Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek....

Bericht door refo »

refo schreef:Ik heb de bijsluiter gezien die hier genoemd wordt.

Een eerste beroerte komt naar schatting jaarlijks 40.000 keer voor in Nederland, las ik pas ergens in een tijdschrift of folder.
Dat is 2,5 per 1000 inwoners.
Als een beroerte als bijwerking voorkomt bij minder dan 1 op de 1000 gebruikers lijkt het me een probaat middel ertegen.

In ieder geval lijkt het me geen bijwerking, maar kregen die mensen tijdens het slikken een beroerte.

De laatste keer dat ik medicijnen gebruikt is 5 jaar geleden. Ik heb bewust de bijsluiter genegeerd.
Ik greeg een 'bijwerking' en toen heb ik pas gekeken. En inderdaad, het stond er nog bij ook.
Na een dag de inname weer hervat en na afloop was alles in orde. De kwaal was genezen en de bijwerking kwam na de eerste keer niet meer voor. Nu was het een bijwerking die je ook kunt krijgen door het eten van te veel uien :sweat en derhalve zo algemeen dat ik dat als fabrikant ook op de bijsluiter zou zetten.
\
Er stond vandaag iets over in het RD.
Het jaartotaal in NL is 67000 gevallen.
4 per 1000 NL-ers is dat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek....

Bericht door Mara »

Vrouwen hebben meer kans op bijwerkingen dan mannen, zegt Eline Rodenburg, arts-onderzoeker bij het Erasmus MC te Rotterdam.
Vrouwen zitten biologisch iets anders in elkaar dan mannen. Ze hebben bijvoorbeeld meer hormoonschommelingen en sommige organen zijn net iets kleiner.
Die subtiele verschillen kunnen zorgen voor meer of andere bijwerkingen van medicijnen.

Het verschil is het grootst bij geneesmiddelen tegen hart- en vaatziekten.
Ook bij sommige antidepressiva en sterke pijnstillers lopen vrouwen iets meer risico op bijwerkingen.

Wat kun je zelf doen?
Als je een nieuw medicijn krijgt voorgeschreven en plotseling klachten krijgt zoals misselijkheid of je niet lekker voelen, moet je dat serieus nemen. Ga naar de arts en laat je controleren als je het niet vertrouwt.
Zegt de deskundige dus!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Ik zoek....

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Vrouwen hebben meer kans op bijwerkingen dan mannen, zegt Eline Rodenburg, arts-onderzoeker bij het Erasmus MC te Rotterdam.
Vrouwen zitten biologisch iets anders in elkaar dan mannen. Ze hebben bijvoorbeeld meer hormoonschommelingen en sommige organen zijn net iets kleiner.
Die subtiele verschillen kunnen zorgen voor meer of andere bijwerkingen van medicijnen.

Het verschil is het grootst bij geneesmiddelen tegen hart- en vaatziekten.
Ook bij sommige antidepressiva en sterke pijnstillers lopen vrouwen iets meer risico op bijwerkingen.

Wat kun je zelf doen?
Als je een nieuw medicijn krijgt voorgeschreven en plotseling klachten krijgt zoals misselijkheid of je niet lekker voelen, moet je dat serieus nemen. Ga naar de arts en laat je controleren als je het niet vertrouwt.
Zegt de deskundige dus!
Ja, allicht. Maar dan moet je die medicijnen wel ingenomen hebben en niet laten liggen omdat die bijwerkingen zo heftig lijken te zijn.
Overigens heb ik eigenlijk nooit last van bijwerkingen. Nu slik ook niet zo heel veel medicijnen, misschien dat het scheelt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ik zoek....

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:Ja, allicht. Maar dan moet je die medicijnen wel ingenomen hebben en niet laten liggen omdat die bijwerkingen zo heftig lijken te zijn.
Gelukkig mag je deze afweging zelf nog maken in onze maatschappij. :hum

Overigens :offtopic
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik zoek....

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Nu slik ook niet zo heel veel medicijnen, misschien dat het scheelt.
Dat zou zomaar kunnen, ja.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ik zoek....

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:Vrouwen hebben meer kans op bijwerkingen dan mannen, zegt Eline Rodenburg, arts-onderzoeker bij het Erasmus MC te Rotterdam.
Vrouwen zitten biologisch iets anders in elkaar dan mannen. Ze hebben bijvoorbeeld meer hormoonschommelingen en sommige organen zijn net iets kleiner.
Die subtiele verschillen kunnen zorgen voor meer of andere bijwerkingen van medicijnen.

Het verschil is het grootst bij geneesmiddelen tegen hart- en vaatziekten.
Ook bij sommige antidepressiva en sterke pijnstillers lopen vrouwen iets meer risico op bijwerkingen.

Wat kun je zelf doen?
Als je een nieuw medicijn krijgt voorgeschreven en plotseling klachten krijgt zoals misselijkheid of je niet lekker voelen, moet je dat serieus nemen. Ga naar de arts en laat je controleren als je het niet vertrouwt.
Zegt de deskundige dus!
Ja, allicht. Maar dan moet je die medicijnen wel ingenomen hebben en niet laten liggen omdat die bijwerkingen zo heftig lijken te zijn.
Overigens heb ik eigenlijk nooit last van bijwerkingen. Nu slik ook niet zo heel veel medicijnen, misschien dat het scheelt.
Uiteraard. Ik slik helaas de laatste tijd wel meer medicijnen dan me lief is, maar ik accepteer de bijwerkingen omdat ze aanvaardbaar zijn en het medicijn me heel goed doet.
Als onze huisarts een nieuw medicijn, voor langer gebruik, voorschrijft, krijg je het altijd maar voor 2 weken mee. In die 2 weken moet je zelf kijken of het werkt, of je er geen ernstige bijwerkingen van krijgt, dus of het voor jou het goede spulletje is.

Wij kunnen over medicijnen en hun bijwerkingen, als gezin, helaas goed meepraten. We trekken pas aan de bel als het serieus heftig is.
Eén van onze kinderen kreeg een keer een bijwerking (puntbloedinkjes over zijn hele lichaam en hallucinaties) die niet in de bijsluiter stond, ook het grote boek vermeldde er niets over. Toch nam de kinderarts het zeer serieus.
Hij heeft het gemeld en later stond het wel in de bijsluiter.
Ook valt het me op dat het ene land veel strenger is hierin, dan het andere. Als je verschillende merken met elkaar vergelijkt, zie je ook andere bijwerkingen. Ra ra.

Er is trouwens ook een groeiende groep mensen, die menen dat van merk wisselen niet goed is. Het medicijn zou minder goed werken, of de hulpstoffen zouden niet goed voor hen zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door Afgewezen »

Geeft een chemisch middel vijftien werkingen waarvan veertien negatief en één die nodig is voor de behandeling van de aandoening, dan noemt men dat ene 'de werking' en de rest 'bijwerkingen'.

Aldus Hans Moolenburgh sr. in zijn boek 'U kunt meer dan u denkt'.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Geeft een chemisch middel vijftien werkingen waarvan veertien negatief en één die nodig is voor de behandeling van de aandoening, dan noemt men dat ene 'de werking' en de rest 'bijwerkingen'.

Aldus Hans Moolenburgh sr. in zijn boek 'U kunt meer dan u denkt'.
Je kunt ook positieve bijwerkingen hebben.
Als ik een allergietabletje moet nemen, slaap ik die nacht als een roosje. Bijwerking is nl.: slaperigheid. :super
Vanwege de betablokker als bloeddrukregelaar, heb ik veel minder vaak last van migraine, ook helemaal super.
Dus een bijwerking hoeft niet negatief te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:
Geeft een chemisch middel vijftien werkingen waarvan veertien negatief en één die nodig is voor de behandeling van de aandoening, dan noemt men dat ene 'de werking' en de rest 'bijwerkingen'.

Aldus Hans Moolenburgh sr. in zijn boek 'U kunt meer dan u denkt'.
Je kunt ook positieve bijwerkingen hebben.
Als ik een allergietabletje moet nemen, slaap ik die nacht als een roosje. Bijwerking is nl.: slaperigheid. :super
Vanwege de betablokker als bloeddrukregelaar, heb ik veel minder vaak last van migraine, ook helemaal super.
Dus een bijwerking hoeft niet negatief te zijn.

Dan is de 'bijwerking' dus werking geworden.
Maar snap je de strekking van het citaat?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 03 jun 2013, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door refo »

Alles wat tijdens behandeling met het medicijn voorkomt aan aandoeningen wordt als bijwerking in de bijsluiter gezet. Dat is voor de aansprakelijkheidsverzkering, met name in Amerika. Als je daar als magnetronfabrikant in de gebruiksaanwijzing niet vermeld dat je je kat er niet in kunt drogen en iemand doet zo iets idioots kan je dat een par miljoen kosten.

Geneesmiddelen die de dokter voorschrijft gewoon innemen en anders meteen al weigeren.
En ook niet minder innemen dan is voorgeschreven, want dan helpt het sowieso niet.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Alles wat tijdens behandeling met het medicijn voorkomt aan aandoeningen wordt als bijwerking in de bijsluiter gezet. Dat is voor de aansprakelijkheidsverzkering, met name in Amerika. Als je daar als magnetronfabrikant in de gebruiksaanwijzing niet vermeld dat je je kat er niet in kunt drogen en iemand doet zo iets idioots kan je dat een par miljoen kosten.

Geneesmiddelen die de dokter voorschrijft gewoon innemen en anders meteen al weigeren.
En ook niet minder innemen dan is voorgeschreven, want dan helpt het sowieso niet.
Zoals gezegd, een geneesmiddel is gewoon een stof met een aantal werkingen, waarvan er één ingezet wordt om een aandoening te bestrijden. De overige werkingen neem je dan op de koop toe. Zo staan de zaken, alle aansprakelijkheidsverhalen ten spijt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:
Afgewezen schreef:
Geeft een chemisch middel vijftien werkingen waarvan veertien negatief en één die nodig is voor de behandeling van de aandoening, dan noemt men dat ene 'de werking' en de rest 'bijwerkingen'.

Aldus Hans Moolenburgh sr. in zijn boek 'U kunt meer dan u denkt'.
Je kunt ook positieve bijwerkingen hebben.
Als ik een allergietabletje moet nemen, slaap ik die nacht als een roosje. Bijwerking is nl.: slaperigheid. :super
Vanwege de betablokker als bloeddrukregelaar, heb ik veel minder vaak last van migraine, ook helemaal super.
Dus een bijwerking hoeft niet negatief te zijn.

Dan is de 'bijwerking' dus werking geworden.
Maar snap je de strekking van het citaat?
Ja ja :)
Ik vind ook dat je medicatie in de spreekkamer moet weigeren, als je niet van plan bent het in te gaan nemen.
De dokter gaat er anders van uit dat je dat wel doet, en begrijpt dan niet waarom je niet opknapt bijv.
Veel mensen nemen zo'n doosje wel in huis en geloven het wel (of na 2 dagen als de pijn weg is).
Gevolg: enorme hoeveelheden medicijnen, dichtgesealde verpakkingen, worden allemaal weggegooid.
Een aantal jaren stond de prijs van het medicijn op het etiket vermeld, ik vond dat een goede zaak. Het maakt je bewust voor hoeveel geld je dan laat staan, weggooit.
Ook zag je de prijzen soms geleidelijk dalen.
Het is best een ingewikkeld wereldje denk ik.
Als ik op de radio hoor dat een stomazakje zo'n 4 euro moet kosten, vraag ik me af: wie verdient hier nu het meeste aan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Ik vind ook dat je medicatie in de spreekkamer moet weigeren, als je niet van plan bent het in te gaan nemen.
Als je op dat moment al op de hoogte bent van alle voor- en nadelen van het medicijn, ja, dan kun je dat beter meteen zeggen. Maar de meeste patiënten zijn nu eenmaal geen wandelend repertorium.
De dokter gaat er anders van uit dat je dat wel doet, en begrijpt dan niet waarom je niet opknapt bijv.
Veel mensen nemen zo'n doosje wel in huis en geloven het wel (of na 2 dagen als de pijn weg is).
Volgens mij is de arts degene die adviseert en is de patiënt degene die beslist. Er zijn mensen die moeite hebben met dit denkmodel, ook artsen. ;)
Gevolg: enorme hoeveelheden medicijnen, dichtgesealde verpakkingen, worden allemaal weggegooid.
Een aantal jaren stond de prijs van het medicijn op het etiket vermeld, ik vond dat een goede zaak. Het maakt je bewust voor hoeveel geld je dan laat staan, weggooit.
Zolang je nog niet aan je eigen risico bent, moet je alle medicijnen zelf betalen. Dan kom je er vanzelf achter.
Het is best een ingewikkeld wereldje denk ik.
Inderdaad. Maar gewoon je gezonde verstand gebruiken kan nooit kwaad, lijkt mij.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Ik vind ook dat je medicatie in de spreekkamer moet weigeren, als je niet van plan bent het in te gaan nemen.
Als je op dat moment al op de hoogte bent van alle voor- en nadelen van het medicijn, ja, dan kun je dat beter meteen zeggen. Maar de meeste patiënten zijn nu eenmaal geen wandelend repertorium.
De dokter gaat er anders van uit dat je dat wel doet, en begrijpt dan niet waarom je niet opknapt bijv.
Veel mensen nemen zo'n doosje wel in huis en geloven het wel (of na 2 dagen als de pijn weg is).
Volgens mij is de arts degene die adviseert en is de patiënt degene die beslist. Er zijn mensen die moeite hebben met dit denkmodel, ook artsen. ;)
Gevolg: enorme hoeveelheden medicijnen, dichtgesealde verpakkingen, worden allemaal weggegooid.
Een aantal jaren stond de prijs van het medicijn op het etiket vermeld, ik vond dat een goede zaak. Het maakt je bewust voor hoeveel geld je dan laat staan, weggooit.
Zolang je nog niet aan je eigen risico bent, moet je alle medicijnen zelf betalen. Dan kom je er vanzelf achter.
Het is best een ingewikkeld wereldje denk ik.
Inderdaad. Maar gewoon je gezonde verstand gebruiken kan nooit kwaad, lijkt mij.
Misschien doen niet alle artsen het, maar onze dokter legt altijd precies uit wat hij voorschrijft en waarom. Bij de apotheek krijg je vaak nog een aparte informatiebrief, als je een medicijn voor het eerst krijgt. Op dat moment kun je nog weigeren, zonder dat dit consequenties heeft, want dan blijft het doosje achter de toonbank en is nog te gebruiken.

Maar niet iedereen ervaart een bijwerking hetzelfde. Voor de één zal het trillen van de handen een beetje irritant zijn,(scholier) voor de ander onaccceptabel vanwege zijn werk bijv. (chirurg)
Het is altijd wel nuttig om bijwerkingen te melden, mogelijk kan de dosering aangepast worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Bijwerkingen medicijnen (uit: Ik zoek....)

Bericht door sirdanilot »

Tsja, ik had een aantal jaren geleden een heel vervelend medicijn tegen glaucoom (een progressieve oogziekte waar je blind aan kunt worden). Mijn hele handen en voeten en ledematen gingen er van tintelen, ongelooflijk irritant. Maar ja, weigeren zou een verdere uitbreiding van het glaucoom hebben betekend... Inmiddels zijn beide ogen geopereerd en heb ik er geen last meer van, hoef die pillen ook niet meer in te nemen.

Als het niet noodzakelijk is neem ik nooit medicijnen, dus ook geen paracetamolletjes o.i.d. Uitzieken is mij altijd geleerd. Het enige wat ik wel eens neem is Trachitol tegen de keelpijn, maar da's alleen een middeltje dat je keel verdooft en niet echt een medicijn, je zuigt er ook op en slikt het niet in.
Plaats reactie