Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door Mara »

Voor velen blijkt dit Nelson Mandela te zijn.
Hij is gisteravond overleden en al het nieuws verdwijnt naar de achtergrond, alleen worden de hoge waterstanden even aangetipt.
De verering gaat echter wel heel ver.
Dit las ik o.a. op CIP:
Waarom Nelson Mandela op Jezus lijkt
Voorganger P.J. Smyth, uit Zuid-Afrika laat weten waarom hij als christen Mandela zo enorm waardeert. Hij ontmoette Mandela tijdens de Rugby World Cup finale in 1995. Rugby werd tot die tijd gezien als een racistische sport die alleen blanken uitoefenden. Mandela zag de sport echter als een kans om mensen samen te brengen. Hij deed na de wedstrijd een shirt aan van de kampioen. Voor de bevolking stond het aantrekken van zo'n shirt als het aantrekken van een symbool van alles en iedereen wat hem ooit gehaat had. Hij werd aan hen gelijk door het aantrekken van dat shirt. Mandela trok het shirt aan, en overhandigde de worldcup. "Hij deed dat om de witte mensen en zwarte mensen te verzoenen. Als christen herinnert mij dat aan de President der Presidenten, Jezus Christus, die het menselijk vlees aantrok en zo gelijk werd aan de mensen die Hem haatten en zouden doden. Jezus deed dat ook om de mens te verzoenen. Te verzoenen met God. Daarom, als christenen van Zuid-Afrika en als christenen van de wereld; Nelson Mandela, wij groeten u."

Ik weet niet uit welke bron de heer Mandela putte, maar geweldloos is hij niet altijd geweest heb ik begrepen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: je helden

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Voor velen blijkt dit Nelson Mandela te zijn.
Hij is gisteravond overleden en al het nieuws verdwijnt naar de achtergrond, alleen worden de hoge waterstanden even aangetipt.
De verering gaat echter wel heel ver.
Dit las ik o.a. op CIP:
Waarom Nelson Mandela op Jezus lijkt
Voorganger P.J. Smyth, uit Zuid-Afrika laat weten waarom hij als christen Mandela zo enorm waardeert. Hij ontmoette Mandela tijdens de Rugby World Cup finale in 1995. Rugby werd tot die tijd gezien als een racistische sport die alleen blanken uitoefenden. Mandela zag de sport echter als een kans om mensen samen te brengen. Hij deed na de wedstrijd een shirt aan van de kampioen. Voor de bevolking stond het aantrekken van zo'n shirt als het aantrekken van een symbool van alles en iedereen wat hem ooit gehaat had. Hij werd aan hen gelijk door het aantrekken van dat shirt. Mandela trok het shirt aan, en overhandigde de worldcup. "Hij deed dat om de witte mensen en zwarte mensen te verzoenen. Als christen herinnert mij dat aan de President der Presidenten, Jezus Christus, die het menselijk vlees aantrok en zo gelijk werd aan de mensen die Hem haatten en zouden doden. Jezus deed dat ook om de mens te verzoenen. Te verzoenen met God. Daarom, als christenen van Zuid-Afrika en als christenen van de wereld; Nelson Mandela, wij groeten u."

Ik weet niet uit welke bron de heer Mandela putte, maar geweldloos is hij niet altijd geweest heb ik begrepen.
Het gaat in deze topic over schrijvers. ;) Dit lijkt me meer iets voor de rubriek 'Actualiteit'.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: je helden

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Voor velen blijkt dit Nelson Mandela te zijn.
Hij is gisteravond overleden en al het nieuws verdwijnt naar de achtergrond, alleen worden de hoge waterstanden even aangetipt.
De verering gaat echter wel heel ver.
Dit las ik o.a. op CIP:
Waarom Nelson Mandela op Jezus lijkt
Voorganger P.J. Smyth, uit Zuid-Afrika laat weten waarom hij als christen Mandela zo enorm waardeert. Hij ontmoette Mandela tijdens de Rugby World Cup finale in 1995. Rugby werd tot die tijd gezien als een racistische sport die alleen blanken uitoefenden. Mandela zag de sport echter als een kans om mensen samen te brengen. Hij deed na de wedstrijd een shirt aan van de kampioen. Voor de bevolking stond het aantrekken van zo'n shirt als het aantrekken van een symbool van alles en iedereen wat hem ooit gehaat had. Hij werd aan hen gelijk door het aantrekken van dat shirt. Mandela trok het shirt aan, en overhandigde de worldcup. "Hij deed dat om de witte mensen en zwarte mensen te verzoenen. Als christen herinnert mij dat aan de President der Presidenten, Jezus Christus, die het menselijk vlees aantrok en zo gelijk werd aan de mensen die Hem haatten en zouden doden. Jezus deed dat ook om de mens te verzoenen. Te verzoenen met God. Daarom, als christenen van Zuid-Afrika en als christenen van de wereld; Nelson Mandela, wij groeten u."

Ik weet niet uit welke bron de heer Mandela putte, maar geweldloos is hij niet altijd geweest heb ik begrepen.
Het gaat in deze topic over schrijvers. ;) Dit lijkt me meer iets voor de rubriek 'Actualiteit'.
O sorry, ik had in zoeken op het woord Helden gezocht.
Misschien kan de mod dit verplaatsen naar het juiste topic dan?
Ietsie pietse te snel geweest :blush
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: je helden

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef: Het gaat in deze topic over schrijvers. ;) Dit lijkt me meer iets voor de rubriek 'Actualiteit'.
:garde
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door Mara »

NRC kopt: Mandela, universeel symbool van de menselijke veerkracht.

Persoonlijk vind ik dit een mooie krantenkop. Zonder overdreven verering.

En hier zijn 8 bijzondere citaten van hem:
'Het omverwerpen van onderdrukking is gewettigd door de mensheid en is het hoogste streven voor ieder vrij mens.' Toespraak in 1954

'Alleen een vrij mens kan onderhandelen.' Uit een brief aan president P.W. Botha, februari 1985

'Ik ben een gewoon mens, ik heb ernstige fouten begaan. En ik heb ernstige zwakheden.' Radio-interview, 12 december 1994

'Aanvankelijk koos ik er niet bewust voor om mijn volk boven mijn familie te stellen, maar terwijl ik poogde mijn volk te dienen, merkte ik dat ik niet in staat was mijn verplichtingen als zoon, broer, vader en echtgenoot na te komen.' Autobiografie De lange weg naar de vrijheid, 1995

'Ik wilde dat Zuid-Afrika zag dat ik zelfs van mijn vijanden hield, terwijl ik het systeem haatte dat ons tegen elkaar opzette.' Autobiografie De lange weg naar de vrijheid, 1995

'Er zijn momenten waarop een leider zijn verdriet in het openbaar kan tonen, en dat dat hem niet minder zal maken in de ogen van zijn volk.' Autobiografie De lange weg naar de vrijheid, 1995

'De ziel van een samenleving kan zich niet op een betere wijze openbaren dan door de manier waarop ze haar kinderen behandelt.' Bij presentatie van Nelson Mandela Children's Fund, 31 oktober 1996

'Alle langdurige conflicten, zelfs al beginnen ze met de goeden aan de ene kant en de slechten aan de andere kant, belanden op een punt waarop geen der partijen helemaal goed of slecht is.' Toespraak Trinity College, Dublin, 13 april 2000

bron: Elsevier
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door MoesTuin »

Ik zie het absoluut niet als verering, maar als herdenking.

Ieder mens doet foute en goede dingen in het leven.

Persoonlijk hou ik er niet van en vind ik het ook niet netjes om over mensen te gaan spreken die overleden zijn over wat ze nu fout en goed gedaan hebben en dat dit ontaard in een discussie

Over de herinnering de fijne en minder fijne denken, alleen hierover denken met respect en zonder dit teveel uit te diepen is het maximum....

Liever ben ik stil in zo'n situatie........ want veel woorden over een overledene in positieve of negatieve zin over dingen die hij of zij misschien wel of niet gedaan hebben.... je kan er toch niet veel meer mee

Laten we herinneren met respect voor iedereen op welke manier dit ook gedaan wordt, dat is ieder voor zich.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door Bonny »

Alle kranten en radio- en tv-interviews horende denk ik dat de messias is overleden.......
The Groom's still waiting at the altar
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door Curatorium »

Hij heeft zeker goede dingen gedaan. Al heeft het ook een keerzijde. Vroeger werden de zwarten gediscrimineerd, nu niet meer. Nu is het juist zo dat de Afrikaanssprekende boeren bevolking (blank) te maken heeft met ernstige onveiligheid. Zij moeten hun huizen voorzien van camera's, alarmen, hekken, beveiligers enzovoorts.
Ook wordt het Afrikaans, als taal, steeds meer in het nauw gezet. Plaatsnamen worden veranderd, alles zal en moet in het Engels gebeuren. De apartheid lijkt nu juist omgekeerd te zijn.

Overigens is dit waarschijnlijk nooit de bedoeling geweest van Mandela en misschien heeft dit weinig met hem te maken, dat weet ik niet.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:Alle kranten en radio- en tv-interviews horende denk ik dat de messias is overleden.......
Het RD is gelukkig wat genuanceerder in de berichtgeving. Je ziet toch dat deze krant zich nóg wat onderscheidt
van de doorsnee seculiere kranten. Door omstandigheden kan ik elke dag twee kranten lezen. Mijn broer neemt
elke avond de Twentsche Courant Tubantia mee. In vergelijking zie dan het duidelijkst de verschillen in berichtgeving
en keuze van onderwerpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door gallio »

Curatorium schreef:Ook wordt het Afrikaans, als taal, steeds meer in het nauw gezet. Plaatsnamen worden veranderd, alles zal en moet in het Engels gebeuren. De apartheid lijkt nu juist omgekeerd te zijn.
Er zijn wereldwijd ws 300 keer zoveel Engels sprekenden als Afrikaans sprekenden. En meer Xhosa, Zulu en Sotho sprekers dan Afrikaans sprekenden in ZA zelf.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17366
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door huisman »

Ik doe niet mee aan de heiligenverering van Mandela maar het was een bijzonder mens die na 27 jaar gevangenis geen wraak zocht maar verzoening.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nelson Mandela overleden (Uit: Je helden)

Bericht door Mara »

Hij wordt volgende week zondag begraven.
s'Lands wijs ~s'lands eer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie