Zwarte Piet.... racistisch?

Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Rijssen »

Jongere schreef:
helma schreef:volgens mij heeft hij het over de moskee.....
Oh ja, nu zie ik het. Mijn reactie blijft daarop in de kern hetzelfde.
Begrijpend lezen is nogal moeilijk, tuurlijk bedoel ik de moskee's.
Schrijf het in dezelfde zin.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Rijssen »

parsifal schreef:
Rijssen schreef:
sirdanilot schreef:
boontje schreef:Laat ik het eens omdraaien: stel je voor (het is geen denkbeeldige situatie) dat je een burgemeester hebt die atheïst is, of -volgens sommigen nog veel erger: moslim.
En dat die burgemeester het belangrijk vindt om met Pasen of Kerst, of bij de intrede van een nieuwe dominee, te laten zien dat hij òok de burgemeester wil zijn voor de christenen in zijn gemeente, en daarom een kerkdienst bijwoont?
Dan zouden we daar toch blij mee zijn? (Dan ben ik daar blij mee; ik heb zelf zo'n burgemeester meegemaakt).
Maar waarom dan zo moeilijk doen als het omgekeerd is?
Vind ik ook, en dat gebeurt dan ook regelmatig. Het is toch wel traditie dat er iemand van de burgerlijke gemeente aanwezig is bij de intrede van een nieuwe dominee. Dat is bij ons in Terneuzen althans zo.

Wij kregen van de buren overigens met islamitische hoogtijdagen een soort Turkse broden/koeken achtig iets. Geen idee wat het was, maar wel lekker. Mag ik die van Dia en Rijssen en de zijnen dan ook niet aannemen? Lekker blijk van naastenliefde als je zo'n geschenk dat ze zelf hebben gemaakt
weigert...
Heb niks tegen de mensen ansich, heb zelf ook turkse buren, aardige mensen.
Alleen de ideologie die ze aanhangen niet.
Een moskee bezoek gaat me een stap te ver, Heb uberhaupt al moeite mee dat ze in Nederland zijn.
Ook moeite met kerken in Syrie, Turkije of Indonesie?
En ja ik zie dat er soms een hoop mis is met de visie van moslims. Echter ze hebben weinig moeite met zwarte piet en daar ging het in deze discussie om :).

Sinterklaas was ook Turks, Nicolaas van Myra, geboren te Patara in Lycië
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Jongere »

Rijssen schreef:
Jongere schreef:
helma schreef:volgens mij heeft hij het over de moskee.....
Oh ja, nu zie ik het. Mijn reactie blijft daarop in de kern hetzelfde.
Begrijpend lezen is nogal moeilijk, tuurlijk bedoel ik de moskee's.
Schrijf het in dezelfde zin.
Lezen op zichzelf is anders ook niet eenvoudig. Mijn reactie blijft in de kern hetzelfde, zeg ik namelijk. :)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Bonny »

Rijssen schreef: Sinterklaas was ook Turks, Nicolaas van Myra, geboren te Patara in Lycië
Sint Nicolaas was niet Turks. Hij is waarschijnlijk geboren rond 280. De Seldjoek-Turken kwamen pas in de 12de eeuw richting Klein Azië. Dus om de H. Nicolaas een Turk te noemen is een anachronisme van de eerste orde.
The Groom's still waiting at the altar
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jan de jong »

Sint en Piet moeten blijven!!!
Ik vind dat toch allemaal zo'n onzin. Gewoon een gezellig familiefeest.
Ik herinner me nog de sinterklaasavonden bij de familie, het ene jaar bij oom Rien en tante Ans. Het andere jaar weer bij andere familieleden. En iedereen (mannetje/vrouwtje plus kids) leverden de kadootjes in (bij de keuken, daar stond een grote teil). Oom Rien was de 'huisdichter' van de familie en ieder kreeg een reprimande(als dat nodig was) maar meestal was het een compliment.
En dacht je nu dat we ons bekommerden om racisme of hoe het heten mag?
In de straat waar mijn tante en oom woonden, woonde oom Theo, een zwarte. Maar dat zeiden we nooit. Het was gewoon oom Theo; hij was evangelist en had altijd bijbelse plaatjes en zag hij een groepje kinderen dan ging hij erop af en vertelde. Over de Goede Herder, de Here Jezus.
Het wordt er - ook in Europa - niet leuker op.
En, we mopperen op die buitenlanders (Turken, Marokkanen, etc.)

Maar ik herhaal mijn vraag: wie maakt alles dan schoon?? (Schiphol bijvoorbeeld)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Mara »

jan de jong schreef:Sint en Piet moeten blijven!!!
Ik vind dat toch allemaal zo'n onzin. Gewoon een gezellig familiefeest.
Ik herinner me nog de sinterklaasavonden bij de familie, het ene jaar bij oom Rien en tante Ans. Het andere jaar weer bij andere familieleden. En iedereen (mannetje/vrouwtje plus kids) leverden de kadootjes in (bij de keuken, daar stond een grote teil). Oom Rien was de 'huisdichter' van de familie en ieder kreeg een reprimande(als dat nodig was) maar meestal was het een compliment.
En dacht je nu dat we ons bekommerden om racisme of hoe het heten mag?
In de straat waar mijn tante en oom woonden, woonde oom Theo, een zwarte. Maar dat zeiden we nooit. Het was gewoon oom Theo; hij was evangelist en had altijd bijbelse plaatjes en zag hij een groepje kinderen dan ging hij erop af en vertelde. Over de Goede Herder, de Here Jezus.
Het wordt er - ook in Europa - niet leuker op.
En, we mopperen op die buitenlanders (Turken, Marokkanen, etc.)

Maar ik herhaal mijn vraag: wie maakt alles dan schoon?? (Schiphol bijvoorbeeld)
Ik heb liever dat een leuk zwart pietje bij ons aanbelt, dan kinderen met zo'n verschrikkelijk "The Scream-masker".
We hebben dit jaar nog geen briefje in de bus gehad, gelukkig.
Maar je weet nooit, misschien komen ze onaangekondigd. :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jan de jong »

´Scream masker´?? Leg eens uit ..... Er is hier eens in het jaar (in oktober) 'kinderdag' met spelletjes, kadootjes, etc.
Als ik als kind vroeg 'wanneer is het kinderdag?' was het antwoord 'dat is het elke dag'!.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

jan de jong schreef:´Scream masker´?? Leg eens uit ..... Er is hier eens in het jaar (in oktober) 'kinderdag' met spelletjes, kadootjes, etc.
Als ik als kind vroeg 'wanneer is het kinderdag?' was het antwoord 'dat is het elke dag'!.
Hier hebben ze één leer per jaar het leuke kinderfeestje Halloween.
Dar is nog maar sinds kort, een paar jaar, maar het slaat wel goed aan.
Als we niet oppassen doet het Sinterklaas misschien wel de das om,
vooral in deze tijden van crisis en algeheel verval van alle gevestigde
normen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
jan de jong schreef:´Scream masker´?? Leg eens uit ..... Er is hier eens in het jaar (in oktober) 'kinderdag' met spelletjes, kadootjes, etc.
Als ik als kind vroeg 'wanneer is het kinderdag?' was het antwoord 'dat is het elke dag'!.
Hier hebben ze één leer per jaar het leuke kinderfeestje Halloween.
Dar is nog maar sinds kort, een paar jaar, maar het slaat wel goed aan.
Als we niet oppassen doet het Sinterklaas misschien wel de das om,
vooral in deze tijden van crisis en algeheel verval van alle gevestigde
normen.
'het leuke kinderfeestje Halloween'? Wat zie je daar voor leuks in dan?
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Reiziger »

[quote="-DIA-"]
het leuke kinderfeestje Halloween.
[quote]

:oO :oO :oO :oO :oO :quoi :quoi :quoi :quoi :quoi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Mara »

jan de jong schreef:´Scream masker´?? Leg eens uit ..... Er is hier eens in het jaar (in oktober) 'kinderdag' met spelletjes, kadootjes, etc.
Als ik als kind vroeg 'wanneer is het kinderdag?' was het antwoord 'dat is het elke dag'!.
Google maar eens op dat woord. Ik heb geen zin om een link te plaatsen alhier, vind dat niet gepast.
Je schrikt je helemaal ongans als je de deur opent en een paar mini-spoken staan voor je deur, met een pompoen met brandend lichtje in de hand.
Het is het feest van de doden.
En er zijn dus ouders die met (zeer) jonge kinderen dan langs de deuren gaan, om snoep op te halen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
jan de jong schreef:´Scream masker´?? Leg eens uit ..... Er is hier eens in het jaar (in oktober) 'kinderdag' met spelletjes, kadootjes, etc.
Als ik als kind vroeg 'wanneer is het kinderdag?' was het antwoord 'dat is het elke dag'!.
Google maar eens op dat woord. Ik heb geen zin om een link te plaatsen alhier, vind dat niet gepast.
Je schrikt je helemaal ongans als je de deur opent en een paar mini-spoken staan voor je deur, met een pompoen met brandend lichtje in de hand.
Het is het feest van de doden.
En er zijn dus ouders die met (zeer) jonge kinderen dan langs de deuren gaan, om snoep op te halen.
Het gaat toch om dit wereldberoemde schilderij van Munch?
Afbeelding

Dat mag hier vast wel geplaatst worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
Mara schreef:
jan de jong schreef:´Scream masker´?? Leg eens uit ..... Er is hier eens in het jaar (in oktober) 'kinderdag' met spelletjes, kadootjes, etc.
Als ik als kind vroeg 'wanneer is het kinderdag?' was het antwoord 'dat is het elke dag'!.
Google maar eens op dat woord. Ik heb geen zin om een link te plaatsen alhier, vind dat niet gepast.
Je schrikt je helemaal ongans als je de deur opent en een paar mini-spoken staan voor je deur, met een pompoen met brandend lichtje in de hand.
Het is het feest van de doden.
En er zijn dus ouders die met (zeer) jonge kinderen dan langs de deuren gaan, om snoep op te halen.
Het gaat toch om dit wereldberoemde schilderij van Munch?
Afbeelding

Dat mag hier vast wel geplaatst worden.
Klopt, maar als we even nadenken zie je dat The Scream wel wat weg heeft van het heidense Halloween.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef:
jan de jong schreef:´Scream masker´?? Leg eens uit ..... Er is hier eens in het jaar (in oktober) 'kinderdag' met spelletjes, kadootjes, etc.
Als ik als kind vroeg 'wanneer is het kinderdag?' was het antwoord 'dat is het elke dag'!.
Google maar eens op dat woord. Ik heb geen zin om een link te plaatsen alhier, vind dat niet gepast.
Je schrikt je helemaal ongans als je de deur opent en een paar mini-spoken staan voor je deur, met een pompoen met brandend lichtje in de hand.
Het is het feest van de doden.
En er zijn dus ouders die met (zeer) jonge kinderen dan langs de deuren gaan, om snoep op te halen.
Het gaat toch om dit wereldberoemde schilderij van Munch?
Afbeelding

Dat mag hier vast wel geplaatst worden.
Klopt, maar als we even nadenken zie je dat The Scream wel wat weg heeft van het heidense Halloween.
Dit schilderij roept waarschijnlijk bij veel mensen onbehagen en verwarring op. Het straalt wanhoop uit en dat is ook een doel van kunst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Bonny »

Nope, dat wordt niet bedoeld. Het is onderstaande. Komt uit een horrorparodie. Nooit gezien, niet mijn smaak

Afbeelding
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie