Wat is De Doelgroep?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door Tiberius »

Hendrik de 3de schreef:Tsja .. "ben jij nou zo dom of ben ik nou zo slim?"
Ga er maar vanuit dat jij zo slim bent. :super
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door Mara »

De doelgroep:
Christenen, die in liefde en respect met elkaar spreken over God en Zijn onuitsprekelijke liefde en geduld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door DDD »

Luther schreef:De forumdoelgroep, zoals die in de regels omschreven staat, is gewoon gekopieerd vanuit de grondslagformulering van reformatorische scholen. Het wil een aanduiding zijn van hen die tot de gereformeerde gezindte behoren. En ja, die grenzen liggen niet zwart-wit. De HHK en de CGK zijn breed; wel onderschrijven alle predikanten de drie formulieren van enigheid. Kortom: ik snap het probleem niet echt.

Het enige punt dat wat actualisering nodig heeft, is de CGK. Er staat daar genoemd: rondom "Bewaar het Pand". Dat zijn nog slechts enkele predikanten, terwijl de gereformeerde prediking binnen de CGK gelukkig veel breder gehood wordt dan alleen bij die enkele predikanten. M.b.t. dit forum zou beter zijn om te spreken van CGK die zich voor het jeudgwerk wenden tot het LCJ.
Eens. Het is raar om de hele Gereformeerde Gemeenten als doelgroep te noemen en in de CGK alleen Bewaar het Pand. Ik heb een midden-dominee in de GG wel eens horen zeggen dat er verwantschap was met de prediking binnen Bewaar het pand, maar als ik nu de stukken uit die groepering lees dan zijn deze gemeenten echt meer te vergelijken met de uiterste rechterflank van de GG. Ik heb eerder eens een hele lijst met bevindelijk-gereformeerde CGK's opgenoemd die niet tot BhP behoren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik heb een midden-dominee in de GG wel eens horen zeggen dat er verwantschap was met de prediking binnen Bewaar het pand, maar als ik nu de stukken uit die groepering lees dan zijn deze gemeenten echt meer te vergelijken met de uiterste rechterflank van de GG.
Dan ben je slecht op de hoogte, maar dat geeft niet...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door DDD »

Ik ben helemaal niet slecht op de hoogte. Ik lees zelfs het blad Bewaar het Pand zo nu en dan. Wat is de aanleiding voor dit vermoeden?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik ben helemaal niet slecht op de hoogte. Ik lees zelfs het blad Bewaar het Pand zo nu en dan. Wat is de aanleiding voor dit vermoeden?
Omdat er werkelijk geen gemeenten zijn aan de rechterkant van de GG die lijken op een BhP-gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door DDD »

Nou, misschien moet je dan eens naar dominee Van Heteren gaan luisteren, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door refo »

DDD schreef:Nou, misschien moet je dan eens naar dominee Van Heteren gaan luisteren, bijvoorbeeld.
Inderdaad.
Wij lezen als dagboek 's morgens een oud Voor hart en huis van 1996.
Ben blij dat er morgen een nieuwe maand begint.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
DDD schreef:Nou, misschien moet je dan eens naar dominee Van Heteren gaan luisteren, bijvoorbeeld.
Inderdaad.
Wij lezen als dagboek 's morgens een oud Voor hart en huis van 1996.
Ben blij dat er morgen een nieuwe maand begint.
Dat is wel een ingrijpende geloofsbelijdenis....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door Luther »

DDD schreef:Nou, misschien moet je dan eens naar dominee Van Heteren gaan luisteren, bijvoorbeeld.
Maar dat wil nog niet zeggen dat zijn gemeente in GG-perspectief uiterst rechts zou zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door huisman »

Luther schreef:De forumdoelgroep, zoals die in de regels omschreven staat, is gewoon gekopieerd vanuit de grondslagformulering van reformatorische scholen. Het wil een aanduiding zijn van hen die tot de gereformeerde gezindte behoren. En ja, die grenzen liggen niet zwart-wit. De HHK en de CGK zijn breed; wel onderschrijven alle predikanten de drie formulieren van enigheid. Kortom: ik snap het probleem niet echt.

Het enige punt dat wat actualisering nodig heeft, is de CGK. Er staat daar genoemd: rondom "Bewaar het Pand". Dat zijn nog slechts enkele predikanten, terwijl de gereformeerde prediking binnen de CGK gelukkig veel breder gehood wordt dan alleen bij die enkele predikanten. M.b.t. dit forum zou beter zijn om te spreken van CGK die zich voor het jeudgwerk wenden tot het LCJ.
Het zijn geen "enkele" predikanten die zich tot BhP rekenen (Minstens 30)

De stichting Bewaar het Pand is mij zeer lief, zonder scheuringsneiging toch heel duidelijk het eigen geluid laten horen binnen een zeer divers kerkverband.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Nou, misschien moet je dan eens naar dominee Van Heteren gaan luisteren, bijvoorbeeld.

Ik beluister hem graag. Wij zijn als gezin al jaren bevriend met deze predikant.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28670
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door DDD »

Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik zie op dit forum ook lijstjes waar gemeenten als Eemdijk ook als BhP-gemeenten worden getypeerd. Ik heb toch het idee dat het deel dat zich direct gelierd voelt veel kleiner is (geworden).

Misschien heb ik gewoon geen idee hoe ver uiterst rechts in de GG gekomen is, dat kan ook, natuurlijk.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door Hendrik de 3de »

huisman schreef:
DDD schreef:Nou, misschien moet je dan eens naar dominee Van Heteren gaan luisteren, bijvoorbeeld.

Ik beluister hem graag. Wij zijn als gezin al jaren bevriend met deze predikant.
Ja en dan?


Maar inderdaad behoort ds. Van Heteren tot de rechtse dominee binnen het "BWP-gedeelte"! Toch is hij niet in een GerGem te plaatsen, omdat hij een voluit CGK'er is.

Wijlen ds. Veenendaal en ds. Venema waren ook CGK'ers en dat bleven ze in hun preken. Ook toen men naar de GG ging. Hetzelfde heb ik ook met ds. Smits. Mannen met een prediking die rijk is!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wat is De Doelgroep?

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:De forumdoelgroep, zoals die in de regels omschreven staat, is gewoon gekopieerd vanuit de grondslagformulering van reformatorische scholen. Het wil een aanduiding zijn van hen die tot de gereformeerde gezindte behoren. En ja, die grenzen liggen niet zwart-wit. De HHK en de CGK zijn breed; wel onderschrijven alle predikanten de drie formulieren van enigheid. Kortom: ik snap het probleem niet echt.

Het enige punt dat wat actualisering nodig heeft, is de CGK. Er staat daar genoemd: rondom "Bewaar het Pand". Dat zijn nog slechts enkele predikanten, terwijl de gereformeerde prediking binnen de CGK gelukkig veel breder gehood wordt dan alleen bij die enkele predikanten. M.b.t. dit forum zou beter zijn om te spreken van CGK die zich voor het jeudgwerk wenden tot het LCJ.
Het zijn geen "enkele" predikanten die zich tot BhP rekenen (Minstens 30)

De stichting Bewaar het Pand is mij zeer lief, zonder scheuringsneiging toch heel duidelijk het eigen geluid laten horen binnen een zeer divers kerkverband.
Misschien toch even precies: BhP-predikanten zijn zij die schrijven in het blad BhP, of van wie meditaties geplaatst worden. Ik constateer dat hun aantal de laatste 10 jaar (tijd dat ik BhP lees) behoorlijk gekrompen is. Dan houd je er echt niet meer dan ongeveer 10 over...
Voor gemeenten is het nog moeilijker te zeggen. Ik ken een grote gemeente in de buurt die een predikant hebben die nooit in BhP schrijft, maar die ik qua prediking wel schriftuurlijk-bevindelijk zou willen noemen. Dat is strikt genomen geen BhP-predikant, en dus is zijn gemeente bij zijn intrede opeens ook geen BhP-gemeente meer...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie