Geloven we nog....

ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door ejvl »

DIA, jouw kennende weet je ook wel e.a over ds Ledeboer bijvoorbeeld, hoe hij zomaar ergens aanbelde om het evangelie te brengen, hoe hij preekte in het huis voor ongehuwde moeders.
Of ds Blaak, van Dijke, Mieras bijvoorbeeld.
Vol liefde en bewogenheid over de onbekeerde medemens, vol liefde!

Natuurlijk moeten wij de zonde bij de naam noemen (al zeg ik nogmaals dat ik dat (nog) niet weet over de EO in dit specifieke geval).
Maar ik denk niet dat het goed is als wij stil blijven zitten.
Wat doen wij? Gaan wij langs de huizen om mensen uit te nodigen in de kerk te komen? Folders verspreiden? Evangeliseren in achterstandswijken, of allochtonenbuurten? Of kijken we er alleen maar naar, zeggen een keer hoe fout het allemaal wel niet is, laten gasten (nieuwelingen wellicht?) in de kerk wachten tot 5 min voor tijd voordat ze mogen zitten, of gaan we zondagmorgen de straten op, kom binnen, groot nieuws, kom binnen! Zeker met kerst, gaan wij langs de heggen en portieken om daklozen de kerk in te nodigen? Langs de bordeels en abortusklinieken om te evangeliseren?

Dat bedoel ik met "wat doen wij". Ik heb genoeg aan mezelf en schiet in alles tekort, de EO probeert z'n best te doen, naar ik meen uit liefde en bewogenheid met de medemensen, en misschien is het helemaal verkeerd van hun, maar hoe kan het anders? Hoe kan het wel, behalve vaak geisoleerd als groep te leven? Een open vraag.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Geloven we nog....

Bericht door MoesTuin »

Bona Fide schreef:Interessant om dit artikel uit 1991 van ds. Moerkerken te lezen met argumenten inz. een lidmaatschap van de EO, die ook in deze discussie van toepassing zijn, lijkt me.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... an-de-eo/1

En voor wie nog (meer) tijd heeft hier een artikel van zijn hand n.a.v. Judas 1:23: "haat ook den rok die van het vlees bevlekt is."
http://www.digibron.nl/search/detail/d3 ... k-de-rok/0

Een artikel uit 1991, we leven nu 22 jaar verder!.....

De e.o zag er zo uit in 1991, dit filmpje nog van wat jaren daarvoor

http://www.youtube.com/watch?v=oGTFeKcrSRk

Met dat artikel uit digibron uit 1991 kan ik het zeker niet eens zijn, te eenzijdig van 1 kant bekeken.
Zeker voor de tijd van toen (22 jaar terug)
De E.O. brengt toch een duidelijk ander geluid temidden van al die andere televisie zenders.
De Heere God zal niet alleen oordelen of je deel uit maakte van 1 van de reformatorische kerken, maar het hart persoonlijk aanzien.

Dit topic is geopend met een wat eenzijdige en negatieve inkijk in de E.O. in het algemeen. (niet alleen het kerstgebeuren)
Ik had Dia een vraag gesteld, die ik nog niet beantwoord heb zien worden.
Dia, Waaruit bestaat jou geloof?
Misschien dat ik dan wat beter het allemaal kan gaan begrijpen, want ik snap het soms niet.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloven we nog....

Bericht door huisman »

MoesTuin schreef:
Bona Fide schreef:Interessant om dit artikel uit 1991 van ds. Moerkerken te lezen met argumenten inz. een lidmaatschap van de EO, die ook in deze discussie van toepassing zijn, lijkt me.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... an-de-eo/1

En voor wie nog (meer) tijd heeft hier een artikel van zijn hand n.a.v. Judas 1:23: "haat ook den rok die van het vlees bevlekt is."
http://www.digibron.nl/search/detail/d3 ... k-de-rok/0

Een artikel uit 1991, we leven nu 22 jaar verder!.....

De e.o zag er zo uit in 1991, dit filmpje nog van wat jaren daarvoor

http://www.youtube.com/watch?v=oGTFeKcrSRk

Met dat artikel uit digibron uit 1991 kan ik het zeker niet eens zijn, te eenzijdig van 1 kant bekeken.
Zeker voor de tijd van toen (22 jaar terug)
De E.O. brengt toch een duidelijk ander geluid temidden van al die andere televisie zenders.
De Heere God zal niet alleen oordelen of je deel uit maakte van 1 van de reformatorische kerken, maar het hart persoonlijk aanzien.

Dit topic is geopend met een wat eenzijdige en negatieve inkijk in de E.O. in het algemeen. (niet alleen het kerstgebeuren)
Ik had Dia een vraag gesteld, die ik nog niet beantwoord heb zien worden.
Dia, Waaruit bestaat jou geloof?
Misschien dat ik dan wat beter het allemaal kan gaan begrijpen, want ik snap het soms niet.
Wees nu eens concreet: Het Kerst op de dam evenement van de EO keur je dat goed of niet? Hetzelfde geld voor b.v. de jongerendag of het Passion evenement. Ik keur deze initiatieven af ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen. Ze zijn tegen de Schrift en halen vele deugden van God naar beneden.O.a Zijn heiligheid,Zijn soevereiniteit, Zijn rechtvaardigheid.

Ik laat mij graag op basis van de Schrift corrigeren want als het goed is heeft de Schrift het laatste Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloven we nog....

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:Ik had Dia een vraag gesteld, die ik nog niet beantwoord heb zien worden.
Dia, Waaruit bestaat jou geloof?
Misschien dat ik dan wat beter het allemaal kan gaan begrijpen, want ik snap het soms niet.
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij ben jíj degene die hier wat uit te leggen hebt.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Geloven we nog....

Bericht door MoesTuin »

huisman schreef:
MoesTuin schreef:
Bona Fide schreef:Interessant om dit artikel uit 1991 van ds. Moerkerken te lezen met argumenten inz. een lidmaatschap van de EO, die ook in deze discussie van toepassing zijn, lijkt me.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... an-de-eo/1

En voor wie nog (meer) tijd heeft hier een artikel van zijn hand n.a.v. Judas 1:23: "haat ook den rok die van het vlees bevlekt is."
http://www.digibron.nl/search/detail/d3 ... k-de-rok/0

Een artikel uit 1991, we leven nu 22 jaar verder!.....

De e.o zag er zo uit in 1991, dit filmpje nog van wat jaren daarvoor

http://www.youtube.com/watch?v=oGTFeKcrSRk

Met dat artikel uit digibron uit 1991 kan ik het zeker niet eens zijn, te eenzijdig van 1 kant bekeken.
Zeker voor de tijd van toen (22 jaar terug)
De E.O. brengt toch een duidelijk ander geluid temidden van al die andere televisie zenders.
De Heere God zal niet alleen oordelen of je deel uit maakte van 1 van de reformatorische kerken, maar het hart persoonlijk aanzien.

Dit topic is geopend met een wat eenzijdige en negatieve inkijk in de E.O. in het algemeen. (niet alleen het kerstgebeuren)
Ik had Dia een vraag gesteld, die ik nog niet beantwoord heb zien worden.
Dia, Waaruit bestaat jou geloof?
Misschien dat ik dan wat beter het allemaal kan gaan begrijpen, want ik snap het soms niet.
Wees nu eens concreet: Het Kerst op de dam evenement van de EO keur je dat goed of niet? Hetzelfde geld voor b.v. de jongerendag of het Passion evenement. Ik keur deze initiatieven af ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen. Ze zijn tegen de Schrift en halen vele deugden van God naar beneden.O.a Zijn heiligheid,Zijn soevereiniteit, Zijn rechtvaardigheid.

Ik laat mij graag op basis van de Schrift corrigeren want als het goed is heeft de Schrift het laatste Woord.
Hallo Huisman

Dat had ik al benoemd dacht ik in eerder reactie
Maar dit topic is in zijn algemeen geopend voor algemene negatieve publiciteit aan de E.O. zoals ik de openings topic belees.
Dat gebeurd door vele mensen, die weinig van de kerk en de bijbel willen weten.
Maar dat dit ook gebeurd op een christelijk forum, stoort mij mateloos.

Het voorbeeld van kerst, dat zou mijn voorkeur ook niet hebben.
Maar wie ben ik?
Ik ga daar niet heen, dus voor mij wordt het niet direct georganiseerd.
Maar de mensen die er wel heen gaan, veelal een doelgroep, die onbekend is met de kerk en de bijbel, of daar van vervreemd is.

Laten we vooral ook bidden voor dit werk van de E.O. en laten we toch voor niet de kracht van het gebed hierin onderschatten.
Soms denken we als mensen de wijsheid in pacht te hebben en kunnen we zo goed zeggen hoe het wel en hoe het niet behoord.
Maar wat doen we dan de Heere God een groot tekort.
Zou voor de Heere iets te wonderlijk zijn?
Hoe ondoorgrondelijk zijn Gods wegen?
Dat kunnen wij als mens toch niet bevatten.

Zo ook niet de wegen die de Heere gaat en bewandeld met sommige mensen.
Niet ieder mens is geboren in een reformatorisch nestje namelijk.
Sommige mensen worden door de Heere God getrokken naar Hem toe, soms op wonderlijke wijze, op voor (menselijk gedacht) niet de meest logische manieren, maar God heeft hierin het laatste woord.

Nogmaals, laten we stil zijn eerder en juist bidden voor al die mensen die naar deze kerst bijeenkomst gaan. Of de Heere God dmv dit gebeuren Dé Wég naar Hem wilt laten zien.
en de harten mag raken van al deze mensen.
maar ook onze harten, in liefde en bewogenheid, ook voor al deze mensen.
want wij zijn geen haar beter dan hen

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Geloven we nog....

Bericht door MoesTuin »

Posthoorn schreef:
MoesTuin schreef:Ik had Dia een vraag gesteld, die ik nog niet beantwoord heb zien worden.
Dia, Waaruit bestaat jou geloof?
Misschien dat ik dan wat beter het allemaal kan gaan begrijpen, want ik snap het soms niet.
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij ben jíj degene die hier wat uit te leggen hebt.
Hallo Posthoorn

Dat heb ik denk ik al gedaan in de eerdere reacties

Ik geloof in de Heere God die de wereld zo lief heeft, dat Hij zijn enige geboren Zoon gegeven heeft op dat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar Eeuwig zal leven.
Geloven is niet alleen met je verstand, maar ook vanuit je hart en met je handen.
Bidt en Werk!

en als dit nog niet helder is, onderstaande voorbeeld:
Een veerman had twee roeiriemen. Op de ene stond: ‘ora’ en op de andere ‘labora’: bid en werk.
‘Waarom’, vroegen de passagiers, ‘heeft u dat daar opgeschreven?’
‘Welnu’, zei de veerman, ‘ik heb ze allebei nodig! Als ik alleen ‘ora’ gebruik, maak ik steeds maar rondjes rechtsom. En als ik alleen maar ‘labora’ gebruik, maak ik alsmaar rondjes linksom. Alleen als ik ze alletwee gebruik, houd ik de juiste koers naar de andere kant.’
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloven we nog....

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:
Posthoorn schreef:
MoesTuin schreef:Ik had Dia een vraag gesteld, die ik nog niet beantwoord heb zien worden.
Dia, Waaruit bestaat jou geloof?
Misschien dat ik dan wat beter het allemaal kan gaan begrijpen, want ik snap het soms niet.
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij ben jíj degene die hier wat uit te leggen hebt.
Hallo Posthoorn

Dat heb ik denk ik al gedaan in de eerdere reacties

Ik geloof in de Heere God die de wereld zo lief heeft, dat Hij zijn enige geboren Zoon gegeven heeft op dat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar Eeuwig zal leven.
Geloven is niet alleen met je verstand, maar ook vanuit je hart en met je handen.
Bidt en Werk!

en als dit nog niet helder is, onderstaande voorbeeld:
Een veerman had twee roeiriemen. Op de ene stond: ‘ora’ en op de andere ‘labora’: bid en werk.
‘Waarom’, vroegen de passagiers, ‘heeft u dat daar opgeschreven?’
‘Welnu’, zei de veerman, ‘ik heb ze allebei nodig! Als ik alleen ‘ora’ gebruik, maak ik steeds maar rondjes rechtsom. En als ik alleen maar ‘labora’ gebruik, maak ik alsmaar rondjes linksom. Alleen als ik ze alletwee gebruik, houd ik de juiste koers naar de andere kant.’
Wat mij blijft verbazen, is dat jij je aanmeldt op een reformatorisch forum, terwijl je nauwelijks affiniteit met de doelgroep hebt. In plaats daarvan roep jij de doelgroep op zich tegenover jou te verantwoorden.
Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Geloven we nog....

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:Soms denk ik wel eens:
Wat moet de EO nog meer doen om zijn ongeloofwaardigheid nog duidelijker te manifesteren?
Hier een plekje voor suggesties en tevens een plek om voor de EO te bedanken...
Je kan wel constant kritiek hebben op alles wat niet reformatorisch is, maar het is beter om aan zelfreflectie te doen. Wat doen we/je zelf aan evangelisatie? Refos leven niet als vissers van mensen. Geld geven aan een deputaatschap met een paar posten versta ik namelijk niet onder het evangelie verspreiden. En folders verspreiden wordt vaak alleen door de linkse gemeenten gedaan.
"En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal maken dat u vissers van mensen wordt."
Het komen wordt vaak al lastig gemaakt in de gezindte, maar aan de opdracht om visser te worden wordt al helemaal geen gevolg gegeven. Waarom niet? Dit is namelijk veel belangrijker dan het bekritiseren van de EO.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Geloven we nog....

Bericht door MoesTuin »

Posthoorn schreef:
MoesTuin schreef:
Posthoorn schreef:
MoesTuin schreef:Ik had Dia een vraag gesteld, die ik nog niet beantwoord heb zien worden.
Dia, Waaruit bestaat jou geloof?
Misschien dat ik dan wat beter het allemaal kan gaan begrijpen, want ik snap het soms niet.
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij ben jíj degene die hier wat uit te leggen hebt.
Hallo Posthoorn

Dat heb ik denk ik al gedaan in de eerdere reacties

Ik geloof in de Heere God die de wereld zo lief heeft, dat Hij zijn enige geboren Zoon gegeven heeft op dat iedereen die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar Eeuwig zal leven.
Geloven is niet alleen met je verstand, maar ook vanuit je hart en met je handen.
Bidt en Werk!

en als dit nog niet helder is, onderstaande voorbeeld:
Een veerman had twee roeiriemen. Op de ene stond: ‘ora’ en op de andere ‘labora’: bid en werk.
‘Waarom’, vroegen de passagiers, ‘heeft u dat daar opgeschreven?’
‘Welnu’, zei de veerman, ‘ik heb ze allebei nodig! Als ik alleen ‘ora’ gebruik, maak ik steeds maar rondjes rechtsom. En als ik alleen maar ‘labora’ gebruik, maak ik alsmaar rondjes linksom. Alleen als ik ze alletwee gebruik, houd ik de juiste koers naar de andere kant.’
Wat mij blijft verbazen, is dat jij je aanmeldt op een reformatorisch forum, terwijl je nauwelijks affiniteit met de doelgroep hebt. In plaats daarvan roep jij de doelgroep op zich tegenover jou te verantwoorden.
Lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld.
Als dit een inhoudelijk reactie is op wat ik schrijf als antwoord op u vraag vind ik dit zorgwekkend.
Gelooft u niet hetgeen ik schrijf?
Hier schrik ik van.

(verder in reactie op u schrijven, herken ik mij niet in)


MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geloven we nog....

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef:
Bona Fide schreef:Interessant om dit artikel uit 1991 van ds. Moerkerken te lezen met argumenten inz. een lidmaatschap van de EO, die ook in deze discussie van toepassing zijn, lijkt me.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... an-de-eo/1

En voor wie nog (meer) tijd heeft hier een artikel van zijn hand n.a.v. Judas 1:23: "haat ook den rok die van het vlees bevlekt is."
http://www.digibron.nl/search/detail/d3 ... k-de-rok/0

Een artikel uit 1991, we leven nu 22 jaar verder!.....

De e.o zag er zo uit in 1991, dit filmpje nog van wat jaren daarvoor

http://www.youtube.com/watch?v=oGTFeKcrSRk

Met dat artikel uit digibron uit 1991 kan ik het zeker niet eens zijn, te eenzijdig van 1 kant bekeken.
Zeker voor de tijd van toen (22 jaar terug)
De E.O. brengt toch een duidelijk ander geluid temidden van al die andere televisie zenders.
De Heere God zal niet alleen oordelen of je deel uit maakte van 1 van de reformatorische kerken, maar het hart persoonlijk aanzien.

Dit topic is geopend met een wat eenzijdige en negatieve inkijk in de E.O. in het algemeen. (niet alleen het kerstgebeuren)
Ik had Dia een vraag gesteld, die ik nog niet beantwoord heb zien worden.
Dia, Waaruit bestaat jou geloof?
Misschien dat ik dan wat beter het allemaal kan gaan begrijpen, want ik snap het soms niet.
Het geluid van de EO is wat beter omfloerst dan dat van de andere, zich christelijk noemende omroepverenigingen.
Er kan bij de EO van alles door, popconcerten, allerlei dubieuze tv programma's, cabaret-experimenten.
De EO zorgde er ook voor dat mensen die voorheen hun tv tenminste op zondag nog uitlieten, deze aan gingen zetten vanwege het mooie zondagochtendprogramma, zo zeiden ze dat. Ze verzuimden er zelfs een kerkdienst voor!
En dan zet de ene zonde de deur voor de andere open. Want die tv was aangeweest, bleef aan en het was gewoon geworden.

Mijn man wilde graag de tweedelige serie over Aantjes zien, het eerste deel was al enorm teleurstellend. Dat lag zeker niet aan de acteurs, maar het verhaal was dun, oppervlakkig en er moest ook nog een licht prikkelende scene in voorkomen, die helemaal geen doel of nut had.
Ook de muziek die gedraaid werd door de kinderen, begrepen wij niet. Wel van de kinderen, maar niet dat de ouders dit maar heel gewoon vonden.

Ik wil hiermee maar zeggen, voor mij kan zo'n beetje alleen Blauw Bloed nog de toets der kritiek doorstaan. Voor de rest kan ik nauwelijks zien naar welke omroep ik eigenlijk zit te kijken.
K&vdB is een slap aftreksel van P&W.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Soms denk ik wel eens:
Wat moet de EO nog meer doen om zijn ongeloofwaardigheid nog duidelijker te manifesteren?
Hier een plekje voor suggesties en tevens een plek om voor de EO te bedanken...
Je kan wel constant kritiek hebben op alles wat niet reformatorisch is, maar het is beter om aan zelfreflectie te doen. Wat doen we/je zelf aan evangelisatie? Refos leven niet als vissers van mensen. Geld geven aan een deputaatschap met een paar posten versta ik namelijk niet onder het evangelie verspreiden. En folders verspreiden wordt vaak alleen door de linkse gemeenten gedaan.
"En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal maken dat u vissers van mensen wordt."
Het komen wordt vaak al lastig gemaakt in de gezindte, maar aan de opdracht om visser te worden wordt al helemaal geen gevolg gegeven. Waarom niet? Dit is namelijk veel belangrijker dan het bekritiseren van de EO.
Heb je concrete voorbeelden of acties die ik zou kunnen doen? Kun je concreet - in de praktijk - duidelijk maken wat het is "Kom achter mij?"
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door Germanicus »

WimA schreef:Heb je concrete voorbeelden of acties die ik zou kunnen doen? Kun je concreet - in de praktijk - duidelijk maken wat het is "Kom achter mij?"
Begin maar met het verloochenen van jezelf en het opnemen van je kruis (Mattheüs 16:24).
Hier beneden is het niet.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef:Soms denk ik wel eens:
Wat moet de EO nog meer doen om zijn ongeloofwaardigheid nog duidelijker te manifesteren?
Hier een plekje voor suggesties en tevens een plek om voor de EO te bedanken...
Je kan wel constant kritiek hebben op alles wat niet reformatorisch is, maar het is beter om aan zelfreflectie te doen. Wat doen we/je zelf aan evangelisatie? Refos leven niet als vissers van mensen. Geld geven aan een deputaatschap met een paar posten versta ik namelijk niet onder het evangelie verspreiden. En folders verspreiden wordt vaak alleen door de linkse gemeenten gedaan.
"En Jezus zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal maken dat u vissers van mensen wordt."
Het komen wordt vaak al lastig gemaakt in de gezindte, maar aan de opdracht om visser te worden wordt al helemaal geen gevolg gegeven. Waarom niet? Dit is namelijk veel belangrijker dan het bekritiseren van de EO.
Kritiek staat dacht ik, in een wat ander licht als bewogenheid met een de velen die het onderscheid niet zien tussen het ene en het andere. Wie er een weinig indruk van heeft van wie en wat de mens is geworden zal
toch wel eens bewogen worden met de medemens.

Als ik iets van mezelf zou zeggen zou niet stichten. En wie een weinig zelfkennis heeft zal dat wel beamen. Mogen we niet onze medemens
erop wijzen als ze een weg inslaan die doodloopt?
Ik geloof toch, hoewel een in de mens geen goed is overgebleven, dat je achter de berichtjes iets meer bewogenheid mag zoeken als enkel lust om het beter te willen weten, of om ook maar een mens te willen kwetsen.

We zijn toch met ons allen op weg naar de Rechter van Hemel en aarde. En hoe vaak wordt het niet opgemerkt: We kunnen onze naaste zo makkelijk verloren laten gaan... Dat is toch in de praktijk zo vaak zo?

Denk ook maar aan dat gedichtjevan "Mijn rechterbuurman", al staat
die in de context van het evangelisch denken. Toch wordt daar wel die kern geraakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

Germanicus schreef:
WimA schreef:Heb je concrete voorbeelden of acties die ik zou kunnen doen? Kun je concreet - in de praktijk - duidelijk maken wat het is "Kom achter mij?"
Begin maar met het verloochenen van jezelf en het opnemen van je kruis (Mattheüs 16:24).
Dat lijkt me een bijbels uitgangspunt. Maar hoe uit zich dat praktisch? Hoe beoefen jij dat bijvoorbeeld in de praktijk van alledag?
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door Germanicus »

WimA schreef:
Germanicus schreef:
WimA schreef:Heb je concrete voorbeelden of acties die ik zou kunnen doen? Kun je concreet - in de praktijk - duidelijk maken wat het is "Kom achter mij?"
Begin maar met het verloochenen van jezelf en het opnemen van je kruis (Mattheüs 16:24).
Dat lijkt me een bijbels uitgangspunt. Maar hoe uit zich dat praktisch? Hoe beoefen jij dat bijvoorbeeld in de praktijk van alledag?
Te weinig, helaas. Dat vraagt van mij in de eerste plaats totale afhankelijkheid van Gods leiding en Geest. Ik mag er in de uitvoering van mijn kerkenwerk toch wel eens iets van beleven. En om nog een Bijbels voorbeeld van het praktisch navolgen van Jezus te noemen: Mattheüs 25: 34-40.
Hier beneden is het niet.
Plaats reactie