De KANSEL moet zwijgen!

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Jongere »

Dipper schreef:
Mannetje schreef:Jezus sprak: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.

Die uitspraak mogen we uit de Bijbel schrappen, Dipper? Of afdoen als een misschientje?
In de grondtekst staat het zonder de lidwoorden: ik ben weg, waarheid en leven.
Dus zonder claim op dé.
Bovendien is dit onjuist, in de grondtekst staan gewoon alle lidwoorden bij deze tekst.
Daarnaast maakt het vervolg van de tekst ('niemand komt tot de Vader dan door Mij) duidelijk genoeg dat het hier om een 'claim' gaat.

<Edit:wat Parsifal zegt.>
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door -DIA- »

Dipper schreef:
Mannetje schreef:Jezus sprak: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.

Die uitspraak mogen we uit de Bijbel schrappen, Dipper? Of afdoen als een misschientje?
In de grondtekst staat het zonder de lidwoorden: ik ben weg, waarheid en leven.
Dus zonder claim op dé.
Maar uit de context blijkt wel dat we NIET MOGEN lezen 'een Weg, een Waarheid, en een Leven'. Waar een woord ingevoegd moet worden, om het te verstaan in het Nederlands is het nodig on soms een woordje tussen te voegen. We zien dit ook op vele plaatsen in de kanttekeningen verantwoordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Posthoorn »

Jongere schreef:
Dipper schreef:
Mannetje schreef:Jezus sprak: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.

Die uitspraak mogen we uit de Bijbel schrappen, Dipper? Of afdoen als een misschientje?
In de grondtekst staat het zonder de lidwoorden: ik ben weg, waarheid en leven.
Dus zonder claim op dé.
Bovendien is dit onjuist, in de grondtekst staan gewoon alle lidwoorden bij deze tekst.
Daarnaast maakt het vervolg van de tekst ('niemand komt tot de Vader dan door Mij) duidelijk genoeg dat het hier om een 'claim' gaat.

<Edit:wat Parsifal zegt.>
Lees anders Hand. 4:12 maar: En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder den hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welken wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Luther »

Dipper schreef:Je moet nooit zeggen "ik heb de Waarheid", maar wel "och mocht ik de Waarheid hebben".

IS vermoord iedereen die niet hun waarheid heeft. Dat is het gevolg van het claimen van heilverstrekking.

Heel goed dus dat er toezicht komt op opruiende preken op álle godsdiensten zonder onderscheid.
Wat een onzin! Je laat je meeslepen in het seculiere frame dat de media graag opplakken op alle religieuze uitingen die een waarheidsclaim hebben. Dat seculiere frame is, dat dit altijd leidt tot uitsluiting met geweld.
Als we zeggen dat alleen door het geloof in Jezus Christus als persoonlijke Zaligmaker eeuwig behoud te verkrijgen is, en dat alle andere godsdienstige wegen doodlopende wegen zijn, dan wil je dat toch niet vergelijken met IS. Eigenlijk te gek voor woorden dat je deze vergelijking maakt!
Laatst gewijzigd door Luther op 20 feb 2015, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Tiberius »

Dipper is geband.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door parsifal »

dat is dan ook weer jammer, omdat buiten Dipper niemand het standpunt van een van de partijen waar deze discussie over gaat lijkt te vertegenwoordigen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Luther »

parsifal schreef:dat is dan ook weer jammer, omdat buiten Dipper niemand het standpunt van een van de partijen waar deze discussie over gaat lijkt te vertegenwoordigen.
Dat lijkt me op dit forum ook niet gewenst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
parsifal schreef:dat is dan ook weer jammer, omdat buiten Dipper niemand het standpunt van een van de partijen waar deze discussie over gaat lijkt te vertegenwoordigen.
Dat lijkt me op dit forum ook niet gewenst.
Hoe je het wendt of keert, als dit topic bedoelt is voor een discussie dan is het nodig dat we goed begrijpen waar de uitspraken van het Bremer parlement (en Christenen die het parlement steunen) vandaan komen zonder dat we zelf alles invullen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Posthoorn »

parsifal schreef:
Luther schreef:
parsifal schreef:dat is dan ook weer jammer, omdat buiten Dipper niemand het standpunt van een van de partijen waar deze discussie over gaat lijkt te vertegenwoordigen.
Dat lijkt me op dit forum ook niet gewenst.
Hoe je het wendt of keert, als dit topic bedoelt is voor een discussie dan is het nodig dat we goed begrijpen waar de uitspraken van het Bremer parlement (en Christenen die het parlement steunen) vandaan komen zonder dat we zelf alles invullen.
Dan maar liever niet dat een medeforummer dat verdedigt. ;)
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Mannetje »

Ik hoop dat de ban op meer rust dan alleen op het hier gesprokene. Dat is op zich een ban waard, maar een gesprek is nu niet meer mogelijk. Hopelijk is er achter de schermen dus wel met Dipper gesproken...

Maar verder laat ik de ban bij de mods liggen en zal ik mij er niet meer over roeren.
-
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door -DIA- »

"... de KANSEL* is gevaarlijk plaats"

Zie voorapgina van het RD en katern Kruispunt, interview met ds. Latzel

En... laten we dit zomaar over ons heengaan? Alsof het maar een kleine zaak is?
Hoe lang duurt het nog of er wordt gezegd:

"Refoforum is een gevaarlijke plaats!"

Niet om zwartkijkerig te doen, maar wel om de ogen en de oren een beetje open te houden.

* Kapitale letters i.v.m. de topictitel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Wim Anker »

Maak je niet druk DIA, het RD vond gewoon dat er even te weinig aandacht was voor hun (vermeende) positie "in de frontlinie". Dus dan creëer je even aandacht bij de achterban om duidelijk te maken dat ze toch echt heel goed werk doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:Maak je niet druk DIA, het RD vond gewoon dat er even te weinig aandacht was voor hun (vermeende) positie "in de frontlinie". Dus dan creëer je even aandacht bij de achterban om duidelijk te maken dat ze toch echt heel goed werk doen.
Is dit alles wat erover te zeggen valt?
Est
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2014, 19:30

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door Est »

-DIA- schreef:"... de KANSEL* is gevaarlijk plaats"

Zie voorapgina van het RD en katern Kruispunt, interview met ds. Latzel

En... laten we dit zomaar over ons heengaan? Alsof het maar een kleine zaak is?
Hoe lang duurt het nog of er wordt gezegd:

"Refoforum is een gevaarlijke plaats!"

Niet om zwartkijkerig te doen, maar wel om de ogen en de oren een beetje open te houden.

* Kapitale letters i.v.m. de topictitel.
Dat Refoforum een gevaarlijke plaats is heb jij al meerder malen beargumenteerd.
Net als jij merk ik dat het forum toch blijft trekken. Verschillende discussies geven nieuwe inzichten of versterken eigen inzichten. Maar zonder gevaar is het inderdaad niet. Forummers / meelezers die niet stevig in hun schoenen (op het fundament van Gods Woord en belijdenis) staan kunnen nogal heen en weer geslingerd worden. Menigmaal heeft het forum bij mij voor een hoop verwarring gezorgd.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: De KANSEL moet zwijgen!

Bericht door hervormde »

djipper is een typisch voorbeeld van hedendaagse hermeneutiek.

Schertsend: je ziet djipper een weg oversteken terwijl er een auto aankomt. Je wijst hem op het gevaar van de aankomende auto, en hij geeft als antwoord : wie zegt mij dat er sprake is van een auto. Het kan van alles zijn.
Plaats reactie