Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Zita »

't Lijkt me overigens niet heel verstandig om aan je arts alleen de meest noodzakelijke informatie door te willen geven, en dat uit tamelijk achterdochtige en financiële overwegingen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

Orchidee schreef:Hoe ethisch verantwoord is het om wel zo'n land te bezoeken, niet je verantwoordelijkheid nemen qua vaccinatie en als er "stront aan de knikker" is je wel in Nederland laat behandelen?
Deze kant moet de discussie niet op denk ik.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Orchidee »

:quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door refo »

Een vaccinatieplicht is wel op zijn plaats in sommige gevallen.
Is het niet wettelijk, dan toch ethisch.

Omdat je jezelf niet in gevaar moogt brengen.
En omdat je, zelf ziek geworden, ter plaatse de bevolking aansteekt met je opgelopen kwaal.
Terwijl zij er aan dood gaan en wij ons in een eerste klas NL ziekenhuis laten behandelen.

In Nederland is de vrijheid niet te vaccineren alleen mogelijk omdat de wel gevaccineerde populatie zo groot is. De virussen en andere beestjes kunnen nergens terecht.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

refo schreef:Een vaccinatieplicht is wel op zijn plaats in sommige gevallen.
Is het niet wettelijk, dan toch ethisch.

Omdat je jezelf niet in gevaar moogt brengen.
En omdat je, zelf ziek geworden, ter plaatse de bevolking aansteekt met je opgelopen kwaal.
Terwijl zij er aan dood gaan en wij ons in een eerste klas NL ziekenhuis laten behandelen.

In Nederland is de vrijheid niet te vaccineren alleen mogelijk omdat de wel gevaccineerde populatie zo groot is. De virussen en andere beestjes kunnen nergens terecht.
Een virus is geen beestje.
De onkunde die uit deze posting blijkt kost meer levens in de 3e wereld dan het niet vaccineren van westers bezoek.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door parsifal »

buiten de verkeerde classificatie van virussen, zie ik niet zoveel onjuistheden in wat Refo schrijft.

Kuddeimmuniteit speelt wel degelijk een rol in het relatief lage gevaar van ziekten waartegen gevaccineerd kan worden. Verder is het ook goed om te kijken of je anderen niet in gevaar brengt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

parsifal schreef:buiten de verkeerde classificatie van virussen, zie ik niet zoveel onjuistheden in wat Refo schrijft.
Ik wel. Hij schrijft o.a. nog meer zinnetjes waarop je maar niet reageert.
Naar mijn idee bevestig je nu precies het gevoelen dat de zogenaamde deskundigen niet eerlijk zijn in hun adviezen en bewust onjuiste opvattingen (zoals hier van @Refo en @Orchidee) die toevallig te pas komen niet weerspreekt.
Refo schreef:Kuddeimmuniteit speelt wel degelijk een rol in het relatief lage gevaar van ziekten waartegen gevaccineerd kan worden. Verder is het ook goed om te kijken of je anderen niet in gevaar brengt.
Dit zinnetje suggereert wel iets maar slaat in dit topic - welke vaccinatie zijn nodig/aanbevolen voor een bezoek aan Ethiopië - als een tang op een varken.

Tot slot, letten we op de verplichte en geadviseerde vaccinaties kijk dan gewoon ff op internet. b.v. http://www.travelclinic.com/551/ethiopie.htm
De aanbevolen vaccinatie staat wel onder het kopje verplicht, maar verplicht is er volgens mij helemaal niets.

Om dan hier - op RF - maar te typen dat men anderen in gevaar brengt door die spuiten niet te halen en zelf maar eventuele kosten moet betalen bij ziekte gaat nogal ver lijkt me.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door parsifal »

WimA schreef: Ik wel. Hij schrijft o.a. nog meer zinnetjes waarop je maar niet reageert.
Naar mijn idee bevestig je nu precies het gevoelen dat de zogenaamde deskundigen niet eerlijk zijn in hun adviezen en bewust onjuiste opvattingen (zoals hier van @Refo en @Orchidee) die toevallig te pas komen niet weerspreekt.
Kun je het iets concreter maken?
Refo schreef:Kuddeimmuniteit speelt wel degelijk een rol in het relatief lage gevaar van ziekten waartegen gevaccineerd kan worden. Verder is het ook goed om te kijken of je anderen niet in gevaar brengt.
Dit zinnetje suggereert wel iets maar slaat in dit topic - welke vaccinatie zijn nodig/aanbevolen voor een bezoek aan Ethiopië - als een tang op een varken.

Tot slot, letten we op de verplichte en geadviseerde vaccinaties kijk dan gewoon ff op internet. b.v. http://www.travelclinic.com/551/ethiopie.htm
De aanbevolen vaccinatie staat wel onder het kopje verplicht, maar verplicht is er volgens mij helemaal niets.

Om dan hier - op RF - maar te typen dat men anderen in gevaar brengt door die spuiten niet te halen en zelf maar eventuele kosten moet betalen bij ziekte gaat nogal ver lijkt me.
Ja, iedereen met google kan de antwoorden op de directe vragen vinden. Het lijkt me echter wel goed om bij overwegingen over vaccinatie ook het gevaar voor anderen mee te nemen. Ik neem aan dat je als je niet immuun bent voor rode hond je tijdens een uitbraak geen zwangere vrouwen bezoekt die mogelijkerwijs ook niet immuun zijn. Zo moet je ook uitkijken (ook voor anderen) bij een bezoek aan landen waar besmettelijke ziekten heersen of regelmatig zich laten zien. In een land waar een ziekte al een groot probleem is breng je niet zoveel mensen in gevaar. Zo breng je in landen met malaria voornamelijk jezelf in gevaar als je er ongevaccineerd er heen gaat en het extra gevaar voor de volksgezondheid is miniem. Echter het is een ander verhaal als het om ziekten gaat die regelmatig opduiken of als je rondreist en de ziekte maar in delen van het land voorkomt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

parsifal schreef:
WimA schreef: Ik wel. Hij schrijft o.a. nog meer zinnetjes waarop je maar niet reageert.
Naar mijn idee bevestig je nu precies het gevoelen dat de zogenaamde deskundigen niet eerlijk zijn in hun adviezen en bewust onjuiste opvattingen (zoals hier van @Refo en @Orchidee) die toevallig te pas komen niet weerspreekt.
Kun je het iets concreter maken?
Dat is niet nodig. Lees het antwoord van @Refo maar. Ik neem aan dat jezelf wel kunt zien welke zinnetjes je niet hebt meegenomen in je antwoord.
Parsifal schreef:
WimA schreef:
Refo schreef:Kuddeimmuniteit speelt wel degelijk een rol in het relatief lage gevaar van ziekten waartegen gevaccineerd kan worden. Verder is het ook goed om te kijken of je anderen niet in gevaar brengt.
Dit zinnetje suggereert wel iets maar slaat in dit topic - welke vaccinatie zijn nodig/aanbevolen voor een bezoek aan Ethiopië - als een tang op een varken.
Tot slot, letten we op de verplichte en geadviseerde vaccinaties kijk dan gewoon ff op internet. b.v. http://www.travelclinic.com/551/ethiopie.htm
De aanbevolen vaccinatie staat wel onder het kopje verplicht, maar verplicht is er volgens mij helemaal niets.
Om dan hier - op RF - maar te typen dat men anderen in gevaar brengt door die spuiten niet te halen en zelf maar eventuele kosten moet betalen bij ziekte gaat nogal ver lijkt me.
Ja, iedereen met google kan de antwoorden op de directe vragen vinden. Het lijkt me echter wel goed om bij overwegingen over vaccinatie ook het gevaar voor anderen mee te nemen. Ik neem aan dat je als je niet immuun bent voor rode hond je tijdens een uitbraak geen zwangere vrouwen bezoekt die mogelijkerwijs ook niet immuun zijn.
Over welke uitbraak waar heb je het nu? Kun je concreet blijven bij het bezoek aan Ethiopië? Want daar gaat het topic over. Als er een uitbraak van rode hond is in Ethiopië dan zijn de westerse visitors die er niet tegen zijn gevaccineerd degene die de verspreiding doen? Bedoel je dat?
Parsifal schreef: Zo moet je ook uitkijken (ook voor anderen) bij een bezoek aan landen waar besmettelijke ziekten heersen of regelmatig zich laten zien. In een land waar een ziekte al een groot probleem is breng je niet zoveel mensen in gevaar.
Ik heb toch de stellige indruk - en de sites bevestigen dat - dat het inenten voornamelijk wordt aanbevolen ter bescherming van jezelf. Niet ter bescherming van de lokale bevolking daar.
Parsifal schreef:Zo breng je in landen met malaria voornamelijk jezelf in gevaar als je er ongevaccineerd er heen gaat en het extra gevaar voor de volksgezondheid is miniem. Echter het is een ander verhaal als het om ziekten gaat die regelmatig opduiken of als je rondreist en de ziekte maar in delen van het land voorkomt.
Kun je het onderstreepte verduidelijken? Want dat snap ik niet.
Het laatste overigens ook niet. Het lijkt me dat rondreizende locals een groter probleem vormen dan rondreizende westerlingen. Kun je daarnaast gewoon concreet worden i.p.v. dit soort vaagheden? We hebben het over een bezoek aan Ethiopië. Waarbij het advies dan is je plat te laten spuiten tegen allerlei ziekten waarvan er vele voor westerlingen niet zo spelen als ze zich tenminste houden aan een aantal spelregels en een goede gezondheid hebben.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Ezen »

Van de zending van de gergem weet ik het wel. Die enten mensen in tegen ziekten. Ook de bezoekers uit Nederland doen dat. Ik geloof dat je anders Indonesië en Nigeria niet eens in mag.
De gergeminned hebben geen zending, maar steunen wel de Bumazending. Wordt in het Afrikaanse land in die ziekenhuizen ook niet ingeënt?
Lijkt me dan wel een beetje dweilen met de kraan open. Ondanks dat je weet dat er niets toevallig gebeurd.
Net als in Nederland. Aks er polio is dan worden de niet-ingeënten ziek. En dat is niet toevallig, nee.
Spitten en niet moe worden.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

Ezen schreef:Van de zending van de gergem weet ik het wel. Die enten mensen in tegen ziekten. Ook de bezoekers uit Nederland doen dat. Ik geloof dat je anders Indonesië en Nigeria niet eens in mag.
De gergeminned hebben geen zending, maar steunen wel de Bumazending. Wordt in het Afrikaanse land in die ziekenhuizen ook niet ingeënt?
Lijkt me dan wel een beetje dweilen met de kraan open. Ondanks dat je weet dat er niets toevallig gebeurd.
Net als in Nederland.
Tja. Maar wat heeft dit te maken met de lopende discussie in dit topic over het wegzetten van mensen die niet alle, door de GGD aanbevolen, vaccinaties nemen als
onverantwoordelijken waarvoor eventuele ziektekosten niet vergoed zouden mogen worden?
Ezen schreef:Aks er polio is dan worden de niet-ingeënten ziek. En dat is niet toevallig, nee.
Tja. Als men christen is wordt men in het Midden-Oosten dood gemaakt. En dat is ook niet toevallig, nee.
m.a.w. het utilisme is niet bijbels. Het argument is daarom niet valide.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door parsifal »

WimA schreef: Dat is niet nodig. Lees het antwoord van @Refo maar. Ik neem aan dat jezelf wel kunt zien welke zinnetjes je niet hebt meegenomen in je antwoord.
Volgens mij meer dan 1 zin. Welke doel jij op?
Over welke uitbraak waar heb je het nu? Kun je concreet blijven bij het bezoek aan Ethiopië? Want daar gaat het topic over. Als er een uitbraak van rode hond is in Ethiopië dan zijn de westerse visitors die er niet tegen zijn gevaccineerd degene die de verspreiding doen? Bedoel je dat?
Nee, ik weet veel te weinig van de situatie in Ethiopie af. Mijn voorbeeld was om aan te geven dat er situaties mogelijk zijn waarbij je als niet-gevaccineerde extra gevaar veroorzaakt voor anderen. Ik weet niet of die gevaren groot zijn in Ethiopie.
Ik heb toch de stellige indruk - en de sites bevestigen dat - dat het inenten voornamelijk wordt aanbevolen ter bescherming van jezelf. Niet ter bescherming van de lokale bevolking daar.
In het geval van gele koorts denk ik juist dat men de lokale bevolking wil beschermen (en mogelijk ook de bevolking van andere landen)
Parsifal schreef:Zo breng je in landen met malaria voornamelijk jezelf in gevaar als je er ongevaccineerd er heen gaat en het extra gevaar voor de volksgezondheid is miniem. Echter het is een ander verhaal als het om ziekten gaat die regelmatig opduiken of als je rondreist en de ziekte maar in delen van het land voorkomt.
Kun je het onderstreepte verduidelijken? Want dat snap ik niet.
Het laatste overigens ook niet. Het lijkt me dat rondreizende locals een groter probleem vormen dan rondreizende westerlingen. Kun je daarnaast gewoon concreet worden i.p.v. dit soort vaagheden? We hebben het over een bezoek aan Ethiopië. Waarbij het advies dan is je plat te laten spuiten tegen allerlei ziekten waarvan er vele voor westerlingen niet zo spelen als ze zich tenminste houden aan een aantal spelregels en een goede gezondheid hebben.
Omdat Malaria in veel landen zoveel voorkomt maakt het niet zoveel uit of er 100.000 dragers zijn of 100.001. Van 1 naar 2 of van 4 naar 5 dragers kan echter wel een groot effect hebben (De kans dat het een veel grotere uitbraak wordt neemt dan echt behoorlijk toe).

En ja rondreizen van lokale bevolking kan ook een gevaar zijn. Al gaat het dan vaak om mensen die al in contact zijn geweest met de ziekte en mogelijk immuun zijn en westerse mensen reizen net iets vaker als ze in een tropisch land zijn dan de lokale bevolking. (Van Ethiopie weet ik weinig, maar ik heb sterk het idee dat er niet veel lokale Indonesiers zijn die binnen een maand zowel Noord Sumatra, Sulawesi, Kalimantan, Bali, en Oost Java bezoeken, terwijl touristen dat wel kunnen doen). Ik kan me voorstellen dat men dan iets banger is voor gele koorts, malaria en hondsdolheid wat niet overal in het land voorkomt (gele koorts gelukkig helemaal niet in Indonesie, maar wel in delen van Ethiopie)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

Parsifal schreef:
WimA schreef:Over welke uitbraak waar heb je het nu? Kun je concreet blijven bij het bezoek aan Ethiopië? Want daar gaat het topic over. Als er een uitbraak van rode hond is in Ethiopië dan zijn de westerse visitors die er niet tegen zijn gevaccineerd degene die de verspreiding doen? Bedoel je dat?
Nee, ik weet veel te weinig van de situatie in Ethiopie af. Mijn voorbeeld was om aan te geven dat er situaties mogelijk zijn waarbij je als niet-gevaccineerde extra gevaar veroorzaakt voor anderen. Ik weet niet of die gevaren groot zijn in Ethiopie.
Inderdaad. Je weet er veel te weinig vanaf. En toch direct met instemming reageren als @Orchidee en @Refo mensen die kritisch kijken naar vaccinaties bij bezoek aan dit land als onverantwoordelijken wegzet. Dit bedoel ik overigens ook met de toonzetting van de wetenschap. Dit dramt en drijft en poogt niet objectieve informatie te verschaffen.
Parsifal schreef:
WimA schreef:Ik heb toch de stellige indruk - en de sites bevestigen dat - dat het inenten voornamelijk wordt aanbevolen ter bescherming van jezelf. Niet ter bescherming van de lokale bevolking daar.
In het geval van gele koorts denk ik juist dat men de lokale bevolking wil beschermen (en mogelijk ook de bevolking van andere landen)
Je moet weten! alvorens mensen van onverantwoordelijk gedrag te beschuldigen!
Parsifal schreef:
WimA schreef:
Parsifal schreef:Zo breng je in landen met malaria voornamelijk jezelf in gevaar als je er ongevaccineerd er heen gaat en het extra gevaar voor de volksgezondheid is miniem. Echter het is een ander verhaal als het om ziekten gaat die regelmatig opduiken of als je rondreist en de ziekte maar in delen van het land voorkomt.
Kun je het onderstreepte verduidelijken? Want dat snap ik niet.
Het laatste overigens ook niet. Het lijkt me dat rondreizende locals een groter probleem vormen dan rondreizende westerlingen. Kun je daarnaast gewoon concreet worden i.p.v. dit soort vaagheden? We hebben het over een bezoek aan Ethiopië. Waarbij het advies dan is je plat te laten spuiten tegen allerlei ziekten waarvan er vele voor westerlingen niet zo spelen als ze zich tenminste houden aan een aantal spelregels en een goede gezondheid hebben.
Omdat Malaria in veel landen zoveel voorkomt maakt het niet zoveel uit of er 100.000 dragers zijn of 100.001. Van 1 naar 2 of van 4 naar 5 dragers kan echter wel een groot effect hebben (De kans dat het een veel grotere uitbraak wordt neemt dan echt behoorlijk toe).
Tegen malaria kan men zich überhaupt niet vaccineren dus dit hele voorbeeld is i.m.v. vaccinatie hele grote flauwekul.
Parsifal schreef:
WimA schreef:En ja rondreizen van lokale bevolking kan ook een gevaar zijn. Al gaat het dan vaak om mensen die al in contact zijn geweest met de ziekte en mogelijk immuun zijn en westerse mensen reizen net iets vaker als ze in een tropisch land zijn dan de lokale bevolking. (Van Ethiopie weet ik weinig, maar ik heb sterk het idee dat er niet veel lokale Indonesiers zijn die binnen een maand zowel Noord Sumatra, Sulawesi, Kalimantan, Bali, en Oost Java bezoeken, terwijl touristen dat wel kunnen doen). Ik kan me voorstellen dat men dan iets banger is voor gele koorts, malaria en hondsdolheid wat niet overal in het land voorkomt (gele koorts gelukkig helemaal niet in Indonesie, maar wel in delen van Ethiopie)
Opnieuw aannames, niet weten, enz. enz. Maar wat roepen.

Als men zich - op dit forum - bij dit soort onderwerpen zich profileert als wetenschapper vind ik het eigenlijk schandalig wat je hier doet. Dit is geen wetenschap, dit is met oogkleppen mensen vaccinaties opdringen onder het mom van "wetenschap".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door refo »

WimA schreef:Opnieuw aannames, niet weten, enz. enz. Maar wat roepen.

Als men zich - op dit forum - bij dit soort onderwerpen zich profileert als wetenschapper vind ik het eigenlijk schandalig wat je hier doet. Dit is geen wetenschap, dit is met oogkleppen mensen vaccinaties opdringen onder het mom van "wetenschap".
Dit vind ik een kwalijke manier van discussiëren.
Wat hij zegt over rondreizen en verschillen in ziekten is gewoon een algemeen bekend feit.
Als hij dan vervolgens zegt dat hij niet weet hoe alles in bepaalde specifieke landen zit ontkracht dat niet zijn stelling.

Het valt me op dat mensen die principieel tegen vaccinatie zijn er ook allerlei wetenschappelijke sausjes over willen gieten dat het een ongezond middel is dat vaccineren.

Als we in Nederland op zouden houden zou dat wellicht de 2 sterfgelvallen per jaar besparen die nu als mogelijk veroorzaakt door vaccinatie voorkomen. Maar hoeveel schade zou het opleveren?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

refo schreef:
WimA schreef:Opnieuw aannames, niet weten, enz. enz. Maar wat roepen.

Als men zich - op dit forum - bij dit soort onderwerpen zich profileert als wetenschapper vind ik het eigenlijk schandalig wat je hier doet. Dit is geen wetenschap, dit is met oogkleppen mensen vaccinaties opdringen onder het mom van "wetenschap".
Dit vind ik een kwalijke manier van discussiëren.
Wat hij zegt over rondreizen en verschillen in ziekten is gewoon een algemeen bekend feit.
Niet voor het gros van de vaccinaties die worden aanbevolen @Refo. Dat het algemeen wordt gedacht heeft meer te maken met de misleidende info die de "wetenschap" verspreid dat met de werkelijkheid.
Refol schreef:Als hij dan vervolgens zegt dat hij niet weet hoe alles in bepaalde specifieke landen zit ontkracht dat niet zijn stelling.
De algemene stelling klopt al niet. En verder gaat het in dit topic specifiek over Ethiopië. Als men dan mensen als onverantwoordelijk wel wegzetten dan moet wel wel degelijk weten waar het over gaat. Specifiek.
Refol schreef:Het valt me op dat mensen die principieel tegen vaccinatie zijn er ook allerlei wetenschappelijke sausjes over willen gieten dat het een ongezond middel is dat vaccineren.
Ik ben niet principieel tegen vaccineren Refo. Waar je die constatering nu weer vandaan haalt is me een raadsel. Mischien zou je kunnen stoppen met die dommige vooroordelen.
Refol schreef:Als we in Nederland op zouden houden zou dat wellicht de 2 sterfgelvallen per jaar besparen die nu als mogelijk veroorzaakt door vaccinatie voorkomen. Maar hoeveel schade zou het opleveren?
Dat is een andere discussie. Ik ontken niet dat vaccineren in NL grote winst voor de volksgezondheid heeft gebracht.
Plaats reactie