Medisch nieuws

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Medisch nieuws

Bericht door Mara »

Het volgende bericht las ik op Rijnmond.nl:
Het Sint Franciscus ziekenhuis in Rotterdam is begonnen met consulten via de computer of telefoon in plaats van in de spreekkamer. Het is voorlopig alleen een longarts die dit doet.
Het gaat om live videogesprekken waarbij je elkaar ziet en hoort, maar niet naar het ziekenhuis hoeft.
"Een consult is net zo lang als wanneer iemand naar het ziekenhuis zou komen. Maar het bespaart een patiënt een hoop tijd, je hoeft niet naar het ziekenhuis te komen en geen parkeergeld te betalen", vertelt longarts Hans in 't Veen.
Het gaat om herhaalafspraken, dus patiënten hebben de arts al een keer 'live' gezien. Mevrouw Jonker is een van de patiënten met astma die op deze manier een afspraak met haar arts had.
"Ik vond het ideaal om op deze manier mijn afspraak op afstand te hebben. Ik woon in Amsterdam en hoef hierdoor de reistijd naar Rotterdam niet te overbruggen. Na tien minuten was mijn gesprek met dr. in 't Veen afgerond en kon ik weer verder met mijn werk."

Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind het wel een goede ontwikkeling. Soms moet je naar de dokter, zit je amper 5 minuten binnen, maar het heeft je wel uren reis- en wachttijd gekost.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Medisch nieuws

Bericht door MarthaMartha »

Het ligt er misschien aan waarom je een afspraak hebt.
De dingen waarvoor wij regelmatig naar het ziekenhuis gaan wil je graag dat ze goed kijken en niet alleen afgaan op je eigen waarneming, tenslotte zijn wij geen artsen.
Dus nee, dan maar liever even persoonlijk contact in het ziekenhuis.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Medisch nieuws

Bericht door vlinder »

Bij bepaalde aandoeningen vind ik het een goed idee. Je kunt voor de webcam best bepaalde plekjes laten zien waar je over twijfelt, of waarvoor je zalf hebt gekregen en de arts wil het resultaat zien. Aan de andere kant: juist door het persoonlijke contact kun je situaties beter inschatten. Trekt iemand het thuis nog, is er extra (psychische) begeleiding nodig en dat soort dingen. Zeker voor mensen die zelf in de medische wereld werken zou dit handig zijn. Vaak weet je al welke soort antibiotica de arts gaat geven of welke interactie met nieuwe medicatie wel of niet kan. Maar als ik zelf arts was zou ik willen dat ik de patiënt zag in real life. Tegenwoordig haalt iedereen de grootste onzin vanaf het net en 'op internet staat' lijkt vaak het einde van alle tegenspraak.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Medisch nieuws

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Bij bepaalde aandoeningen vind ik het een goed idee. Je kunt voor de webcam best bepaalde plekjes laten zien waar je over twijfelt, of waarvoor je zalf hebt gekregen en de arts wil het resultaat zien. Aan de andere kant: juist door het persoonlijke contact kun je situaties beter inschatten. Trekt iemand het thuis nog, is er extra (psychische) begeleiding nodig en dat soort dingen. Zeker voor mensen die zelf in de medische wereld werken zou dit handig zijn. Vaak weet je al welke soort antibiotica de arts gaat geven of welke interactie met nieuwe medicatie wel of niet kan. Maar als ik zelf arts was zou ik willen dat ik de patiënt zag in real life. Tegenwoordig haalt iedereen de grootste onzin vanaf het net en 'op internet staat' lijkt vaak het einde van alle tegenspraak.
Maar eventjes goed het berichtje lezen, dokter kent de patiënt en die zou bijv. voor een 3-maandelijkse controle moeten komen.
Soms krijg je medicatie, moet je terugkomen en is het alleen: hoe gaat het? Goed. Geen klachten meer? Nee. Mooi, tot 3 maanden dan maar weer.
In zo'n geval is het zeker zinvol.
Bij onze huisarts kun je een zgn. E consult doen.
Kost de helft van een gewoon consult.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Medisch nieuws

Bericht door eilander »

Mara schreef:
vlinder schreef:Bij bepaalde aandoeningen vind ik het een goed idee. Je kunt voor de webcam best bepaalde plekjes laten zien waar je over twijfelt, of waarvoor je zalf hebt gekregen en de arts wil het resultaat zien. Aan de andere kant: juist door het persoonlijke contact kun je situaties beter inschatten. Trekt iemand het thuis nog, is er extra (psychische) begeleiding nodig en dat soort dingen. Zeker voor mensen die zelf in de medische wereld werken zou dit handig zijn. Vaak weet je al welke soort antibiotica de arts gaat geven of welke interactie met nieuwe medicatie wel of niet kan. Maar als ik zelf arts was zou ik willen dat ik de patiënt zag in real life. Tegenwoordig haalt iedereen de grootste onzin vanaf het net en 'op internet staat' lijkt vaak het einde van alle tegenspraak.
Maar eventjes goed het berichtje lezen, dokter kent de patiënt en die zou bijv. voor een 3-maandelijkse controle moeten komen.
Soms krijg je medicatie, moet je terugkomen en is het alleen: hoe gaat het? Goed. Geen klachten meer? Nee. Mooi, tot 3 maanden dan maar weer.
In zo'n geval is het zeker zinvol.
Bij onze huisarts kun je een zgn. E consult doen.
Kost de helft van een gewoon consult.
Eens met @mara.
De neuroloog die ooit de diagnose bij mij stelde, wil ook dat ik ieder jaar terugkom. Ik heb daar zelf eens in de twee jaar van gemaakt. Maar ook dan is het vaak een gesprek waar je eigenlijk niets aan hebt. Dat zou best anders kunnen.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Medisch nieuws

Bericht door sirdanilot »

Dit bestaat al heel lang. Zo had ik laatst een belafspraak met de oogarts, waarin zij de resultaten van een onderzoek uitlegde. Het was uiteraard goed, ik denk dat ze je alsnog naar het ziekenhuis laten komen mocht het niet goed zijn.

Dit soort dingen zijn alleen mogelijk als de arts niet daadwerkelijk zelf iets moet voelen of onderzoeken. Elke keer als ik naar de oogarts ga, doen ze een meting van allerlei dingen en dat kan natuurlijk alleen ter plekke. Gelukkig woon ik 10 minuten lopen van twee ziekenhuizen vandaan, dus da's voor mij geen probleem. ;)

Een huisartsconsult zou wel handig zijn via de telefoon of webcam, overigens. Vaak moet ik daar enkel iets bespreken en geeft de arts een doorverwijzing, meer niet. Maar volgens mij hebben zij tegenwoordig ook telefonisch spreekuur...
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Medisch nieuws

Bericht door Posthoorn »

Bij een psychiater is een gewoon consult toch wel handig. ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Medisch nieuws

Bericht door refo »

Artsen moeten dit vooral zien als 'in de plaats van' en niet als 'een dingetje erbij'.
Zo gauw dat gaat gebeuren dan zal het een grote vlucht nemen.

Overigens kost een husiartsen-consult niets voor de patient.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Medisch nieuws

Bericht door Mara »

sirdanilot schreef:Dit bestaat al heel lang. Zo had ik laatst een belafspraak met de oogarts, waarin zij de resultaten van een onderzoek uitlegde. Het was uiteraard goed, ik denk dat ze je alsnog naar het ziekenhuis laten komen mocht het niet goed zijn.

Dit soort dingen zijn alleen mogelijk als de arts niet daadwerkelijk zelf iets moet voelen of onderzoeken. Elke keer als ik naar de oogarts ga, doen ze een meting van allerlei dingen en dat kan natuurlijk alleen ter plekke. Gelukkig woon ik 10 minuten lopen van twee ziekenhuizen vandaan, dus da's voor mij geen probleem. ;)

Een huisartsconsult zou wel handig zijn via de telefoon of webcam, overigens. Vaak moet ik daar enkel iets bespreken en geeft de arts een doorverwijzing, meer niet. Maar volgens mij hebben zij tegenwoordig ook telefonisch spreekuur...
Onze huisartsen hebben al jaren een vast telefonisch spreekuur voor uitslagen, heel korte vragen.
Maar hier betreft het een arts in het ziekenhuis en het telefonisch contact met hen is toch minder gebruikelijk. Soms op afspraak.
Volgens mij mag een arts niet meer eindeloos een herhaalrecept uitschrijven.
En dan is zo'n digiconsult reuze handig, mits je beiden overtuigd bent.
Het scheelt i.i.g. veel tijd (ook voor de arts) EN geld.

En er wordt achter de schermen ongemerkt op je gelet hebben we gemerkt. Eén van ons had een gevaarlijk lage waarde in het bloed, de laborant had dit tegen een arts gezegd en deze belde naar ons. Het was niet eens de eigen behandelend arts, die was een weekje weg!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Medisch nieuws

Bericht door vlinder »

Mara schreef: En er wordt achter de schermen ongemerkt op je gelet hebben we gemerkt. Eén van ons had een gevaarlijk lage waarde in het bloed, de laborant had dit tegen een arts gezegd en deze belde naar ons. Het was niet eens de eigen behandelend arts, die was een weekje weg!
Met stopt 1000 buisjes bloed in een apparaat. Het apparaat zet de gegevens in de computer. Valt een getal buiten de referentiewaarde komt er een pop-up op het scherm. Hierna bepaald de laborant het bloed opnieuw of denkt: de arts bellen. Arts zoekt patiëntnummer op, bekijkt de waarde en denkt: hmmm moet nog even bellen voor ik weekend heb. Arts belt telefoonnummer wat bij het patiëntennummer hoort en rond zijn taak af.

Hoe jij het beschrijft lijkt het betrokken 'ze letten op je achter de schermen'. In de praktijk ben je in het ziekenhuis een patiëntnummer met een paar afwijkende getallen waar je als ziekenhuis verantwoordelijk voor bent / dan wel gehouden kunt worden.
Niemand denkt: ach, grut. Nou bij familie Mara is het bloed te laag. Sjonge, nou is de arts ook nog op vakantie. Weet je wat, ik vraag of die andere aardige arts even zou willen bellen, misschien doet hij dat. Nee niemand weet wie er achter het buisje bloed zit, maar wel dat dit getal niet hoort en bij een volgende meting verandert moet zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Medisch nieuws

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mara schreef: En er wordt achter de schermen ongemerkt op je gelet hebben we gemerkt. Eén van ons had een gevaarlijk lage waarde in het bloed, de laborant had dit tegen een arts gezegd en deze belde naar ons. Het was niet eens de eigen behandelend arts, die was een weekje weg!
Met stopt 1000 buisjes bloed in een apparaat. Het apparaat zet de gegevens in de computer. Valt een getal buiten de referentiewaarde komt er een pop-up op het scherm. Hierna bepaald de laborant het bloed opnieuw of denkt: de arts bellen. Arts zoekt patiëntnummer op, bekijkt de waarde en denkt: hmmm moet nog even bellen voor ik weekend heb. Arts belt telefoonnummer wat bij het patiëntennummer hoort en rond zijn taak af.

Hoe jij het beschrijft lijkt het betrokken 'ze letten op je achter de schermen'. In de praktijk ben je in het ziekenhuis een patiëntnummer met een paar afwijkende getallen waar je als ziekenhuis verantwoordelijk voor bent / dan wel gehouden kunt worden.
Niemand denkt: ach, grut. Nou bij familie Mara is het bloed te laag. Sjonge, nou is de arts ook nog op vakantie. Weet je wat, ik vraag of die andere aardige arts even zou willen bellen, misschien doet hij dat. Nee niemand weet wie er achter het buisje bloed zit, maar wel dat dit getal niet hoort en bij een volgende meting verandert moet zijn.
Nou Vlinder, je trekt nu toch verkeerde conclusies, die in zijn algemeenheid wel zo zullen gaan. Als het inderdaad zo gaat, en dat geloof ik zeker, in het ziekenhuis waar jij werkzaam bent, ben ik blij dat het in "ons" ziekenhuis toch heel wat persoonlijker er aan toe gaat.
Ook je aanname dat het een gevalletje is dat nog snel voor het weekend afgewikkeld moet worden, klopt niet.
Maar goed, om het geheel uit te leggen, gaat te ver voor dit forum.
Wij zagen dit als bijzondere leiding van de Heere. Een arts, die er niets mee te maken had, greep op het cruciale moment in.
Toen we in het ziekenhuis aankwamen, vroeg de dokter of hij ons niet al te zeer had laten schrikken? Beetje wel.
En arts keek dus niet op patiëntnummer, maar op naam! DAT is het verschil geweest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Medisch nieuws

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
Mara schreef: En er wordt achter de schermen ongemerkt op je gelet hebben we gemerkt. Eén van ons had een gevaarlijk lage waarde in het bloed, de laborant had dit tegen een arts gezegd en deze belde naar ons. Het was niet eens de eigen behandelend arts, die was een weekje weg!
Met stopt 1000 buisjes bloed in een apparaat. Het apparaat zet de gegevens in de computer. Valt een getal buiten de referentiewaarde komt er een pop-up op het scherm. Hierna bepaald de laborant het bloed opnieuw of denkt: de arts bellen. Arts zoekt patiëntnummer op, bekijkt de waarde en denkt: hmmm moet nog even bellen voor ik weekend heb. Arts belt telefoonnummer wat bij het patiëntennummer hoort en rond zijn taak af.

Hoe jij het beschrijft lijkt het betrokken 'ze letten op je achter de schermen'. In de praktijk ben je in het ziekenhuis een patiëntnummer met een paar afwijkende getallen waar je als ziekenhuis verantwoordelijk voor bent / dan wel gehouden kunt worden.
Niemand denkt: ach, grut. Nou bij familie Mara is het bloed te laag. Sjonge, nou is de arts ook nog op vakantie. Weet je wat, ik vraag of die andere aardige arts even zou willen bellen, misschien doet hij dat. Nee niemand weet wie er achter het buisje bloed zit, maar wel dat dit getal niet hoort en bij een volgende meting verandert moet zijn.
He... wat kan jij weer akelig nuchter zijn. Laat mensen een keer blij zijn dat er persoonlijk op hen gelet wordt! :love
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Medisch nieuws

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef:
Mara schreef: En er wordt achter de schermen ongemerkt op je gelet hebben we gemerkt. Eén van ons had een gevaarlijk lage waarde in het bloed, de laborant had dit tegen een arts gezegd en deze belde naar ons. Het was niet eens de eigen behandelend arts, die was een weekje weg!
Met stopt 1000 buisjes bloed in een apparaat. Het apparaat zet de gegevens in de computer. Valt een getal buiten de referentiewaarde komt er een pop-up op het scherm. Hierna bepaald de laborant het bloed opnieuw of denkt: de arts bellen. Arts zoekt patiëntnummer op, bekijkt de waarde en denkt: hmmm moet nog even bellen voor ik weekend heb. Arts belt telefoonnummer wat bij het patiëntennummer hoort en rond zijn taak af.

Hoe jij het beschrijft lijkt het betrokken 'ze letten op je achter de schermen'. In de praktijk ben je in het ziekenhuis een patiëntnummer met een paar afwijkende getallen waar je als ziekenhuis verantwoordelijk voor bent / dan wel gehouden kunt worden.
Niemand denkt: ach, grut. Nou bij familie Mara is het bloed te laag. Sjonge, nou is de arts ook nog op vakantie. Weet je wat, ik vraag of die andere aardige arts even zou willen bellen, misschien doet hij dat. Nee niemand weet wie er achter het buisje bloed zit, maar wel dat dit getal niet hoort en bij een volgende meting verandert moet zijn.
Ai, zo nuchter en zakelijk is het wellicht, maar toch denk ik dat je oprechte betrokkenheid niet weg kunt redeneren. Wij hebben ook ervaring met een betrokken arts, die zonder op zijn scherm naar datums te kijken ook begreep hoe bijzonder het was dat wij onze dochter hadden gekregen. En als we dan toch een nummer zijn, nou dan neem ik mijn petje af voor de manier waarop de artsen dat weten te verbloemen en toch heel betrokken en persoonlijk overkomen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Medisch nieuws

Bericht door refo »

Maar je moet dat niet overdrijven. De computer heeft het gesignaleerd. Niet een 'betrokken ziekenhuis' of een 'aardige waarnemend arts', die 'tenminste nog hart heeft voor de patiënt'.
(In tegenstelling tot de artsen van andere mensen.) iedere andere computer zou dat doen en eveneens ieder ziekenhuis en huisarts.

En ze moeten maar net dat bloed hebben oftewel er moet wel iets onderzocht worden. Als je niet in het ziekenhuis bent geweest kunnen ze toch moeilijk achter de schermen op je letten.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Medisch nieuws

Bericht door vlinder »

refo schreef:Maar je moet dat niet overdrijven. De computer heeft het gesignaleerd. Niet een 'betrokken ziekenhuis' of een 'aardige waarnemend arts', die 'tenminste nog hart heeft voor de patiënt'.
(In tegenstelling tot de artsen van andere mensen.) iedere andere computer zou dat doen en eveneens ieder ziekenhuis en huisarts.

En ze moeten maar net dat bloed hebben oftewel er moet wel iets onderzocht worden. Als je niet in het ziekenhuis bent geweest kunnen ze toch moeilijk achter de schermen op je letten.
Jij verwoord het beter, want zo bedoel ik het.
Maar gelukkig dat mensen ervaren dat er nog aardige dokters zijn, want die zij er zeker!!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie