Ontlezing

dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Ontlezing

Bericht door dennis »

Zojuist gelezen. In het eerste kwartaal van 2014 is de verkoop van boeken ten opzichte van dezelfde periode in 2013 met meer dan 10 procent gedaald.
(in mijn ogen een zeer slechte ontwikkeling, die vast voor een groot deel door internet wordt veroorzaakt.)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: ontlezing.

Bericht door ejvl »

Zijn dat harde boeken of zit daarin ook de E-boeken bij?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: ontlezing.

Bericht door Posthoorn »

dennis schreef:Zojuist gelezen. In het eerste kwartaal van 2014 is de verkoop van boeken ten opzichte van dezelfde periode in 2013 met meer dan 10 procent gedaald.
(in mijn ogen een zeer slechte ontwikkeling, die vast voor een groot deel door internet wordt veroorzaakt.)
Weet je niet dat een titel begint met een hoofdletter en niet eindigt met een punt? :hum
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ontlezing.

Bericht door Mara »

Dennis, ik denk dat je dit bericht iets moet nuanceren.
Boeken zijn relatief duur en als je steeds minder te besteden hebt, koop je waarschijnlijk dus ook minder boeken.
Ik hoor van diverse 2ehands boekverkopers dat de vraag naar deze boeken behoorlijk stabiel blijft.
Op koninginnedag klaagde mijn vaste boekverkoper dat hij te weinig aanbod had gehad en niet aan de vraag van sommigen kon voldoen.
Hij verkoopt ook "nieuwe" boeken, voor een paar euro, uit restpartijen, faillissementen e.d., logisch toch dat je dan niet naar de boekwinkel gaat?
Wel vind ik dat het minder druk wordt in de bieb, dat bevestigen de cijfers ook.
Hier in huis wordt nog steeds stevig gelezen hoor, ook door de jeugd. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: ontlezing.

Bericht door Sheba »

dennis schreef:Zojuist gelezen. In het eerste kwartaal van 2014 is de verkoop van boeken ten opzichte van dezelfde periode in 2013 met meer dan 10 procent gedaald.
(in mijn ogen een zeer slechte ontwikkeling, die vast voor een groot deel door internet wordt veroorzaakt.)
Klopt...
Gisteren stond er zoiets ook al in een collum in het RD. En dan vooral ook de zorg richting onderwijs... Er wordt zo weinig gelezen, studie gemaakt. Dat je bijvoorbeeld studenten van de Driestar de vreemdste toepassingen in bijbelverhalen ziet maken!

Het is alleen niet het internet dat de oorzaak is. Alhoewel het het wel versneld heeft denk ik...
Maar je zag het eerder ook al. Door hoeveel werd de krant bijvoorbeeld nog echt belezen. En ook de media... Het werd steeds oppervlakkiger de info die naar buiten werd gebracht. Kijk naar opiniebladen. Kijk naar het RD. Wanneer staat er nog een grondig verdiepend artikel in? De reden? De artikelen mogen niet te lang zijn, anders wordt het niet meer gelezen!

Wel moet ik zeggen dat ook ik minder boeken koop dan een paar jaar geleden. Eerder tweedehands.... Simpel omdat ook wij de economische crisis in onze portemonnee voelen. En dat zou wel eens bij meerdere mensen een rol kunnen spelen...

En wordt in de becijfering van bovenstaand onderzoek ook gekeken naar het aantal ereader boeken dat gelezen wordt? En ook naar hoe er boeken uitgewisseld worden? Eerder kocht je zelf gewoon het boek, maar nu lenen we nog meer uit aan elkaar.
Laatst gewijzigd door Sheba op 20 mei 2014, 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33299
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ontlezing.

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
dennis schreef:Zojuist gelezen. In het eerste kwartaal van 2014 is de verkoop van boeken ten opzichte van dezelfde periode in 2013 met meer dan 10 procent gedaald.
(in mijn ogen een zeer slechte ontwikkeling, die vast voor een groot deel door internet wordt veroorzaakt.)
Weet je niet dat een titel begint met een hoofdletter en niet eindigt met een punt? :hum
:garde
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ontlezing.

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
dennis schreef:Zojuist gelezen. In het eerste kwartaal van 2014 is de verkoop van boeken ten opzichte van dezelfde periode in 2013 met meer dan 10 procent gedaald.
(in mijn ogen een zeer slechte ontwikkeling, die vast voor een groot deel door internet wordt veroorzaakt.)
Weet je niet dat een titel begint met een hoofdletter en niet eindigt met een punt? :hum
:garde
Ziet er beter uit Tiberius :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: ontlezing.

Bericht door Dodo »

ejvl schreef:Zijn dat harde boeken of zit daarin ook de E-boeken bij?
Dit lijkt me een belangrijk aspect.
Verder snap ik die ontlezing nooit zo goed. In de bieb is het altijd druk. Op boekenmarkten kun je over de hoofden lopen. Een rommelmarkt/vrijmarkt met veel boeken kan op goede belangstelling rekenen. En toch zouden we steeds minder lezen? Of kopen we alleen minder nieuwe boeken? Dat zou ik me kunnen voorstellen (ik koop ook bijna nooit nieuwe boeken), omdat ze knotsduur zijn, zeker omdat de meeste mensen een boek maar één keer lezen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ontlezing

Bericht door refo »

Ik koop ook alleen nieuwe boeken als ik boekenbonnen heb.
(Sorry Job)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ontlezing.

Bericht door helma »

lien75 schreef:Klopt...
Gisteren stond er zoiets ook al in een collum in het RD. En dan vooral ook de zorg richting onderwijs... Er wordt zo weinig gelezen, studie gemaakt. Dat je bijvoorbeeld studenten van de Driestar de vreemdste toepassingen in bijbelverhalen ziet maken!
Ja, ik las de zorg in de column en herken het ook wel.Ik zie ook wel jongeren die niet of nauwelijks meer lezen.
lien75 schreef:Wel moet ik zeggen dat ook ik minder boeken koop dan een paar jaar geleden. Eerder tweedehands.... Simpel omdat ook wij de economische crisis in onze portemonnee voelen. En dat zou wel eens bij meerdere mensen een rol kunnen spelen...

En wordt in de becijfering van bovenstaand onderzoek ook gekeken naar het aantal ereader boeken dat gelezen wordt? En ook naar hoe er boeken uitgewisseld worden? Eerder kocht je zelf gewoon het boek, maar nu lenen we nog meer uit aan elkaar.
Klopt; ik koop ook nauwelijks nieuwe boeken, maar lees nog evenveel. Ook wel e-boeken trouwens.
Mensen kopen ook veel meer tweedehands, denk ik.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Ontlezing

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik koop ook veel tweede-hands of wissel uit. Heb nu een big shopper vol VCL boeken staan, heerlijk met dit weer. Even lekker in de tuin zo'n boek lezen. En als ze uit zijn, geef ik ze door, vaak aan mijn schoonzusje voor hun mini-bieb. Overigens een geweldig systeem. Mensen stellen gratis boeken beschikbaar om te lenen of te ruilen. Google maar eens op mini-bieb. Ik wil zoiets eigenlijk ook wel opzetten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Aty
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jul 2011, 15:47

Re: Ontlezing

Bericht door Aty »

JolandaOudshoorn schreef:Ik koop ook veel tweede-hands of wissel uit. Heb nu een big shopper vol VCL boeken staan, heerlijk met dit weer. Even lekker in de tuin zo'n boek lezen. En als ze uit zijn, geef ik ze door, vaak aan mijn schoonzusje voor hun mini-bieb. Overigens een geweldig systeem. Mensen stellen gratis boeken beschikbaar om te lenen of te ruilen. Google maar eens op mini-bieb. Ik wil zoiets eigenlijk ook wel opzetten.
Leuk idee!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ontlezing

Bericht door helma »

Aty schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik koop ook veel tweede-hands of wissel uit. Heb nu een big shopper vol VCL boeken staan, heerlijk met dit weer. Even lekker in de tuin zo'n boek lezen. En als ze uit zijn, geef ik ze door, vaak aan mijn schoonzusje voor hun mini-bieb. Overigens een geweldig systeem. Mensen stellen gratis boeken beschikbaar om te lenen of te ruilen. Google maar eens op mini-bieb. Ik wil zoiets eigenlijk ook wel opzetten.
Leuk idee!
en ik wissel altijd uit met mijn Buuf :huhu
Ook heel leuk!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ontlezing

Bericht door Posthoorn »

JolandaOudshoorn schreef:Ik koop ook veel tweede-hands of wissel uit. Heb nu een big shopper vol VCL boeken staan, heerlijk met dit weer. Even lekker in de tuin zo'n boek lezen. En als ze uit zijn, geef ik ze door, vaak aan mijn schoonzusje voor hun mini-bieb. Overigens een geweldig systeem. Mensen stellen gratis boeken beschikbaar om te lenen of te ruilen. Google maar eens op mini-bieb. Ik wil zoiets eigenlijk ook wel opzetten.
Was jij toevallig ook niet een ander boek aan het lezen? :hum
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: ontlezing.

Bericht door freek »

helma schreef:
lien75 schreef:Klopt...
Gisteren stond er zoiets ook al in een collum in het RD. En dan vooral ook de zorg richting onderwijs... Er wordt zo weinig gelezen, studie gemaakt. Dat je bijvoorbeeld studenten van de Driestar de vreemdste toepassingen in bijbelverhalen ziet maken!
Ja, ik las de zorg in de column en herken het ook wel.Ik zie ook wel jongeren die niet of nauwelijks meer lezen.
Ik heb die column niet gelezen, maar wat betreft ontlezing: in een periode waarin wij thuis nog geen computer hadden, lazen mijn zusje en ik veel boeken, mijn andere broertjes nauwelijks. Terwijl ze ook niet achter de computer zaten. Ik denk dat de ontlezing nu wel meer dan gemiddeld een rol speelt, maar volgens mij is wat jij noemt iets van alle tijden.
Plaats reactie