Naar een tropisch land zonder vaccinatie

RefoBaptisme
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2014, 11:46

Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door RefoBaptisme »

Hallo,

Ik ken iemand die binnenkort afreist naar Ethiopië. Hij moet diverse vaccinaties ondergaan daarvoor, tegen allerlei ziekten. Dit kost vrij veel geld (> 100 euro), ik heb van hem gehoord dat hij er toch een beetje koortsig/ziekig van werd, etcetera. Het lijkt mij in ieder geval een zeer onprettig idee.

Als kind ben ik wel gevaccineerd, maar toch vind ik zelf het idee voor vaccinatie onprettig. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit een hepatitis of griepprik gehaald of wat dan ook, ik voel mij daar onprettig bij, en met mij veel gereformeerden daarom dat ik dit hier vraag.

Heeft iemand ervaring met het afreizen naar een tropisch land? En hoe doen jullie dat dan met vaccinaties? Moet je een bewijs hebben dat je gemoedsbezwaard bent om vaccinatie te ondergaan? Is er een kans dat je geweigerd wordt in dat land?

Natuurlijk snap ik dat het afhangt van welk gebied, of je uberhaupt vaccinaties moet. Ben in subtropische gebieden geweest en daar hoefde dat niet. Maar toch vroeg ik me dus af of iemand er ervaring mee heeft.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door FlyingEagle »

Vorig jaar zijn mijn vrouw en ik naar Ethiopië geweest voor twee weken, als kind ben ik wel gevaccineerd mijn vrouw niet. We hebben besloten om ons niet extra te vaccineren voor tropische ziekten. Andere familieleden hebben het wel gedaan. Wel is het natuurlijk belangrijk om niet zomaar water te drinken wat daar uit de kraan komt (in hotels e.d.) maar dat moet je so wie so niet doen als je er niet gewent bent
RefoBaptisme
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2014, 11:46

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door RefoBaptisme »

En dit leverde verder geen problemen op qua douane of zo?

Ik zie nu op een site dat waar ik heen wil (Brazilië) enkel een gelekoortsvaccinatie aanbevolen is. Dat ga ik dan dus gewoon niet doen. Bij ethiopië lees ik ook dat het in de meeste gevallen niet verplicht is om je te vaccineren (alleen als je 7 dagen daarvoor in een gelekoortsland bent geweest, wat niet het geval is meestal).
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door FlyingEagle »

Wij hebben er toen geen problemen mee gehad, bij de douane alleen een visum gekocht maar geen controles op vaccinaties
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Dodo »

Vraag het aan je dokter. Ook al kom je hier dertig mensen tegen die zeggen dat het best kan zonder inentingen, je moet een beslissing nemen op feiten, niet op praatjes.
Persoonlijk denk ik dat je niet goed wijs bent om te overwegen om ze niet te nemen, je gaat die risico's toch niet nemen?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Re : Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Pimpelmees »

Inderdaad. Je moet dit eerst met een arts overleggen en dan pas met ons.
RefoBaptisme
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2014, 11:46

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door RefoBaptisme »

Als ik naar de dokter ga, dan snapt die natuurlijk totaal mijn bezwaar niet tegen vaccinatie. Ik woon niet op Staphorst of Urk waar het bezwaar tegen vaccinatie veel voorkomt, maar gewoon in de stad. Daarom voel ik niet de vrijmoedigheid om dit met de dokter te bespreken. Sterker nog, straks gaat de dokter het aan de verzekering rapporteren en gaat mijn premie omhoog. Ze hadden laatst m'n premie al verhoogd omdat ik ouder ben geworden...

Ik vertrouw gewoon het hele systeem niet zo. In Amerika gaat je premie al omhoog als je rookt bijvoorbeeld, wat dus betekent dat de dokter informatie doorspeelt aan de verzekering. Daarom vertel ik alleen het meest noodzakelijke aan mijn dokter.

Ik ga hier overigens niet verdedigen waarom ik tegen de vaccinaties ben, verder. Daarvoor is hier niet de plaats. Niemand waarmee ik erover praat snapt het überhaupt.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Lassie »

Als het niet verplicht is en je staat niet achter vaccineren dan is het heel makkelijk: niet doen.
Naar een arts gaan zou ik niet zo snel doen want je weet bij voorbaat al dat die zeggen dat je ze beter wel kan nemen.
RefoBaptisme
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2014, 11:46

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door RefoBaptisme »

FlyingEagle schreef:Wij hebben er toen geen problemen mee gehad, bij de douane alleen een visum gekocht maar geen controles op vaccinaties
Dit stelt me heel erg gerust. Ik denk dus dat het allemaal niet zo'n probleem is als weleens wordt voorgeschoteld op van die vaccinatiesites. Als ik die prijzen lees... er wordt zo veel verdiend aan het bang maken van mensen. En je wordt er alleen maar ziek van en vaak moet je na een paar jaar weer, ik begin er niet aan, geen idee wat er in die dingen allemaal wel niet zit.

Is het überhaupt wel christelijk om jezelf met al die kunstgrepen in te dekken, in plaats van het aan God overlaten?

http://www.vaccinatiesopreis.nl/kosten/
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Dodo »

RefoBaptisme schreef:
FlyingEagle schreef:Wij hebben er toen geen problemen mee gehad, bij de douane alleen een visum gekocht maar geen controles op vaccinaties
Dit stelt me heel erg gerust. Ik denk dus dat het allemaal niet zo'n probleem is als weleens wordt voorgeschoteld op van die vaccinatiesites. Als ik die prijzen lees... er wordt zo veel verdiend aan het bang maken van mensen. En je wordt er alleen maar ziek van en vaak moet je na een paar jaar weer, ik begin er niet aan, geen idee wat er in die dingen allemaal wel niet zit.

Is het überhaupt wel christelijk om jezelf met al die kunstgrepen in te dekken, in plaats van het aan God overlaten?


http://www.vaccinatiesopreis.nl/kosten/
(onderstreepte:) daar wilde je het toch niet over hebben?

Waarom ga je je in gevaar begeven als het niet noodzakelijk is? Blijf thuis of in ieder geval binnen Europa.
RefoBaptisme
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2014, 11:46

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door RefoBaptisme »

Het is niet voor een plezierreisje (dan ga ik naar veilige, subtropische delen van het land), maar in het kader van stage/studie/werk dat ik hierheen zou gaan.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door FlyingEagle »

RefoBaptisme schreef:
FlyingEagle schreef:Wij hebben er toen geen problemen mee gehad, bij de douane alleen een visum gekocht maar geen controles op vaccinaties
Dit stelt me heel erg gerust. Ik denk dus dat het allemaal niet zo'n probleem is als weleens wordt voorgeschoteld op van die vaccinatiesites. Als ik die prijzen lees... er wordt zo veel verdiend aan het bang maken van mensen. En je wordt er alleen maar ziek van en vaak moet je na een paar jaar weer, ik begin er niet aan, geen idee wat er in die dingen allemaal wel niet zit.

Is het überhaupt wel christelijk om jezelf met al die kunstgrepen in te dekken, in plaats van het aan God overlaten?

http://www.vaccinatiesopreis.nl/kosten/
Dat is natuurlijk een hele andere discussie, valt genoeg over te lezen op dit forum.

We hebben het toen niet gedaan omdat we tegen vaccinaties zijn maar het was niet verplicht en hebben het maar zo gelaten.

Toen het zover was vond ik het wel heel spannend en was me er ook voortdurend bewust van het feit dat we niet gevaccineerd waren. Maar of je nu wel of niet ingeënt bent we zijn altijd afhankelijk van de Heere God,
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Bert Mulder »

RefoBaptisme schreef:Als ik naar de dokter ga, dan snapt die natuurlijk totaal mijn bezwaar niet tegen vaccinatie. Ik woon niet op Staphorst of Urk waar het bezwaar tegen vaccinatie veel voorkomt, maar gewoon in de stad. Daarom voel ik niet de vrijmoedigheid om dit met de dokter te bespreken. Sterker nog, straks gaat de dokter het aan de verzekering rapporteren en gaat mijn premie omhoog. Ze hadden laatst m'n premie al verhoogd omdat ik ouder ben geworden...

Ik vertrouw gewoon het hele systeem niet zo. In Amerika gaat je premie al omhoog als je rookt bijvoorbeeld, wat dus betekent dat de dokter informatie doorspeelt aan de verzekering. Daarom vertel ik alleen het meest noodzakelijke aan mijn dokter.

Ik ga hier overigens niet verdedigen waarom ik tegen de vaccinaties ben, verder. Daarvoor is hier niet de plaats. Niemand waarmee ik erover praat snapt het überhaupt.
Vertel me even gauw, hoe is verzekering anders dan vaccinatie?

Volgens jou redenering, waar is je Godsvertrouwen? Ik zie het gewoon, beide verzekering en vaccinatie, als middelen van God gegeven...

Verder is niet niet zo (In Amerika... ... wat dus betekent dat de dokter informatie doorspeelt... Maar het zit zo, dat in het aanvraagformulier voor verzekering je gevraagd wordt of je rookt, en hoelang geleden het is dat je gerookt hebt... dus als je eerlijk het formulier invult...

(praat niet over dingen waar je geen verstand van hebt, wat je doet is alleen vals getuigenis geven en bangmakerij...)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Orchidee »

Hoe ethisch verantwoord is het om wel zo'n land te bezoeken, niet je verantwoordelijkheid nemen qua vaccinatie en als er "stront aan de knikker" is je wel in Nederland laat behandelen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
RefoBaptisme schreef:Als ik naar de dokter ga, dan snapt die natuurlijk totaal mijn bezwaar niet tegen vaccinatie. Ik woon niet op Staphorst of Urk waar het bezwaar tegen vaccinatie veel voorkomt, maar gewoon in de stad. Daarom voel ik niet de vrijmoedigheid om dit met de dokter te bespreken. Sterker nog, straks gaat de dokter het aan de verzekering rapporteren en gaat mijn premie omhoog. Ze hadden laatst m'n premie al verhoogd omdat ik ouder ben geworden...

Ik vertrouw gewoon het hele systeem niet zo. In Amerika gaat je premie al omhoog als je rookt bijvoorbeeld, wat dus betekent dat de dokter informatie doorspeelt aan de verzekering. Daarom vertel ik alleen het meest noodzakelijke aan mijn dokter.

Ik ga hier overigens niet verdedigen waarom ik tegen de vaccinaties ben, verder. Daarvoor is hier niet de plaats. Niemand waarmee ik erover praat snapt het überhaupt.
Vertel me even gauw, hoe is verzekering anders dan vaccinatie?

Volgens jou redenering, waar is je Godsvertrouwen? Ik zie het gewoon, beide verzekering en vaccinatie, als middelen van God gegeven...

Verder is niet niet zo (In Amerika... ... wat dus betekent dat de dokter informatie doorspeelt... Maar het zit zo, dat in het aanvraagformulier voor verzekering je gevraagd wordt of je rookt, en hoelang geleden het is dat je gerookt hebt... dus als je eerlijk het formulier invult...

(praat niet over dingen waar je geen verstand van hebt, wat je doet is alleen vals getuigenis geven en bangmakerij...)
In Nederland ook niet. Artsen geven krachtens hun beroepsgeheim geen informatie door, tenzij je er zelf expliciet toestemming voor geeft.
Dat je ouder bent geworden, hebben ze niet van je arts, dat kan ik je wel verklappen. :OO3
Plaats reactie