Geloven we nog....

Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Geloven we nog....

Bericht door Bona Fide »

DDD schreef:Overigens blijf ik erbij dat ik in de aankondiging niets heb gezien dat strijdig is met het christelijk geloof.
Ik vind dit strijdig met het christelijk geloof als je dat afzet tegen de waarschuwing van Paulus uit Romeinen 12:2 en bij de noodzakelijke soberheid rondom het kerstevangelie (uit: http://www.eo.nl/geloven/evenement/kers ... op-de-dam/):
EO schreef:De Dam in Amsterdam is voor het derde jaar op rij het toneel van muziekspektakel ‘Kerstfeest op de Dam’.
EO schreef:...het kerstverhaal op unieke wijze tot leven door klassieke en moderne kerstliederen af te wisselen met populaire liederen die passen bij het kerstverhaal.
EO schreef:...een swingend voorprogramma in de vorm van een sing-along.
Paulus in Romeinen 12: 2 schreef:En wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is.
Dus: geen wereldse middelen gebruiken om een geoorloofd doel te bereiken. Het doel heiligt de middelen immers niet.
En dan heb ik het nog niet eens over de inhoud van de boodschap.

Verder helemaal eens met huisman.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geloven we nog....

Bericht door helma »

huisman schreef:
Ik weet dat wat ik zeg niet populair is maar "oprechte bewogenheid met de ongelovigen" leert je anders spreken dan wat de EO doet.
@Helma de HEERE kan ook een Bileam gebruiken tegen wil en dank...maar let eens op zijn levenseinde?

Het gaat ten diepste hier om: Vinden wij dat de EO met zijn evenementen (jongerendag,kerstfeest op de dam, passion enz.)
de Bijbelse boodschap overbrengt ? Ik vind van niet, ten eerste kun je de Bijbelse boodschap niet verpakken(verhullen) in zeer wereldse vormen. Ten tweede is de boodschap die de EO brengt lang niet in alles Bijbels.

Ik weet dat Bileam's levenseinde niet veel te hopen overlaat. Het ging mij er even om of iemand uit het rijk van de satan toch een verkondiger kan zijn en dat God het kan gebruiken. (in reactie op de zin: Er is geen samensmelting mogelijk tussen Gods koninkrijk en het rijk van de satan.)
Het stuit mij overigens ook heel erg tegen de borst dat ze ongelovige mensen uit de Showwereld gebruiken om het Evangelie door te geven.

De EO brengt vaak een onbijbelse boodschap; er zijn momenten dat het evangelie wél zuiver mag klinken via de EO.

Een aangetrouwde neef van mij is totaal onkerkelijk opgegroeid. Tijdens zijn werk hoorde hij een programma van de EO en ging het over de oordeelsdag. Dat sloeg bij hem naar binnen. Hij is op zoek gegaan en bij een BWP gemeente terecht gekomen. Gedoopt en getrouwd. Daar zit hij tot op de huidige dag.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Geloven we nog....

Bericht door Bona Fide »

Interessant om dit artikel uit 1991 van ds. Moerkerken te lezen met argumenten inz. een lidmaatschap van de EO, die ook in deze discussie van toepassing zijn, lijkt me.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... an-de-eo/1

En voor wie nog (meer) tijd heeft hier een artikel van zijn hand n.a.v. Judas 1:23: "haat ook den rok die van het vlees bevlekt is."
http://www.digibron.nl/search/detail/d3 ... k-de-rok/0
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Geloven we nog....

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:Geloven we nog in de EO?
Ja?
Echt?
Ik ben hier nog wel eens wat (blijkbaar) verdwaalde EO-aanhangers tegengekomen.

Soms denk ik wel eens:
Wat moet de EO nog meer doen om zijn ongeloofwaardigheid nog duidelijker te manifesteren?
Hier een plekje voor suggesties en tevens een plek om voor de EO te bedanken...

Zie hier de nieuwste actie van de EO:
http://www.eo.nl/geloven/evenement/kers ... evenement/


Kijk eens aan! Hebben ze bij de persberichten helemaal het RD vergeten!
http://www.eo.nl/geloven/evenement/kers ... edam/pers/

Ik kan allereerst Dia gerust stellen
"de geachte heer Moestuin" is geen E.O. lid.
maar wat dan nog als dit wel het geval was.

Soms kan je best goed vissen in een vijver, zo ook bij de E.O.
Heeft Dia weleens het programma "Nederland Zingt" gezien.

De reacties van Zita en Hendikus sprongen eruit voor mij, mee eens....

Topic Titel luidt "Geloven we nog....."

Dia vraagt hierbij, Geloven we nog.... in de E.O. ? het antwoord wordt door hem bijna gegeven ("JA?") en alsof het nog niet genoeg is ("Echt?" ) erachter.

Zelf geloof in niet in de E.0.
Ik geloof wel in de Heere Jezus.
Ik geloof met mijn hart, niet enkel vanuit mijn verstandelijke menselijke redenaties.
Ik heb respect voor al mijn medemensen, mede gelovigen.
Ook al kan ik niet met iedereen (vanuit mijn hart) meegaan hierin zelf.

Pas op met het be(voor)oordelen van groepen mensen en met name mede geloofsgenoten!
Hebben we al gebeden tot de Heere God voor de E.O. in het algemeen, of zelfs gericht voor het werk en of de Heere door zijn Geest dmv de E.O. wilt gaan werken in mensen harten, uit genade alleen.

Dia, Geloven we nog, waaruit bestaat jou geloof is mijn vraag.

Laten we vooral toch oppassen dat we niet worden gelijk als de Farizeers....

In Lukas 7 lezen we het volgende

Jezus door de zondares gezalfd

36 Een der Farizeeën nodigde Hem om bij hem te komen eten; en Hij kwam in het huis van de Farizeeër en ging aanliggen. 37 En zie een vrouw, die in de stad als zondares bekend stond, bemerkte, dat Hij aan tafel was in het huis van de Farizeeër. En zij bracht een albasten kruik met mirre, 38 en zij ging wenende achter Hem staan, bij zijn voeten, en begon met haar tranen zijn voeten nat te maken en droogde ze af met haar hoofdhaar, en kuste zijn voeten en zalfde ze met de mirre. 39 Toen de Farizeeër, die Hem genodigd had, dat zag, zeide hij bij zichzelf: Indien deze [de] profeet was, zou Hij wel weten, wie en wat deze vrouw is, die Hem aanraakt: dat zij een zondares is. 40 En Jezus antwoordde en zeide tot hem: Simon, Ik heb u iets te zeggen. Hij zeide: Meester, zeg het.

41 Een schuldeiser had twee schuldenaars. De een was hem vijfhonderd schellingen schuldig, de ander vijftig. 42 Toen zij niet konden betalen, schonk hij het hun beiden. Wie van hen zal hem dan het meest liefhebben? 43 Simon antwoordde en zeide: Ik onderstel, hij, aan wie hij het meeste geschonken heeft. Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geoordeeld. 44 En Zich naar de vrouw wendende, zeide Hij tot Simon: Ziet gij deze vrouw? Ik ben in uw huis gekomen; water voor mijn voeten hebt gij Mij niet gegeven, maar zij heeft met tranen mijn voeten nat gemaakt en ze met haar haren afgedroogd. 45 Een kus hebt gij Mij niet gegeven, maar zij heeft, van dat Ik binnengekomen ben, niet opgehouden mijn voeten te kussen. 46 Met olie hebt gij mijn hoofd niet gezalfd, maar zij heeft met mirre mijn voeten gezalfd. 47 Daarom zeg Ik u: Haar zonden zijn haar vergeven, al waren zij vele, want zij betoonde veel liefde; maar wie weinig vergeven wordt, die betoont weinig liefde. 48 En Hij zeide tot haar: Uw zonden zijn u vergeven. 49 En die met Hem aan tafel waren, begonnen bij zichzelf te zeggen: Wie is deze, dat Hij zelfs de zonden vergeeft? 50 En Hij zeide tot de vrouw: Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede!

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door -DIA- »

Bona Fide schreef:Interessant om dit artikel uit 1991 van ds. Moerkerken te lezen met argumenten inz. een lidmaatschap van de EO, die ook in deze discussie van toepassing zijn, lijkt me.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... an-de-eo/1

En voor wie nog (meer) tijd heeft hier een artikel van zijn hand n.a.v. Judas 1:23: "haat ook den rok die van het vlees bevlekt is."
http://www.digibron.nl/search/detail/d3 ... k-de-rok/0
En dat in 1991... Toen de pc nog nauwelijks bestond...
Uit onderstaande (in nu hier bovenstaande) reactie van dhr. Moes-Tuin blijkt wel hoe onbegrepen deze christenen staan ten opzichte van
de reformatorische christenen. Ik zou dhr. Moes-Tuin dan ook de artikelen
die ds. Moerkerken (zie link hierboven) aan kunnen bevelen. Ook om zich
eens wat te verdiepen in de gereformeerde (dus reformatorische) belijdenisgeschriften en op de historie. Want vergeten we de historie, dan
weten ook niet waarover we het hebben, toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Geloven we nog....

Bericht door MoesTuin »

Lieve mensen, beluister toch eens onderstaande link en laten we hierna verder praten alhier

http://www.eo.nl/geloven/programma/nede ... #reactions

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:Lieve mensen, beluister toch eens onderstaande link en laten we hierna verder praten alhier

http://www.eo.nl/geloven/programma/nede ... #reactions

MoesTuin
Als we deze site bekijken zouden we haast de spreuk van een zeker
hogepriester kunnen vragen: "Wat hebben wij nog getuigen van node?"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloven we nog....

Bericht door huisman »

MoesTuin schreef:Lieve mensen, beluister toch eens onderstaande link en laten we hierna verder praten alhier

http://www.eo.nl/geloven/programma/nede ... #reactions

MoesTuin
Het ging over "kerstfeest op de dam" van de EO waar ze het kerstverhaal laten voorlezen door een praktiserend homoseksueel, en waar artiesten uit de showwereld het kerstfeest moeten begeleiden met hun wereldse lawaai. Nee dat gaat mij veel te ver.
Als wij iets beseffen van het begin van het lijden van de Heere Jezus zouden wij zien dat zo'n spektakel in flagrante tegenspraak is met het Bijbelse heilsfeit van Christus geboorte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Geloven we nog....

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:Lieve mensen, beluister toch eens onderstaande link en laten we hierna verder praten alhier

http://www.eo.nl/geloven/programma/nede ... #reactions

MoesTuin
Als we deze site bekijken zouden we haast de spreuk van een zeker
hogepriester kunnen vragen: "Wat hebben wij nog getuigen van node?"
Bijt je er toch niet zo in vast.
Er is best wat over de EO te zeggen, maar in veel van hun programma's doen ze erg hun best het Evangelie uit te dragen. Dat lukt soms goed en soms niet of het zou anders moeten, maar ze nemen de zendingsopdracht wel serieus.
Zelf luister ik graag zaterdagavond en zondagavond en dat zijn fijne programma's. Ik heb sowieso het idee dat radio hen beter afgaat dan tv (maar ik kijk niet veel).

Maar ga alsjeblieft niet weer die hele draaimolen in van kritiek op de EO. Zo zinloos.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:Lieve mensen, beluister toch eens onderstaande link en laten we hierna verder praten alhier

http://www.eo.nl/geloven/programma/nede ... #reactions

MoesTuin
Als we deze site bekijken zouden we haast de spreuk van een zeker
hogepriester kunnen vragen: "Wat hebben wij nog getuigen van node?"
Bijt je er toch niet zo in vast.
Er is best wat over de EO te zeggen, maar in veel van hun programma's doen ze erg hun best het Evangelie uit te dragen. Dat lukt soms goed en soms niet of het zou anders moeten, maar ze nemen de zendingsopdracht wel serieus.
Zelf luister ik graag zaterdagavond en zondagavond en dat zijn fijne programma's. Ik heb sowieso het idee dat radio hen beter afgaat dan tv (maar ik kijk niet veel).

Maar ga alsjeblieft niet weer die hele draaimolen in van kritiek op de EO. Zo zinloos.
Mag ik vragen of je gelezen hebt wat ds. Moerkerken hiervan zegt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door ejvl »

Wat doen wij om het kerstevangelie uit te dragen, te verkondigen aan de "wereld"?
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Geloven we nog....

Bericht door Bona Fide »

ejvl schreef:Wat doen wij om het kerstevangelie uit te dragen, te verkondigen aan de "wereld"?
Wat wil je met deze vraag? Legitimeert een evt. antwoord de opstelling van de EO?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door ejvl »

Bona Fide schreef:
ejvl schreef:Wat doen wij om het kerstevangelie uit te dragen, te verkondigen aan de "wereld"?
Wat wil je met deze vraag? Legitimeert een evt. antwoord de opstelling van de EO?
Ik geef geen oordeel over de EO met deze zin en ik zou iets meer moeten lezen om er zelf een oordeel over te kunnen geven.
Wel dat het makkelijk roepen en schreeuwen is vanaf de zijlijn.
Vandaar mijn vraag, een open vraag, wat doen wij om het kerstevangelie uit te dragen, behalve roepen hoe fout, met name de EO, het allemaal wel niet is?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloven we nog....

Bericht door huisman »

ejvl schreef:Wat doen wij om het kerstevangelie uit te dragen, te verkondigen aan de "wereld"?
Precies het kerstevangelie moet verkondigd worden met bevel van bekering en geloof, de twee wegen moeten duidelijk gewezen worden, de komst van Christus moet altijd staan in het teken van Zijn lijden en sterven, hemel en hel moeten verkondigd worden als eeuwige bestemming. Wie de Zoon heeft...maar wie de Zoon niet heeft... en dit moet verkondigd worden aan de wereld maar niet door de wereld want een vleselijk mens verstaat niets van geestelijke zaken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Bona Fide schreef:
ejvl schreef:Wat doen wij om het kerstevangelie uit te dragen, te verkondigen aan de "wereld"?
Wat wil je met deze vraag? Legitimeert een evt. antwoord de opstelling van de EO?
Ik geef geen oordeel over de EO met deze zin en ik zou iets meer moeten lezen om er zelf een oordeel over te kunnen geven.
Wel dat het makkelijk roepen en schreeuwen is vanaf de zijlijn.
Vandaar mijn vraag, een open vraag, wat doen wij om het kerstevangelie uit te dragen, behalve roepen hoe fout, met name de EO, het allemaal wel niet is?
We hoeven niet altijd bijzondere acties te voeren. Ik meen dat wat
die paus Pius de zoveelste, getuigde bij het sterven van Calvijn ook
een getuigenis in zich had. Mijn en uw leven moeten anders zijn dan
de wereld. Zo dat de wereld dat ziet en opmerkt. Dan moest zelfs
die paus nog van Calvijn getuigen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie