Naar een tropisch land zonder vaccinatie

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door WimA »

parsifal schreef:
WimA schreef:
parsifal schreef:
WimA schreef: Klopt. Grote woorden zijn nodig als men meent dat andersdenkenden met uitsluiting en isolement gesanctioneerd moeten worden.
Grote woorden zorgen alleen voor meer harde woorden, waardoor men zich steeds dieper gaat ingraven. Waar worden uitsluiting (uitsluiting van wat trouwens?) en isolement genoemd?
Tja, misschien gewoon de postings lezen. Ik ga mijn tijd niet aan overtikken verspillen.
En ik wou het maar hierbij laten, wederom heb ik de fout gemaakt aan te nemen dat mensen postings lazen alvorens te reageren.
:) Okee, dan maar weer on-topic een samenvatting van mijn visie.
Ik weet niet veel van de situatie in Ethiopie af. Het is waarschijnlijk verstandig om de adviezen van de volksgezondheidsinstanties op te volgen als je de kans op ziek worden wilt verminderen.
Wat gele koorts betreft, komt die maar in delen van Ethiopie voor, daarom lijkt het ook in het belang van de bevolking daar om als je rond reist je er tegen te laten vaccineren.
Ga eens in Ethiopië, en in overigens de meeste landen wereldwijd, naar de bus terminals in de steden. (wat zo'n beetje het hoofdmiddel van het openbare vervoer is) Zie op de drukte en de bestemmingen. Dan valt het risico van de westerling die een virus verspreid echt in het niet bij de risico's die de lokale bevolking veroorzaakt.
parsifal schreef:Ook de Hepatitis B prik kan goed zijn, omdat de ziekenhuizen niet altijd aan de hoogste hygiëne eisen voldoen (en je weet nooit waar je terechtkomt), de privéklinieken in de hoofdstad zijn waarschijnlijk wel erg up-to-date, maar dan betaal je wel de kosten die je eerst zo graag wilde vermijden.
Ja het is het overwegen waard wat eventuele kosten van niet-vaccineren zijn, wat betreft gezondheid en wat betreft de zorg die een eventuele besmetting met zich mee brengt. Je kunt de risicos niet uitsluiten door vaccinatie, je kunt ze wel kleiner maken.
Het ligt er toch m.i. toch wel aan welke reikwijdte je neemt m.b.t. tot het bepalen van de de risico's.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Naar een tropisch land zonder vaccinatie

Bericht door parsifal »

WimA schreef: Ga eens in Ethiopië, en in overigens de meeste landen wereldwijd, naar de bus terminals in de steden. (wat zo'n beetje het hoofdmiddel van het openbare vervoer is) Zie op de drukte en de bestemmingen. Dan valt het risico van de westerling die een virus verspreid echt in het niet bij de risico's die de lokale bevolking veroorzaakt.
Mogelijk, de volgende dingen moet je dan toch echt eerst uitzoeken voor je naar Ethiopie gaat. Worden mensen in de steden over het algemeen gevaccineerd tegen gele koorts? Zijn (zoals bij HIV) mensen die voor het eerst met het virus in aanraking komen in de weken of maanden na besmetting veel besmettelijker dan mensen die jaren geleden voor het eerst met de ziekte in contact kwamen? Is het gebrek aan gele koorts muggen de oorzaak van de afwezigheid van gele koorts in sommige gebieden (het laatste betwijfel ik zeer, maar het zou zomaar kunnen). Ik vermoed (en nee, ik weet niet), dat de antwoorden op de eerste twee vragen wel degelijk wijzen op extra risico door westerse reizigers.
parsifal schreef:Ook de Hepatitis B prik kan goed zijn, omdat de ziekenhuizen niet altijd aan de hoogste hygiëne eisen voldoen (en je weet nooit waar je terechtkomt), de privéklinieken in de hoofdstad zijn waarschijnlijk wel erg up-to-date, maar dan betaal je wel de kosten die je eerst zo graag wilde vermijden.
Ja het is het overwegen waard wat eventuele kosten van niet-vaccineren zijn, wat betreft gezondheid en wat betreft de zorg die een eventuele besmetting met zich mee brengt. Je kunt de risicos niet uitsluiten door vaccinatie, je kunt ze wel kleiner maken.
Het ligt er toch m.i. toch wel aan welke reikwijdte je neemt m.b.t. tot het bepalen van de de risico's.
[/quote]

Ja natuurlijk. Maar in Ethiopie wordt de prevalentie van Hep B boven de 8% geschat. Ik meen me te herinneren dat als een naald vervuild is met Hep B de kans op besmetting boven de 20% is (per prik). Als er in een ziekenhuis niet goed omgegaan wordt met hygiene en een naald of ander materiaal meerdere keren wordt gebruikt dan is in een ziekenhuis daar komen misschien net zo gevaarlijk als kraanwater drinken. (En de echte kansen ken ik niet, dit is een grove schatting)

Wat Hep B betreft, er lijken gevallen te zijn van besmetting via speeksel, maar deze kans is erg klein. Echter als iemand een wondje in de mond heeft, dan wordt het al een ander verhaal. Inderdaad als je je kuis leeft en buiten het ziekenhuis blijft en (voor de zekerheid voorzichtig bent met uit welke glazen en bekers je drinkt) dan is de kans op Hep B besmetting niet zo groot. Maar vooral dat buiten het ziekenhuis blijven heb je niet helemaal zelf in de hand.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie