Zwarte Piet.... racistisch?

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Panny »

In deze tijd van het jaar weer veel discussie over Zwarte Piet.
Het lijkt erop dat de bezwaren van de tegenstanders van Zwarte Piet totaal niet serieus genomen worden.
Er wordt fel gereageerd zonder echte inhoudelijke argumenten.
Of je hoort argumenten als: "Komen die zwarten hier wonen en willen ze ook nog de baas spelen..."

Argumenten van de tegenstanders:

- Een blanke man hoog op een paard omringt door zwarte knechten die sjouwen met grote zakken (er is nooit blanke knecht bij)
- de Zwarte Pieten zijn een beetje dom, onhandig, ondergeschikt, onderdanig...
- Het verschijnsel Zwarte Piet stamt uit begin 19de eeuw, in de (eind)tijd van de slavernij, toen in onze koloniën nog de slavernij was.
- Zwarte Piet komt dus voort uit het negentiende-eeuwse idee dat het rijke blanke ras superieur is en het arme zwarte ras inferieur en ondergeschikt.
- Zwarte Piet is dus racistisch, gebaseerd op vooroordelen en heeft zijn basis in het "slavernij-denken".
- In het buitenland wordt Zwarte Piet ook als racistisch gezien en is in verschillende landen verboden.

"De huidige rolverdeling in het Sinterklaasfeest is beschamend, omdat zij het superioriteitsgevoel van blanke Nederlanders symboliseert, waarbij voor de zwarte mensen de positie wordt benadrukt die zij al eeuwenlang in onze samenleving hebben ingenomen: de knecht, die ondergeschikt is aan de blanke meester en de slechte baantjes moet opknappen. Zo is eeuwenlang het Sinterklaasfeest gevierd met Sint Nicolaas als het symbool van het goede, het blanke en Zwarte Piet als het symbool van het kwade, het slechte. Die racistische verhouding is heden ten dage nog net zo actueel."

Stukje uit een Sinterklaas liedje:

Daar wordt aan de deur geklopt,
zacht geklopt, hard geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt,
wie zou dat zijn?
Wees maar gerust, mijn kind,
ik ben een goede vrind,
want, al ben ik zwart als roet,
'k meen het wel goed.


Wat denken jullie? Kan Zwarte Piet door de beugel?
Laatst gewijzigd door Panny op 21 okt 2013, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Luther »

Als je het mij vraagt: het is gewoon folklore met een link naar een donkere historie.

Maar misschien ter verheldering: Sinterklaas en zwarte Piet bestaan niet! Ik herhaal: ze bestaan niet.

(Iets wat niet bestaat, kan ook niet zwart zijn.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

Doorgedreven anti-discriminatie ijver. Vergelijkbaar met de zaak van Buijs Negerzoenen.
Naar mijn bescheiden mening.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Panny »

-DIA- schreef: Vergelijkbaar met de zaak van Buijs Negerzoenen.
De zaak "Buijs Negerzoenen" is er ook nooit geweest.

Die was opgezet door de marketing afdeling van Buijs.

Zie Wikipedia:
"Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen."
Luther schreef:Als je het mij vraagt: het is gewoon folklore met een link naar een donkere historie.[/size]
Ok, maar ik vind "traditie" of "folklore" in principe geen excuus...

Maar mijn mening:
Ik denk dat Zwarte Piet in principe niet racistisch is (in ieder geval niet zo bedoeld is). Vooral in de huidige vorm lijkt het onschuldig.
Toch kan ik wel begrijpen dat mensen het als discriminerend kunnen opvatten. (een blanke heer met alleen maar zwarte knechten).
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Desiree »

We eten dus geen BLANKE vla meer en BRUINE bonen.

De enige kus die je als getrouwde vrouw mag krijgen, is een negerzoen.. tjonge, dat is inderdaad een tijd geleden. :slurp

Ik kan me er iets bij voorstellen, maar waar blijf je?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Panny »

Desiree schreef:We eten dus geen BLANKE vla meer en BRUINE bonen.
Dat heeft er niet veel mee te maken. Blanke vla zegt niets over het blanke ras. Net zoals bruine bonen. Alleen maar over de kleur.
Negerzoen gaat wel over een ras (maar in de Nederlandse taal is neger niet iets negatiefs volgens mij, in sommige andere talen heeft het wel een relatie met slaven.
En zwarte pieten beelden ook een soort stereotype van de "neger".
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door FlyingEagle »

Panny schreef:
-DIA- schreef: Vergelijkbaar met de zaak van Buijs Negerzoenen.
De zaak "Buijs Negerzoenen" is er ook nooit geweest.

Die was opgezet door de marketing afdeling van Buijs.

Zie Wikipedia:
"Op 19 december 2006 werd bekendgemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen."
Luther schreef:Als je het mij vraagt: het is gewoon folklore met een link naar een donkere historie.[/size]
Ok, maar ik vind "traditie" of "folklore" in principe geen excuus...

Maar mijn mening:
Ik denk dat Zwarte Piet in principe niet racistisch is (in ieder geval niet zo bedoeld is). Vooral in de huidige vorm lijkt het onschuldig.
Toch kan ik wel begrijpen dat mensen het als discriminerend kunnen opvatten. (een blanke heer met alleen maar zwarte knechten).
Hoe verklaar je dan dat de negerzoenen nu al heel lang Buijs zoenen heten?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Panny »

FlyingEagle schreef: Hoe verklaar je dan dat de negerzoenen nu al heel lang Buijs zoenen heten?
De naam "negerzoen" is dus nooit verboden.
De fabrikant zou deze naam zelf veranderd hebben en de marketingafdeling hoopte daarbij op heel veel media aandacht (wat ze zeker gekregen hebben). Gratis reclame!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Dodo »

Als Sinterklaas echt verboden gaat worden, lijkt het me wel leuk om ondergronds te gaan. Niet meer op scholen, geen intocht meer, maar gewoon dat gezellige familiefeest met de gordijnen dicht.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Rijssen »

Panny schreef:In deze tijd van het jaar weer veel discussie over Zwarte Piet.
Het lijkt erop dat de bezwaren van de tegenstanders van Zwarte Piet totaal niet serieus genomen worden.
Er wordt fel gereageerd zonder echte inhoudelijke argumenten.
Of je hoort argumenten als: "Komen die zwarten hier wonen en willen ze ook nog de baas spelen..."

Argumenten van de tegenstanders:

- Een blanke man hoog op een paard omringt door zwarte knechten die sjouwen met grote zakken (er is nooit blanke knecht bij)
- de Zwarte Pieten zijn een beetje dom, onhandig, ondergeschikt, onderdanig...
- Het verschijnsel Zwarte Piet stamt uit begin 19de eeuw, in de (eind)tijd van de slavernij, toen in onze koloniën nog de slavernij was.
- Zwarte Piet komt dus voort uit het negentiende-eeuwse idee dat het rijke blanke ras superieur is en het arme zwarte ras inferieur en ondergeschikt.
- Zwarte Piet is dus racistisch, gebaseerd op vooroordelen en heeft zijn basis in het "slavernij-denken".
- In het buitenland wordt Zwarte Piet ook als racistisch gezien en is in verschillende landen verboden.

"De huidige rolverdeling in het Sinterklaasfeest is beschamend, omdat zij het superioriteitsgevoel van blanke Nederlanders symboliseert, waarbij voor de zwarte mensen de positie wordt benadrukt die zij al eeuwenlang in onze samenleving hebben ingenomen: de knecht, die ondergeschikt is aan de blanke meester en de slechte baantjes moet opknappen. Zo is eeuwenlang het Sinterklaasfeest gevierd met Sint Nicolaas als het symbool van het goede, het blanke en Zwarte Piet als het symbool van het kwade, het slechte. Die racistische verhouding is heden ten dage nog net zo actueel."

Stukje uit een Sinterklaas liedje:

Daar wordt aan de deur geklopt,
zacht geklopt, hard geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt,
wie zou dat zijn?
Wees maar gerust, mijn kind,
ik ben een goede vrind,
want, al ben ik zwart als roet,
'k meen het wel goed.


Wat denken jullie? Kan Zwarte Piet door de beugel?
Het verbieden van zwartePiet is wel erg racistisch. Stel je voor... Dat we alle zwarte werknemers vervangen door blanke werknemers.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jakobmarin »

Het hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Bron: http://www.nos.nl
Zouden er echt geen dringender problemen in de wereld zijn om op te lossen?

Plus dat ik het een verarming vind van de term "slavernij"... :oO
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
Het hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Bron: http://www.nos.nl
Zouden er echt geen dringender problemen in de wereld zijn om op te lossen?

Plus dat ik het een verarming vind van de term "slavernij"... :oO
De VN vaart een koers die de ganse wereld gaat varen:
Vrijheid boven alles, en iedereen, behalve zaken als vrijheid van Godsdienst.
Voor de SGP legt men dezelfde normen aan als voor Islamitische extremisten.
Kunnen we wijsheid van de VN verwachten, als ze God verwerpen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door GJdeBruijn »

Lees ik het goed, gaat de VN er voor zorgen dat onze nadere reformatoren zoals bijv. Teelinck alsnog navolging vinden in het afschaffen van het 'gruwelijke st.Nicolaasfeest'??
onderzoeker nadere reformatie schreef:Als Teellinck er vervolgens toe komt concrete zonden aan te wijzen, dan
vermeldt hij allereerst het kwaad van de roomse misbediening. Ook in Gereformeerde
landen wordt nog steeds deze afgoderij gepleegd. De overheid had
er tegen moeten optreden. Er mag in het land wel gewetensvrijheid zijn,
maar geen godsdienstvrijheid.
Teellinck denkt echter aan nog veel meer. Hij noemt het vieren van de afgodische
feestdagen, waaronder hij verstaat het vieren van het Sint Nicolaasfeest
en de vastenavond-feestelijkheden. Het is hem een gruwel en groot
kwaad dat er ouders zijn die hun kinderen op de verjaardag van de oude
roomse heilige hun schoen laten zetten.
Zo, en nu eens zien wie de echte refo's zijn! ;)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:Lees ik het goed, gaat de VN er voor zorgen dat onze nadere reformatoren zoals bijv. Teelinck alsnog navolging vinden in het afschaffen van het 'gruwelijke st.Nicolaasfeest'??
onderzoeker nadere reformatie schreef:Als Teellinck er vervolgens toe komt concrete zonden aan te wijzen, dan
vermeldt hij allereerst het kwaad van de roomse misbediening. Ook in Gereformeerde
landen wordt nog steeds deze afgoderij gepleegd. De overheid had
er tegen moeten optreden. Er mag in het land wel gewetensvrijheid zijn,
maar geen godsdienstvrijheid.
Teellinck denkt echter aan nog veel meer. Hij noemt het vieren van de afgodische
feestdagen, waaronder hij verstaat het vieren van het Sint Nicolaasfeest
en de vastenavond-feestelijkheden. Het is hem een gruwel en groot
kwaad dat er ouders zijn die hun kinderen op de verjaardag van de oude
roomse heilige hun schoen laten zetten.
Zo, en nu eens zien wie de echte refo's zijn! ;)
Vorig jaar heeft er ook nog een ernstige waarschuwing tegen dit feest in
De Wachter Sions gestaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Bonny »

Dan moet je eigenlijk verheugd zijn over dit voornemen van de VN, DIA!
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie