Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door FlyingEagle »

Hendrikus schreef:
FlyingEagle schreef:Als ik weer eens een zondag bij mijn ouders ben dan merk ik dat daar beter gezongen wordt dan in alle andere kerken waar ik geweest ben.
Nou ben ik benieuwd wat je onder "beter" verstaat. Luider?
Bij bovenstemzingen hoort een bepaald stemgebruik, je zou het schreeuwen kunnen noemen. In Genemuiden gaan de tenoren zelfs vaak stáán als ze bovenstem gaan zingen: dan kunnen ze nóg harder.
Maar of dat nou "beter zingen" is??? :nonnon
nou nou zeg, onder 'beter' versta ik dus echt 'beter' geen getrek en geduw, iedereen zingt mee. Bij mijn ouders in de kerk gaan de bovenstemzingers echt niet staan hoor. :bobo
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door FlyingEagle »

eilander schreef:
FlyingEagle schreef:Ik weet niet anders of er werd bij ons altijd bovenstem gezongen in Genemuiden, het is daar echt onderdeel van de zangcultuur. Het mooie is dat het in de verschillende kerken gezongen wordt. PKN, HHK en GG.

Als ik weer eens een zondag bij mijn ouders ben dan merk ik dat daar beter gezongen wordt dan in alle andere kerken waar ik geweest ben.
Het lijkt mij daar niet fijn voor een organist: dan ben je altijd aan dezelfde zetting gebonden....
Weet ik niet, wat ik wel weet is dat de (meeste) organisten het mogelijk maken om de bovenstem te zingen.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door Upquark »

Is er voor elke psalm een bovenstem?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
FlyingEagle schreef:Als ik weer eens een zondag bij mijn ouders ben dan merk ik dat daar beter gezongen wordt dan in alle andere kerken waar ik geweest ben.
Nou ben ik benieuwd wat je onder "beter" verstaat. Luider?
Bij bovenstemzingen hoort een bepaald stemgebruik, je zou het schreeuwen kunnen noemen. In Genemuiden gaan de tenoren zelfs vaak stáán als ze bovenstem gaan zingen: dan kunnen ze nóg harder.
Maar of dat nou "beter zingen" is??? :nonnon
Ik weet niks van de Genemuidense praktijk, maar @Hendrikus: hier koppel je bovenstemzingen aan schreeuwen: maar het kan toch ook wel op een goede manier? Staand zingen gaat volgens mij ook beter dan zittend...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door FlyingEagle »

Upquark schreef:Is er voor elke psalm een bovenstem?
nee
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door Hendrikus »

FlyingEagle schreef:http://bovenstemgenemuiden.nl/
Citaat ds. Doornenbal: "aan het machtige psalmgezang dier grote schare, zo vol en sterk als nergens anders, waarbij ik soms naar boven keek of de gewelven niet scheuren zouden". Me dunkt, als dat niet duidt op schreeuwen...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door FlyingEagle »

Hendrikus schreef:
FlyingEagle schreef:http://bovenstemgenemuiden.nl/
Citaat ds. Doornenbal: "aan het machtige psalmgezang dier grote schare, zo vol en sterk als nergens anders, waarbij ik soms naar boven keek of de gewelven niet scheuren zouden". Me dunkt, als dat niet duidt op schreeuwen...
Dus jij zegt nu dat ds. Doornenbal aangeeft dat men daar een beetje zit (staat) te schreeuwen?
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik weet van een organist, en die wist hoe er bovenstem gezongen werd in zijn gemeente, en die harmoniseerde anders.
En kreeg zelfs reacties, dat bij zijn orgelspel er geen bovenstem gezongen kon worden.
De organist was daar dan weer blij mee. :)
Zo gaat dat inderdaad. De organist krijgt de schuld als de bovenstembrullers hun ei niet kwijt kunnen... :hum
Dat klopt, is stoor me ook enorm aan mensen die de 2e stem zingen, terwijl geen rekening gehouden wordt/kan worden met de harmonisatie door de organist. Dat klinkt foeilelijk.

Aan de andere kant kan ik echt wel genieten van samenzang met bovenstem(groepen). In dat geval speelt de organist een harmonisatie die past bij de bovenstem.

Iets anders: thuis heb ik een CD met samenzang die is opgenomen tijdens VOGG-dagen. Nou, dat zal dan best de verantwoorde muziek zijn zoals Hendrikus die bedoelt, maar ik kan er niet warm van worden (krijg het er eerder koud van). Geef mij dan maar de massale samenzang (in- of exclusief bovenstem) met Pieter, Heykoop, Peter Wildeman of dergelijke, ook al gaat dat dan om "scheefgroei dat tot immatierieel cultureel erfgoed wordt gebombardeerd". Kan iemand er dan niet van genieten of zo?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:
FlyingEagle schreef:Als ik weer eens een zondag bij mijn ouders ben dan merk ik dat daar beter gezongen wordt dan in alle andere kerken waar ik geweest ben.
Nou ben ik benieuwd wat je onder "beter" verstaat. Luider?
Bij bovenstemzingen hoort een bepaald stemgebruik, je zou het schreeuwen kunnen noemen. In Genemuiden gaan de tenoren zelfs vaak stáán als ze bovenstem gaan zingen: dan kunnen ze nóg harder.
Maar of dat nou "beter zingen" is??? :nonnon
Wat zijn jouw bezwaren tegen het fenomeen 'bovenstem'?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:
Hendrikus schreef:
FlyingEagle schreef:Als ik weer eens een zondag bij mijn ouders ben dan merk ik dat daar beter gezongen wordt dan in alle andere kerken waar ik geweest ben.
Nou ben ik benieuwd wat je onder "beter" verstaat. Luider?
Bij bovenstemzingen hoort een bepaald stemgebruik, je zou het schreeuwen kunnen noemen. In Genemuiden gaan de tenoren zelfs vaak stáán als ze bovenstem gaan zingen: dan kunnen ze nóg harder.
Maar of dat nou "beter zingen" is??? :nonnon
Wat zijn jouw bezwaren tegen het fenomeen 'bovenstem'?
Die heb ik hier al vele malen kenbaar gemaakt, maar omdat je ’t zo vriendelijk vraagt wil ik ze nog wel een keer herhalen.
1 Het hoort bij niet-ritmisch zingen, en dat is een aantasting van de psalmmelodieën. De psalmen zijn bedoeld om ritmisch te worden gezongen.
2 Een bovenstem is voor de organist een blok aan het been, belemmert de organist in het harmoniseren.
3 In de praktijk wordt een bovenstem vaak gezongen zonder dat dit is afgesproken, dus ook zonder te weten welke akkoorden de organist zal gebruiken. Dan is het een onmuzikale en onkundige bezigheid.
4 Het is een stukje folklore vanuit Genemuiden en een paar andere (vissers)plaatsen. Laat het daar, maar ga het niet exporteren. We gaan ook niet in Staphorster klederdracht lopen toch?
5 Als we met elkaar afspreken dat we psalmen zingen, dan gaan we dus geen andere melodieën zingen. Dan houden we ons aan de melodieën zoals ze in ons psalmboek staan.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 25 nov 2013, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door Hendrikus »

Bona Fide schreef:Geef mij dan maar de massale samenzang (in- of exclusief bovenstem) met Pieter, Heykoop, Peter Wildeman of dergelijke, ook al gaat dat dan om "scheefgroei dat tot immatierieel cultureel erfgoed wordt gebombardeerd". Kan iemand er dan niet van genieten of zo?
Ik zal de laatste zijn om jou te verhinderen te genieten van scheefgroei. Zolang je er mij maar niet mee lastig valt :haha
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door eilander »

FlyingEagle schreef:
Hendrikus schreef:
FlyingEagle schreef:http://bovenstemgenemuiden.nl/
Citaat ds. Doornenbal: "aan het machtige psalmgezang dier grote schare, zo vol en sterk als nergens anders, waarbij ik soms naar boven keek of de gewelven niet scheuren zouden". Me dunkt, als dat niet duidt op schreeuwen...
Dus jij zegt nu dat ds. Doornenbal aangeeft dat men daar een beetje zit (staat) te schreeuwen?
Ik zie inderdaad ook niet dat ds. Doornebal hier iets zegt over schreeuwen. En in elk geval duidt hij de manier van zingen overduidelijk positief.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
FlyingEagle schreef:
Hendrikus schreef:
FlyingEagle schreef:http://bovenstemgenemuiden.nl/
Citaat ds. Doornenbal: "aan het machtige psalmgezang dier grote schare, zo vol en sterk als nergens anders, waarbij ik soms naar boven keek of de gewelven niet scheuren zouden". Me dunkt, als dat niet duidt op schreeuwen...
Dus jij zegt nu dat ds. Doornenbal aangeeft dat men daar een beetje zit (staat) te schreeuwen?
Ik zie inderdaad ook niet dat ds. Doornebal hier iets zegt over schreeuwen. En in elk geval duidt hij de manier van zingen overduidelijk positief.
Als het zo hard gaat dat je naar boven moet kijken of de gewelven niet gaan scheuren, zou ik me als predikant toch wel een beetje zorgen gaan maken. :hum
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen met Bovenstem Immateriëel Cultureel Erfgoed

Bericht door DDD »

Dominee Doornenbal was een volbloed romanticus. Die kon daar vast het fraaie wel van inzien, maar ik denk niet dat hij de export van dit soort gewoonten ook zou hebben toegejuicht.

Overigens zijn de VOGG-dagen meestal niet zo druk bezocht, om onbegrijpelijke redenen, want de muziek en samenzang zijn meestal erg fraai, maar het klinkt natuurlijk anders als je met 150 mensen zingt dan dat je met 500 mensen zingt.

Tenslotte zijn de bovenstemmen vaak pas bij het tweede couplet te horen, dus je kunt daar ook afspraken over maken. Maar ik ben het er wel mee eens dat bovenstemmen in kerkelijke gemeenten die die traditioneel niet zingen over het algemeen niet worden gezongen door mensen met een groot muzikaal onderscheidingsvermogen. Dat laatste laat soms zelfs op nootniveau te wensen over, hetgeen voor de omstanders erg vervelend kan zijn.

Ik dacht overigens dat er ook gereformeerde gemeenten (in Nederland) waren waar ze vierstemming zongen. Op zich vind ik dat wel een mooie gewoonte. Ik kan me niet voorstellen dat Goudimel snel gaat vervelen, bijvoorbeeld. Is er iemand die daar meer van weet?
Plaats reactie