Nationale dag van rouw

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Nationale dag van rouw

Bericht door Mara »

Een bijzondere dag.
De eerste dag van nationale rouw sinds 1962.
Niet zo gebruikelijk in ons land.
Om 4 uur een moment van stilte. O.v. wordt grotendeels stilgelegd, kerkklokken gaan luiden.
Radiozenders, tv zenders, zonder reclame en spelletjes.
Aangepaste muziek, voorzover dat mogelijk is.
Op de radio werd gezegd dat vrijwel iedereen in Nederland wel direkt of indirekt betrokken is bij dit ongeluk.
Wat een ernstige roepstem!
Laten wij de nabestaanden in onze gebeden opdragen aan de Troon der Genade.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Mara »

Voor wie de indrukwekkende speech van minister Timmermans bij de VN nog wil horen en zien:
http://politiek.blog.nl/buitenlandse-po ... ans-bij-vn

Vooral dit gedeelte: Since Thursday I’ve been thinking how horrible the final moments of their lives must have been, when they knew the plane was going down. Did they lock hands with their loved ones, did they hold their children close to their hearts, did they look each other in the eyes, one final time, in a wordless goodbye? We will never know.
is indrukwekkend en ontroerend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Floppy »

Ik moet zeggen: ik kan bijna nergens anders aan denken vandaag.

Wbt de toespraak van minister Timmermans: hoeveel kritiek we soms ook kunnen hebben op de regering, mij trof de opstelling van Timmermans als bijzonder respectvol en waardig; daar neem ik mijn hoed voor af.

"Jezus weende", staat er in Johannes 11, wanneer Hij het verdriet ziet van de mensen rond Lazarus' graf. Volgens mij mogen we daarom verwachten dat bij God ditzelfde verdriet is rond dit ongeval (en zovele andere vormen van leed op deze aarde).
En als Jezus weent vanwege de gevolgen van de zonde, zouden wij dan geen verdriet hebben?
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Mannetje »

Daarnet een poosje radio 1 geluisterd, daar kreeg ik het koud van. Zo leeg, zo immens leeg.
-
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Floppy »

@ Mannetje:

Waarmee zou je het minder 'leeg' willen maken? Maw, wat zou Radio 1 anders moeten doen, heel concreet?

Heb overigens geen Radio 1 geluisterd, wel Journaal24.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door -DIA- »

Ik heb vandaag nog niks gemerkt
Ik hoorde dat de krant in de bus zat, dus die moet ik eens ophalen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door JolandaOudshoorn »

Op Nederland 2 een herdenkingsdienst van 19.00 tot 20.00
Ook te bekijken via www.verbondeninverdriet.nl
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door DDD »

De stoet over de snelweg via de uitzending op internet bekeken. Het is een indrukwekkend geheel. En stil geweest op kantoor, al begreep ik dat in Utrecht het moment zeven minuten eerder was dan in Eindhoven.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Panny »

Ik vond het een mooie ceremonie in Eindhoven.
Indrukwekkend stil (geen toespraken) en plechtig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Mara »

Panny schreef:Ik vond het een mooie ceremonie in Eindhoven.
Indrukwekkend stil (geen toespraken) en plechtig.
The last Post :ouin
Wat laat de Heere ons nog veel goeds, verbondenheid en respect.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Mannetje »

Floppy schreef:@ Mannetje:

Waarmee zou je het minder 'leeg' willen maken? Maw, wat zou Radio 1 anders moeten doen, heel concreet?

Heb overigens geen Radio 1 geluisterd, wel Journaal24.
Ik verwijt het Radio 1 niet, maar als iemand niet meer te zeggen heeft dan dat zij van een overledene heeft geleerd om maar te genieten omdat je niet weet wanneer het is afgelopen...
-
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Cremar »

DDD schreef:De stoet over de snelweg via de uitzending op internet bekeken. Het is een indrukwekkend geheel. En stil geweest op kantoor, al begreep ik dat in Utrecht het moment zeven minuten eerder was dan in Eindhoven.
Ja, wij hebben op kantoor ook stilte gehouden. En ik heb beelden van de rouwstoet ook gezien. Het ongegeneerde applaudisseren langs de rouwstoet bevreemde mij. Ik vond het zelfs mateloos irritant, maar dat zal wel aan mij liggen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door Panny »

Mannetje schreef:
Floppy schreef:@ Mannetje:

Waarmee zou je het minder 'leeg' willen maken? Maw, wat zou Radio 1 anders moeten doen, heel concreet?

Heb overigens geen Radio 1 geluisterd, wel Journaal24.
Ik verwijt het Radio 1 niet, maar als iemand niet meer te zeggen heeft dan dat zij van een overledene heeft geleerd om maar te genieten omdat je niet weet wanneer het is afgelopen...
Ja, daarom vond ik de stille ceremonie ook zo mooi en indrukwekkend.

Bij de dood kunnen mensen maar het beste stil zijn.
De goede woorden vinden is moeilijk.

De enige echte troost die dan overblijft:

Kolossensen 1
5 Om de hoop, die u weggelegd is in de hemelen, van welke gij te voren gehoord hebt, door het Woord der waarheid, namelijk des Evangelies;

1 Petrus 2
3 Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
Cremar schreef:
DDD schreef:De stoet over de snelweg via de uitzending op internet bekeken. Het is een indrukwekkend geheel. En stil geweest op kantoor, al begreep ik dat in Utrecht het moment zeven minuten eerder was dan in Eindhoven.
Ja, wij hebben op kantoor ook stilte gehouden. En ik heb beelden van de rouwstoet ook gezien. Het ongegeneerde applaudisseren langs de rouwstoet bevreemde mij. Ik vond het zelfs mateloos irritant, maar dat zal wel aan mij liggen.
Volgens mij gebeurd dat applaudisseren heel vaak bij zulk soort gelegenheden, uit respect.
Je zag ook dat de nabestaanden applaudisseerden voor de koning en de koningin toen zij een buiging maakten naar de nabestaanden.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door DDD »

Het applaus was volgens mij niet ongegeneerd, maar buitengewoon ingetogen. Ik vond het juist wel een waardig applaus.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nationale dag van rouw

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het applaus was volgens mij niet ongegeneerd, maar buitengewoon ingetogen. Ik vond het juist wel een waardig applaus.

Ik stoor mij ook aan dat applaus. Kun jij mij vertellen waarom mensen klappen voor een rouwstoet?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie