen, maar toch zijn er kanttekeningen bij te plaatsen. Demografisch zal Europa enorm veranderen de komende decennia en dat zal toch ook een reden moeten zijn om goed na te denken bij wat we doen. We tellen nu ongeveer 1 miljoen moslims, verdubbeld in ca. 20 jaar tijd. De verwachting is dat we in 2035 ongeveer 2 miljoen moslims hebben in Nederland. Als je die lijn doortrekt in de 21e eeuw zou Nederland in 2075 ca 8 en in 2095 ca 16 miljoen moslims tellen. Dat lijkt ver weg, maar mijn dochtertje van 1,5 zou dit nog mee kunnen maken, als voor die tijd de Heere Jezus niet terugkomt op de wolken. En ik zie geen redenen waarom deze groei lager zou worden. Als ik dan kijk naar de Christenvervolging in het Midden-Oosten en de maatschappij-ontwrichtende omstandigheden in landen met grote moslimminderheden vrees ik het ergste. Wie steunt Israël nog in een door de islam beheerst Europa? Als we hier naar kijken vraag ik me af waar we verstandig aan doen?

Bedankt voor je bijdrage, Ik zat vanmorgen ook in de cijfers te neuzen en kwam tot de conclusie dat de CBS "volgens dit artikel https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 2255,d.bGg" met cijfers heeft geknoeid.


Het aantal christenen in Nederland is 8,5 miljoen maar dat neemt af. en dan zouden we nog "christenen" tussen haakjes moeten plaatsen omdat het nu als een heel groot begrip gepakt wordt terwijl de bevindelijke christenen veel minder zijn. Ik blijf dan ook bij mijn standpunt.

En dan hoor ik hier mensen over het evangeliseren/zending, Geweldig toch???? Maar moeten wij ook niet aan ons eigen land denken wat nu al verder afdwaalt?
huisman schreef:
Luther schreef:
samanthi schreef:Moslims een gevaar? ja dat is zeker een reëel gevaar, bootvluchtelingen allemaal moslims? nou ik dacht het niet.
moeten we waarde hechten aan een profetie van Kadaffi? nou ik dacht het niet. Denk je echt dat criminelen hun leven wagen om hier onze kinderen te vermoorden? ronduit een lachertje, de criminelen? de mensenhandelaars en de mensen die mensen in nood aan hun lot over willen laten.
Van harte eens. De Syrische vluchtelingen zijn vaak ook christenen, die via Libië de tragiek van hun land proberen achter te laten.
Maar al zouden het allemaal moslims zijn dan is ontferming over deze vluchtelingen onze opdracht.

Ook indien ze hun godsdienst niet afzweren? Het risico lopen dat je juist een andere cultuur/godsdienst toestaat in Nederland wat de gevolgen van dien heeft.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Jongere »

Al jullie zorg is te begrijpen. Maar niet dat je dit koppelt aan de discussie rond bootvluchtelingen. Het is niet onze roeping om door politieke middelen ons continent en land zo "zuiver" (?) mogelijk te houden. In het geciteerde opiniestukje klinkt ook die misvatting door. Het argument wordt gebruikt dat de vreemdelingen in het OT hun eigen goden niet mochten behouden. Alsof Europa van vandaag te vergelijken is met de situatie van Israël in het Oude Testament!? Europa noch Nederland is gelijk te trekken met Israël en onze politiek is niet bedoeld om als het ware christelijke staten op te richten. Christenen zijn burgers van het koninkrijk der hemelen, waar ze ook wonen.

Al in het OT is het gezegd: Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden. Christenen die een antwoord zoeken op de Islam zullen dat ook vandaag moeten zoeken bij de Geest van God. Niet bij politieke 'kracht of geweld'. Het enige antwoord op de afgoderij van Mohammed is het evangelie van Christus.
Nu geloof ik dat de politiek wel geroepen wordt hierin verstandige keuzes te maken, die niet gelijk staan aan 'iedereen maar toelaten'. Daarnaast draagt onze overheid het zwaard niet tevergeefs als dienares van God. Maar de gedachte dat wij door politieke middelen een zo veilig mogelijke staat zouden moeten creëren, met zo min mogelijk onchristelijke invloeden - dat is echt wezensvreemd aan het evangelie. Het staat ook haaks op de houding van de apostelen vanaf Pinksteren.

En nee, dit schrijf ik niet vanuit mijn "bible-belt leunstoel". Ik woon hier in een overwegend allochtone buurt, wij zijn als autochtonen een minderheid. De meeste van mijn buren vieren Ramadan deze dagen. Het is soms een opening voor contact.
Tegelijk sluit ik werkelijk mijn ogen niet voor de aard van de islam. Wat betreft de angst voor je kinderen - misschien is het geen irreële angst. Als moslims in de meerderheid zouden raken, zou er voor christenen wel eens een moeilijke tijd kunnen aanbreken.

Maar is dat nu echt het diepste wat we te zeggen hebben als christenen? Inderdaad kent de islam een kant waar het kwaad wel heel nadrukkelijk zichtbaar wordt. Maar als het gaat over de christelijke kinderen in Nederland ben ik veel banger voor het land waar ze nu in leven. Extreem, zichtbaar kwaad kan inderdaad ons lichaam doden. Maar het kan ons ook heel scherp leren waar de fronten liggen, dat we de kant van het goede kiezen moeten. Maar op dit moment leven we in een goddeloze cultuur, die atheïsme ademt. Waarin grenzen vervagen en we niet meer weten wat we kiezen moeten. Dát kwaad verwoest de zielen van onze kinderen. En welke overheid houdt dit kwaad buiten?

Samengevat: het is niet onze roeping om met aardse middelen (zoals vluchtelingenpolitiek) een christelijke staat te realiseren. Wat christenen hebben is het evangelie. En, met een variatie op de Bijbeltekst: laten we maar niet al te bang zijn voor hen die het lichaam kunnen doden, laten we veel banger zijn voor alles wat de ziel kan doden.
Laten we als kerk ons en onze kinderen maar leren om geworteld en gegrond te zijn in Christus, Die gezegd heeft dat vervolging ons niet vreemd zal zijn.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Wittewrongel »

Jongere schreef: Laten we als kerk ons en onze kinderen maar leren om geworteld en gegrond te zijn in Christus, Die gezegd heeft dat vervolging ons niet vreemd zal zijn.

Maar dan nu de vraag
Heeft een andere Godsdienst/geloof geen invloed op onze Godsdienst?

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet bang voor het extremisme van de Islam. Maar het gaat mij meer om een ander geloof. Zelfde als bij het Christendom. Zouden wij hier een juichend Christendom naar toe willen halen? Zouden wij hier dan Babtisten naar toe willen halen?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Jongere »

Wittewrongel schreef:
Jongere schreef: Laten we als kerk ons en onze kinderen maar leren om geworteld en gegrond te zijn in Christus, Die gezegd heeft dat vervolging ons niet vreemd zal zijn.
Maar dan nu de vraag
Heeft een andere Godsdienst/geloof geen invloed op onze Godsdienst?
Jawel, dat schrijf ik juist.
Heeft het atheïsme in ons land soms geen verwoestende werking op onze godsdienst? Het raakt ons denken, het schudt aan onze kinderen. En vaak zien we het niet eens.
Als de islam in ons land de meerderheid zou worden, zou dát de grote confrontatie worden voor onze godsdienst. En zoals ik al schreef, misschien zou de confrontatie wel weer veel duidelijker komen te liggen dan we gewend waren. Dat kan zelfs een zegen zijn...

Want laten we niet vergeten dat we hier op aarde nooit op neutraal gebied zullen leven. We leven op betwist gebied en midden in een geestelijke strijd. En het grote gevaar van de huidige geestelijke strijd in Nederland is, dat we niet meer gaan zien dat er een strijd gaande is. Inderdaad, dat zie je veel duidelijker als er iemand met een hakmes je kamer binnenstapt. Dan moet jij of je kind een keuze maken.
Maar in wezen is dat geen andere keuze dan de keuze die we nu dagelijks ook moeten maken. Om wel / niet naar die website te gaan, om wel / niet die film te starten, etc. etc.

Het enige wat er verandert in Nederland als de islam hier de meerderheid krijgt, is dat het karakter van onze strijd zal veranderen.
Wittewrongel schreef:Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet bang voor het extremisme van de Islam. Maar het gaat mij meer om een ander geloof. Zelfde als bij het Christendom. Zouden wij hier een juichend Christendom naar toe willen halen? Zouden wij hier dan Babtisten naar toe willen halen?
Maar wáár naar toe halen? Je doet alsof we hier in een christelijk land zitten.

Daarnaast geloof ik er niet in dat op de ene plek op de aarde het wat fijner leven zou zijn dan op de andere. Alsof we met onze landsgrenzen zouden kunnen bepalen waar meer koninkrijk van God is en waar minder. Zo was het inderdaad onder de oude bedeling met Israël. Sinds Pinksteren is dat wezenlijk anders.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Hendrien »

Kan me vinden in de reactie van Jongere. Ik vind ook dat christenen zich moeten ontfermen over vluchtelingen, van welke godsdienst ze ook zijn. Dat is echt een bijbelse opdracht. Verder vind ik het wel erg beangstigend allemaal. Al die mensen kunnen toch niet in Europa gaan wonen? Over een poosje is er denk ik geen houden meer aan... Volgens de NOS vindt Angela Merkel het migrantendossier het grootste probleem wat Europa gekend heeft, in ieder geval tijdens haar ambtstermijn.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Wittewrongel »

Jongere schreef:
Wittewrongel schreef:
Jongere schreef: Laten we als kerk ons en onze kinderen maar leren om geworteld en gegrond te zijn in Christus, Die gezegd heeft dat vervolging ons niet vreemd zal zijn.
Maar dan nu de vraag
Heeft een andere Godsdienst/geloof geen invloed op onze Godsdienst?
Jawel, dat schrijf ik juist.
Heeft het atheïsme in ons land soms geen verwoestende werking op onze godsdienst? Het raakt ons denken, het schudt aan onze kinderen. En vaak zien we het niet eens.
Als de islam in ons land de meerderheid zou worden, zou dát de grote confrontatie worden voor onze godsdienst. En zoals ik al schreef, misschien zou de confrontatie wel weer veel duidelijker komen te liggen dan we gewend waren. Dat kan zelfs een zegen zijn...

Want laten we niet vergeten dat we hier op aarde nooit op neutraal gebied zullen leven. We leven op betwist gebied en midden in een geestelijke strijd. En het grote gevaar van de huidige geestelijke strijd in Nederland is, dat we niet meer gaan zien dat er een strijd gaande is. Inderdaad, dat zie je veel duidelijker als er iemand met een hakmes je kamer binnenstapt. Dan moet jij of je kind een keuze maken.
Maar in wezen is dat geen andere keuze dan de keuze die we nu dagelijks ook moeten maken. Om wel / niet naar die website te gaan, om wel / niet die film te starten, etc. etc.

Het enige wat er verandert in Nederland als de islam hier de meerderheid krijgt, is dat het karakter van onze strijd zal veranderen.
Ik herinner met ook iets wat wel eens gezegd wordt: Dat we het niet mogen wensen/uitlokken dat hier een strijd ontstaat. ( dit zeg ik nu in mijn eigen woorden). Je argumenten zijn zeker waar maar mogen wij het opzoeken dat dat een gevolg kan zijn? Is dan juist niet de bedoeling om het te voorkomen en te weren?

Sommige of misschien de meeste wensen misschien wel weer een reformatie. Maar wens je dat via zulke wegen?
Laatst gewijzigd door Wittewrongel op 26 jun 2015, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Jongere »

Hendrien schreef:Kan me vinden in de reactie van Jongere. Ik vind ook dat christenen zich moeten ontfermen over vluchtelingen, van welke godsdienst ze ook zijn. Dat is echt een bijbelse opdracht. Verder vind ik het wel erg beangstigend allemaal. Al die mensen kunnen toch niet in Europa gaan wonen? Over een poosje is er denk ik geen houden meer aan... Volgens de NOS vindt Angela Merkel het migrantendossier het grootste probleem wat Europa gekend heeft, in ieder geval tijdens haar ambtstermijn.
Die zorg deel ik wel. Het heeft ook te maken met de grote en schrijnende verdeeldheid wat welvaart betreft. Als er in de thuislanden niet wezenlijk iets verandert, zal dit probleem blijven.

@ Wittewrongel, ik heb mijn reactie nog wat uitgebreid.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Wittewrongel »

Jongere schreef:
Hendrien schreef:Kan me vinden in de reactie van Jongere. Ik vind ook dat christenen zich moeten ontfermen over vluchtelingen, van welke godsdienst ze ook zijn. Dat is echt een bijbelse opdracht. Verder vind ik het wel erg beangstigend allemaal. Al die mensen kunnen toch niet in Europa gaan wonen? Over een poosje is er denk ik geen houden meer aan... Volgens de NOS vindt Angela Merkel het migrantendossier het grootste probleem wat Europa gekend heeft, in ieder geval tijdens haar ambtstermijn.
Die zorg deel ik wel. Het heeft ook te maken met de grote en schrijnende verdeeldheid wat welvaart betreft. Als er in de thuislanden niet wezenlijk iets verandert, zal dit probleem blijven.

@ Wittewrongel, ik heb mijn reactie nog wat uitgebreid.
Bedankt voor je inbreng Jongere :) Ik ga hierover eens wat nazoeken hoe er tegenaan moet gekeken worden.
De volgende vragen komen bij me op "je hebt al een gedeelte een mening gegeven maar toch"

1: Moeten wij een andere Godsdienst verwelkomen/halen naar ons land? ( Ik weet ons land is geen Christelijk land meer. Maar er zijn nog wel waarden en normen die volgens onze Godsdienst op sommige plaatsen worden nageleefd.)
Als 1 ja is, Wat zijn de gevolgen en moeten wij dat wensen( als een zegen) of juist voorkomen dan zal antwoord 1 Nee zijn.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door -DIA- »

Als we Bijbels denken moeten we zorg dragen voor de vreemdelingen.
Maar we kunnen nog andere Bijbelse voorbeelden noemen van 'vreemdelingen' die werden gebruikt als een gesel Gods,
als het volk de wet van de levende God verliet. Dan verwekte God de vreemdelingen om het volk te benauwen.
Dit had het volk zichzelf in feite aangedaan.
We moeilijk zeggen dat wij ook niet geheel onschuldig staan aan vele geboden. Is het dan, Schriftuurlijk gezien, een
vreemde zaak als vreemden als een kastijding over ons komen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Wittewrongel »

-DIA- schreef:Als we Bijbels denken moeten we zorg dragen voor de vreemdelingen.
Maar we kunnen nog andere Bijbelse voorbeelden noemen van 'vreemdelingen' die werden gebruikt als een gesel Gods,
als het volk de wet van de levende God verliet. Dan verwekte God de vreemdelingen om het volk te benauwen.
Dit had het volk zichzelf in feite aangedaan.
We moeilijk zeggen dat wij ook niet geheel onschuldig staan aan vele geboden. Is het dan, Schriftuurlijk gezien, een
vreemde zaak als vreemden als een kastijding over ons komen?
Dit gaat niet helemaal op met mijn vraag. Je hebt nu de mogelijkheid om er iets aan te doen. Terwijl in het rode stuk de mogelijkheden bij de mens anders zijn. Ik hoop dat je begrijp hoe ik het bedoel.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Dodo »

Bij afwezigheid van Afgewezen: kan iemand die tikfout uit de kop van dit onderwerp halen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Bij afwezigheid van Afgewezen: kan iemand die tikfout uit de kop van dit onderwerp halen?
:garde
Plaats reactie