Moreel verval(?)

Plaats reactie

Moreel verval Nederland

1 Eens
13
87%
2. Oneens
2
13%
3. Geen mening/weet niet
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 15

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Moreel verval(?)

Bericht door Mara »

Op Telegraaf.nl is de stelling van de dag:
Nederland op rand morele afgrond

Dit is niet de mening van de krant, maar:
Diverse hoge militairen hebben een dringend beroep gedaan op de Nederlandse bevolking om meer verdraagzaamheid aan de dag te leggen. Moeten we ons zorgen maken over het morele verval in ons land of valt het allemaal nog wel mee?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Zita »

Sinds wanneer heeft de legertop een opvoedende taak richting de hele bevolking?
Zonder heldere definitie van 'moreel verval' kan ik eerlijk gezegd niet zoveel met deze poll. Ik geloof dat er nu in sommige opzichten moreel verval is. Maar of dat meer is dan in andere tijden, weet ik niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Mara »

Waarom zou de legertop geen mening mogen hebben?

Maar ik vond een artikel uit 2012, dat dit juist tegenspreekt:
Nederland is niet op weg is naar een asociale en egoïstische samenleving, die steeds verder ‘verhuftert’ en verhardt. Dat laat een groot Europees waardenonderzoek zien. Nederlanders zijn best wel solidair en maatschappelijk betrokken. Maar daarin zijn we niet de enigen in Europa.

DIT ARTIKEL is geschreven door 2 medewerkers van University Tilburg
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Zita »

Mara schreef:Waarom zou de legertop geen mening mogen hebben?
Als privépersonen mogen ze alle mogelijke en onmogelijke meningen hebben. Maar de taak van een militair is niet om de bevolking op te voeden. Als ze dus een opvatting hebben die niet gerelateerd is aan het militaire werk, moeten ze zich niet als militair profileren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Op Telegraaf.nl is de stelling van de dag:
Nederland op rand morele afgrond

Dit is niet de mening van de krant, maar:
Diverse hoge militairen hebben een dringend beroep gedaan op de Nederlandse bevolking om meer verdraagzaamheid aan de dag te leggen. Moeten we ons zorgen maken over het morele verval in ons land of valt het allemaal nog wel mee?
Bespreek het eens in je gezin, zou ik zeggen. Verder eens met Zita. :hum
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef: Bespreek het eens in je gezin, zou ik zeggen.
Nou, hier kunnen we allemaal iets mee. :bobo Dat geldt voor elk topic hier.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Panny »

Wat wij hier in het westen zien gebeuren is niet nieuw.
Je leest het ook in het tweede gedeelte (vanaf vers 18) van het eerste hoofdstuk van de brief aan de Romeinen.
Omdat ze God niet de eer geven die Hij verdient en Hem niet verheerlijken geeft God ze over aan hun eigen kwade begeerlijkheden.
De vroege Romeinse christenen zagen precies hetzelfde in de goddeloze samenleving waarin ze leefden:

18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.
19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.
21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;
22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden;
23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.
24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geëerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.
26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature;
27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.
28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;
29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;
30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;
31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;

Ik weet niet of dit ook het morele verval is wat onze legerleiding bedoeld?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Mara »

Panny schreef:
Ik weet niet of dit ook het morele verval is wat onze legerleiding bedoeld?
Ondanks dat we in Nederland vrijheid hebben, moeten we niet gemakzuchtig worden. Onze vrijheid ligt constant onder vuur.

Denk aan de Britse militair Lee Rigby, die in mei 2013 op klaarlichte dag werd onthoofd in Londen door Michael Adebolajo, die volgens de Daily Telegraph daarbij Allah noemde en de Koran aanhaalde.
De marineofficier noemt verder de vele mishandelingen in het openbaar vervoer. Ook ambulancemedewerkers, brandweerlieden en politieagenten worden wel tegengewerkt door gewelddadige omstanders. “Kennelijk is dat de som van zeventig jaar vrijheid.” Als er werkelijk een toestand van moreel verval is, dan moeten we eerst kijken naar de wijze waarop ons land geleid wordt. “De volgende conclusie is gewettigd: zolang de materie niet verdorven is, richten onlusten en andere conflictsituaties geen schade aan; maar als ze wel verdorven is, helpen deugdelijke wetten niet . . . Want zoals een goede mentaliteit voor haar voortbestaan wetten behoeft, zo is voor de naleving van wetten een goede mentaliteit onontbeerlijk.” Wat Machiavelli in zijn Discorsi (2007, 148-9) schrijft is dat als een landsbestuur het verkeerde voorbeeld geeft, het morele weefsel van de samenleving ziek wordt.
En dit verkeerde voorbeeld is er zeker. Zo oordeelde een commissie onder Job Cohen recentelijk dat Justitie-ambtenaar Yasmina Haifi, die twitterde dat ISIS een “zionistisch complot” is, niet ontslagen mag worden. Ook de ‘bed bad en brood’ discussie is tekenend.

Dit is een kort citaat uit DIT ARTIKEL

Dan is het toch niet raar dat de legertop deze mening ventileert?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Bonny »

Het is eerder doorgeschoten individualisme, denk ik.

"Waar bemoei je je mee??"
"Dat maak ik zelf wel uit!!"
"Ik doe wat ik goed vind"

Tja, en als iemand anders daar wat van zegt, kun je een dreun verwachten, wat je komt aan iemands koninkrijkje.

Wat gij niet wilt wat u geschiedt.....
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Panny schreef:
Ik weet niet of dit ook het morele verval is wat onze legerleiding bedoeld?
Ondanks dat we in Nederland vrijheid hebben, moeten we niet gemakzuchtig worden. Onze vrijheid ligt constant onder vuur.

Denk aan de Britse militair Lee Rigby, die in mei 2013 op klaarlichte dag werd onthoofd in Londen door Michael Adebolajo, die volgens de Daily Telegraph daarbij Allah noemde en de Koran aanhaalde.
De marineofficier noemt verder de vele mishandelingen in het openbaar vervoer. Ook ambulancemedewerkers, brandweerlieden en politieagenten worden wel tegengewerkt door gewelddadige omstanders. “Kennelijk is dat de som van zeventig jaar vrijheid.” Als er werkelijk een toestand van moreel verval is, dan moeten we eerst kijken naar de wijze waarop ons land geleid wordt. “De volgende conclusie is gewettigd: zolang de materie niet verdorven is, richten onlusten en andere conflictsituaties geen schade aan; maar als ze wel verdorven is, helpen deugdelijke wetten niet . . . Want zoals een goede mentaliteit voor haar voortbestaan wetten behoeft, zo is voor de naleving van wetten een goede mentaliteit onontbeerlijk.” Wat Machiavelli in zijn Discorsi (2007, 148-9) schrijft is dat als een landsbestuur het verkeerde voorbeeld geeft, het morele weefsel van de samenleving ziek wordt.
En dit verkeerde voorbeeld is er zeker. Zo oordeelde een commissie onder Job Cohen recentelijk dat Justitie-ambtenaar Yasmina Haifi, die twitterde dat ISIS een “zionistisch complot” is, niet ontslagen mag worden. Ook de ‘bed bad en brood’ discussie is tekenend.

Dit is een kort citaat uit DIT ARTIKEL

Dan is het toch niet raar dat de legertop deze mening ventileert?
Dat vind ik dus wel raar.
Het artikel vind ik erg vreemd; het legt allerlei causale verbanden die helemaal niet zo causaal zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
Panny schreef:
Ik weet niet of dit ook het morele verval is wat onze legerleiding bedoeld?
Ondanks dat we in Nederland vrijheid hebben, moeten we niet gemakzuchtig worden. Onze vrijheid ligt constant onder vuur.

Denk aan de Britse militair Lee Rigby, die in mei 2013 op klaarlichte dag werd onthoofd in Londen door Michael Adebolajo, die volgens de Daily Telegraph daarbij Allah noemde en de Koran aanhaalde.
De marineofficier noemt verder de vele mishandelingen in het openbaar vervoer. Ook ambulancemedewerkers, brandweerlieden en politieagenten worden wel tegengewerkt door gewelddadige omstanders. “Kennelijk is dat de som van zeventig jaar vrijheid.” Als er werkelijk een toestand van moreel verval is, dan moeten we eerst kijken naar de wijze waarop ons land geleid wordt. “De volgende conclusie is gewettigd: zolang de materie niet verdorven is, richten onlusten en andere conflictsituaties geen schade aan; maar als ze wel verdorven is, helpen deugdelijke wetten niet . . . Want zoals een goede mentaliteit voor haar voortbestaan wetten behoeft, zo is voor de naleving van wetten een goede mentaliteit onontbeerlijk.” Wat Machiavelli in zijn Discorsi (2007, 148-9) schrijft is dat als een landsbestuur het verkeerde voorbeeld geeft, het morele weefsel van de samenleving ziek wordt.
En dit verkeerde voorbeeld is er zeker. Zo oordeelde een commissie onder Job Cohen recentelijk dat Justitie-ambtenaar Yasmina Haifi, die twitterde dat ISIS een “zionistisch complot” is, niet ontslagen mag worden. Ook de ‘bed bad en brood’ discussie is tekenend.

Dit is een kort citaat uit DIT ARTIKEL

Dan is het toch niet raar dat de legertop deze mening ventileert?
Dat vind ik dus wel raar.
Het artikel vind ik erg vreemd; het legt allerlei causale verbanden die helemaal niet zo causaal zijn.
Zoals?

Dit bijvoorbeeld? Misschien dat u denkt: “U dramatiseert, het valt reuze mee.” Tekenend is in ieder geval dat Joden de Europese landen steeds meer verlaten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Moreel verval(?)

Bericht door Van Ewijk »

Gewoon de zoveelste uiting onder druk van het heersende politieke klimaat.
In de sfeer van Oorlog, herdenking en bevrijding in deze periode laat met een oproep tot tolerantie horen met een bijpassende militaire achtergrond.
Althans, zo redeneert men die dit allicht opgezet heeft.
Een eenmalig en incidenteel gebaar zonder echte draagkracht.
Niet veel om mijzelf druk over te maken.
Wil men in Den Haag echt stilstaan bij moreel verval kan men beter in de eerste plaats naar zichzelf kijken.

Wat het morele verval in Nederland zelf in de maatschappij betreft, daar heeft men geen speciale dagen voor nodig.
Daar worden we 24/7 mee geconfronteerd.
Van ongepaste omgangsvormen tot seksuele uitbuiting en misdaad toe.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie