Het nieuwe leenstelsel

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
helma schreef:Wij kregen een folder over de studiekosten; maar zeker voor gezinnen die geen hoog inkomen hebben is het helemaal niet zo ongunstig. Als de student recht heeft op een aanvullende beurs en studeert deze binnen 10 jaar af; dan hoeft die dat geld niet terug te betalen.
De basisbeurs is 100 euro per maand.
Dat bedoel ik dus, probeerde ik al postings lang aan te tonen...
Bedankt voor deze aanvulling!
De definitie van "hoog inkomen" is bij dit kabinet niet in goede handen. Verdienen de ouders meer dan €46.000, - is alles een lening. Modaal is in Nederland € 35.000.- dus een "hoog inkomen" in Nederland is minder dan anderhalf keer modaal.

Wij praten dus niet over inkomens van tonnen maar bij een heel normaal(vrij laag) inkomen waar de kinderen al met een studieschuld worden opgezadeld.
Sorry, maar met een inkomen van € 46.000,- zit je echt wel in de bovenlaag hoor!
Anderhalf keer modaal is echt niet in de bovenlaag. Nogmaals ik spreek niet voor mijzelf omdat ik het echt wel kan betalen. Het gaat mij om de alleenverdieners die met dit genoemde middeninkomen buiten alle regelingen vallen.
Dat heet nivelleren maar mijn partij (SGP) denkt daar gelukkig heel anders over. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3981
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Terri »

gaat het nu over 46.000 netto of bruto?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door huisman »

Terri schreef:gaat het nu over 46.000 netto of bruto?
Bruto
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Terri schreef:gaat het nu over 46.000 netto of bruto?
Bruto
En dan gaat het om het "verzamel" inkomen? (dus de inkomens van man en vrouw bij elkaar opgeteld?)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:
Terri schreef:gaat het nu over 46.000 netto of bruto?
Bruto
En dan gaat het om het "verzamel" inkomen? (dus de inkomens van man en vrouw bij elkaar opgeteld?)
ja
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Tiberius »

Dat is niet echt een hoog salaris, en zeker niet in de bovenlaag, ik zou eerder zeggen: quater dry (modaal).
Maar het zijn nu ook weer niet zo, dat je mensen die dit salaris hebben, moet subsidiëren voor de studie van hun kinderen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Dat is niet echt een hoog salaris, en zeker niet in de bovenlaag, ik zou eerder zeggen: quater dry (modaal).
Maar het zijn nu ook weer niet zo, dat je mensen die dit salaris hebben, moet subsidiëren voor de studie van hun kinderen.
Toch ietwat kortzichtig. Als dit inkomen van een kostwinner komt ( alleenverdiener ) komt hij voor veel andere subsidies ook niet in aanmerking . Denk aan bv. de zorgtoeslag.
De middeninkomens zijn met de PvdA altijd slecht af. Het besteedbaar inkomen van deze groep is vaak lager dan bij mensen met een lager inkomen.

Mensen verdienen naar opleiding,prestatie en verantwoordelijkheid . Dat lijkt mij niet zo onrechtvaardig. Ben je daarnaast nog in een functie die wereldwijd schaars bemenst kan worden gaat er nog een schepje bovenop. Lijkt mij ook heel redelijk.

Vraag:Is er een hoogte van je salaris die niet meer als ethisch gezien kan worden ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 02 feb 2015, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Vraag:Is er een hoogte van je salaris die niet meer als ethisch gezien kan worden ?
Geen idee, maar 46k is dat in ieder geval niet. Ik denk dat de meesten hier wel meer verdienen.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door modesto »

huisman schreef:Vraag:Is er een hoogte van je salaris die niet meer als ethisch gezien kan worden ?
Het is niet zo interessant om je bezig te houden met wat anderen verdienen. De vraag die mij bezighoudt is hoe ik het salaris dat ik ontvang op een Bijbelse manier kan besteden. In het licht van het nieuwe leenstelsel kan ik misschien bijdragen aan een nieuw fonds in onze kerk dat studenten zal ondersteunen die zich anders te veel in de schulden moeten steken.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Vraag:Is er een hoogte van je salaris die niet meer als ethisch gezien kan worden ?
Geen idee, maar 46k is dat in ieder geval niet. Ik denk dat de meesten hier wel meer verdienen.
Er zijn vele mensen die een (veel) lager verzamelinkomen hebben. Misschien is dat zelfs wel de meerderheid van de werknemers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door ZWP »

Daarvoor hebben we toch 'modaal' bedacht? Daar zitten per definitie net zoveel mensen onder als boven. :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Vraag:Is er een hoogte van je salaris die niet meer als ethisch gezien kan worden ?
Geen idee, maar 46k is dat in ieder geval niet. Ik denk dat de meesten hier wel meer verdienen.
Er zijn vele mensen die een (veel) lager verzamelinkomen hebben. Misschien is dat zelfs wel de meerderheid van de werknemers.
Ik heb het over "hier", te weten onder de actieve forummers.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Vraag:Is er een hoogte van je salaris die niet meer als ethisch gezien kan worden ?
Geen idee, maar 46k is dat in ieder geval niet. Ik denk dat de meesten hier wel meer verdienen.
wij niet.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Chrisje72 »

Wij ook niet
Plaats reactie