Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik heb hierover nog eens nagedacht. Verdere doordenking v.w.b.t het gebruik van de ICT middelen is zeker nodig. Hierin moeten we wel onderscheid maken tussen enerzijds de opslag van gegevens (o.a. door digitalisering, maar ook door de toename van sensoren, camera's enzovoort) en de dataficering (het gerubriceerd vastleggen van de gegevens) en informatisering (het halen van informatie uit deze gegevens (o.a. door kunstmatige intelligentie, big data analyse) en de manier waarop we de beveiliging regelen.

De beveiliging of dat zoals nu gaat met een pasje, een code en/of een wachtwoord of via biometrische kenmerken zoals vingerafdrukken en dergelijke heeft weinig tot niets te maken met welke gegevens er worden vastgelegd. Die gegevens opslag is al in volle gang. Op het paspoort worden al biometrische kenmerken vastgelegd. Het benutten van al deze gegevens staat in de kinderschoenen maar de potentie is zowel geweldig als afschrikwekkend.

Het gebruik van dit soort methodieken zoals irisscan, vingerafdrukken en ook de chip in het lichaam (wat bij dieren overigens al common sense) in een direct verband brengen met openbaring 13 vs 17 "En dat niemand mag kopen of verkopen dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of 35het getal zijns naams. verdient tenminste goede doordenking alvorens dit te stellen. Voorlopig zie ik het nog niet, er zijn 2 redenen waarom we hiermee voorzichtig moeten zijn m.i.

1. Lettend op de gehele Schrift is m.i. wel duidelijk dat degenen die het teken van het beest hebben de mensen zijn die de Heere Jezus niet kennen, degenen die het teken van het beest niet hebben - of uit geloof weigeren - zijn degenen die de Heere Jezus kennen als hun Zaligmaker. Dat is het criterium. Het criterium is niet een bepaalde techniek wel of niet omarmen. Het criterium is geloof in de Heere Jezus en dat geloof wijst alles af wat tegen de Schrift ingaat.
2. De symboliek van Openbaringen is moeilijk, ook ik weet er veel te weinig van af om stellig te zijn in wat wat beduidt. Net zoals we het "duizenjarig rijk" door velen niet letterlijk wordt genomen zou men het "niet kunnen kopen of verkopen" symbolisch kunnen verstaan. Bijvoorbeeld dat in de loop der eeuwen hiermee alle mensen worden beduidt die weigeren voor het beest (=afgod) en zijn beeld (de maatschappij, wet, regelgeving) te knielen. In de tijd van de reformatie was het beest dan Rome.

Dat in onze tijd het beeld van het beest de analyses en voorspellingen (zullen) worden die de computersystemen zullen (gaan) leveren is goed mogelijk. Maar het meedoen met het beest betekent niet fysiek iets wel of niet hebben maar betekent de voorspellingen gehoor geven. Het beest is dan het denken, of de ideologie, van de autonome mens, de ICT het beeld van het beest, waarmee het beest meent goed en kwaad te kennen. Degenen die daarmee niet mee willen doen - die niet op hun 22e jaar gentherapie willen ondergaan omdat de big data analyse uitwijst dat er zo rond de 30,31 een hersenafwijking optreedt die het maatschappelijk functioneren belemmerd - zullen worden uitgesloten van de zorg, banken, arbeid enzovoort.

In alle varianten in de wereld zien we dat patroon, elke keer een andere kant van het beest en elke keer een ander beeld van het beest. Communisme, radicale islam, het geloof in de "maakbare" samenleving, het zijn m.i. alle verschijningsvormen van het beest.
Bedankt voor het delen van deze overwegingen.
Ik haalde net als DIA Openbaringen 13 aan niet omdat je die relatie 1 op 1 mag leggen, maar wel om aan te geven wat er als eerste door je hoofd schiet bij dit soort ontwikkelingen. Althans in elk geval in mijn hoofd.

Maar los daarvan... Je zegt zelf, en m.i. terecht: "Op het paspoort worden al biometrische kenmerken vastgelegd. Het benutten van al deze gegevens staat in de kinderschoenen maar de potentie is zowel geweldig als afschrikwekkend." Dat is één van de redenen dat ik nog geen paspoort heb, maar een ID-kaart. Toch ligt het nog een slag anders, omdat daarmee mijn lichaam nog steeds niet onderdeel wordt van de techniek. Helaas worden de vingerafdrukken wel digitaal opgeslagen, maar ik hoop dan maar dat de overheid op dat punt zich niet kan veroorloven om onveilig te zijn.

Je post maakt mij niet geruster.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Ik haalde net als DIA Openbaringen 13 aan niet omdat je die relatie 1 op 1 mag leggen, maar wel om aan te geven wat er als eerste door je hoofd schiet bij dit soort ontwikkelingen. Althans in elk geval in mijn hoofd.
Dat soort overwegingen zijn m.i. (te vaak) of op bijgeloof gebaseerd of op een biblicistische klankexegese m.i. Daarom ageer ik ertegen omdat het licht leidt tot het "stoomtrein syndroom" wat meer spot oproept.
Luther schreef:Maar los daarvan... Je zegt zelf, en m.i. terecht: "Op het paspoort worden al biometrische kenmerken vastgelegd. Het benutten van al deze gegevens staat in de kinderschoenen maar de potentie is zowel geweldig als afschrikwekkend." Dat is één van de redenen dat ik nog geen paspoort heb, maar een ID-kaart.
Tja, Het is wel makkelijk praten als zo'n ding niet nodig is. Alleen al voor de kosten is het slimmer zich te beperken tot een ID. En, ter correctie, ik noem het gebruik van biometrische gegevens voor beveiliging niet afschrikwekkend maar de potentie - de secundaire waarde - die in deze gegevens schuilt in combinatie met andere gegevensbanken.
Luther schreef:Toch ligt het nog een slag anders, omdat daarmee mijn lichaam nog steeds niet onderdeel wordt van de techniek. Helaas worden de vingerafdrukken wel digitaal opgeslagen, maar ik hoop dan maar dat de overheid op dat punt zich niet kan veroorloven om onveilig te zijn.
Ik zie het principiële onderscheidt niet. Kun je dat duiden?
Luther schreef:Je post maakt mij niet geruster.
Dat is wel terecht denk ik. Ik denk alleen dat wordt gefocust op de verkeerde dingen. De focus ligt nu erg op wat (technische) hulpmiddelen en daar wordt erg veel (foute) waarde aan toegekend, maar de focus zou m.i. eerder moeten liggen op de morele, juridische en maatschappelijke gevolgen van de gegevensopslag, dataficatie en informatisering. En met of zonder paspoort, chip of iets dergelijks is dit voor iedereen een realiteit. De strijd is niet tegen vlees en bloed, niet tegen paspoort, chip of pc, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:Ik haalde net als DIA Openbaringen 13 aan niet omdat je die relatie 1 op 1 mag leggen, maar wel om aan te geven wat er als eerste door je hoofd schiet bij dit soort ontwikkelingen. Althans in elk geval in mijn hoofd.
Dat soort overwegingen zijn m.i. (te vaak) of op bijgeloof gebaseerd of op een biblicistische klankexegese m.i. Daarom ageer ik ertegen omdat het licht leidt tot het "stoomtrein syndroom" wat meer spot oproept.
Ik snap dat je dit zo duidt, voor een deel is dat ook terecht. Tegelijk zie ik echt een principieel verschil tussen de stoomtrein en de big-data-ontwikkeling waarvan persoonsidentificatie een onderdeel is.
WimAnker schreef:En, ter correctie, ik noem het gebruik van biometrische gegevens voor beveiliging niet afschrikwekkend maar de potentie - de secundaire waarde - die in deze gegevens schuilt in combinatie met andere gegevensbanken.
Ik noem dat wel afschrikwekkend, want daarmee verlies je als individu wel de controle over een deel van je lichaamsintegriteit.
WimAnker schreef:
Luther schreef:Toch ligt het nog een slag anders, omdat daarmee mijn lichaam nog steeds niet onderdeel wordt van de techniek. Helaas worden de vingerafdrukken wel digitaal opgeslagen, maar ik hoop dan maar dat de overheid op dat punt zich niet kan veroorloven om onveilig te zijn.
Ik zie het principiële onderscheidt niet. Kun je dat duiden?
Bij een paspoort wordt mijn vingerafdruk in een systeem gezet op het gemeentehuis, de afdruk zelf staat op mijn paspoort. Ik hoef niet lijfelijk mijn afdruk opnieuw te gebruiken om ergens binnen te komen of iets te ontgrendelen. Dat moet wel, wanneer ik dit maak tot onderdeel van een groter systeem. Kortom: Mijn lichaam wordt dan nog geen onmisbaar onderdeel binnen een technisch systeem, waarover ik de controle niet heb.
WimAnker schreef:
Luther schreef:Je post maakt mij niet geruster.
Dat is wel terecht denk ik. Ik denk alleen dat wordt gefocust op de verkeerde dingen. De focus ligt nu erg op wat (technische) hulpmiddelen en daar wordt erg veel (foute) waarde aan toegekend, maar de focus zou m.i. eerder moeten liggen op de morele, juridische en maatschappelijke gevolgen van de gegevensopslag, dataficatie en informatisering. En met of zonder paspoort, chip of iets dergelijks is dit voor iedereen een realiteit. De strijd is niet tegen vlees en bloed, niet tegen paspoort, chip of pc, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht!
Jij ziet dat als twee verschillende grootheden, ik niet. Juist vanwege de grote morele, juridische en maatschappelijke gevolgen van big data moeten we elke vorm van lichamelijke integriteit daarvan zien los te houden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:Ik haalde net als DIA Openbaringen 13 aan niet omdat je die relatie 1 op 1 mag leggen, maar wel om aan te geven wat er als eerste door je hoofd schiet bij dit soort ontwikkelingen. Althans in elk geval in mijn hoofd.
Dat soort overwegingen zijn m.i. (te vaak) of op bijgeloof gebaseerd of op een biblicistische klankexegese m.i. Daarom ageer ik ertegen omdat het licht leidt tot het "stoomtrein syndroom" wat meer spot oproept.
Ik snap dat je dit zo duidt, voor een deel is dat ook terecht. Tegelijk zie ik echt een principieel verschil tussen de stoomtrein en de big-data-ontwikkeling waarvan persoonsidentificatie een onderdeel is.
WimAnker schreef:En, ter correctie, ik noem het gebruik van biometrische gegevens voor beveiliging niet afschrikwekkend maar de potentie - de secundaire waarde - die in deze gegevens schuilt in combinatie met andere gegevensbanken.
Ik noem dat wel afschrikwekkend, want daarmee verlies je als individu wel de controle over een deel van je lichaamsintegriteit.
WimAnker schreef:
Luther schreef:Toch ligt het nog een slag anders, omdat daarmee mijn lichaam nog steeds niet onderdeel wordt van de techniek. Helaas worden de vingerafdrukken wel digitaal opgeslagen, maar ik hoop dan maar dat de overheid op dat punt zich niet kan veroorloven om onveilig te zijn.
Ik zie het principiële onderscheidt niet. Kun je dat duiden?
Bij een paspoort wordt mijn vingerafdruk in een systeem gezet op het gemeentehuis, de afdruk zelf staat op mijn paspoort. Ik hoef niet lijfelijk mijn afdruk opnieuw te gebruiken om ergens binnen te komen of iets te ontgrendelen. Dat moet wel, wanneer ik dit maak tot onderdeel van een groter systeem. Kortom: Mijn lichaam wordt dan nog geen onmisbaar onderdeel binnen een technisch systeem, waarover ik de controle niet heb.
WimAnker schreef:
Luther schreef:Je post maakt mij niet geruster.
Dat is wel terecht denk ik. Ik denk alleen dat wordt gefocust op de verkeerde dingen. De focus ligt nu erg op wat (technische) hulpmiddelen en daar wordt erg veel (foute) waarde aan toegekend, maar de focus zou m.i. eerder moeten liggen op de morele, juridische en maatschappelijke gevolgen van de gegevensopslag, dataficatie en informatisering. En met of zonder paspoort, chip of iets dergelijks is dit voor iedereen een realiteit. De strijd is niet tegen vlees en bloed, niet tegen paspoort, chip of pc, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht!
Jij ziet dat als twee verschillende grootheden, ik niet. Juist vanwege de grote morele, juridische en maatschappelijke gevolgen van big data moeten we elke vorm van lichamelijke integriteit daarvan zien los te houden.
Het is moeilijk bespreken als gewoon niet helder is wat je nu bedoeld met "lichamelijke integriteit". In ieder geval wordt niet de "Van Dale" betekenis gebruikt. Daarnaast heeft "big data" niets te maken met de "lichamelijke integriteit", het zijn 2 verschillende grootheden.

Voor de big data maakt het niets uit of een vingerafdruk, die is opgeslagen in het gemeentehuis, nu via het paspoort wordt gecheckt of via het scannen van de vinger. De gegevens zijn gedigitaliseerd. Of de vinger benodigd is om ergens toegang toe te krijgen of niet.

Het vervolgens stellen dat individuele kenmerken maar niet opgeslagen en/of verhandeld mogen worden, zoals vingerafdrukken, medische dossiers, klantkaarten, bankgegevens, locatiegegevens, camarabeelden, surfgedrag, sociale media, netwerken, schoolgegevens, mail enz. enz. enz. waarmee de big data analyse zijn voordeel doet is de discussie die gevoerd moet worden. En dan zou ik me over vingerafdrukken maar de minste zorgen maken vergeleken met de rest in het opgesomde rijtje.
Plaats reactie