Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Vragen van jongeren:
- Stel men komt onze kerk binnen met pistool en ze vragen: Ben je christen? Maar als je nog geen nieuw hart hebt, wat moet je dan doen?
- Als je in dat geval toch 'ja' zegt, ga je dan naar de hemel?
- Als je 'nee' zegt, kun je daarna dan nog wel bekeerd worden?
Als je écht voor de keus gesteld wordt: dood of loochenen dat je christen bent dan komt openbaar of je wel of geen nieuw hart hebt. Je zegt in zo'n keuze echt geen ja als het niet echt is.
De scheiding in de kerk van hen die doodgeschoten worden en die blijven leven zou wel eens heel verrassend kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:
Luther schreef:Vragen van jongeren:
- Stel men komt onze kerk binnen met pistool en ze vragen: Ben je christen? Maar als je nog geen nieuw hart hebt, wat moet je dan doen?
- Als je in dat geval toch 'ja' zegt, ga je dan naar de hemel?
- Als je 'nee' zegt, kun je daarna dan nog wel bekeerd worden?
Als je écht voor de keus gesteld wordt: dood of loochenen dat je christen bent dan komt openbaar of je wel of geen nieuw hart hebt. Je zegt in zo'n keuze echt geen ja als het niet echt is.
De scheiding in de kerk van hen die doodgeschoten worden en die blijven leven zou wel eens heel verrassend kunnen zijn.
Ben ik wel met je eens, ja!

Ik zou echter nu niet kunnen zeggen, of ik wel 'ja' zou durven zeggen...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door henriët »

Luther schreef:
Ad Anker schreef:
Luther schreef:Vragen van jongeren:
- Stel men komt onze kerk binnen met pistool en ze vragen: Ben je christen? Maar als je nog geen nieuw hart hebt, wat moet je dan doen?
- Als je in dat geval toch 'ja' zegt, ga je dan naar de hemel?
- Als je 'nee' zegt, kun je daarna dan nog wel bekeerd worden?
Als je écht voor de keus gesteld wordt: dood of loochenen dat je christen bent dan komt openbaar of je wel of geen nieuw hart hebt. Je zegt in zo'n keuze echt geen ja als het niet echt is.
De scheiding in de kerk van hen die doodgeschoten worden en die blijven leven zou wel eens heel verrassend kunnen zijn.
Ben ik wel met je eens, ja!

Ik zou echter nu niet kunnen zeggen, of ik wel 'ja' zou durven zeggen...
Ik denk dat we ons niet kunnen verplaatsen in een situatie waarin je een ja moet geven. Elk moment dienen we bereid te zijn om te kunnen sterven. Hoe je in bepaalde situaties zult zijn, is niet te voorspellen. Het gaat dan niet meer om durven, maar om geloven en vertrouwen. Ook dat kunnen we nu niet bedenken voor later.
Wel dat we ons niet bang moeten / hoeven laten te maken wanneer we Hem kennen mogen ( zijn we bereid..elk uur.. elk moment.. 'strijdt om in te gaan')
Een en ander doet me denken aan onderstaande gebeurtenis, waarin de Heere duidelijk Zijn almacht laat zien en Zijn bewaring.
In Kongo, in een huis, een internaat, waren tweehonderd zendelingskinderen. Rebellen waren van plan alle kinderen, en hun onderwijzers en onderwijzeressen te vermoorden. Toen ze in het internaat de rebellen zagen aankomen gingen ze op hun knieën en baden God om bescherming. Er was een kleine heg om het huis en er waren een paar soldaten bij hen, maar dat betekende niets tegen zo’n overmacht van vijanden. Plotseling zagen ze dat de rebellen zich omkeerden en wegrenden. De volgende dag gebeurde hetzelfde en ook de daaropvolgende dag.

De rebellen kwamen daarna niet meer terug. Eén van de rebellen was gewond geraakt en werd naar het zendingshospitaal gebracht. Toen de dokter bezig was zijn wonden te verbinden vroeg hij: ‘Waarom zijn jullie ons internaat niet binnengevallen? Jullie waren toch van plan ons te doden?’ De man antwoordde: ‘Dat konden we niet. We zagen honderden soldaten in witte uniformen en we werden doodsbang.’ De zendelingen begrepen dat de rebellen engelen hadden gezien, want je hebt geen soldaten met witte uniformen aan in Afrika.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door DDD »

Is die laatste gebeurtenis ook gedocumenteerd? Dat lijkt me nou pas echt nieuws om in de krant te zetten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Ik zou echter nu niet kunnen zeggen, of ik wel 'ja' zou durven zeggen...
Dat klopt, ook omdat ik me dit totaal niet kan voorstellen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Luther »

DDD schreef:Is die laatste gebeurtenis ook gedocumenteerd? Dat lijkt me nou pas echt nieuws om in de krant te zetten.
Lees bijvoorbeeld ook dit:
http://www.sdok.nl/nieuws/het-verhaal-van-benedicte
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door PvS »

Luther schreef:
DDD schreef:Is die laatste gebeurtenis ook gedocumenteerd? Dat lijkt me nou pas echt nieuws om in de krant te zetten.
Lees bijvoorbeeld ook dit:
http://www.sdok.nl/nieuws/het-verhaal-van-benedicte
Of deze:

http://www.theologienet.nl/documenten/F ... elaren.pdf
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Vragen van jongeren:
- Stel men komt onze kerk binnen met pistool en ze vragen: Ben je christen? Maar als je nog geen nieuw hart hebt, wat moet je dan doen?
- Als je in dat geval toch 'ja' zegt, ga je dan naar de hemel?
- Als je 'nee' zegt, kun je daarna dan nog wel bekeerd worden?
Zijn dit echt de vragen die bij jongeren leven? Of zijn dit vragen die wij - de volwassenen - middels projectie met/via de jongeren bespreken?
Deze vragen komen overigens in de Schrift niet voor, de sibolet / schibolet geschiedenis lijkt er het meest op. Maar let dan op het principiële onderscheidt!

Onderzoek toch de Schriften i.p.v deze onzin vragen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Vagari »

Ad Anker schreef: Als je écht voor de keus gesteld wordt: dood of loochenen dat je christen bent dan komt openbaar of je wel of geen nieuw hart hebt. Je zegt in zo'n keuze echt geen ja als het niet echt is.
Misschien wel maar.....
Heb je nooit gehoord van martelaren op brandstapel die zingend de hel zijn binnen gegaan?
Of het omgekeerde? Petrus?
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door DDD »

Nee. Nooit van gehoord.

Ben jij daar wel getuige van geweest dan, en hoe ziet dat er uit? En hoe bepaal je precies dat iemand naar de hel gaat?
Apidae
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2014, 19:22

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door Apidae »

Ad Anker schreef: Als je écht voor de keus gesteld wordt: dood of loochenen dat je christen bent dan komt openbaar of je wel of geen nieuw hart hebt. Je zegt in zo'n keuze echt geen ja als het niet echt is.
Vanuit statistiek is er bij zulk een vraag 4 mogelijkheden:
Je gelooft en je zegt ja
Je gelooft en je zegt nee
Je gelooft niet en je zegt ja
Je gelooft niet en je zegt nee

Ik ben er van overtuigd dat wanneer je een waarlijk christen ben de vraag met ja als met nee kan beantwoorden. Wanneer je met nee beantwoordt stel je God diep telleur en zal je hiervan ook berouw krijgen. Omdat je een kind van God ben, zal je ook een kind van God blijven (de geschiedenis geeft voorbeelden van zulke mensen).
Wanneer je niet in God geloof maar toch ja zeg, is dit niet heel tegenstrijdig door je leven te geven voor iets waarin je niet gelooft? Ik kan niet voorstellen dat er zulke voorbeelden te vinden zijn.
Niet geloven en nee zeggen lijkt mij wel duidelijk.

Ik heb er moeite mee om te zeggen dat het openbaar komt of je wel of geen nieuw hart hebt bij zulk een vraag. Er is slechts een selectieve scheiding.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door refo »

Wie in zo'n geval belijdt dat Christus de Heere is is behouden. Dat heeft Hij Zelf beloofd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door eilander »

Ik vind deze gedachtewisseling iets bizars hebben eigenlijk:
1. De vraag "Waar is Christus in mijn leven?" is altijd relevant, ook vandaag.
2. De vraag wat je doet als je voor deze keuze wordt gesteld, hoef je nu niet te beantwoorden, denk ik. Petrus dacht ook met de Heere te sterven en hij meende het oprecht. Maar even later ging het toch anders. Op het moment dat het nodig is, geeft God genade, niet op voorraad.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Oproep IS: val kerken in het Westen aan

Bericht door helma »

Corrie ten Boom schreef:Toen ik een klein meisje was", zei ik, "ging ik naar mijn vader en zei, 'papa, ik ben bang dat ik nooit sterk genoeg zal zijn om een martelaar voor Jezus Christus te zijn' ". "Vertel me eens", antwoordde mijn vader, "wanneer je de trein naar Amsterdam neemt, wanneer geef ik je dan geld om het kaartje te kopen? Drie weken vantevoren?". "Nee, pap, je geeft me dat geld voor het kaartje vlak voordat we op de trein stappen". "Dat klopt", zei mijn vader, "en zo gaat dat ook met de kracht die God geeft. Onze hemelse Vader weet wanneer je de kracht nodig hebt om een martelaar voor Jezus Christus te zijn. Hij zal in alles wat je nodig hebt voorzien – en precies op tijd….
Plaats reactie