Een tweede kans?

Plaats reactie
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Een tweede kans?

Bericht door ejvl »

De meesten zullen het nieuws wel gehoord hebben over Benno L die weer in Leiden woont en waar volle protesten tegen zijn.

Nu is er een facebookpagina geopend door Theoloog Rikko Voorburg.
https://www.facebook.com/BennoLwelkom

Hoe moet de christelijke levenshouding hierin zijn? Hoe kijken wij hier tegenaan? Wat vinden wij wat er moet gebeuren met Benno L?

Zelf heb ik als standpunt dat ieder mens een 2e kans verdiend, mits er voldaan wordt aan de Nederlandse wetgeving. in dit geval is het niet verstandig de kat op het spek te binden door hem in een kinderrijke buurt te laten wonen, en mits onder toezicht en met hulp van anderen denk ik dat ook deze man een plek moet krijgen in onze maatschappij.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Een tweede kans?

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:De meesten zullen het nieuws wel gehoord hebben over Benno L die weer in Leiden woont en waar volle protesten tegen zijn.

Nu is er een facebookpagina geopend door Theoloog Rikko Voorburg.
https://www.facebook.com/BennoLwelkom

Hoe moet de christelijke levenshouding hierin zijn? Hoe kijken wij hier tegenaan? Wat vinden wij wat er moet gebeuren met Benno L?

Zelf heb ik als standpunt dat ieder mens een 2e kans verdiend, mits er voldaan wordt aan de Nederlandse wetgeving. in dit geval is het niet verstandig de kat op het spek te binden door hem in een kinderrijke buurt te laten wonen, en mits onder toezicht en met hulp van anderen denk ik dat ook deze man een plek moet krijgen in onze maatschappij.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Deze man ís gestraft en hoeft niet nog eens door het volk gelyncht te worden.
Er zullen ook wel auto's rijden in die kinderrijke buurt, of bromfietsen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een tweede kans?

Bericht door eilander »

Natuurlijk moet iemand een tweede kans krijgen. Het is echter altijd makkelijk praten als je weet dat hij niet in mijn buurt komt wonen.

Wel of geen kinderrijke buurt vind ik ook niet zo boeiend: het moet toch al gek zijn als hij niet lopend ergens naar toe kan waar kinderen wonen. Het heeft toch geen zin om deze man in een appartement met bejaarden neer te zetten (zoals nu het geval is)? Ik snap ook wel dat je hem niet ergens moet laten wonen met zich op een speelplaats of iets dergelijks, maar verder kan dit toch niet hét verschil maken denk ik zo.

De seksuele geaardheid van deze man blijft wel zo. Daarom moet daar wel iets aan gedaan worden, vind ik. Er moeten dus controles etc. gedaan worden. Kortom, alles moet gedaan worden om te voorkomen dat hij nog een keer zoiets kan doen.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Een tweede kans?

Bericht door ejvl »

Ik redeneer een beetje makkelijk misschien over die kinderrijke buurt.
Kijk, als je stopt met roken is het ook niet slim veelvuldig te verkeren in een ruimte of bij mensen waar heel veel gerookt wordt, je wordt dan constant geconfronteerd met de gevoelens en verlangens naar het roken.
Natuurlijk kun je het niet tot in het uiterste vermijden, dat kan in het geval Benno ook niet, je hoeft hem niet op te sluiten in een bejaardenflat inderdaad, maar enigsinds rekening kan er wel mee worden gehouden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een tweede kans?

Bericht door Mara »

Dit las ik op Trouw:

Leden van verschillende kerken in Leiden gaan zedendelinquent Benno L. begeleiden bij elke stap die hij in Leiden buiten de deur doet. Dat gebeurt op verzoek van gemeente, politie, Justitie en reclassering. Het is een van de maatregelen waarmee burgemeester Lenferink de gemoederen bij delen van de Leidse bevolking tot bedaren hoopt te brengen.

Dit betekent ook dat als Benno L. een ritje op de motor wil maken, de route van tevoren met de reclassering wordt besproken. Vrijwilligers moeten erop toezien dat hij geen kinderen aanspreekt. Lenferink, wiens besluit om Benno L. in Leiden te huisvesten op veel kritiek en emotionele uitbarstingen is gestuit, hoopt de buurtbewoners zo ervan te overtuigen dat de komst van de zedendelinquent verantwoord is.

Volgens directeur Van Gennip van Reclassering Nederland wordt nu bekeken wie geschikt is voor begeleiding van L.. Van Gennip vindt het van groot belang dat burgemeester Lenferink zijn rug recht heeft gehouden. Het terugplaatsen van veroordeelde pedofielen zou in de toekomst bijna onmogelijk zijn geworden als aan de protesten gehoor was gegeven.

Dominee Alblas, voorzitter van de Raad van Kerken in Leiden, zegt dat Benno L. zelf met deze oplossing is gekomen. "Hij wil herhaling voorkomen."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een tweede kans?

Bericht door DDD »

Ik ben het -op dit punt dan- helemaal met dominee Alblas eens. Die man moet ergens wonen, ik ben geen voorstander van de doodstraf en ook niet van levenslang in dit geval. Dan is een seniorenflat een uitstekende plaats. Afgezien van het feit dat de bewoners eerder hadden moeten worden betrokken bij het proces lijkt me er niets mis mee.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een tweede kans?

Bericht door Mara »

Ik zag nog ergens een spotprentje voorbijkomen.
Woedende ouders die op een deur van een flat stonden te beuken, achter hen speelden hun kinderen op straat en werden overreden door auto's.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Een tweede kans?

Bericht door MoesTuin »

Er zal heus wel goed naar deze situatie gekeken zijn.
Het lijkt me niet dat ze deze man ergens in een woonwijk weer laten wonen, terwijl hij er nog niet aan toe is.
Vanuit die buurt wordt overdreven gereageerd, terwijl Benno L vast in de gaten wordt gehouden en begeleidt door allerlei mensen lijkt mij.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie