Wist je dat...

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar het was toch heus een betrouwbare bron. En het past overigens ook goed in andere betogen van deskundigen. Posthoorn en eilander weten er meer van.
Ik weet er heel weinig van. Ik sprak alleen dr. Gert Schuitemaker na. Die is vast niet onomstreden, ik heb geen idee en verdiep me er ook niet zo in. Ik stel alleen vast dat voor mij een wat hogere dosis vitamine C helpt als ik griep voel opkomen.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar het was toch heus een betrouwbare bron. En het past overigens ook goed in andere betogen van deskundigen. Posthoorn en eilander weten er meer van.
Posthoorn en eilander zijn onbetrouwbare bronnen. Ga maar eens op pubmed zoeken of deze claims gestaafd worden met degelijk onderzoek.

Dat eilander zich goed voelt na het slikken van een pilletje, zegt niets over het pilletje.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Sorry hoor, maar als je een discussie maar half volgt, moet je niet doen alsof ik beweer dat Posthoorn en eilander betrouwbare bronnen zijn voor geneeskundige stellingen.

Je kunt gewoon even zoeken naar het juiste bericht. Of niet natuurlijk. Hierbij verwijs ik alvast naar een geciteerd artikel.

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/su ... -1.1636402

https://www.linkedin.com/pulse/vitamine ... -klooster/

Los daarvan is er ook wetenschappelijk onderzoek inzake Sambucol, het enige preparaat dat bewijsbaar tegen griep helpt. En daarin zit ook relatief veel vitamine C.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Hierboven ergens of in het draadje over het Wuhanvirus.
Niet alles wat geschreven is, is waar. Het lijkt me vrij sterk dat polio in een vroeg stadium is te voorkomen met vitamine C.
Wat ik uit de stukken opmaak is dat het niet helpt om bepaalde ziektes te voorkomen, maar wel bevorderlijk is voor het herstel van de klachten.

Vanuit het 'baat het niet, schaad het niet principe' hebben wij momenteel een pot met vitamine c in combinatie met vitamine d op tafel staan bij het ontbijt.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
Wat ik uit de stukken opmaak is dat het niet helpt om bepaalde ziektes te voorkomen, maar wel bevorderlijk is voor het herstel van de klachten.

Vanuit het 'baat het niet, schaad het niet principe' hebben wij momenteel een pot met vitamine c in combinatie met vitamine d op tafel staan bij het ontbijt.
Veel vitamine C is klaarblijkelijk wel risicovol, het schijnt o.a. de zuurgraad van de urine te verhogen, waardoor het risico op nierstenen toeneemt. Dus ik weet niet of het door jou gehanteerde principe wel juist is in dit geval.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Sorry hoor, maar als je een discussie maar half volgt, moet je niet doen alsof ik beweer dat Posthoorn en eilander betrouwbare bronnen zijn voor geneeskundige stellingen.

Je kunt gewoon even zoeken naar het juiste bericht. Of niet natuurlijk. Hierbij verwijs ik alvast naar een geciteerd artikel.

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/su ... -1.1636402

https://www.linkedin.com/pulse/vitamine ... -klooster/

Los daarvan is er ook wetenschappelijk onderzoek inzake Sambucol, het enige preparaat dat bewijsbaar tegen griep helpt. En daarin zit ook relatief veel vitamine C.
Het gaat om intraveneuze toediening in de artikelen, dat is wat anders dan een pilletje slikken. En dan nog is het de vraag of de wijze van onderzoek gezien de grote druk wel verantwoord is en of resultaten repeteerbaar zijn. Dat kwakzalvers zoals orthomoleculaire figuren dit opschrijven begrijp ik, het is een zogenaamd bewijs voor hun theorie.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Wat ik uit de stukken opmaak is dat het niet helpt om bepaalde ziektes te voorkomen, maar wel bevorderlijk is voor het herstel van de klachten.

Vanuit het 'baat het niet, schaad het niet principe' hebben wij momenteel een pot met vitamine c in combinatie met vitamine d op tafel staan bij het ontbijt.
Veel vitamine C is klaarblijkelijk wel risicovol, het schijnt o.a. de zuurgraad van de urine te verhogen, waardoor het risico op nierstenen toeneemt. Dus ik weet niet of het door jou gehanteerde principe wel juist is in dit geval.
Een dagelijkse overdosering van vitamine is inderdaad schadelijk. Dagelijks wat extra ondersteuning naast hun gewone dagopname en een extra vitamine d kan echt geen kwaad.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
Wat ik uit de stukken opmaak is dat het niet helpt om bepaalde ziektes te voorkomen, maar wel bevorderlijk is voor het herstel van de klachten.

Vanuit het 'baat het niet, schaad het niet principe' hebben wij momenteel een pot met vitamine c in combinatie met vitamine d op tafel staan bij het ontbijt.
Veel vitamine C is klaarblijkelijk wel risicovol, het schijnt o.a. de zuurgraad van de urine te verhogen, waardoor het risico op nierstenen toeneemt. Dus ik weet niet of het door jou gehanteerde principe wel juist is in dit geval.
Dat nierstenenverhaal klopt niet, dat is gebaseerd op een onderzoek waarbij de urine verhit werd, waardoor er steenvorming optrad. Zo'n verhaal blijft echter hardnekkig circuleren, en wordt door de een van de ander ook weer overgenomen in de literatuur.
Mensen behoren tot de weinige 'diersoorten' die zelf geen vitamine C aan kunnen maken. Schijnt door een defect gen te komen. Vandaar dat het nemen van enkele grammen vitamine C per dag een soort noodoplossing is, die dit gebrek aanvult. Vitamine C is een van de veiligste stoffen om in te nemen.
Bronnen voor mijn beweringen zijn o.a. de boeken van Gert Schuitemaker, en het boekje 'Alternatieven voor antibiotica' van John McKenna (Amsterdam, 1996), waarin ook een uitgebreide literatuuropgave achterin staat.
Verder ga ik hier geen discussie over voeren. Vind je het niks, dan neem je het niet. Maar hier geldt wel: baat het niet, dan schaadt het niet.
Overigens is de veilige dosering van vit. D inmiddels ook opgehoogd door het Voedingscentrum tot 100 mcg per dag voor volwassenen, al adviseert het Voedingscentrum niet dit ook daadwerkelijk in te nemen. Maar het 'mag' dus wel.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Hendrien »

Het RD de enige krant is met artikelen over het bestrijden van het coronavirus met vitamine C? Zou @Posthoorn soms bij het RD werken?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Hendrien »

Zonder gein, ik heb ook maar wat potten ingeslagen. Het verhaal klinkt wel geloofwaardig.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:Zonder gein, ik heb ook maar wat potten ingeslagen. Het verhaal klinkt wel geloofwaardig.
Ik vind het totaal ongeloofwaardig klinken. De enige die hier baat bij heeft, is de supplementenindustrie. Orthomoleculaire figuren, natuurgenezers en homeopaten moet je wat mij betreft mijden als de pest.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Het is allemaal goed en best. Maar een directeur van het RIVM is op zijn minst professioneel deskundig. En dat kun je van jou niet zeggen.

Je hebt altijd de mond vol van (het ontbreken van) deskundigheid, en iedereen moet hier op het forum vooral kunnen zeggen wat hij denkt, maar op dit punt zijn de door mij geciteerde wetenschappers toch heus gezaghebbende mensen.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Het is allemaal goed en best. Maar een directeur van het RIVM is op zijn minst professioneel deskundig. En dat kun je van jou niet zeggen.
Als iemand zegt zich te baseren op prof. Linus Pauling, dan moet je op zijn minst kritisch lezen. Blijkbaar ken jij de achtergrond van Linus Pauling en zijn onbewezen en weerlegde uitspraken over vitamine C niet.
Je hebt altijd de mond vol van (het ontbreken van) deskundigheid, en iedereen moet hier op het forum vooral kunnen zeggen wat hij denkt, maar op dit punt zijn de door mij geciteerde wetenschappers toch heus gezaghebbende mensen.
En waarom wordt vitamine C dan niet op grote schaal toegepast binnen de geneeskunde vanwege positieve werking, zoals door mensen zoals Van 't Klooster en Schuitemaker beweerd? De mensen zijn helemaal niet zo gezaghebbend binnen de reguliere geneeskunde zoals jij veronderstelt.

Je zult je misschien afvragen waarom ik zo fel reageer. Wijlen mijn vader heeft duizenden euro's uitgegeven aan kwakzalvers zoals deze figuren, die schermen met zogenaamd wetenschappelijk bewezen werking. Hij slikte ook allerlei supplementen en homeopathische middelen, maar het hielp helemaal niets. Hij had meer vertrouwen in kwakzalvers dan in de reguliere geneeskunde.

Toevoeging:
Wat mij dus zo boos maakte destijds, is dat hij een ongeneeslijke ziekte had en op de een of andere wijze hij hoop putte uit onzinverhalen van kwakzalvers. Bij één van die kwakzalvers (toevalligerwijs behorend tot de reformatorische gezindte) heb ik zelf destijds eens een aandoening geveinsd om te kijken hoe de diagnose wordt gesteld. Dat ging dus via elektroacupunctuur. Als medicijn werden homeopathische sacharoseballetjes voorgeschreven, want ik had natuurlijk ook een bepaalde aandoening.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 05 mar 2020, 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

De farmaceutische industrie kan niets verdienen aan vitamines, en daar komt toch het grote geld voor onderzoeken vandaan. Daarom zijn er weinig grootschalige onderzoeken naar de mogelijk positieve effecten van bv vitamine C bij virusziekten gedaan en past het ‘dus’ ook niet in de reguliere behandelwijzen.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:De farmaceutische industrie kan niets verdienen aan vitamines, en daar komt toch het grote geld voor onderzoeken vandaan. Daarom zijn er weinig grootschalige onderzoeken naar de mogelijk positieve effecten van bv vitamine C bij virusziekten gedaan en past het ‘dus’ ook niet in de reguliere behandelwijzen.
En wie maakt al die supplementen dan? Die komen toch niet uit de lucht vallen.

Waarom zouden farmaceuten allerlei wetenschappelijke onderzoeken opzetten om medicijnen te ontwikkelen als ze gewoon vitaminepilletjes kunnen maken? Dat laatste is veel eenvoudiger en dus lucratiever. Werking van medicijnen moet aangetoond worden en vergt veel dus investering vooraf.
Plaats reactie