Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Jongere »

WimA schreef:
refo schreef:Het valt me op dat mensen die principieel tegen vaccinatie zijn er ook allerlei wetenschappelijke sausjes over willen gieten dat het een ongezond middel is dat vaccineren.
Ik ben niet principieel tegen vaccineren Refo. Waar je die constatering nu weer vandaan haalt is me een raadsel. Mischien zou je kunnen stoppen met die dommige vooroordelen.
Waar haal jij eigenlijk de constatering vandaan dat refo zou constateren dat jij principieel tegen vaccineren bent? Ik lees dat nergens.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door parsifal »

Ik maak hopelijk duidelijk genoeg dat ik niet de informatie heb over Ethiopie en dat ik daarom niet veel meer kan doen dan in algemeenheden praten (die deels gebaseerd zijn op wiskundig inzicht in hoe ziekten zich verspreiden) en die algemeenheden met voorbeelden proberen duidelijk te maken.

Wat ik weet van gele koorts is dat het oa in sommige delen van Ethiopie aanwezig is en niet overal. Daarom is men daar massavaccinatie begonnen (in de getroffen regios) en is er informatie over de gevaren verspreidt door de WHO. Gele koorts vaccinatie is in veel landen verplicht als men uit een gele koorts land komt (en ik kan geen andere reden daarvoor bedenken dan dat men de eigen bevolking wil beschermen.

Tegen malaria kan men niet vaccineren (heb ik ook niet beweerd), maar pillen nemen heeft wel degelijk een vergelijkbaar effect op korte termijn. En ja als je van bijvoorbeeld Kalimantan naar Java reist heeft het gebruik van pillen door jou een beschermende werking voor de bevolking van Java. En nee, ik ken de situatie wat betreft malaria niet in Ethiopie en ook niet van anderen ziekten, maar het is wel goed om te denken aan de mogelijke gevaren voor de volksgezondheid van het land waar je heen gaat.

En ja ik zie graag dat meer mensen zich laten vaccineren in Nederland. Maar je zult mij niet horen zeggen dat vaccinaties geen enkel gevaar hebben (ze zetten het immuunsysteem aan het werk, dat heeft gevolgen al zullen dodelijke gevolgen heel zeldzaam zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

Jongere schreef:
WimA schreef:
refo schreef:Het valt me op dat mensen die principieel tegen vaccinatie zijn er ook allerlei wetenschappelijke sausjes over willen gieten dat het een ongezond middel is dat vaccineren.
Ik ben niet principieel tegen vaccineren Refo. Waar je die constatering nu weer vandaan haalt is me een raadsel. Mischien zou je kunnen stoppen met die dommige vooroordelen.
Waar haal jij eigenlijk de constatering vandaan dat refo zou constateren dat jij principieel tegen vaccineren bent? Ik lees dat nergens.
Ik lees dat wel in zijn bijdragen. En daar haal ik dus ook mijn constatering vandaan. Misschien bedoelde Refo het niet, dan hoor ik het wel.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

parsifal schreef:Ik maak hopelijk duidelijk genoeg dat ik niet de informatie heb over Ethiopie en dat ik daarom niet veel meer kan doen dan in algemeenheden praten (die deels gebaseerd zijn op wiskundig inzicht in hoe ziekten zich verspreiden) en die algemeenheden met voorbeelden proberen duidelijk te maken.
Dat is te summier voor de alhier geuite verwijten aan degenen die een andere beslissing nemen omtrent vaccinatie bij een bezoek aan dat land.
parsifal schreef:Wat ik weet van gele koorts is dat het oa in sommige delen van Ethiopie aanwezig is en niet overal. Daarom is men daar massavaccinatie begonnen (in de getroffen regios) en is er informatie over de gevaren verspreidt door de WHO. Gele koorts vaccinatie is in veel landen verplicht als men uit een gele koorts land komt (en ik kan geen andere reden daarvoor bedenken dan dat men de eigen bevolking wil beschermen.
NL is geen gele koorts land. Dus in dit topic een onzinargument.
parsifal schreef:Tegen malaria kan men niet vaccineren (heb ik ook niet beweerd), maar pillen nemen heeft wel degelijk een vergelijkbaar effect op korte termijn.
Dit topic gaat over vaccinatie. Niet over het slikken van pillen.
parsifal schreef:En ja als je van bijvoorbeeld Kalimantan naar Java reist heeft het gebruik van pillen door jou een beschermende werking voor de bevolking van Java. En nee, ik ken de situatie wat betreft malaria niet in Ethiopie en ook niet van anderen ziekten, maar het is wel goed om te denken aan de mogelijke gevaren voor de volksgezondheid van het land waar je heen gaat.
Van Kalimantan naar Java is wat anders dan van NL naar Ethiopië.
parsifal schreef:En ja ik zie graag dat meer mensen zich laten vaccineren in Nederland. Maar je zult mij niet horen zeggen dat vaccinaties geen enkel gevaar hebben (ze zetten het immuunsysteem aan het werk, dat heeft gevolgen al zullen dodelijke gevolgen heel zeldzaam zijn).
Dat is prima natuurlijk, dat je vindt dat men zich (extra) moet laten vaccineren bij een bezoek aan Ethiopië vanuit NL., maar voer daarvoor niet allerlei oneigenlijke argumenten aan die er niets mee te maken hebben. En weerspreek onterechte verwijten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door parsifal »

WimA schreef:
parsifal schreef:Ik maak hopelijk duidelijk genoeg dat ik niet de informatie heb over Ethiopie en dat ik daarom niet veel meer kan doen dan in algemeenheden praten (die deels gebaseerd zijn op wiskundig inzicht in hoe ziekten zich verspreiden) en die algemeenheden met voorbeelden proberen duidelijk te maken.
Dat is te summier voor de alhier geuite verwijten aan degenen die een andere beslissing nemen omtrent vaccinatie bij een bezoek aan dat land.
Mogelijk
parsifal schreef:Wat ik weet van gele koorts is dat het oa in sommige delen van Ethiopie aanwezig is en niet overal. Daarom is men daar massavaccinatie begonnen (in de getroffen regios) en is er informatie over de gevaren verspreidt door de WHO. Gele koorts vaccinatie is in veel landen verplicht als men uit een gele koorts land komt (en ik kan geen andere reden daarvoor bedenken dan dat men de eigen bevolking wil beschermen.
NL is geen gele koorts land. Dus in dit topic een onzinargument.
Ethiopie is dat wel! en er zijn delen van het land waar massavaccinatie heeft plaatsgevonden, er zijn ook delen waar deze massavaccinatie niet heeft plaatsgevonden. Bij een reis naar Ethiopie is het wel degelijk van belang om de gezondheid van de mensen daar mee te nemen bij je overweging.
parsifal schreef:Tegen malaria kan men niet vaccineren (heb ik ook niet beweerd), maar pillen nemen heeft wel degelijk een vergelijkbaar effect op korte termijn.
Dit topic gaat over vaccinatie. Niet over het slikken van pillen.
Misschien dat de topicstarter kan laten weten of hij/zij ook twijfelt over het nemen van malariapillen (ik nam zonder verdere reden aan dat de ethische en financiele overwegingen voor beide hetzelfde waren omdat de werking voor een relatief kort bezoek vergelijkbaar is.)
parsifal schreef:En ja als je van bijvoorbeeld Kalimantan naar Java reist heeft het gebruik van pillen door jou een beschermende werking voor de bevolking van Java. En nee, ik ken de situatie wat betreft malaria niet in Ethiopie en ook niet van anderen ziekten, maar het is wel goed om te denken aan de mogelijke gevaren voor de volksgezondheid van het land waar je heen gaat.
Van Kalimantan naar Java is wat anders dan van NL naar Ethiopië.
Mee eens, maar misschien geldt hetzelfde voor regios in Ethiopie (die ik niet ken). De vragensteller kan daar in ieder geval naar kijken. Het principe kan zomaar het zelfde zijn.
parsifal schreef: Dat is prima natuurlijk, dat je vindt dat men zich (extra) moet laten vaccineren bij een bezoek aan Ethiopië vanuit NL., maar voer daarvoor niet allerlei oneigenlijke argumenten aan die er niets mee te maken hebben. En weerspreek onterechte verwijten.
Voor zover ik weet heb ik geen oneigenlijke argumenten gebruikt. Ik heb wel argumenten gebruikt die mogelijk niet op de situatie betrekking hebben (omdat ik de situatie in Ethiopie niet ken), maar die je mee kunt nemen in je overweging. Ook heb ik voorbeelden uit andere delen van de wereld en over ziekten die in Ethiopie minder relevant zijn gebruikt om te proberen duidelijk te maken waarom ik de argumenten gebruik die ik gebruik. Misschien niet helemaal succesvol, maar ik geloof nog steeds dat voorbeelden uit andere delen van de wereld wat kunnen zeggen over Ethiopie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Sheba »

Ik wil niet heel vervelend doen. Maar als jij de bof hebt, ben je er meestal niet tegen gevaccineerd. Wanneer kinderen of volwassenen daar met een zeer lage weerstand door bijvoorbeeld HIV dat daar krijgen. Kan dat heel erg gevaarlijk zijn, waar ze Dior hun zwakke weerstand heel snel complicaties hebben die uiteindelijk zelfs dodelijk kunnen zijn.
M.a.w. Je brengt ongevaccineerd wel degelijk zwakkeren daar in gevaar. bewust in dat geval. Omdat je bewust de keuze maakt je niet in te enten!
Dus doe je het niet voor jezelf doe het dan voor de zieken en zwakken daar...
Wat je voor jezelf oploopt is je eigen verantwoording....

Wil je jezelf niet inenten. Ga dan niet en blijf lekker thuis...

Je wordt in Ethiopie inderdaad niet gecontroleerd ( 7 jaar geleden)
Laatst gewijzigd door Sheba op 20 nov 2014, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Mara »

Sheba schreef:Ik wil niet heel vervelend doen. Maar als jij de bof hebt, ben je er meestal niet tegen gevaccineerd. Wanneer kinderen of volwassenen daar met een zeer lage weerstand door bijvoorbeeld HIV dat daar krijgen. Kan dat heel erg gevaarlijk zijn.
Ik was een sportieve gezonde meid van 15 jaar toen ik de bof kreeg en kwam er zelfs mee in het ziekenhuis terecht, met complicaties!
Mijn ouders hebben ons niet in laten enten.
Een buurjongen overleed destijds aan de gevolgen van een pokkeninenting, toen hij in militaire dienst ging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

Sheba schreef:Ik wil niet heel vervelend doen. Maar als jij de bof hebt, ben je er meestal niet tegen gevaccineerd. Wanneer kinderen of volwassenen daar met een zeer lage weerstand door bijvoorbeeld HIV dat daar krijgen. Kan dat heel erg gevaarlijk zijn, waar ze Dior hun zwakke weerstand heel snel complicaties hebben die uiteindelijk zelfs dodelijk kunnen zijn.
M.a.w. Je brengt ongevaccineerd wel degelijk zwakkeren daar in gevaar. bewust in dat geval. Omdat je bewust de keuze maakt je niet in te enten!
Dus doe je het niet voor jezelf doe het dan voor de zieken en zwakken daar...
Wat je voor jezelf oploopt is je eigen verantwoording....

Wil je jezelf niet inenten. Ga dan niet en blijf lekker thuis...

Je wordt in Ethiopie inderdaad niet gecontroleerd ( 7 jaar geleden)
Dat iemand zoveel onzin op kan schrijven. Ongeloofelijk.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
Sheba schreef:Ik wil niet heel vervelend doen. Maar als jij de bof hebt, ben je er meestal niet tegen gevaccineerd. Wanneer kinderen of volwassenen daar met een zeer lage weerstand door bijvoorbeeld HIV dat daar krijgen. Kan dat heel erg gevaarlijk zijn, waar ze Dior hun zwakke weerstand heel snel complicaties hebben die uiteindelijk zelfs dodelijk kunnen zijn.
M.a.w. Je brengt ongevaccineerd wel degelijk zwakkeren daar in gevaar. bewust in dat geval. Omdat je bewust de keuze maakt je niet in te enten!
Dus doe je het niet voor jezelf doe het dan voor de zieken en zwakken daar...
Wat je voor jezelf oploopt is je eigen verantwoording....

Wil je jezelf niet inenten. Ga dan niet en blijf lekker thuis...

Je wordt in Ethiopie inderdaad niet gecontroleerd ( 7 jaar geleden)
Dat iemand zoveel onzin op kan schrijven. Ongeloofelijk.

Wat is dan onzin hier?
Heb jij enig idee hoeveel mensen en kinderen daar met HIV in hun lijf rondlopen? Zonder dat zij goede medicatie krijgen! Heb jij überhaupt wel eens een paar voetstappen gezet in zo'n land? Heb jij wel eens een paar hongerige, doodzieke mensen in de ogen gekeken? Waarvoor jij bewust kiest het risico op nog meer ellende te vergroten?
Ongelofelijk hoe iemand zo dom kan suggeren dat het onzin is.
Est
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2014, 19:30

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Est »

WimA schreef:
Sheba schreef:Ik wil niet heel vervelend doen. Maar als jij de bof hebt, ben je er meestal niet tegen gevaccineerd. Wanneer kinderen of volwassenen daar met een zeer lage weerstand door bijvoorbeeld HIV dat daar krijgen. Kan dat heel erg gevaarlijk zijn, waar ze Dior hun zwakke weerstand heel snel complicaties hebben die uiteindelijk zelfs dodelijk kunnen zijn.
M.a.w. Je brengt ongevaccineerd wel degelijk zwakkeren daar in gevaar. bewust in dat geval. Omdat je bewust de keuze maakt je niet in te enten!
Dus doe je het niet voor jezelf doe het dan voor de zieken en zwakken daar...
Wat je voor jezelf oploopt is je eigen verantwoording....

Wil je jezelf niet inenten. Ga dan niet en blijf lekker thuis...

Je wordt in Ethiopie inderdaad niet gecontroleerd ( 7 jaar geleden)
Dat iemand zoveel onzin op kan schrijven. Ongeloofelijk.
Als de Farizeeër van Lukas 18 : 11 in onze tijd geleefd zou hebben zou er in zijn opsomming vast ook iets van 'deze domme medeforummers' gestaan hebben....
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

Sheba schreef:
WimA schreef:
Sheba schreef:Ik wil niet heel vervelend doen. Maar als jij de bof hebt, ben je er meestal niet tegen gevaccineerd. Wanneer kinderen of volwassenen daar met een zeer lage weerstand door bijvoorbeeld HIV dat daar krijgen. Kan dat heel erg gevaarlijk zijn, waar ze Dior hun zwakke weerstand heel snel complicaties hebben die uiteindelijk zelfs dodelijk kunnen zijn.
M.a.w. Je brengt ongevaccineerd wel degelijk zwakkeren daar in gevaar. bewust in dat geval. Omdat je bewust de keuze maakt je niet in te enten!
Dus doe je het niet voor jezelf doe het dan voor de zieken en zwakken daar...
Wat je voor jezelf oploopt is je eigen verantwoording....

Wil je jezelf niet inenten. Ga dan niet en blijf lekker thuis...

Je wordt in Ethiopie inderdaad niet gecontroleerd ( 7 jaar geleden)
Dat iemand zoveel onzin op kan schrijven. Ongeloofelijk.
Wat is dan onzin hier?
Lees even de aanbevolen vaccinaties voor Ethiopië. daar staat inenten tegen de Bof niet tussen, enkel als men niet de mazelen heeft gehad is het advies ook de BMR vaccinatie te nemen. Enkel voor de mazelen maar omdat daar geen aparte vaccinatie voor is wordt de BMR gebruikt. http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-ethiopie/ o.a. staat er dit: (onder het kopje BMR inenting) (onderstreping van mij)
De BMR inenting
BMR staat voor bof, mazelen en rode hond. Voor reizen gaat het alleen om de mazelen. Mazelen is een veel voorkomende en niet zo onschuldige kinderziekte. In ontwikkelingslanden sterven meer dan honderdduizend kinderen per jaar aan mazelen, vooral in India. Er is in Nederland geen apart vaccin voor mazelen, vandaar dat de BMR vaccinatie gegeven wordt.
het voorbeeld (Bof) wat je aanhaalt is dus aantoonbaar geen risico, wordt niet geadviseerd en doet dus ook helemaal niemand.
Maar toch wel van die grote conclusies trekken. En, het spijt me, het is toch allemaal wel heel knullig om dit soort dingen te roepen en mensen te beschuldigen van onverantwoordelijk gedrag en zeggen dat ze maar lekker thuis moeten blijven als men gewoon echt niet weet waar het over gaat.
Sheba schreef:Heb jij enig idee hoeveel mensen en kinderen daar met HIV in hun lijf rondlopen? Zonder dat zij goede medicatie krijgen! Heb jij überhaupt wel eens een paar voetstappen gezet in zo'n land? Heb jij wel eens een paar hongerige, doodzieke mensen in de ogen gekeken?
He ja, laten we CV's gaan uitwisselen. Mijn antwoord op al deze vragen is ja. Ik heb lang en veel op local niveau rondgetrokken, onder andere ook in Ethiopië en Somalië. En ik vraag me af wat jij daar hebt gedaan want iemand met inhoudelijke kennis zou dit nooit zo opschrijven. En het bezoeken van wat show projects van een paar hulporganisaties beschouw ik niet als het bezoeken van een 3e wereldland.
Sheba schreef:Waarvoor jij bewust kiest het risico op nog meer ellende te vergroten?
Dat dit aantoonbaar onzin is - zie bovenstaand uitleg over de Bof en de info hierover - lijkt me onderhand wel duidelijk.
Sheba schreef:Ongelofelijk hoe iemand zo dom kan suggeren dat het onzin is.
Sorry, maar je eigen voorbeeld geeft aan dat je echt niet weet waar je het over hebt.

En een van de dingen die mij het meeste storen is wel dat het principieel moeite hebben met vaccineren - wat toch in de gereformeerde gezindte toch nog wel voorkomt - zoveel haat oproept. Opmerkingen als "anderen in gevaar brengen", "betaal het dan ook maar lekker zelf" worden in dit topic zomaar neergeschreven en niemand reageert erop.
Het is hetzelfde type gedrag als roepen dat het uitdelen van condooms in Afrika noodzakelijk is om HIV te beperken en dat degenen die dat niet doen anderen in gevaar brengen of erger.

Men kan beter op de seculiere bouwen in dit land dan op de mede christen die toevallig geen moeite heeft met inenten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door parsifal »

WimA schreef: Lees even de aanbevolen vaccinaties voor Ethiopië. daar staat inenten tegen de Bof niet tussen, enkel als men niet de mazelen heeft gehad is het advies ook de BMR vaccinatie te nemen. Enkel voor de mazelen maar omdat daar geen aparte vaccinatie voor is wordt de BMR gebruikt. http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-ethiopie/ o.a. staat er dit: (onder het kopje BMR inenting) (onderstreping van mij)
De BMR inenting
BMR staat voor bof, mazelen en rode hond. Voor reizen gaat het alleen om de mazelen. Mazelen is een veel voorkomende en niet zo onschuldige kinderziekte. In ontwikkelingslanden sterven meer dan honderdduizend kinderen per jaar aan mazelen, vooral in India. Er is in Nederland geen apart vaccin voor mazelen, vandaar dat de BMR vaccinatie gegeven wordt.
het voorbeeld (Bof) wat je aanhaalt is dus aantoonbaar geen risico, wordt niet geadviseerd en doet dus ook helemaal niemand.
Maar toch wel van die grote conclusies trekken. En, het spijt me, het is toch allemaal wel heel knullig om dit soort dingen te roepen en mensen te beschuldigen van onverantwoordelijk gedrag en zeggen dat ze maar lekker thuis moeten blijven als men gewoon echt niet weet waar het over gaat.
Ik zou me inderdaad drukker maken om mazelen dan om bof of rode hond (tenzij je zwanger bent). Echter in een land waar mazelen gevaarlijk is, is bof vaak wel een risico (en "aantoonbaar geen risico" is veel te sterk), bof is sowieso niet een al te groot risico (maar ook weer niet zonder risico) als je immuunsysteem goed werkt.

Dat dit aantoonbaar onzin is - zie bovenstaand uitleg over de Bof en de info hierover - lijkt me onderhand wel duidelijk.
Het is in ieder geval nog niet aangetoond door jou dat het onzin is. Ik kan me voorstellen dat als je met HIV patienten werkt dat het beter is om wel te vaccineren (Nee ik kan op internet niet de data vinden over bof en ken deze data ook niet, ik baseer me hier op mogelijk gezond verstand)
En een van de dingen die mij het meeste storen is wel dat het principieel moeite hebben met vaccineren - wat toch in de gereformeerde gezindte toch nog wel voorkomt - zoveel haat oproept. Opmerkingen als "anderen in gevaar brengen", "betaal het dan ook maar lekker zelf" worden in dit topic zomaar neergeschreven en niemand reageert erop.
Het is hetzelfde type gedrag als roepen dat het uitdelen van condooms in Afrika noodzakelijk is om HIV te beperken en dat degenen die dat niet doen anderen in gevaar brengen of erger.

Men kan beter op de seculiere bouwen in dit land dan op de mede christen die toevallig geen moeite heeft met inenten.
"Betaal het dan ook maar lekker zelf" is niet goed. Dat zeg je ook niet tegen een HIV geinfecteerde drugs gebruiker die spuiten deelt. Echter als financiele redenen en risico analyse een rol spelen bij je besluit (wat ook uit de openingspost blijkt) dan mag er best nadrukkelijk opgewezen worden dat er mogelijke risicos zijn voor de mensen om je heen en voor de samenleving die mogelijk voor kosten van behandeling moet opdraaien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
Sheba schreef:
WimA schreef:
Sheba schreef:Ik wil niet heel vervelend doen. Maar als jij de bof hebt, ben je er meestal niet tegen gevaccineerd. Wanneer kinderen of volwassenen daar met een zeer lage weerstand door bijvoorbeeld HIV dat daar krijgen. Kan dat heel erg gevaarlijk zijn, waar ze Dior hun zwakke weerstand heel snel complicaties hebben die uiteindelijk zelfs dodelijk kunnen zijn.
M.a.w. Je brengt ongevaccineerd wel degelijk zwakkeren daar in gevaar. bewust in dat geval. Omdat je bewust de keuze maakt je niet in te enten!
Dus doe je het niet voor jezelf doe het dan voor de zieken en zwakken daar...
Wat je voor jezelf oploopt is je eigen verantwoording....

Wil je jezelf niet inenten. Ga dan niet en blijf lekker thuis...

Je wordt in Ethiopie inderdaad niet gecontroleerd ( 7 jaar geleden)
Dat iemand zoveel onzin op kan schrijven. Ongeloofelijk.
Wat is dan onzin hier?
Lees even de aanbevolen vaccinaties voor Ethiopië. daar staat inenten tegen de Bof niet tussen, enkel als men niet de mazelen heeft gehad is het advies ook de BMR vaccinatie te nemen. Enkel voor de mazelen maar omdat daar geen aparte vaccinatie voor is wordt de BMR gebruikt. http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-ethiopie/ o.a. staat er dit: (onder het kopje BMR inenting) (onderstreping van mij)


De BMR inenting
BMR staat voor bof, mazelen en rode hond. Voor reizen gaat het alleen om de mazelen. Mazelen is een veel voorkomende en niet zo onschuldige kinderziekte. In ontwikkelingslanden sterven meer dan honderdduizend kinderen per jaar aan mazelen, vooral in India. Er is in Nederland geen apart vaccin voor mazelen, vandaar dat de BMR vaccinatie gegeven wordt.
het voorbeeld (Bof) wat je aanhaalt is dus aantoonbaar geen risico, wordt niet geadviseerd en doet dus ook helemaal niemand.
Maar toch wel van die grote conclusies trekken. En, het spijt me, het is toch allemaal wel heel knullig om dit soort dingen te roepen en mensen te beschuldigen van onverantwoordelijk gedrag en zeggen dat ze maar lekker thuis moeten blijven als men gewoon echt niet weet waar het over gaat.
Sheba schreef:Heb jij enig idee hoeveel mensen en kinderen daar met HIV in hun lijf rondlopen? Zonder dat zij goede medicatie krijgen! Heb jij überhaupt wel eens een paar voetstappen gezet in zo'n land? Heb jij wel eens een paar hongerige, doodzieke mensen in de ogen gekeken?
He ja, laten we CV's gaan uitwisselen. Mijn antwoord op al deze vragen is ja. Ik heb lang en veel op local niveau rondgetrokken, onder andere ook in Ethiopië en Somalië. En ik vraag me af wat jij daar hebt gedaan want iemand met inhoudelijke kennis zou dit nooit zo opschrijven. En het bezoeken van wat show projects van een paar hulporganisaties beschouw ik niet als het bezoeken van een 3e wereldland.
Sheba schreef:Waarvoor jij bewust kiest het risico op nog meer ellende te vergroten?
Dat dit aantoonbaar onzin is - zie bovenstaand uitleg over de Bof en de info hierover - lijkt me onderhand wel duidelijk.
Sheba schreef:Ongelofelijk hoe iemand zo dom kan suggeren dat het onzin is.
Sorry, maar je eigen voorbeeld geeft aan dat je echt niet weet waar je het over hebt.

En een van de dingen die mij het meeste storen is wel dat het principieel moeite hebben met vaccineren - wat toch in de gereformeerde gezindte toch nog wel voorkomt - zoveel haat oproept. Opmerkingen als "anderen in gevaar brengen", "betaal het dan ook maar lekker zelf" worden in dit topic zomaar neergeschreven en niemand reageert erop.
Het is hetzelfde type gedrag als roepen dat het uitdelen van condooms in Afrika noodzakelijk is om HIV te beperken en dat degenen die dat niet doen anderen in gevaar brengen of erger.

Men kan beter op de seculiere bouwen in dit land dan op de mede christen die toevallig geen moeite heeft met inenten.
Je zit weer te blaten! Excuses als dit te persoonsgericht is.... Maar bepaalde reacties lokken dit uit. Nee we hebben geen vakantiereisje daar gemaakt. Ook geen hulporganisatie excursie. We hebben mensen ontmoet daar....
De eerste link in dit topic werd wel degelijk de BMR aangeraden. Normaal krijgt ieder kind die in zijn jeugd tenzij er principieel is afgeweken! Wanneer je de BMR thuis niet hebt gehad kan je wel degelijk het bof virus, rode hond of mazelen meedragen, ook als volwassene, en ben je een besmetting voor anderen daar die daar ook niet voor ingeënt zijn. En voor wie de gevolgen uiteindelijk vergaand kunnen zijn, in geval van bijvoorbeeld al een zeer zwakke weerstand bij Aids. Dat je dat risico neemt t.o.v. Mensen daar voor wie de bof, mazelen of rode hond vanwege hun verminderde weerstand wel degelijk gevaarlijk is, blijf ik erg vinden. De kans dat jij de bof daar oploopt is niet groot. En als jij het krijgt, is het voor jou hoe ziek je ook kan zijn, uiteindelijk minder risicovol als voor bijv. De Aidspatiënten daar... Dat jij het overdraagt aan hen is wel degelijk mogelijk. De mazelen komen daar veel voor. De kans op besmetting op mazelen en ziek worden zijn voor jou groter als dat jij de bof en mazelen daar krijgt. Het advies voor BMR, omdat er geen aparte mazelen vaccin bestaat. Is dus meer ten gunste van jou als voor de mensen daar. Hoe wrang!

( hier wat weggeknipt omdat ik het achteraf te persoonlijk vind. )

We hebben daar gezien en ervaren hoe wreed en hard en koud armoede, ziekte en dood is! Wij hebben achter de stralende lach van veel mensen daar de diepe angst en verdriet gezien. En nee we zijn geen artsen! Mensen die met de dood in hun ogen op straat lagen te creperen!
Wij zien nog dagelijks via een stichting voor de allerarmsten daar de gevolgen en de werkelijkheid van armoede, dood en ziekte....

En nee, ik heb niets tegen gemoedsbezwaarden. Voel geen haat, en kan daar ook begrip voor opbrengen. Ondanks dat ik er niet mee eens ben. Maar weeg als bewust niet gevaccineerde de risico,s af die je vormt voor mensen die niet zomaar even naar het ziekenhuis kunnen gaan. Die geen geld voor een dokter hebben. Die besmet zijn met dat vreselijke virus, en daar lang niet allemaal fatsoenlijke medicatie voor krijgen door verschillende oorzaken.Niet voor jezelf maar voor anderen!.En daarom zeg ik... Blijf dan lekker thuis. Jij kan in Nederland weer gewoon een goede doktersbehandeling krijgen. Zij meestal niet! Tenzij je geld hebt...

Wanneer jij een zware besmettelijke verkoudheid hebt, hou je toch ook afstand van iemand die zwaar ziek is en een weerstand van niets heeft? Dan ga je dat toch ook niet bewust provoceren?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

Sheba schreef:Je zit weer te blaten! Excuses als dit te persoonsgericht is.... Maar bepaalde reacties lokken dit uit. Nee we hebben geen vakantiereisje daar gemaakt. Ook geen hulporganisatie excursie. We hebben mensen ontmoet daar....
De eerste link in dit topic werd wel degelijk de BMR aangeraden. Normaal krijgt ieder kind die in zijn jeugd tenzij er principieel is afgeweken! Wanneer je de BMR thuis niet hebt gehad kan je wel degelijk het bof virus, rode hond of mazelen meedragen, ook als volwassene, en ben je een besmetting voor anderen daar die daar ook niet voor ingeënt zijn.
Behalve als je deze kinderziekten gewoon gehad hebt natuurlijk. En dat geld uiteraard voor de meesten.
Daarnaast moet - als je het virus meedraagt - er toch ook in NL wel een uitbraak(je) zijn. Want het is natuurlijk niet zo dat niet gevaccineerden dit virus jaren meedragen en besmettelijk zijn voor anderen zonder dat ze ervan ziek worden.
Sheba schreef:En voor wie de gevolgen uiteindelijk vergaand kunnen zijn, in geval van bijvoorbeeld al een zeer zwakke weerstand bij Aids. Dat je dat risico neemt t.o.v. Mensen daar voor wie de bof, mazelen of rode hond vanwege hun verminderde weerstand wel degelijk gevaarlijk is, blijf ik erg vinden. De kans dat jij de bof daar oploopt is niet groot. En als jij het krijgt, is het voor jou hoe ziek je ook kan zijn, uiteindelijk minder risicovol als voor bijv. De Aidspatiënten daar... Dat jij het overdraagt aan hen is wel degelijk mogelijk. De mazelen komen daar veel voor. De kans op besmetting op mazelen en ziek worden zijn voor jou groter als dat jij de bof en mazelen daar krijgt. Het advies voor BMR, omdat er geen aparte mazelen vaccin bestaat. Is dus meer ten gunste van jou als voor de mensen daar. Hoe wrang!
T'is allemaal wat warrig en het klopt niet helemaal denk ik. Als de kans klein is dat ik daar e.e.a. oploop (voor de meeste niet gevaccineerden is de kans overigens 0 omdat ze deze ziekten allang gehad hebben) is de kans toch ook klein dat ik anderen er vervolgens mee besmet? toch?
Sheba schreef:We hebben daar gezien en ervaren hoe wreed en hard en koud armoede, ziekte en dood is! Wij hebben achter de stralende lach van veel mensen daar de diepe angst en verdriet gezien. En nee we zijn geen artsen! Mensen die met de dood in hun ogen op straat lagen te creperen!
Wij zien nog dagelijks via een stichting voor de allerarmsten daar de gevolgen en de werkelijkheid van armoede, dood en ziekte....
Ik begin te begrijpen uit welke hoek de wind waait ja. Misschien wel begrijpelijk maar weinig realistisch, het overgrote deel van de bezoekers van Ethiopië komt niet met aids patiënten in aanraking.
Sheba schreef:En nee, ik heb niets tegen gemoedsbezwaarden. Voel geen haat, en kan daar ook begrip voor opbrengen. Ondanks dat ik er niet mee eens ben. Maar weeg als bewust niet gevaccineerde de risico,s af die je vormt voor mensen die niet zomaar even naar het ziekenhuis kunnen gaan. Die geen geld voor een dokter hebben. Die besmet zijn met dat vreselijke virus, en daar lang niet allemaal fatsoenlijke medicatie voor krijgen door verschillende oorzaken.Niet voor jezelf maar voor anderen!.En daarom zeg ik... Blijf dan lekker thuis. Jij kan in Nederland weer gewoon een goede doktersbehandeling krijgen. Zij meestal niet! Tenzij je geld hebt...
Dit is wel retoriek maar niet realistisch. Gemoedsbezwaarden - en anderen die niet principieel tegen inenten zijn maar er wel erg kritisch naar kijken - letten gewoon goed op. Je zou de energie - en het gefoeter - beter kunnen gebruiken om de echte problemen aan te pakken i.p.v. anderen de maat te nemen over hun reisgedrag.
Sheba schreef:Wanneer jij een zware besmettelijke verkoudheid hebt, hou je toch ook afstand van iemand die zwaar ziek is en een weerstand van niets heeft? Dan ga je dat toch ook niet bewust provoceren?
Uiteraard. Maar dan ben ik ziek. Dat is toch heel wat anders.
Laatst gewijzigd door WimA op 20 nov 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
Sheba schreef:Je zit weer te blaten! Excuses als dit te persoonsgericht is.... Maar bepaalde reacties lokken dit uit. Nee we hebben geen vakantiereisje daar gemaakt. Ook geen hulporganisatie excursie. We hebben mensen ontmoet daar....
De eerste link in dit topic werd wel degelijk de BMR aangeraden. Normaal krijgt ieder kind die in zijn jeugd tenzij er principieel is afgeweken! Wanneer je de BMR thuis niet hebt gehad kan je wel degelijk het bof virus, rode hond of mazelen meedragen, ook als volwassene, en ben je een besmetting voor anderen daar die daar ook niet voor ingeënt zijn.
Behalve als je deze kinderziekten gewoon gehad hebt natuurlijk. En dat geld uiteraard voor de meesten.
Daarnaast moet - als je het virus meedraagt - er toch ook in NL wel een uitbraak(je) zijn. Want het is natuurlijk niet zo dat niet gevaccineerden dit virus jaren meedragen en besmettelijk zijn voor anderen zonder dat ze ervan ziek worden.

Fijn Wim, je toon wordt al iets anders... Wbt het hebben gehad van de ziektes, geldt voor de meesten maar niet iedereen. De bof is bijvoorbeeld jarenlang bijna niet voorgekomen, en is pas sinds een paar jaar terug. Als ik kijk hoeveel ongevaccineerde kinderen op school nu werkelijk de bof hebben gehad, is dat erg weinig. En jij kan het virus net bij je dragen zonder dat je het weet... En hoe klein die kans misschien in jouw ogen ook is. Wil jij dat risico nemen? Voor anderen voor wie dus de gevolgen veel groter kunnen zijn dan voor jou? Het is een afweging.
Sheba schreef:En voor wie de gevolgen uiteindelijk vergaand kunnen zijn, in geval van bijvoorbeeld al een zeer zwakke weerstand bij Aids. Dat je dat risico neemt t.o.v. Mensen daar voor wie de bof, mazelen of rode hond vanwege hun verminderde weerstand wel degelijk gevaarlijk is, blijf ik erg vinden. De kans dat jij de bof daar oploopt is niet groot. En als jij het krijgt, is het voor jou hoe ziek je ook kan zijn, uiteindelijk minder risicovol als voor bijv. De Aidspatiënten daar... Dat jij het overdraagt aan hen is wel degelijk mogelijk. De mazelen komen daar veel voor. De kans op besmetting op mazelen en ziek worden zijn voor jou groter als dat jij de bof en mazelen daar krijgt. Het advies voor BMR, omdat er geen aparte mazelen vaccin bestaat. Is dus meer ten gunste van jou als voor de mensen daar. Hoe wrang!
T'is allemaal wat warrig en het klopt niet helemaal denk ik. Als de kans klein is dat ik daar e.e.a. oploop (voor de meeste niet gevaccineerden is de kans overigens 0 omdat ze deze ziekten allang gehad hebben) is de kans toch ook klein dat ik anderen er vervolgens mee besmet? toch?

De kans dat jij als niet gevaccineerde bof, mazelen of rode hond hebt is aanwezig en de gevolgen voor daar zijn groter. De kans dat jij daar iets oploopt via hen is kleiner. En de gevolgen zijn ook kleiner. Mazelen is daar echt bij tijden een groot probleem. Dat jij het van hen krijgt is groter dan dat jij het aan hen doorgeeft. Maar ook als jij het wel doorgeeft vorm je een extra risico voor hen. Is dat een risico dat je wil en mag nemen? Zeker gezien het feit dat jij sowieso betere zorg zal krijgen en de gevolgen voor jou minder groot zijn aks voor hen.

( stukje weggehaald, vindt het achteraf te persoonlijk...)


We hebben daar gezien en ervaren hoe wreed en hard en koud armoede, ziekte en dood is! Wij hebben achter de stralende lach van veel mensen daar de diepe angst en verdriet gezien. En nee we zijn geen artsen! Mensen die met de dood in hun ogen op straat lagen te creperen!
Wij zien nog dagelijks via een stichting voor de allerarmsten daar de gevolgen en de werkelijkheid van armoede, dood en ziekte....
Ik begin te begrijpen uit welke hoek de wind waait ja. Misschien wel begrijpelijk maar weinig realistisch, het overgrote deel van de bezoekers van Ethiopië komt niet met aids patiënten in aanraking.

Dan zal je nu begrijpen dat ik niet zomaar wat roep!
Dan heb jij geen idee hoe groot de epidemie daar is... De kans dat jij een HIV besmet persoon daar tegenkomt is velen maken groter als jij hier tegenkomt. Ze lopen daar niet met een bordje op hun rug. hallo ik ben besmet met het virus HIV. En zij gaan dat ook niet tegen jou zeggen. Zeker de vrouwen niet. Kans op vast werk is verkeken. Als vrouw krijg jij de schuld van de epidemie, wordt je vaak uitgekotst... Terwijl het meestal door de mannen is verspreid.
Bij twijfel neem je maar contact op met verschillende hulporganisaties!

Sheba schreef:En nee, ik heb niets tegen gemoedsbezwaarden. Voel geen haat, en kan daar ook begrip voor opbrengen. Ondanks dat ik er niet mee eens ben. Maar weeg als bewust niet gevaccineerde de risico,s af die je vormt voor mensen die niet zomaar even naar het ziekenhuis kunnen gaan. Die geen geld voor een dokter hebben. Die besmet zijn met dat vreselijke virus, en daar lang niet allemaal fatsoenlijke medicatie voor krijgen door verschillende oorzaken.Niet voor jezelf maar voor anderen!.En daarom zeg ik... Blijf dan lekker thuis. Jij kan in Nederland weer gewoon een goede doktersbehandeling krijgen. Zij meestal niet! Tenzij je geld hebt...
Dit is wel retoriek maar niet realistisch. Gemoedsbezwaarden - en anderen die niet principieel tegen inenten zijn maar er wel erg kritisch naar kijken - letten gewoon goed op. Je zou de energie - en het gefoeter - beter kunnen gebruiken om de echte problemen aan te pakken i.p.v. anderen de maat te nemen over hun reisgedrag.

Nee, dat doe ik dus niet. Omdat wij in het westen lang niet genoeg beseffen in wat voor riante situatie we zitten qua gezondheidszorg. Wij niet leven met de dagelijkse realiteit van ziekte en dood. Kijk alleen al naar het aantal wezen! Kijk alleen al naar het aantal mensen dat wel een goede doktersbehandeling krijgt, daar.
Sheba schreef:Wanneer jij een zware besmettelijke verkoudheid hebt, hou je toch ook afstand van iemand die zwaar ziek is en een weerstand van niets heeft? Dan ga je dat toch ook niet bewust provoceren?
Uiteraard. Maar dan ben ik ziek. Dat is toch heel wat anders.[/quote]
Wanneer jij een virus etc bij je draagt, zonder het te weten, ben je ook ziek.
Plaats reactie