De vierde musketier

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

De vierde musketier

Bericht door Luther »

In Nederland is een nieuw fenomeen in opkomst onder christenmannen, namelijk de beweging 'De vierde musketier'.
Info: https://de4emusketier.nl/event/impressies

Hoe moeten we hier tegenover staan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De vierde musketier

Bericht door Mara »

Henk Stoorvogel zat als gast aan tafel bij K&vdB, ik heb het niet gezien, dus kan er inhoudelijk weinig over zeggen.
http://www.eo.nl/tv/knevelenvandenbrink ... stoorvogel
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De vierde musketier

Bericht door Luther »

Zelf kon ik me wel vinden in o.a. deze kritische column: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... agen.dhtml

Afgezien van het evangelische gehalte, begrijp ik werkelijk niet wat mannen bezielt om dit leuk te vinden....:(
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: De vierde musketier

Bericht door Upquark »

Inderdaad. Echt, waar gaat dit over?!
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De vierde musketier

Bericht door Luther »

Upquark schreef:Inderdaad. Echt, waar gaat dit over?!
Dit gaat over minstens 5000 mannen ook uit de gereformeerde gezindte die hierin hun mannelijkheid schijnen terug te krijgen. Christenmannen zijn namelijk te soft, zitten achter RF enzo...:)
Maar zonder gekheid: ik begrijp niet zo goed wat het omgooien van een auto met de navolging van Christus te maken heeft, maar misschien mis ik ergens een schakeltje...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De vierde musketier

Bericht door ejvl »

Tja, het is ook niet mijn ding.
Maar wat het omgooien van een auto met de navolging van Christus te maken heeft? Niets, maar dat geld ook voor andere zaken en bijeenkomsten en activiteiten die met gebed beginnen of een christelijk gehalte hebben.
Zo hadden wij vroeger een kamp van de kerk waar ook activiteiten en spellen plaatsvonden waar ook christelijke elementen in verweven waren maar de activiteiten en spellen niet perse te maken hadden met de navolging van Christus.

Maar de vierde musketier werkt eergelijk gezegd op m'n lachspieren als ik de activiteiten bekijk, misschien voelen die mannen zich weer "jong" en "mannelijk" of zoiets, maar niets voor mij in ieder geval.

De inhoud van de christelijke elementen ken ik verder niet, ik weet dus ook niets te zeggen of het wel of niet geoorloofd zou zijn of reformatorisch zou zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De vierde musketier

Bericht door Luther »

ejvl schreef:Tja, het is ook niet mijn ding.
Maar wat het omgooien van een auto met de navolging van Christus te maken heeft? Niets, maar dat geld ook voor andere zaken en bijeenkomsten en activiteiten die met gebed beginnen of een christelijk gehalte hebben.
Zo hadden wij vroeger een kamp van de kerk waar ook activiteiten en spellen plaatsvonden waar ook christelijke elementen in verweven waren maar de activiteiten en spellen niet perse te maken hadden met de navolging van Christus.

Maar de vierde musketier werkt eergelijk gezegd op m'n lachspieren als ik de activiteiten bekijk, misschien voelen die mannen zich weer "jong" en "mannelijk" of zoiets, maar niets voor mij in ieder geval.

De inhoud van de christelijke elementen ken ik verder niet, ik weet dus ook niets te zeggen of het wel of niet geoorloofd zou zijn of reformatorisch zou zijn.
De inhoud van de christelijke elementen waren (zie filmpje) vergelijkbaar als de elementen die ik zie op de EO-jongerendag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: De vierde musketier

Bericht door Lassie »

ejvl schreef:
De inhoud van de christelijke elementen ken ik verder niet, ik weet dus ook niets te zeggen of het wel of niet geoorloofd zou zijn of reformatorisch zou zijn.
Reformatorisch is het niet. Het is meer charismatisch.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De vierde musketier

Bericht door Bonny »

Wellicht bezig de midlifecrisis door te komen?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: De vierde musketier

Bericht door Lassie »

Bonny schreef:Wellicht bezig de midlifecrisis door te komen?
Nee, dan moet je psalmen zingen op hele noten en het liefst nog met tegenstem ;-). Zoals het heurt.
Plaats reactie