Ouderen - de zorg rondom hen

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door refo »

Een robot kan heel gevoelvol acteren. Lees maar eens een robot-roman van Asimov.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

Een 98-jarige moeder is in Liverpool naar een zorgcentrum verhuisd zodat ze daar voor haar 80-jarige zoon kan zorgen. Ada Keating en zoon Tom zijn onafscheidelijk. Hij heeft nooit een relatie gehad en woonde zijn hele leven bij zijn moeder. ,,Moeder ben je voor het leven'', zegt Ada over haar rol in het leven van haar zoon.

Twee jaar geleden vertrok Tom naar het zorgtehuis omdat hij bijzondere zorg en steun nodig heeft. Daar kreeg hij onlangs gezelschap van zijn moeder, die speciaal bij hem is komen wonen om voor hem te kunnen zorgen.

Velen zullen het wellicht verstikkend of abnormaal vinden, maar mij ontroert het wel.
Afbeelding

Het leeftijdsverschil lijkt helemaal weggevallen nu.
bron: AD
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Terri »

Mara schreef:Een 98-jarige moeder is in Liverpool naar een zorgcentrum verhuisd zodat ze daar voor haar 80-jarige zoon kan zorgen. Ada Keating en zoon Tom zijn onafscheidelijk. Hij heeft nooit een relatie gehad en woonde zijn hele leven bij zijn moeder. ,,Moeder ben je voor het leven'', zegt Ada over haar rol in het leven van haar zoon.

Twee jaar geleden vertrok Tom naar het zorgtehuis omdat hij bijzondere zorg en steun nodig heeft. Daar kreeg hij onlangs gezelschap van zijn moeder, die speciaal bij hem is komen wonen om voor hem te kunnen zorgen.

Velen zullen het wellicht verstikkend of abnormaal vinden, maar mij ontroert het wel.
Afbeelding

Het leeftijdsverschil lijkt helemaal weggevallen nu.
bron: AD
Moeder ben je voor het leven, zo waar!
Ik vind het ook ontroerend en zou me het zelf ook voor kunnen stellen.
Waarom moeten ongetrouwde kinderen de deur uit vraag ik me vaak af.
Pas hoorde ik dat iemand stelde; 'tot je 23e mag je hier wonen, daarna moet je op jezelf' , ik kan daar treurig van worden. Steeds vaker hoor ik dit. Ze willen weer met z'n tweeën zijn en 'leuke' dingen gaan doen....
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Orchidee »

Ik ken idd veel mensen die een tijdslimiet stellen aan het thuis wonen van de kinderen.
Hebben wij nooit gedaan en zullen we ook mooit doen!
Oudste (21) gaat binnenkort op zichzelf, prima, wij hebben als ouders veel financiële vraagtekens, maar daar mogen we het niet over hebben!;-)
Wij als ouders hadden eerlijk gezegd liever gehad dat ze het financieel wat méér op orde zou hebben!
Zonder onze hulp zou ze beslist niet op zichzelf kunnen gaan wonen, dus vinden wij het een kromme situatie!
Wat is er mis mee om wat langer thuis te wonen???

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
Mara schreef:
helma schreef:Een nadeel van kleinere gezinnen; dan komt er veel af op weinig mensen.
Nee hoor dat is een misverstand.
Mensen die 1 of 2 kinderen hebben, krijgen soms meer aandacht en liefde van dan mensen met 10 kinderen.
Zoals iemand tegen me zei: een moeder kan 10 kinderen hebben, maar 10 kinderen nog niet hun moeder.
En zo is het!
Ik denk niet dat @helma dat zou ontkennen, daarom denk ik dat ze het anders bedoelt. Als je twee liefhebbende kinderen hebt, die 'alles' voor hun ouders over hebben, dan komt de zorg neer op twee kinderen. Als je tien liefhebbende kinderen hebt, kun je het met tien mensen delen - of met zeven als er een aantal heel ver weg wonen of zelf zorg nodig hebben. Ik noem maar wat, natuurlijk.
Dus mijns inziens zeker geen misverstand, maar @helma heeft volkomen gelijk. Ik denk dat we de gevolgen daarvan nu pas een beetje gaan zien, nu de ouders van kleinere gezinnen ouder gaan worden.
Wat mij vooral opviel in de eerdere post was de opmerking van de zwolse verpleegkundige dat ze vrijwilligers van de kerk inschakeld om op ze te letten. Dat is geen taak voor een vp Deze activiteit die ze nu "moet" doen is wel een signaal die de afbraak van de sociale netwerken typeerd. De inschakeling van extra mantelzorg zou vanuit het netwerk van de ouderen of vanuit het netwerk van de kinderen zelf moeten komen. Ik kan me b.v. voorstellen dat kerkelijke vrijwilligershulp wordt ingeschakeld als het voor de kinderen ondoenlijk wordt. Terecht zegt @Helma dat het voor de kinderen te veel kan worden zeker in combinatie met eigen gezin, ik bedoel ook geenzins te zeggen dat de kinderen het allemaal moeten of kunnen fixen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Dodo »

Wij zeiden altijd, half voor de grap: met je 25e moet je weg wezen. Maar in de praktijk werkt het niet zo. Oudste kon geen woonruimte vinden, dat is hier zeer schaars. En dan nog, hij hoefde voor ons niet op een duur kamertje te gaan zitten. Uiteindelijk is hij op z'n 27e de deur uitgegaan, tegelijk met de broer van toen 23. Ze hadden samen een huis gekocht.
Gemiddeld genomen klopte het toen weer.
Jongste woont nog thuis (25), maar kan ook geen kamer vinden voor zijn studie. Hij zou best willen. Zelf vind ik het wel gezellig dat hij er nog is.

Ik zou ze alleen niet financieel willen steunen als ze op zichzelf gingen. Als je het huis uit gaat, moet je het zelf doen. Raad en daad, prima. Maar geen geldelijke steun.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

Terri schreef: Pas hoorde ik dat iemand stelde; 'tot je 23e mag je hier wonen, daarna moet je op jezelf' , ik kan daar treurig van worden. Steeds vaker hoor ik dit. Ze willen weer met z'n tweeën zijn en 'leuke' dingen gaan doen....
Mijn man is een pensionado, dus wordt verwacht dat we wel lange en verre reizen gaan maken.
Ik moet er niet aan denken!
Lekker genieten, is het credo van nu.
Ik geniet al als ik met poes op schoot in het zonnetje aan mn kopje ristretto zit.
Waarom zou ik meer genieten als ik 16 uur in een vliegtuig zit en uitstap in een snikheet vochtig klimaat. :sweat
Wij behoren nu ook tot de ouderengroep, maar ik ben blij dat wij beiden nog redelijk gezond en fit zijn.
Veel van onze leeftijdsgenoten zijn er niet meer of hebben grote fysieke problemen.
Dus ik ben blij dat ik nog kan zorgen, dat voelt beter dan dat ze mij zouden moeten verzorgen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Wij zeiden altijd, half voor de grap: met je 25e moet je weg wezen. Maar in de praktijk werkt het niet zo. Oudste kon geen woonruimte vinden, dat is hier zeer schaars. En dan nog, hij hoefde voor ons niet op een duur kamertje te gaan zitten. Uiteindelijk is hij op z'n 27e de deur uitgegaan, tegelijk met de broer van toen 23. Ze hadden samen een huis gekocht.
Ik zie zoiets hier ook wel gebeuren met de twee jongsten.
Een betaalbaar huurhuisje is heel moeilijk, hier werken ze ook met leeftijdsbegrenzing nl.
Dus dan sta je ingeschreven, ben je bijna aan de beurt, ben je te oud geworden.
En schuif je op naar een duurder segment.
Qua maandlasten is kopen nu voordeliger, zeker met zn tweetjes.
Maar moet er nog even niet aan denken dat er 2 tegelijk de deur uit zouden gaan. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Wij zeiden altijd, half voor de grap: met je 25e moet je weg wezen. Maar in de praktijk werkt het niet zo. Oudste kon geen woonruimte vinden, dat is hier zeer schaars. En dan nog, hij hoefde voor ons niet op een duur kamertje te gaan zitten. Uiteindelijk is hij op z'n 27e de deur uitgegaan, tegelijk met de broer van toen 23. Ze hadden samen een huis gekocht.
Ik zie zoiets hier ook wel gebeuren met de twee jongsten.
Een betaalbaar huurhuisje is heel moeilijk, hier werken ze ook met leeftijdsbegrenzing nl.
Dus dan sta je ingeschreven, ben je bijna aan de beurt, ben je te oud geworden.
En schuif je op naar een duurder segment.
Qua maandlasten is kopen nu voordeliger, zeker met zn tweetjes.
Maar moet er nog even niet aan denken dat er 2 tegelijk de deur uit zouden gaan. :ouin
Het was heerlijk! Er kwam zoveel rust in het huis. Niet meer op alle momenten van de dag mensen die komen en gaan. Eerst op zaterdag een kar boodschappen met een kop er op, daarna een half mandje boodschappen. En ze wonen op het dorp, dus we zien elkaar nog vaak. Ik was er heel blij mee.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Orchidee »

Ik ga ze ook NÍET financieel steunen, dat hebben we de afgelopen jaren.meer dan genoeg gedaan!
Maar ze heeft het geluk dat wat betreft materiële dingen ik haar bijna volledig kan helpen!
Dus bij deze gelijk een oproepje: ;-)
Dochter zoekt nog een kledingkast, koelkast, een bankje, een lamp, een wasmand en een kleine eettafel.
Wie heeft nog wat over staan???

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef: Pas hoorde ik dat iemand stelde; 'tot je 23e mag je hier wonen, daarna moet je op jezelf' , ik kan daar treurig van worden. Steeds vaker hoor ik dit. Ze willen weer met z'n tweeën zijn en 'leuke' dingen gaan doen....
Mijn man is een pensionado, dus wordt verwacht dat we wel lange en verre reizen gaan maken.
Ik moet er niet aan denken!
Lekker genieten, is het credo van nu.
Ik geniet al als ik met poes op schoot in het zonnetje aan mn kopje ristretto zit.
Waarom zou ik meer genieten als ik 16 uur in een vliegtuig zit en uitstap in een snikheet vochtig klimaat. :sweat
Wij behoren nu ook tot de ouderengroep, maar ik ben blij dat wij beiden nog redelijk gezond en fit zijn.
Veel van onze leeftijdsgenoten zijn er niet meer of hebben grote fysieke problemen.
Dus ik ben blij dat ik nog kan zorgen, dat voelt beter dan dat ze mij zouden moeten verzorgen. ;)
Zitten jullie dan meestal in Spanje? dat betekent het letterlijk..... ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Mara »

Terri schreef: Zitten jullie dan meestal in Spanje? dat betekent het letterlijk..... ;)
:haha
Nee hoor, we zouden ons zo vervelen.
Ik hoor dat weleens van oudjes. Dan zitten ze daar de hele winter bij elkaar, in een Hollandse enclave, en halen patat met een frikadel of kroket.
Om daar nu zo ver voor te reizen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door merel »

Ik vind het wel gezond dat kinderen begin 20 aanstalten maken om een eigen leven op te bouwen. Natuurlijk doet dat even pijn ( ik moet er echt niet aan denken). Toch zullen wij er wel op aan gaan sturen. Onthechten is ook een fase van de opvoeding!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door Orchidee »

Waarom er op aan sturen?
Als het goed is komt dat moment "vanzelf" en om een limiet te stellen of ze de deur uit te werken, krijg ik persoonlijk een akelige smaak van in de mond!
De één is er eerder/later aan toe dan de ander, dan vind ik het nogal wat om als ouder te pushen om het huis uit te gaan!?
We willen heel graag kinderen maar ze mogen niet te lang tot last zijn en teveel gaan kosten.
Ik begrijp heus wel dat er soms omstandigheden zijn dat het beter is dat zoon/dochter op zichzelf gaat wonen bijv. als zíj proberen de regels te bepalen of als ze verdee van huis gaan studeren/werken en iedere dag 4/5 uur reistijd kwijt zijn.
Maar zoals ik mensen ken die hun zoon/dochter pushen om vanaf hbo of uni direct op zichzelf te sturen vind ik niet kunnen.
Tenzij ze het zelf héél graag willen en zichzelf geheel financieel kunnen bedruipen!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ouderen - de zorg rondom hen

Bericht door merel »

Je hebt mij niets horen zeggen over 'het tot last zijn' of 'te veel geld kosten'. Ik vind het alleen natuurlijk dat kinderen die stap gaan zetten. Het ene kind zal dat sneller gaan doen dan het andere kind. Ik voorzie nu al bij onze kinderen welk kind snel aanstalten zal maken om de deur uit te gaan en welk kind zich langer wil laten vertroetelen. Toch denk ik dat er bij ouders ook een taak ligt om deze stap te zetten. En wellicht als het kind geen enkele aanstalten maakt om de deur uit te gaan, het kind hierbij een handje te helpen.
En als het kind op kamers wil/kan tijdens een studie, zullen wij indien mogelijk ook financieel bij gaan springen. Studeren is toch ook vooral opgroeien en je eigen weg leren zoeken.
Plaats reactie