Bootvluchtelingen

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bootvluchtelingen

Bericht door Luther »

@Wittewrongel: Ik hoop dat je een abo op het RD hebt. Lees dan de column van drs. W. de Kloe in de krant van vandaag. Van harte mee eens! (Accent, p. 13)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Als we Bijbels denken moeten we zorg dragen voor de vreemdelingen.
Maar we kunnen nog andere Bijbelse voorbeelden noemen van 'vreemdelingen' die werden gebruikt als een gesel Gods,
als het volk de wet van de levende God verliet. Dan verwekte God de vreemdelingen om het volk te benauwen.
Dit had het volk zichzelf in feite aangedaan.
We moeilijk zeggen dat wij ook niet geheel onschuldig staan aan vele geboden. Is het dan, Schriftuurlijk gezien, een
vreemde zaak als vreemden als een kastijding over ons komen?
Ik lees momenteel het boek Jesaja.
Het eerste gedeelte van het boek gaat over de oordelen die God gaat brengen over Israël en Juda.
Ze hebben God verlaten, dienen andere goden, er is veel corruptie en onrecht in het land, enzovoort.
En ondanks de oordelen van God willen ze zich niet bekeren (op een klein overblijfsel na die wel op God vertrouwen).
Een goede rechter kan misdaden niet zomaar onder het kleed vegen.
En God is een rechtvaardige Rechter, dus kan de zonden niet ongestraft laten.

Romeinen 1 vanaf vers 16 geeft een treffende beschrijving van onze westerse maatschappij.
Eigenlijk is het dus al een oordeel dat God onze maatschappij overgeeft aan allerlei zonden omdat we Hem niet de eer geven die Hem toekomt.

De vraag is hoe wij hiermee omgaan.
Radicale moslims zijn zo verblind dat ze denken God te dienen met geweld.
We zouden onze vijanden moeten liefhebben, vergeven, bidden voor bekering, etc.
We moeten geduldig zijn in het kwaad dat over ons komt.
Nergens belooft God een gemakkelijk en vredig leven op aarde.
We moeten er wel klaar voor zijn.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: RE: Re: Bootvluchtelingen

Bericht door Wittewrongel »

Luther schreef:@Wittewrongel: Ik hoop dat je een abo op het RD hebt. Lees dan de column van drs. W. de Kloe in de krant van vandaag. Van harte mee eens! (Accent, p. 13)
Nee sorry die heb ik niet, maar ik ga eens kijken of ik dat stuk wel kan lezen.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Bootvluchtelingen

Bericht door Wittewrongel »

Ik heb het gelezen. Als eerste je was er van harte mee eens. Dan wil ik nogmaals vragen of je punt 4 wilt lezen. Het merendeel is moslim staat er als ik het goed lees. Dit werd door jou beperkt bekritiseerd in een wilde opmerking van mij. Als volgt mis ik de verwijzing naar het godsdienstige verschil. Tuurlijk er wordt kort aandacht aan besteed in de punten 4,5 maar dat is geen antwoord op de vraag of men ook andere godsdienstige moet toelaten met de kans dat je eigen godsdienst er nog meer onder gaat leiden.

Ook wil ik reageren op de opmerking van dia en overige betreft een straf. Als we terug denken aan de tweede wereldoorlog. Dit werd door sommige predikanten gezien als een straf.. Maar bij sommige van die predikanten lees ik niet dat we de straf vrijwillig over ons moeten laten komen. Zeker niet als het om godsdienstige redenen gaat waarbij de zondag verboden werd en/of de predikatie moest naar de richtlijnen die ze opgaven.

Ps Let op ik heb gezegd sommige predikanten niet allemaal dus.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bootvuchtelingen

Bericht door samanthi »

Ouddorp schreef:Hoewel de woordkeus hier en daar anders gemoeten had, kan ik in grote lijnen achter dit stukje staan. Natuurlijk moeten we echte vluchtelingen opvangen, maar toch zijn er kanttekeningen bij te plaatsen. Demografisch zal Europa enorm veranderen de komende decennia en dat zal toch ook een reden moeten zijn om goed na te denken bij wat we doen. We tellen nu ongeveer 1 miljoen moslims, verdubbeld in ca. 20 jaar tijd. De verwachting is dat we in 2035 ongeveer 2 miljoen moslims hebben in Nederland. Als je die lijn doortrekt in de 21e eeuw zou Nederland in 2075 ca 8 en in 2095 ca 16 miljoen moslims tellen. Dat lijkt ver weg, maar mijn dochtertje van 1,5 zou dit nog mee kunnen maken, als voor die tijd de Heere Jezus niet terugkomt op de wolken. En ik zie geen redenen waarom deze groei lager zou worden. Als ik dan kijk naar de Christenvervolging in het Midden-Oosten en de maatschappij-ontwrichtende omstandigheden in landen met grote moslimminderheden vrees ik het ergste. Wie steunt Israël nog in een door de islam beheerst Europa? Als we hier naar kijken vraag ik me af waar we verstandig aan doen?
Toen ik op de lagere school zat, had je dit soort rekensommetjes over de bevolking van Nederland, er zouden in 2020 alleen maar flatgebouwen in Nederland staan en nog meer van die scenario's.

Het probleem wat je hier aanreikt doet niet af van de plicht je naaste in nood te helpen.

Ons land is geseculariseerd, kinderen worden bij bosjes gedood in de moederschoot en als alles straks doorgaat ook na de geboorte, je zult zien hoe ruim dat uitzichtloos lijden gehanteerd wordt, waar zijn de mensen die bang zijn dat de bootvluchtelingen onze kinderen komen doden als het gaat over abortus, gaan ze weleens naar Den Haag of naar een kliniek waar kinderen vermoord worden? Helpen die aanstaande moeders in nood?
Staan die op de bres?

Christelijke naastenliefde doet meer dan van alles roepen met een vrome saus erover, Romeinen 12 geheel en in het bijzonder vers 20, 21
20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.

21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.
hoeveel te meer vluchtelingen die met een bootje de zee op gaan, zou ik er aan toe willen voegen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie