Afscheiding 1834 vieren

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Afscheiding 1834 vieren

Bericht door Luther »

...we vandaag 180 jaar Afscheiding herdenken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

Oh :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

Luther schreef:...we vandaag 180 jaar Afscheiding herdenken?
Nou, zwarte bladzijden hoeven we niet te herdenken toch? Ik vergeet ze graag.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Desiree schreef:
Luther schreef:...we vandaag 180 jaar Afscheiding herdenken?
Nou, zwarte bladzijden hoeven we niet te herdenken toch? Ik vergeet ze graag.
Pardon? De Afscheiding heeft ook veel goeds gebracht, zowel voor de Afgescheidenen en de Hervormde Kerk.
Ik zat nog te twijfelen, zal ik 'herdenken' of 'vieren' opschrijven? :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Luther schreef:
Desiree schreef:
Luther schreef:...we vandaag 180 jaar Afscheiding herdenken?
Nou, zwarte bladzijden hoeven we niet te herdenken toch? Ik vergeet ze graag.
Pardon? De Afscheiding heeft ook veel goeds gebracht, zowel voor de Afgescheidenen en de Hervormde Kerk.
Ik zat nog te twijfelen, zal ik 'herdenken' of 'vieren' opschrijven? :)
Een scheuring en afscheiding is nooit te vieren, het zijn wel degelijk zeer zwarte bladzijden in de kerkelijke geschiedenis.
Los van het feit dat het veel goeds heeft voortgebracht, het had nooit mogen gebeuren.
Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Natuurlijk kunnen we zeggen dat het nodig was aangezien er een verlichte leer bezig was met alle onbijbelse gevolgen van dien en daarom de afscheiding min of meer noodzakelijk was, maar daarom vind ik het nog wel zeer zwarte bladzijden uit de kerkelijke geschiedenis, alleen al omdat het nodig bleek.

Hoe kunnen we dat vieren...

We kunnen beter berouw hebben omdat het nodig bleek te zijn, berouw om de verschrikkelijke kerkelijke verdeeldheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.
Precies.
Lijkt me dus de opening van een nieuw topic waard: 180 jaar Afscheiding: herdenken of niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.
Verdeeldheid is nooit goed, daar waarschuwt Paulus genoeg voor.
Het feit dat er gescheurd moet worden is al verschrikkelijk.
En wat te denken van het Hogepriesterlijk gebed...
Laatst gewijzigd door ejvl op 13 okt 2014, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Luther schreef:180 jaar Afscheiding: herdenken of niet?
Herdenken is goed met in het achterhoofd dat verdeeldheid en scheuringen nooit goed zijn, en dan heb ik het niet over wie de schuldige is, het feit dat er gescheurd moet worden is al verdrietig genoeg.
Dat vieren kan ik niet bij.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.
Verdeeldheid is nooit goed, daar waarschuwt Paulus genoeg voor.
Waar dan?
Denk ook bijvoorbeeld aan: Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
ejvl schreef:En wat te denken van het Hogepriesterlijk gebed...
Daar gaat de waarheid voorop, dan pas de eenheid.
Zonder waarheid kan er geen eenheid zijn. En hoeft niet ook.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:
Tiberius schreef:
ejvl schreef:Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
Hoe weet jij dat? De Bijbel spreekt daar in ieder geval anders over.
Verdeeldheid is nooit goed, daar waarschuwt Paulus genoeg voor.
Waar dan?
Denk ook bijvoorbeeld aan: Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
ejvl schreef:En wat te denken van het Hogepriesterlijk gebed...
Daar gaat de waarheid voorop, dan pas de eenheid.
Zonder waarheid kan er geen eenheid zijn. En hoeft niet ook.
Inderdaad. En het gekke is: die 500 jaar Reformatie vieren we wel. Het ging in 1834 wezenlijk niet over zaken die van minder gewicht waren dan bij de Reformatie. Althans, zo kijk ik er tegenaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Wilhelm schreef:Je via Tapatalk gewoon zondags kunt forummen? ;)
Er zijn gezinnen waar de mobiel zaterdagsavonds ingeleverd moet worden. ;)
Ik heb hem in het weekend nooit opgeladen eigenlijk.
En wat denkt men daarmee te bereiken?
Ook hier geldt: leer er op een gewone manier mee omgaan, dan heb je ook niet zoveel problemen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Waar dan?
12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.
13 Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?
Daar gaat de waarheid voorop, dan pas de eenheid.
Zonder waarheid kan er geen eenheid zijn. En hoeft niet ook.
Maar dat is toch verschrikkelijk dat er geen waarheid is en daarom afgescheiden moet worden? Dat ga je toch niet vieren?
Luther schreef:En het gekke is: die 500 jaar Reformatie vieren we wel. Het ging in 1834 wezenlijk niet over zaken die van minder gewicht waren dan bij de Reformatie. Althans, zo kijk ik er tegenaan.
Ik ook, maar zie hierboven, ik ga niet vieren dat het noodzakelijk is om een reformatie of een afscheiding te maken, ik vind het verschrikkelijk als er geen waarheid meer is en het daarom noodzakelijk is om af te scheiden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:Waar dan?
12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Cefas; en ik van Christus.
13 Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?
Daar gaat de waarheid voorop, dan pas de eenheid.
Zonder waarheid kan er geen eenheid zijn. En hoeft niet ook.
Maar dat is toch verschrikkelijk dat er geen waarheid is en daarom afgescheiden moet worden? Dat ga je toch niet vieren?
Luther schreef:En het gekke is: die 500 jaar Reformatie vieren we wel. Het ging in 1834 wezenlijk niet over zaken die van minder gewicht waren dan bij de Reformatie. Althans, zo kijk ik er tegenaan.
Ik ook, maar zie hierboven, ik ga niet vieren dat het noodzakelijk is om een reformatie of een afscheiding te maken, ik vind het verschrikkelijk als er geen waarheid meer is en het daarom noodzakelijk is om af te scheiden.
Als iets een geschenk is, mag dat toch ook gevierd worden?
Jouw redenering lijkt een beetje op iemand die zegt: Ik vier mijn verjaardag niet, want het is toch verschrikkelijk dat je een jaar dichter bij de dood bent.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Ik ook, maar zie hierboven, ik ga niet vieren dat het noodzakelijk is om een reformatie of een afscheiding te maken, ik vind het verschrikkelijk als er geen waarheid meer is en het daarom noodzakelijk is om af te scheiden.
Ik zeg (nog) niets over vieren; ik ga alleen maar in tegen jouw onjuiste bewering van hierboven:
Een kerkelijke scheuring is een verschrikkelijk iets en gaat tegen Gods wil in.
De teksten die je overigens noemt uit Korinthe gaan hier niet op: die gelden alleen als men in de waarheid wandelt. Dan pas kan je zeggen, dat er eenheid moet zijn. Niet eerder.
Plaats reactie