Zwarte Piet.... racistisch?

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Sheba »

Straks mogen we de christelijke heilsfeiten niet meer gedenken, omdat een groep mensen zich daarmee gediscrimineerd voelen...
Dat een CDA burgemeester een suikerfeest bijwoont.... Wat is de intentie van die man daarachter? Doet hij dat om de mensen voor het Evangelie in te winnen? Door a.h.w. even aan te sluiten bij hun leefwereld, en naast hen te komen staan? Zoals Paulus in Athene deed? En als zo'n burgemeester het feest bijwoont, doet hij dan mee? Of is hij daar als belangstellende? Of doet hij dat i.d. puur en alleen uit angst voor discriminatie?
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door boontje »

lien75 schreef:Straks mogen we de christelijke heilsfeiten niet meer gedenken, omdat een groep mensen zich daarmee gediscrimineerd voelen...
Dat een CDA burgemeester een suikerfeest bijwoont.... Wat is de intentie van die man daarachter? Doet hij dat om de mensen voor het Evangelie in te winnen? Door a.h.w. even aan te sluiten bij hun leefwereld, en naast hen te komen staan? Zoals Paulus in Athene deed? En als zo'n burgemeester het feest bijwoont, doet hij dan mee? Of is hij daar als belangstellende? Of doet hij dat i.d. puur en alleen uit angst voor discriminatie?
Een burgemeester staat boven de partijen en heeft niet als taak om mensen voor het evangelie te winnen, althans niet als hij in functie is. Ik zou niet weten wat er dan voor kwaad in zit als hij het feest bijwoont, niet uit angst voor discriminatie, maar inderdaad gewoon als belangstellende.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Sheba »

Ik weet wel dat een burgemeester boven de partijen hoort te staan. Maar het christenzijn kan je toch niet helemaal loskoppelen van je burgermeesterschap? Deelnemen aan, bezoeken van geeft wel een signaal af naar de omgeving. Als burgervader heb je toch een voorbeeldfunctie?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:Ik weet wel dat een burgemeester boven de partijen hoort te staan. Maar het christenzijn kan je toch niet helemaal loskoppelen van je burgermeesterschap? Deelnemen aan, bezoeken van geeft wel een signaal af naar de omgeving. Als burgervader heb je toch een voorbeeldfunctie?
Wie weet of het geen reactie is op de film "De stille oorlog"? Hier werd een bijzonder zwart
beeld getekend over de integratie van allochtonen in deze stad, hoewel het hier totaal niet
verschilt met andere plaatsen, werd er een (bewust!) leugenachtig beeld geschetst dat dit
de schuld zou zijn van de 'reformatorische gemeenschap' hier.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Sheba »

Die stille oorlog is geloof ik aan mijn aandacht ontsnapt... Zou u zich misschien nader kunnen verklaren mbt uw antwoord, DIA?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:Die stille oorlog is geloof ik aan mijn aandacht ontsnapt... Zou u zich misschien nader kunnen verklaren mbt uw antwoord, DIA?
Dezelfde filmmaker die pas weer ophef verwekte door een film over Staphorst (met dezelfde
bewuste verkeerde insteek) heeft een jaar of 2 geleden een film gemaakt over onze stad met
de titel "de stille oorlog". Deze film maakte nogal wat los, en zelfs de filmmaker geeft wel toe
dat niet alles hoeft te kloppen met de werkelijkheid. Maar noem het dan ook geen documentaire!
Want het geeft een totaal vertekend beeld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Sheba »

Dus dan zou de burgemeester n.a.v. die film gedacht hebben ik ga maar naar het suikerfeest omdat ik anders weer van discrimainatie wordt beschuldigd? Stel dat dat waar is. (maar dat is een vooronderstelling) Dan maakt hij die keuze op grond van wat zullen de mensen wel niet zeggen....

Er werd opgemerkt dat een burgervader boven de partijen staat: Maar de vraag mag ik daar als christen zijn mag/kan niet meespelen? Ervan uitgaande dat je dan wel weer onderscheid maakt of je er heengaat om deel te nemen. Of puur uit belangstelling om zo nader tot elkaar te kunnen komen. En wie weet een kleine opening te geven om moslims met het Evangelie in aanraking te brengen. Hetzij door de burgemeester, hetzij door anderen.

Ik vraag mij overigens af of een burgemeester zich door zo'n film beslist om een suikerfeest te bezoeken. Of heeft het niet meer te maken met het feit dat binnen CDA kringen allang niet meer gedacht wordt dat alleen Jezus Christus de weg tot behoud is....
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:Dus dan zou de burgemeester n.a.v. die film gedacht hebben ik ga maar naar het suikerfeest omdat ik anders weer van discrimainatie wordt beschuldigd? Stel dat dat waar is. (maar dat is een vooronderstelling) Dan maakt hij die keuze op grond van wat zullen de mensen wel niet zeggen....

Er werd opgemerkt dat een burgervader boven de partijen staat: Maar de vraag mag ik daar als christen zijn mag/kan niet meespelen? Ervan uitgaande dat je dan wel weer onderscheid maakt of je er heengaat om deel te nemen. Of puur uit belangstelling om zo nader tot elkaar te kunnen komen. En wie weet een kleine opening te geven om moslims met het Evangelie in aanraking te brengen. Hetzij door de burgemeester, hetzij door anderen.

Ik vraag mij overigens af of een burgemeester zich door zo'n film beslist om een suikerfeest te bezoeken. Of heeft het niet meer te maken met het feit dat binnen CDA kringen allang niet meer gedacht wordt dat alleen Jezus Christus de weg tot behoud is....
Ik kan vanzelf ook niet zeggen dat dit de beweegreden was voor de burgemeester. Wel is het
een feit dat eerdere burgemeesters zich hier nooit mee hebben ingelaten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door sirdanilot »

Inderdaad, die segregatie van allochtonen, dat zij er niet helemaal bij horen, staat volledig los van het bestaan van een reformatorische minderheid of meerderheid in een plaats. Dat is in andere plaatsen in Nederland net zo.

Wat overigens niet geheel een excuus is; als christenen zou je toch júist, meer dan anderen, een hand moeten reiken aan deze bevolkingsgroepen, die vaak kwetsbaar zijn? Wat een getuigenis zou het zijn, als juist (reformatorische of andere) christenen meer met allochtonen om zouden gaan dan niet-christenen en hen ook hulp verlenen indien dat nodig is, of bijvoorbeeld helpen als zij niet zo goed Nederlands spreken, etc. Helaas leven christenen en allochtonen vaak vooral langs elkaar heen.

Zelf ben ik opgegroeid in een wijk die steeds meer Turks werd door de jaren heen. Niet dat wij nu zo heilig waren en de allochtone buren continu hielpen (sterker nog, ze waren af en toe nogal eens lawaaierig met alle ergernis van dien) maar zo nu en dan toch wel, bijvoorbeeld heb ik een keer hun internet gefikst, of we leenden een heggenschaar of zo, dat soort kleine dingetjes. Als kind speelde ik ook wel eens met vriendjes van Turkse afkomst.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Sheba »

Dat hij, de burgermeester, zich er wel mee inlaat... De reden daarvan weet alleen hijzelf... aangezien het voor mij niet relevant is te weten waarom juist hij nu wel gaat. Hij is mijn burgervader niet... Kan ik het hem ook niet vragen. Dus ik pas op om iets in zijn schoenen te schuiven wbt zijn beweegredenen. Verder heeft dit niet echt iets met zwarte piet te maken, en waren we inmiddels een beetje off topic o.a. door mijzelf.

Handreikingen doen aan je naaste is overigens wel wat anders dan hun feesten meevieren...
Ook ik bewaar heel goede herinneringen aan allochtonen buren. en durf te beweren dat ook zij helemaal geen moeite hadden met het hele zwarte pieten gedoe!

'k Moest overigens wel een beetje lachen daarnet. Maar je raadt het wel of niet. De komende week zijn de negerzoenen in de reclame in onze supermarkt. Hoezo inspelen op de hele hype...
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jan34willem »

Helemaal eens met de tweede paragraaf van Sirdanilots berichtje!
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Reiziger »

jan34willem schreef:Ok, ben wel benieuwd waar naartoe ik dan wat jou betreft kan verdwijnen!
Antarctica, daar ligt witte sneeuw. O nee, dat mag ik niet zeggen dat is racistisch
-DIA- schreef:
zwart beeld
Dat mag je niet zeggen, dat is racistisch!!!
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door boontje »

Laat ik het eens omdraaien: stel je voor (het is geen denkbeeldige situatie) dat je een burgemeester hebt die atheïst is, of -volgens sommigen nog veel erger: moslim.
En dat die burgemeester het belangrijk vindt om met Pasen of Kerst, of bij de intrede van een nieuwe dominee, te laten zien dat hij òok de burgemeester wil zijn voor de christenen in zijn gemeente, en daarom een kerkdienst bijwoont?
Dan zouden we daar toch blij mee zijn? (Dan ben ik daar blij mee; ik heb zelf zo'n burgemeester meegemaakt).
Maar waarom dan zo moeilijk doen als het omgekeerd is?
Reiziger
Berichten: 1155
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Reiziger »

boontje schreef:Laat ik het eens omdraaien: stel je voor (het is geen denkbeeldige situatie) dat je een burgemeester hebt die atheïst is, of -volgens sommigen nog veel erger: moslim.
En dat die burgemeester het belangrijk vindt om met Pasen of Kerst, of bij de intrede van een nieuwe dominee, te laten zien dat hij òok de burgemeester wil zijn voor de christenen in zijn gemeente, en daarom een kerkdienst bijwoont?
Dan zouden we daar toch blij mee zijn? (Dan ben ik daar blij mee; ik heb zelf zo'n burgemeester meegemaakt).
Maar waarom dan zo moeilijk doen als het omgekeerd is?
Mee eens
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door vlinder »

lien75 schreef:'k Moest overigens wel een beetje lachen daarnet. Maar je raadt het wel of niet. De komende week zijn de negerzoenen in de reclame in onze supermarkt. Hoezo inspelen op de hele hype...

Hmmm, klopt misschien niet helemaal. Toen ik in een supermarkt werkte moest je de bestellingen voor de reclamefolders zo'n 3-4 maanden van tevoren doen, en in juni al voor sinterklaas/kerst. Dus als dat bij deze supermarkt ook zo is, dan konden ze toen nog niet weten dat deze hype er nu zou zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie