Het nieuwe leenstelsel

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door helma »

Chrisje72 schreef:
helma schreef:Aangezien per 1 febr. een van de kinderen een studie is begonnen weet ik zeker dat ik me niet vergis :huhu
Valt die nog onder de oude regeling?
ja, die mag nog meedoen. (hij wilde liever eerst een half jaar werken; dus we hebben dat eerst nagevraagd; anders was hij wel in sept. begonnen)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Tiberius »

Ik hoef niet te weten wat iedereen verdient, maar het ging mij eigenlijk om deze uitspraak in relatie tot het nieuwe leenstelsel.
Verdienen de ouders meer dan €46.000, - is alles een lening.
in combinatie met deze:
Wij kregen een folder over de studiekosten; maar zeker voor gezinnen die geen hoog inkomen hebben is het helemaal niet zo ongunstig.
Kennelijk zijn er maar weinigen forummers die boven die 46k zitten. Dus voor de meeste forummers is het nieuwe leenstelsel helemaal niet zo ongunstig.
Zelfs degenen die er boven zitten, hoeven niet te klagen, want ze hoeven het niet zelf te betalen, het is een lening.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Pimpelmees »

Tiberius schreef:Ik hoef niet te weten wat iedereen verdient, maar het ging mij eigenlijk om deze uitspraak in relatie tot het nieuwe leenstelsel.
Verdienen de ouders meer dan €46.000, - is alles een lening.
in combinatie met deze:
Wij kregen een folder over de studiekosten; maar zeker voor gezinnen die geen hoog inkomen hebben is het helemaal niet zo ongunstig.
Kennelijk zijn er maar weinigen forummers die boven die 46k zitten. Dus voor de meeste forummers is het nieuwe leenstelsel helemaal niet zo ongunstig.
Zelfs degenen die er boven zitten, hoeven niet te klagen, want ze hoeven het niet zelf te betalen, het is een lening.
Als de ouders van de student minder dan 30.000 verdienen verandert er weinig tov de huidige situatie. Boven de 30.000 wordt de bijdrage rap minder. Wie bijv 45.000 verdient - dus net onder de 46.000 grens - krijgt nog maar een paar euro. De grens ligt dus bij 30.000, daarna is er een helling naar beneden.
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Ik hoef niet te weten wat iedereen verdient, maar het ging mij eigenlijk om deze uitspraak in relatie tot het nieuwe leenstelsel.
Verdienen de ouders meer dan €46.000, - is alles een lening.
in combinatie met deze:
Wij kregen een folder over de studiekosten; maar zeker voor gezinnen die geen hoog inkomen hebben is het helemaal niet zo ongunstig.
Kennelijk zijn er maar weinigen forummers die boven die 46k zitten. Dus voor de meeste forummers is het nieuwe leenstelsel helemaal niet zo ongunstig.
Zelfs degenen die er boven zitten, hoeven niet te klagen, want ze hoeven het niet zelf te betalen, het is een lening.
Ouders zijn verantwoordelijk voor het levensonderhoud van hun kinderen tot hun 21e jaar, toch? Daar gaat het stelsel van de studiefinanciering ook vanuit.

Artikel 395a BW, boek 1: Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Chrisje72 »

In dat geval zouden de ouders die lening moeten krijgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Orchidee »

Wij vielen in het verleden net "buiten de boot" :huhu
Voor de toekomst weet ik het nog niet, ik hoop dat we wat vergoed zullen krijgen in de toekomst :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie