Ouderen - de zorg rondom hen

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door refo »

Mara schreef:
Terri schreef: Zitten jullie dan meestal in Spanje? dat betekent het letterlijk..... ;)
:haha
Nee hoor, we zouden ons zo vervelen.
Ik hoor dat weleens van oudjes. Dan zitten ze daar de hele winter bij elkaar, in een Hollandse enclave, en halen patat met een frikadel of kroket.
Om daar nu zo ver voor te reizen?
Pensionado's zitten in Spanje. Dus als je jezelf zo noemt, krijg je zulke vragen.

In Nederland kunnen gepensioneerden zich evengoed stierlijk vervelen. Dat ligt vooral aan je persoonlijkheidsstructuur, niet aan de omgeving.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Waarom er op aan sturen?
Als het goed is komt dat moment "vanzelf" en om een limiet te stellen of ze de deur uit te werken, krijg ik persoonlijk een akelige smaak van in de mond!
De één is er eerder/later aan toe dan de ander, dan vind ik het nogal wat om als ouder te pushen om het huis uit te gaan!?
We willen heel graag kinderen maar ze mogen niet te lang tot last zijn en teveel gaan kosten.
Ik begrijp heus wel dat er soms omstandigheden zijn dat het beter is dat zoon/dochter op zichzelf gaat wonen bijv. als zíj proberen de regels te bepalen of als ze verdee van huis gaan studeren/werken en iedere dag 4/5 uur reistijd kwijt zijn.
Maar zoals ik mensen ken die hun zoon/dochter pushen om vanaf hbo of uni direct op zichzelf te sturen vind ik niet kunnen.
Tenzij ze het zelf héél graag willen en zichzelf geheel financieel kunnen bedruipen!
Als ik kijk naar m'n eigen opvoeding, werd er niet op aangestuurd dat je het huis uit ging op een bepaalde leeftijd, maar er werd wel min of meer vanuit gegaan, en ik denk dat dat ook gezond is. Kinderen horen ook een zekere mate van volwassenheid op te bouwen, en daar hoort ook zelfstandigheid bij.
Ook aangaande financiële zaken. Mijn ouders betaalden het beroepsonderwijs tot een bepaalde hoogte, wilde ik verder, diende ik dat zelf te bekostigen. Ook betaalde ik een gedeelte kostgeld en m'n eigen zorgverzekering vanaf 18. Niet omdat ze het zelf niet konden betalen, maar wel om mij weerbaar en financieel volwassen te laten worden en ook dat ik inzag wat er allemaal geld kost.
En dat betekende dat ik naast m'n studie 3 avonden per week in de supermarkt werkte, de gehele zaterdag in de tuinbouw, en in de vakanties ook werkte.
En ik ben ze er nog steeds dankbaar voor.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door helma »

Heel gezond als volwassen kinderen het nest verlaten; hoe ongezellig ook. Vader en moeder Vogel duwen ze er op een gegeven moment ook uit zodat ze zelf leren vliegen. :huhu
Zeker als je ook nog jongere kinderen op moet voeden is het niet altijd handig om er een paar medeopvoeders bij te hebben. Met name als er inmiddels een andere geloofsvisie is bij oudere kinderen.

We voeden onze kinderen op tot zelfredzaamheid. Het gaat er niet om dat je 'last' van ze zou hebben; maar zowel zij als jij hebt op gegeven moment behoefte aan eigen 'ruimte'. En ik neem aan dat als ze klaar zijn met hun studie ze geen 'geld meer kosten'. Daar gaat het niet om.

Vorige week hoorde ik nog een moeder van volwassen thuisblijvers zuchten: ik voel me inmiddels een vreemde in mijn eigen huis.
Dan denk ik dat het tijd wordt om ze een duwtje te geven.

Ik stuur ze niet weg, maar ga er inderdaad vanuit dat ze maximaal met 25 jaar op zichzelf wonen.
Hebben ze hulp nodig zijn ze welkom.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

Je bent - als dochter - blij dat je je oude vader of moeder nu veilig weet in een zorgcentrum.
En dan hoor je dit:
Zorginstellingen laten ouderen soms extra betalen als ze te vaak noodhulp inschakelen na een val. Als ze meer dan drie keer per jaar hun persoonlijke alarmknop gebruiken, brengen ze tientallen euro’s per incident in rekening.
Cliënten van Aafje Thuiszorg betalen na de derde val waarbij het personenalarmeringssysteem wordt ingeschakeld 37,50 euro per incident. Ook voor bewoners van het Dordtse woonzorgcentrum De Merwelanden begint de teller te lopen na drie vallen of noodoproepen. Ze betalen voor de tijd dat de verpleegkundige hulp verleent: 49,95 euro per uur.

De Merwelanden wil met de maatregel de stijgende personeelskosten beperken. ,,Mensen denken soms dat alles gratis is, maar als zorginstelling kun je je een gratis dienst niet permitteren’’, zegt zorgmanager Johan Renting. Volgens hem heeft nog niemand extra moeten betalen. ,,We hebben geen pinautomaat bij ons en we laten natuurlijk niemand liggen.’’

De extra betaling voor noodhulp is opmerkelijk omdat ouderen voor de alarmdienst al maandelijks abonnementskosten (18 tot 25 euro) betalen
bron: AD.nl

Zo ga je naar Amerikaanse toestanden toe. Daar moet je ook voor elk gaasje en tongstokje betalen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door eilander »

Op zichzelf is dat geen oneerlijk verhaal toch? Het is goed om te beseffen dat het inderdaad geld kost. En of het eerlijker is om anderen mee te laten betalen aan het specifiek helpen van één persoon, kun je je wel afvragen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

eilander schreef:Op zichzelf is dat geen oneerlijk verhaal toch?
Als in het intake-gesprek wordt gezegd, u moet wel rekening houden dat bepaalde extra kosten in rekening zullen worden gebracht, is het aan de familie om te beslissen, dit wel en dit niet.
Maar dat gebeurt niet altijd en dan worden mensen ermee overvallen en stappen er kennelijk mee naar de krant.
Het is niet gratis om in een verpleeg- of zorginstelling te verblijven.
De Wet langdurige zorg betaalt het grootste deel, via het CAK wordt een eigen bijdrage gevraagd.
Dat is echter niet alles. Familie betaalt ook een maandelijks bedrag voor pedicure, kapper, koffie en thee, de was etc.
En dat is prima. Maar als je toevallig een moeder of man hebt die vaak valt, kunnen die kosten hoog op gaan lopen.
Zou niet eerst onderzocht moeten worden hoe het komt dat oma zo vaak valt? Lieten ze haar alleen toen ze op de WC zat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Je bent - als dochter - blij dat je je oude vader of moeder nu veilig weet in een zorgcentrum.
En dan hoor je dit:
Zorginstellingen laten ouderen soms extra betalen als ze te vaak noodhulp inschakelen na een val. Als ze meer dan drie keer per jaar hun persoonlijke alarmknop gebruiken, brengen ze tientallen euro’s per incident in rekening.
Cliënten van Aafje Thuiszorg betalen na de derde val waarbij het personenalarmeringssysteem wordt ingeschakeld 37,50 euro per incident. Ook voor bewoners van het Dordtse woonzorgcentrum De Merwelanden begint de teller te lopen na drie vallen of noodoproepen. Ze betalen voor de tijd dat de verpleegkundige hulp verleent: 49,95 euro per uur.

De Merwelanden wil met de maatregel de stijgende personeelskosten beperken. ,,Mensen denken soms dat alles gratis is, maar als zorginstelling kun je je een gratis dienst niet permitteren’’, zegt zorgmanager Johan Renting. Volgens hem heeft nog niemand extra moeten betalen. ,,We hebben geen pinautomaat bij ons en we laten natuurlijk niemand liggen.’’

De extra betaling voor noodhulp is opmerkelijk omdat ouderen voor de alarmdienst al maandelijks abonnementskosten (18 tot 25 euro) betalen
bron: AD.nl

Zo ga je naar Amerikaanse toestanden toe. Daar moet je ook voor elk gaasje en tongstokje betalen.
Ik zag het op de voorpagina van het AD. Ik kijk er bij AH soms even in bij het wachten na de kassa. Je leest het goed, het wachten na de kassa... want dan wacht ik vaak nog op mijn broer. De kranten liggen voorin de winkel, dus een uitgelezen moment om kennis nemen van de voorpagina's van 's lands vooraanstaande opiniemakers (in dit geval kranten dus).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

Er wordt al jaren over gesproken, maar eindelijk is het dan toch zover.
Afbeelding

Aan de Vlaardingse Churchillsingel is de eerste paal geslagen van het nieuwe woon-zorgcentrum Uitzicht. In het complex komen 52 zorgstudio's, ruimte voor dagbesteding, fysiotherapie en een restaurant.
https://www.ad.nl/waterweg/bouw-nieuwe- ... t~a709d3f4
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Er wordt al jaren over gesproken, maar eindelijk is het dan toch zover.
Afbeelding

Aan de Vlaardingse Churchillsingel is de eerste paal geslagen van het nieuwe woon-zorgcentrum Uitzicht. In het complex komen 52 zorgstudio's, ruimte voor dagbesteding, fysiotherapie en een restaurant.
https://www.ad.nl/waterweg/bouw-nieuwe- ... t~a709d3f4
Ongeveer hetzelfde wat ze met Huize Maranatha in Rijssen hebben gedaan? Eerst tot de grond toe afbreken en dan een compleet nieuw gebouw neerzetten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Ongeveer hetzelfde wat ze met Huize Maranatha in Rijssen hebben gedaan? Eerst tot de grond toe afbreken en dan een compleet nieuw gebouw neerzetten?
Zo te zien niet DIA, want het gebouw dat je ziet zijn de woningen van Uitzicht. Daar wonen de zelfstandigen, links zijn de kamers met verzorging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door refo »

-DIA- schreef: Ongeveer hetzelfde wat ze met Huize Maranatha in Rijssen hebben gedaan? Eerst tot de grond toe afbreken en dan een compleet nieuw gebouw neerzetten?
Dat is met alle bejaardenhuizen gebeurd. In Gouda zijn ze allemaal met de grond gelijk gemaakt en weer nieuw opgezet.
Behalve Huize Winterdijk, maar ik heb het idee dat ze dat ook beter hadden kunnen afbreken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef: Ongeveer hetzelfde wat ze met Huize Maranatha in Rijssen hebben gedaan? Eerst tot de grond toe afbreken en dan een compleet nieuw gebouw neerzetten?
Zo te zien niet DIA, want het gebouw dat je ziet zijn de woningen van Uitzicht. Daar wonen de zelfstandigen, links zijn de kamers met verzorging.
Volgens mij is dat ook met Huize Maranatha gebeurd. Heel het grote hoofdgebouw is tegen de vlakte gegaan. Eigenlijk nog geen oud gebouw, maar voldeed niet meer aan de eisen des tijds. Nu is er een veel kleiner gebouw, maar daar kom je niet zomaar. Dan moet het wel ernstig zijn.
De zogenaamde 'aanleunwoningen' zijn meer 'inleunwoningen' geworden. Dat is het laagbouw gedeelte, met drie etages. Wel grotere wooneenheden, maar veel minder plek. Als oudere kon je vroeger nog wel een plekje in Maranatha krijgen, maar dat is nu wel erg moeilijk geworden, en ik weet niet hoe lang van tevoren je ingeschreven moet staan om in een 'inleunwoning' te komen. Mensen worden nu meer geacht verzorgd te worden door mantelzorgers. De verzorginsstaat was failliet. En nu zit onze generatie ermee. We hebben veel geld weggesmeten voor allerlei doeleinden als sport en cultuur en de zorg is er heel karig afgekomen. En ook eigen schuld he! Want velen uit onze gezindte hebben ondanks dat we met de mond tegen zijn, toch behoorlijk meegedaan met het beperken van het kindertal. Dat wreekt zich in een evenwichtige leeftijdsopbouw.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Ongeveer hetzelfde wat ze met Huize Maranatha in Rijssen hebben gedaan? Eerst tot de grond toe afbreken en dan een compleet nieuw gebouw neerzetten?
Zo te zien niet DIA, want het gebouw dat je ziet zijn de woningen van Uitzicht. Daar wonen de zelfstandigen, links zijn de kamers met verzorging.
Volgens mij is dat ook met Huize Maranatha gebeurd. Heel het grote hoofdgebouw is tegen de vlakte gegaan. Eigenlijk nog geen oud gebouw, maar voldeed niet meer aan de eisen des tijds. Nu is er een veel kleiner gebouw, maar daar kom je niet zomaar. Dan moet het wel ernstig zijn.
De zogenaamde 'aanleunwoningen' zijn meer 'inleunwoningen' geworden. Dat is het laagbouw gedeelte, met drie etages. Wel grotere wooneenheden, maar veel minder plek. Als oudere kon je vroeger nog wel een plekje in Maranatha krijgen, maar dat is nu wel erg moeilijk geworden, en ik weet niet hoe lang van tevoren je ingeschreven moet staan om in een 'inleunwoning' te komen. Mensen worden nu meer geacht verzorgd te worden door mantelzorgers. De verzorginsstaat was failliet. En nu zit onze generatie ermee. We hebben veel geld weggesmeten voor allerlei doeleinden als sport en cultuur en de zorg is er heel karig afgekomen. En ook eigen schuld he! Want velen uit onze gezindte hebben ondanks dat we met de mond tegen zijn, toch behoorlijk meegedaan met het beperken van het kindertal. Dat wreekt zich in een evenwichtige leeftijdsopbouw.
Moet elk refo-gezin 10 kinderen hebben ?
Er zijn er ook bij die het betreuren dat ze niet meer kunnen krijgen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef: Ongeveer hetzelfde wat ze met Huize Maranatha in Rijssen hebben gedaan? Eerst tot de grond toe afbreken en dan een compleet nieuw gebouw neerzetten?
Zo te zien niet DIA, want het gebouw dat je ziet zijn de woningen van Uitzicht. Daar wonen de zelfstandigen, links zijn de kamers met verzorging.
Volgens mij is dat ook met Huize Maranatha gebeurd. Heel het grote hoofdgebouw is tegen de vlakte gegaan. Eigenlijk nog geen oud gebouw, maar voldeed niet meer aan de eisen des tijds. Nu is er een veel kleiner gebouw, maar daar kom je niet zomaar. Dan moet het wel ernstig zijn.
De zogenaamde 'aanleunwoningen' zijn meer 'inleunwoningen' geworden. Dat is het laagbouw gedeelte, met drie etages. Wel grotere wooneenheden, maar veel minder plek. Als oudere kon je vroeger nog wel een plekje in Maranatha krijgen, maar dat is nu wel erg moeilijk geworden, en ik weet niet hoe lang van tevoren je ingeschreven moet staan om in een 'inleunwoning' te komen. Mensen worden nu meer geacht verzorgd te worden door mantelzorgers. De verzorginsstaat was failliet. En nu zit onze generatie ermee. We hebben veel geld weggesmeten voor allerlei doeleinden als sport en cultuur en de zorg is er heel karig afgekomen. En ook eigen schuld he! Want velen uit onze gezindte hebben ondanks dat we met de mond tegen zijn, toch behoorlijk meegedaan met het beperken van het kindertal. Dat wreekt zich in een evenwichtige leeftijdsopbouw.
Moet elk refo-gezin 10 kinderen hebben ?
Er zijn er ook bij die het betreuren dat ze niet meer kunnen krijgen.
Daar ga ik niet over :quoi
Ik weet dat er treurenden zijn. Maar dat is niet zo dat dit het kinderaantal zo zeer verminderd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie