Wist je dat...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Zijn zangavonden zijn altijd gratis en hij moet er niets voor hebben. De collecten zijn altijd voor een doeleind binnen de GG. Dus wat @refo beweert is ongegrond en riekt naar laster.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Hollander »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. De Urkers ofzo.

En André Nieuwkoop is ook prachtig natuurlijk.
Als ik wat luister van meneer N., dan denk ik bij begin van de samenzang: o ja, dat is waar ook, we zouden gaan zingen.
De gemiste zinsdelen heb je zo ingehaald. Dat is geen sport. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. De Urkers ofzo.

En André Nieuwkoop is ook prachtig natuurlijk.
Als ik wat luister van meneer N., dan denk ik bij begin van de samenzang: o ja, dat is waar ook, we zouden gaan zingen.
De gemiste zinsdelen heb je zo ingehaald. Dat is geen sport. ;)
Foei :fouet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Inderdaad. Zijn zangavonden zijn altijd gratis en hij moet er niets voor hebben. De collecten zijn altijd voor een doeleind binnen de GG. Dus wat @refo beweert is ongegrond en riekt naar laster.
Dat eerste en tweede is prijzenswaardig!

Nou ben ik niet heel muzikaal. Dus als ik muziek luister, doe ik dat met wat reserve, maar begrijp dat meerderen zich herkennen in wat ik schreef.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Bruna schreef:Zelf voel ik me ongemakkelijk om naar uitvoering van MP te gaan of te luisteren. Enige jaren geleden heb ik hierover artikelen gelezen en laat dit hieronder ingekort volgen:

Bach heeft met de Mattheüs Passion een heel knap en kunstig muziekstuk geschreven over de lijdensgeschiedenis. Daarbij was het Bach waarschijnlijk niet in de eerste plaats te doen om persoonlijke eer. In zijn tijd was hij niet geliefd; hij componeerde niet wat de mensen mooi vonden, maar componeerde vooral als een muzikaal vakman. Zijn doel was de Bijbeltekst aan het volk door te geven. Op zich kan er geen bezwaar zijn tegen het bezingen van Bijbelse geschiedenis en Bijbelse waarheden. Het is wel belangrijk hoe dit gezongen wordt. Zijn vorm en inhoud niet strijdig met elkaar? Bach gaat te ver bij de rolverdeling met onder andere de Jezus-partij. Degene die deze partij zingt (wat een uitdrukking!) probeert zich (zoals bij het toneel) zoveel mogelijk in te leven in de persoon die men nadoet. Dat kan en mag zéker niet als het gaat om de Heere Jezus. Ook wil Bach in zijn Mattheüs Passion het lijdensverhaal vooral uitbeelden, schilderen met woorden en muziek. Het muziekstuk op zich, komt dus heel dicht bij toneel.

De muziek van Bach was vooral bedoeld als verkondiging van het Evangelie in de kerkdienst! Dat is heel belangrijk om te weten. Nu wordt de Mattheüs Passion buiten de kerkdienst geplaatst en alleen gezien als een groots cultureel gebeuren.

Je begrijpt dat we met het onderwerp 'lijden, kruisiging en sterven van de Heere Jezus' op heilig terrein zijn. Mag je dan bij zoiets heiligs zelfs het spreken van de Heere Jezus naspelen? Zondige mensen die doen alsof zij de Heere Jezus zijn? Het spelen van rollen. Dat gebeurt in het toneelspel ook. Hier spelen mensen de rol van Jezus. Nee, ze zijn niet verkleed, maar doen toch alsof ze de Heere Jezus zijn. Je begrijpt, dat mag echt niet. Wie kijkt naar de gezichten en de lichaamstaal van de solisten, ziet dat deze mensen met overgave de tekst tot klinken brengen. Ze denken zich helemaal in te kunnen leven in het lijden van Jezus. Dat kan nooit! Geen mens beseft hoe erg dat lijden is geweest. Bovendien zijn het vaak ook mensen die 'met de Bijbel en de kerk niets hebben'. Dus wereldse mensen. Het is onbegrijpelijk dat mensen die zichzelf ongelovig noemen, dit soort teksten willen zingen. Dat versterkt nog meer het feit dat het om toneelspel gaat. Het heilige wordt (soms zelfs enthousiast!) nagespeeld. Dit kan en mag écht niet. Dit is al reden genoeg om weg te blijven bij een uitvoering van de Mattheüs Passion.

De Mattheüs Passion bevat als kern een muzikale weergave van wat geschreven staat in genoemde hoofdstukken uit het gelijknamige Evangelie. Er zijn drie soorten teksten te vinden in de Mattheüs Passion:
1. de tekst van het Evangelie, op basis van Luthers vertaling;
2. vrije teksten van Christian Henrici (ook Picander genoemd);
3. orthodox-Lutherse kerkliederen (meestal van Paul Gerhardt).

De schrijver van de vrije teksten, Picander, was niet zo orthodox-Luthers als Bach zelf. Daarom heeft Bach aan Picander de opdracht gegeven zijn teksten te schrijven op basis van preken van de predikant Heinrich Müller, een overtuigd aanhanger van Luther. Müller wijst er in zijn preken op dat de christen Jezus moet volgen. Het dagelijks kruis moet worden opgenomen. Picander heeft de teksten van Müller echter zo verdraaid, dat Jezus' lijden moest oproepen tot mee- en medelijden, precies zoals Rome dat wil. Ook heeft hij gedeelten over de rechtvaardigheid Gods weggelaten. Daarom heeft Bach oude kerkliederen ingevoegd waarin de aloude, orthodoxe verzoeningsleer uitgedragen wordt. Dit alles geeft de Mattheüs Passion een dubbel gezicht. Meerdere theologische stromingen uit Bachs tijd komen erin voor. Oftewel: de ene keer roept de tekst van de Mattheüs Passion herkenning voor ons op, een andere keer het gevoel van vervreemding.

Calvijn schrijft over de vorm en inhoud in zijn Institutie, Boek III, hoofdstuk 20, par. 32. (vertaling dr: A. Sizoo). Ongetwijfeld, wanneer het gezang gematigd is en zich aanpast aan die verhevenheid, welke past voor het aanschijn Gods en der engelen, dan schenkt het aan de heilige handelingen waardigheid en aangenaamheid, en draagt het er zeer veel toe bij om de harten op te wekken tot ware ijver en vurigheid om te bidden. Maar toch moet men zich er naarstig voor hoeden, dat de oren meer aandacht schenken aan de schone melodie dan de harten aan de geestelijke zin der woorden. (...) Wanneer dus deze matiging in acht genomen wordt, is het zonder twijfel een zeer heilige en heilzame instelling. Gelijk aan de andere kant de gezangen die slechts op liefelijkheid en streling der oren zijn ingericht, niet passen bij de majesteit der kerk, en Gode wel ten zeerste mishagen moeten.
Sorry waar heb je het over...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Zijn zangavonden zijn altijd gratis en hij moet er niets voor hebben. De collecten zijn altijd voor een doeleind binnen de GG. Dus wat @refo beweert is ongegrond en riekt naar laster.
Dat eerste en tweede is prijzenswaardig!

Nou ben ik niet heel muzikaal. Dus als ik muziek luister, doe ik dat met wat reserve, maar begrijp dat meerderen zich herkennen in wat ik schreef.
Nee, totaal niet.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef: Foei :fouet
Wat is er?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

Jantje schreef:Inderdaad. Zijn zangavonden zijn altijd gratis en hij moet er niets voor hebben. De collecten zijn altijd voor een doeleind binnen de GG. Dus wat @refo beweert is ongegrond en riekt naar laster.
Deze vermeende laster staat op zijn eigen site.
'Gratis' zangavonden kan heel goed een uitstekend verdienmodel vormen. Daar ben je zelf bewijs van.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Hollander »

refo schreef:(...)
'Gratis' (...) kan heel goed een uitstekend verdienmodel vormen.
Google is er uitermate groot mee geworden. :jongle
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

Hollander schreef:
refo schreef:(...)
'Gratis' (...) kan heel goed een uitstekend verdienmodel vormen.
Google is er uitermate groot mee geworden. :jongle
Ik heb een tijdje 'gratis' avonden geregeld.
Dit voor de dominee, dat voor de andere spreker, zus voor de organist, zo voor het koor. Allemaal heel terecht, ze 'werken' er ook voor.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Hollander schreef:
refo schreef:(...)
'Gratis' (...) kan heel goed een uitstekend verdienmodel vormen.
Google is er uitermate groot mee geworden. :jongle
Ik heb een tijdje 'gratis' avonden geregeld.
Dit voor de dominee, dat voor de andere spreker, zus voor de organist, zo voor het koor. Allemaal heel terecht, ze 'werken' er ook voor.
Hij krijgt er geen geld voor hoor. En het geld wat hij met de opbrengst van cd's verdient is een mooie bijverdienste. Het is meer een hobby, want tegenwoordig is hij ook agent.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
refo schreef:
Hollander schreef:
refo schreef:(...)
'Gratis' (...) kan heel goed een uitstekend verdienmodel vormen.
Google is er uitermate groot mee geworden. :jongle
Ik heb een tijdje 'gratis' avonden geregeld.
Dit voor de dominee, dat voor de andere spreker, zus voor de organist, zo voor het koor. Allemaal heel terecht, ze 'werken' er ook voor.
Hij krijgt er geen geld voor hoor. En het geld wat hij met de opbrengst van cd's verdient is een mooie bijverdienste. Het is meer een hobby, want tegenwoordig is hij ook agent.
Heb jij voor je hobby ook een management en een btw-nummer? En een webshop?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Neen.

Ik heb wel een wachtwoord en twee websites. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Neen.

Ik heb wel een wachtwoord en twee websites. :yahoo
Is dat:

www.beroepenhijgertje.gg
www.jantjerefoforum.hh

:humhihi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Neen.

Ik heb wel een wachtwoord en twee websites. :yahoo
Is dat:

http://www.beroepenhijgertje.gg
http://www.jantjerefoforum.hh

:humhihi
Ik kan er niet op... ik heb het wachtwoord niet hahahahaha.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie