Wist je dat...

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
Zeeuw schreef:
refo schreef:Ik heb ook een 0,9 Tce (Dacia Logan 2018). Ik kan wel 1:22 halen, maar dan moet je constant 90 km/h rijden, alleen in de auto zitten en geen wind tegen hebben.
Meestal rijd ik 1:18 à 19, met stadsritten en langere ritten gecombineerd. Stadsritten zijn redelijk funest voor het gemiddelde.
Ik rijd in de Golf Variant, diesel, rond de 1:22 over langere ritten. Maar op de korte afstanden gaat het heel snel achteruit. Ik merk wel dat ik in een leaseauto iets minder de drang tot zuinigheid voel, dan in de eigen auto.
Ik rijd met benzine.
Dan is dat, ook met al die variabelen die je aangeeft, keurig toch? Hoe zwaar is een Logan eigenlijk?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat...

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
refo schreef:
Zeeuw schreef:
refo schreef:Ik heb ook een 0,9 Tce (Dacia Logan 2018). Ik kan wel 1:22 halen, maar dan moet je constant 90 km/h rijden, alleen in de auto zitten en geen wind tegen hebben.
Meestal rijd ik 1:18 à 19, met stadsritten en langere ritten gecombineerd. Stadsritten zijn redelijk funest voor het gemiddelde.
Ik rijd in de Golf Variant, diesel, rond de 1:22 over langere ritten. Maar op de korte afstanden gaat het heel snel achteruit. Ik merk wel dat ik in een leaseauto iets minder de drang tot zuinigheid voel, dan in de eigen auto.
Ik rijd met benzine.
Dan is dat, ook met al die variabelen die je aangeeft, keurig toch? Hoe zwaar is een Logan eigenlijk?
Rijklaar 1150 kg.

Die 100km-maatregel is voor het gemiddelde ook wel goed.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat...

Bericht door Ambtenaar »

Ik denk dat ik overstap naar hybride. Waarschijnlijk Toyota Auris, die zijn volop beschikbaar als occasion.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat...

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Ik denk dat ik overstap naar hybride. Waarschijnlijk Toyota Auris, die zijn volop beschikbaar als occasion.
Die heb ik een aantal jaren met genoegen gereden (zakelijke auto). Het is een auto die me verder niets doet qua emotie (dat is ook beter). Maar hij brengt je prima van A naar B.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wist je dat...

Bericht door Terri »

Ambtenaar schreef:Ik denk dat ik overstap naar hybride. Waarschijnlijk Toyota Auris, die zijn volop beschikbaar als occasion.
Wij rijden al jaren Toyota hybride, eerst een Auris, nu een CHR, bevalt erg goed, alleen het zicht van de zij/achterraampjes van de CHR is niet fijn.
Daarom zijn we toch op zoek naar een andere, maar wel met een wat hogere instap.
Rav4 of misschien de nieuwe Yaris Cross.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat...

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Die heb ik een aantal jaren met genoegen gereden (zakelijke auto). Het is een auto die me verder niets doet qua emotie (dat is ook beter). Maar hij brengt je prima van A naar B.
Dat is precies wat ik nodig heb. Al is een V60 hybride ook een optie. Dan gaan we qua ruimte er niet op achteruit.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat...

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Die heb ik een aantal jaren met genoegen gereden (zakelijke auto). Het is een auto die me verder niets doet qua emotie (dat is ook beter). Maar hij brengt je prima van A naar B.
Dat is precies wat ik nodig heb. Al is een V60 hybride ook een optie. Dan gaan we qua ruimte er niet op achteruit.
Wél een hele mooie auto...
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat...

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Wél een hele mooie auto...
Ik ga na de vakantie maar eens wat rekenwerk doen. Privé een auto rijden is met een hoge benzineprijs toch minder aangenaam. Met de huidige brandstofprijs en auto betalen wij meer dan € 3000 per jaar aan benzine. Met een hybride halveren voor ons de brandstofkosten.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Wist je dat...

Bericht door newton »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Wél een hele mooie auto...
Ik ga na de vakantie maar eens wat rekenwerk doen. Privé een auto rijden is met een hoge benzineprijs toch minder aangenaam. Met de huidige brandstofprijs en auto betalen wij meer dan € 3000 per jaar aan benzine. Met een hybride halveren voor ons de brandstofkosten.
Halveren volgens de fabrieksopgave qua verbruik? Dat verbruik hangt nogal af van veel factoren he. Bij veel lange snelwegritten helpt het hybride systeem bijvoorbeeld niet echt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat...

Bericht door eilander »

newton schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Wél een hele mooie auto...
Ik ga na de vakantie maar eens wat rekenwerk doen. Privé een auto rijden is met een hoge benzineprijs toch minder aangenaam. Met de huidige brandstofprijs en auto betalen wij meer dan € 3000 per jaar aan benzine. Met een hybride halveren voor ons de brandstofkosten.
Halveren volgens de fabrieksopgave qua verbruik? Dat verbruik hangt nogal af van veel factoren he. Bij veel lange snelwegritten helpt het hybride systeem bijvoorbeeld niet echt.
Eens, dat is ook mijn ervaring. 1:25 haal je al niet.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Wist je dat...

Bericht door newton »

eilander schreef:
newton schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Wél een hele mooie auto...
Ik ga na de vakantie maar eens wat rekenwerk doen. Privé een auto rijden is met een hoge benzineprijs toch minder aangenaam. Met de huidige brandstofprijs en auto betalen wij meer dan € 3000 per jaar aan benzine. Met een hybride halveren voor ons de brandstofkosten.
Halveren volgens de fabrieksopgave qua verbruik? Dat verbruik hangt nogal af van veel factoren he. Bij veel lange snelwegritten helpt het hybride systeem bijvoorbeeld niet echt.
Eens, dat is ook mijn ervaring. 1:25 haal je al niet.
Wat rondsnuffelen op bv https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/ geeft wel een redelijk beeld van het praktijk verbruik van de gewenste auto. Als ik daar rondkijk zie ik dat ik met mijn toyota yaris (1.3 benzine) een lager verbruik heb dan het gros van de hybride yarissen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat...

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Eens, dat is ook mijn ervaring. 1:25 haal je al niet.
Verhouding stad/snelweg is ongeveer 50/50. Ik rijd nu ongeveer gemiddeld 1:10. Als ik 1:18 tot 1:20 kan halen, ben ik tevreden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat...

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Eens, dat is ook mijn ervaring. 1:25 haal je al niet.
Verhouding stad/snelweg is ongeveer 50/50. Ik rijd nu ongeveer gemiddeld 1:10. Als ik 1:18 tot 1:20 kan halen, ben ik tevreden.
Met een Volvo heb ik geen ervaring, maar met een Auris moet je dat makkelijk kunnen halen. Ik reed toen minder snelweg, verhoudingsgewijs. Dat scheelt ook behoorlijk.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wist je dat...

Bericht door Charles »

Jullie mogen niet klagen. Net even opgezocht en de onze doet in de praktijk 1 op 11.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wist je dat...

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb het ook recent wat bijgehouden, kilometers delen door de getankte liters.

Ik kom op een keurige 1:15 met mijn zware, vierwiel aangedreven diesel automaat. Het valt me heel niet tegen.

Ik kijk wel eens naar een (F)Outlander PHEV. Maar die zijn tweedehands nog erg prijzig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie