Het journaal kan niet doorgaan

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door Pimpelmees »

Desiree schreef: Soms zou ik weleens in hun hoofd willen kruipen om te begrijpen waarom je niet het 'standaard' leven volgt, maar blijkbaar iemand meer wil zijn dan je bent. Vooral mannen willen dat. Sorry mannen.. :)
Ik mag toch hopen dat refo's (inclusief dames) ook niet het standaard leven willen leiden. In die zin vraag ik mij af of de NOS-gebeurtenis zoveel te maken heeft met standaard en niet-standaard. Ik zou eerder een onderscheid maken in termen van crimineel en niet-crimineel gedrag. Want wat betreft crimineel gedrag zijn mannen inderdaad in de meerderheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Dat bedoel ik helemaal niet.
Laat maar, het bewijst maar eens weer dat het geen zin heeft om het echt ergens over te hebben. Ik lees de Elsevier wel!
Ik begrijp je wel hoor Desiree. ;)
Ik zag gisteren nog een paar keer foto's van de gijzeling langskomen en ik heb nog een keer het filmpje bekeken, het is zo'n vreemde gewaarwording.
Heel, totaal anders als in Parijs bijvoorbeeld.
Daar liepen enge mannen als sluipschutters rond, heel agressief en deze jongen was keurig netjes gekleed, praatte correct Nederlands en liet gedwee zijn wapen vallen toen de politie binnenstormde.
Het riep volgens mij bij niemand woede op, tenminste, ik heb het niet gehoord.
Eerder, wat bezielt zo'n jongen?
Inderdaad, dit etiket heeft hij levenslang!

En wat ik erg vind, niemand heeft het blijkbaar aan zien komen. Hij heeft ouders, vrienden, en allemaal waren ze kennelijk totaal overrompeld.
Terwijl zijn FB filmpje toch iets anders toont.
Dus is er ergens iets mis gegaan, wanneer en waar?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door DDD »

Zo is dat.

@Pimpelmees:
Maar het is toch overduidelijk dat crimineel gedrag een extreme vorm is van het bredere spectrum van deviant of afwijkend gedrag? En ook dat mannen daar meer toe geneigd zijn? Ik vond het wel een verhelderende bijdrage van Desiree.


@Desiree:
De reactie van Dipper is wat spijtig, maar laat je niet weerhouden iets zinnigs bij te dragen op het forum!
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door Pimpelmees »

DDD schreef:Zo is dat.

@Pimpelmees:
Maar het is toch overduidelijk dat crimineel gedrag een extreme vorm is van het bredere spectrum van deviant of afwijkend gedrag? En ook dat mannen daar meer toe geneigd zijn? Ik vond het wel een verhelderende bijdrage van Desiree.


@Desiree:
De reactie van Dipper is wat spijtig, maar laat je niet weerhouden iets zinnigs bij te dragen op het forum!
Zoals je zegt: een extreme vorm van niet-standaard gedrag. Maar niet al het niet-standaard gedrag moet direct in de slechte hoek gedrukt worden. Dat zouden refo's toch moeten weten.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door DDD »

O, maar dat zijn we helemaal eens. Ik hecht geen waarde aan groepsdruk of conformeren aan anderen als zodanig.

Maar het is wel een zorgelijk feit dat jongens en mannen eerder in staat zijn tot zulke idiote acties als aanslagen en kapingen. En daar mogen we toch over nadenken?

Ik denk dat kerkscheuringen ook wel in de overwegingen mogen worden betrokken.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door Desiree »

Je hebt ook vrouwen die dan in de muziek weer 'helemaal uit hun dak' gaan. En dan juist daarin nog scoren ook. Die gedachte hield ik eerst nog achter.

Ja, het is zorgelijk. Gewoon, omdat je het beste voor elkaar wilt, zover als het in je vermogen ligt omdat te doen. Maar dat zegt iedereen :)

Maar verder gewoon fijn man zijn hoor!

P.S. Misschien moeten we het liedje van de parel maar eens wat vaker zingen, of iets daaraan gerelateerd. Weet je, dat je van waarde bent?! Weet je dat je een parel bent?!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door huisman »

DDD schreef:O, maar dat zijn we helemaal eens. Ik hecht geen waarde aan groepsdruk of conformeren aan anderen als zodanig.

Maar het is wel een zorgelijk feit dat jongens en mannen eerder in staat zijn tot zulke idiote acties als aanslagen en kapingen. En daar mogen we toch over nadenken?

Ik denk dat kerkscheuringen ook wel in de overwegingen mogen worden betrokken.
Aha... kerkscheuringen staan in het rijtje van aanslagen en kapingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door DDD »

Liever in het rijtje van boze aanslagen, die tegen Gods heilig woord bedacht worden.

Maar inderdaad, ik denk dat bij kerkscheuringen persoonlijkheid/ -heden ook een doorslaggevende rol spelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door huisman »

DDD schreef:Liever in het rijtje van boze aanslagen, die tegen Gods heilig woord bedacht worden.

Maar inderdaad, ik denk dat bij kerkscheuringen persoonlijkheid/ -heden ook een doorslaggevende rol spelen.
Die spelen wel een rol maar of die in alle gevallen doorslaggevend zijn betwijfel ik.
De grootste kerkscheuring was ten tijde van de reformatie en daar ben ik nog altijd dankbaar voor.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door DDD »

Ik niet. Was het maar zo geweest dat de paus zich had bekeerd, in plaats van Luther uit de kerk te zetten. Dat had heel veel ellende gescheeld, en natuurlijk een kerkscheuring, die vervolgens een repeterende breuk is geworden.

Overigens was dat ook de wens van Luther, en voor zover ik ook weet ook van Calvijn. Helaas niet van al hun nazaten, blijkt maar weer en daar zit ook één van de oorzaken van het ongodvruchtig opdelen van de kerk van Christus.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik niet. Was het maar zo geweest dat de paus zich had bekeerd, in plaats van Luther uit de kerk te zetten. Dat had heel veel ellende gescheeld, en natuurlijk een kerkscheuring, die vervolgens een repeterende breuk is geworden.

Overigens was dat ook de wens van Luther, en voor zover ik ook weet ook van Calvijn. Helaas niet van al hun nazaten, blijkt maar weer en daar zit ook één van de oorzaken van het ongodvruchtig opdelen van de kerk van Christus.
1. Het ging niet alleen om de paus maar om de hele verworden roomse leer van die tijd.
2. Het tweede deel van jouw post is historisch onjuist. Beiden hebben bewust gebroken met de Roomse kerk
3. Die repeterende breuk is ook zo'n gemakkelijk bekkende uitdrukking met erg weinig inhoud.

In 1534 breekt Calvijn met de rooms-katholieke kerk. Hij doet afstand van zijn kerkelijke prebende (inkomsten van een geestelijke, een functie die door een ander werd uitgevoerd maar jij kreeg het geld – een veel voorkomende constructie die al voor Calvijn geregeld werd toen hij 12 jaar oud was). Calvijn vestigt zich in Bazel.

De Paus was echter niet te spreken over de kritiek van Luther en besloot hem in 1521 te excommuniceren.
Luther brak daarop met de katholieke kerk en creëerde hiermee de basis voor het protestantisme en de Reformatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het journaal kan niet doorgaan

Bericht door DDD »

1) Natuurlijk. Maar de paus ging over de leer, zoals overigens nog steeds het geval is. Als de paus zich destijds met nog wat mensen die het voor het zeggen hadden, had bekeerd, zou de reformatie niet tot een kerkscheuring hebben geleid.

2)Dat is niet waar. Bij Luther ging de excommunicatie ook volgens jouw citaat aan de keuze van Luther vooraf. Bij Calvijn was zijn vader geëxcommuniceerd voordat hij overging tot de Reformatie. Dat was in respectievelijk 1529 en 1533 of 1534. Hij was weliswaar volwassen, maar dat was toch wel een andere situatie dan die jij schetst. Maar goed, Calvijn heeft dus zelf de stap naar de reformatie gemaakt, dat is waar, maar wel in een situatie waarin de paus Luther had geëxcommuniceerd en zijn vader ook.

Hoe kom je er dan bij om te zeggen dat wat ik zeg niet historisch juist zou zijn? Ik had het opzettelijk voorzichtig geformuleerd, maar het blijkt toch gewoon waar?

3)De inhoud van de repeterende breuk kun je (voor slechts een klein deel ervan) iedere donderdag in het RD lezen. Maar natuurlijk zijn er naast de Europese RKK en protestanten ook nog andere meer oude scheidingen in de christenheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Calvijn en kerkscheuring

Bericht door DDD »

Ik ben nog steeds benieuwd naar een reactie.
Plaats reactie