Gaza

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Gaza

Bericht door Jacobse »

Gaza was tot 1948 en tot 1967 onder de souvereiniteit van Egypte; bij de vrede met Egypte onder presidentschap van Anwar Sadat wilde die de Sinaï wel en de Gazastrook die hem door Israël was aangeboden ( land voor vrede ) niet terugnemen. Sindsdien is Gaza min of meer "los ", ook van de Westbank, al tracht de daar leidende president Abbas wel macht en invloed te houden over ( ook ) Gaza waar Hamas leidt. Israël trok zich enkele jaren geleden terug uit Gaza, met bewust achterlaten van de aangelegde landerijen en tuinderijen en gebouwen en woningen, dit t.b.v. de inwoners van Gaza, als bijzonder groot gebaar van goede wil om tot elkaar te komen. Echter,wat geschiedde; kennelijk wordt vredelievendheid en een aanbod dienaangaande van Israël echter aan de arabische zijde uitgelegd als zwakte van Israël. Immers, Gaza verwoestte meteen alles wat Israël had achtergelaten; en daarna begon Gaza met raketten af te schieten, zelfgemaakt, gesmokkeld via de Sinaï, en/of verkregen van met name Iran . Meestal vele soms ongeveer honderd per dag. Jarenlang.Daarover geen nieuws of nauwelijks iets in de Westerse media. Israël is het en haar waarschuwingen aan Hamas meer dan zat met het oog op de veiligheid van haar burgers, en pakt nu beet. Zie /hoor nu de media: dat mag Israël niet doen!
Israël heeft en het grootste gelijk en heeft geen andere keus. Hamas is de oorzaak van het geweld en is daarvoor verantwoordelijk. Ook dat Hamas haar kwartieren maakt in burgerlocaties, en haar burgers en kinderen als schild wil gebruiken.Dat Israël nu Hamas heel hard gaat aanpakken en op die wijze het geweld in de kiem gaat smoren, is haar recht en de plicht.
Thomas
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: GAZA

Bericht door Rijssen »

Jacobse schreef:Gaza was tot 1948 en tot 1967 onder de souvereiniteit van Egypte; bij de vrede met Egypte onder presidentschap van Anwar Sadat wilde die de Sinaï wel en de Gazastrook die hem door Israël was aangeboden ( land voor vrede ) niet terugnemen. Sindsdien is Gaza min of meer "los ", ook van de Westbank, al tracht de daar leidende president Abbas wel macht en invloed te houden over ( ook ) Gaza waar Hamas leidt. Israël trok zich enkele jaren geleden terug uit Gaza, met bewust achterlaten van de aangelegde landerijen en tuinderijen en gebouwen en woningen, dit t.b.v. de inwoners van Gaza, als bijzonder groot gebaar van goede wil om tot elkaar te komen. Echter,wat geschiedde; kennelijk wordt vredelievendheid en een aanbod dienaangaande van Israël echter aan de arabische zijde uitgelegd als zwakte van Israël. Immers, Gaza verwoestte meteen alles wat Israël had achtergelaten; en daarna begon Gaza met raketten af te schieten, zelfgemaakt, gesmokkeld via de Sinaï, en/of verkregen van met name Iran . Meestal vele soms ongeveer honderd per dag. Jarenlang.Daarover geen nieuws of nauwelijks iets in de Westerse media. Israël is het en haar waarschuwingen aan Hamas meer dan zat met het oog op de veiligheid van haar burgers, en pakt nu beet. Zie /hoor nu de media: dat mag Israël niet doen!
Israël heeft en het grootste gelijk en heeft geen andere keus. Hamas is de oorzaak van het geweld en is daarvoor verantwoordelijk. Ook dat Hamas haar kwartieren maakt in burgerlocaties, en haar burgers en kinderen als schild wil gebruiken.Dat Israël nu Hamas heel hard gaat aanpakken en op die wijze het geweld in de kiem gaat smoren, is haar recht en de plicht.
Thomas
Amen!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: GAZA

Bericht door FlyingEagle »

Wie weet goede literatuur over de geschiedenis van Israël en de Palestijnse gebieden? Ik merk bij mezelf dat ik er te weinig kennis van heb en met de huidige ontwikkelingen wil ik me er wat meer in verdiepen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: GAZA

Bericht door Panny »

Het is te hopen dat ook de Palestijnse bevolking zich afkeert van Hamas.
Ik denk dat ook veel uit de Palestijnse bevolking Hamas zat zijn.
Zolang Hamas aan de macht is zal er geen vrede komen.
Zie het Hamas Handvest.

Aan de andere kant zal Israël zijn nederzettingen in Palestijns gebied moeten opgeven.
Internationaal hebben ze daar veel steun door verloren.

De huidige (rechtse) regering van Israël werkt ook niet echt bevorderlijk voor de vrede.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: GAZA

Bericht door Posthoorn »

FlyingEagle schreef:Wie weet goede literatuur over de geschiedenis van Israël en de Palestijnse gebieden? Ik merk bij mezelf dat ik er te weinig kennis van heb en met de huidige ontwikkelingen wil ik me er wat meer in verdiepen.
Afbeelding
Overigens is er een aparte rubriek voor de problematiek in het Midden-Oosten. :hum
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gaza

Bericht door Desiree »

Jacobse schreef:Gaza was tot 1948 en tot 1967 onder de souvereiniteit van Egypte; bij de vrede met Egypte onder presidentschap van Anwar Sadat wilde die de Sinaï wel en de Gazastrook die hem door Israël was aangeboden ( land voor vrede ) niet terugnemen. Sindsdien is Gaza min of meer "los ", ook van de Westbank, al tracht de daar leidende president Abbas wel macht en invloed te houden over ( ook ) Gaza waar Hamas leidt. Israël trok zich enkele jaren geleden terug uit Gaza, met bewust achterlaten van de aangelegde landerijen en tuinderijen en gebouwen en woningen, dit t.b.v. de inwoners van Gaza, als bijzonder groot gebaar van goede wil om tot elkaar te komen. Echter,wat geschiedde; kennelijk wordt vredelievendheid en een aanbod dienaangaande van Israël echter aan de arabische zijde uitgelegd als zwakte van Israël. Immers, Gaza verwoestte meteen alles wat Israël had achtergelaten; en daarna begon Gaza met raketten af te schieten, zelfgemaakt, gesmokkeld via de Sinaï, en/of verkregen van met name Iran . Meestal vele soms ongeveer honderd per dag. Jarenlang.Daarover geen nieuws of nauwelijks iets in de Westerse media. Israël is het en haar waarschuwingen aan Hamas meer dan zat met het oog op de veiligheid van haar burgers, en pakt nu beet. Zie /hoor nu de media: dat mag Israël niet doen!
Israël heeft en het grootste gelijk en heeft geen andere keus. Hamas is de oorzaak van het geweld en is daarvoor verantwoordelijk. Ook dat Hamas haar kwartieren maakt in burgerlocaties, en haar burgers en kinderen als schild wil gebruiken.Dat Israël nu Hamas heel hard gaat aanpakken en op die wijze het geweld in de kiem gaat smoren, is haar recht en de plicht.
Thomas
Totdat je een overleden kindje van 1 jaar in een door bloed gekleurde lijkzak mag dragen, een kusje mag geven en daarna door een man te worden bijgelegd in het graf.
Prima, recht en plicht, maar hier spreekt een moederhart.
Ik weet inderdaad veel te weinig en het is goed om erin te verdiepen, voor je eigen beeldvorming, want Hamas is verschrikkelijk bezig, maar het blijft erg moeilijk te bevatten allemaal.
Maar goed, gelukkig kan ik het tegen de Heere vertellen.
Laatst gewijzigd door Desiree op 29 jul 2014, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gaza

Bericht door Panny »

Hamas aanpakken klinkt simpel maar dat is het niet.
Je hebt het wel over één van de dichtsbevolkte gebieden op aarde.
Onvoorstelbaar hoe zwaar de bevolking te leiden heeft onder de bombardementen door Israël.
Al heeft de Hamas hier natuurlijk ook schuld aan door juist midden in woonwijken wapenopslagplaatsen en dergelijke onder te brengen.
Ik vraag me af hoe lang Israël nog door gaat met bombarderen. In hoeverre heiligt het doel de grote hoeveelheid slachtoffers?
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Gaza

Bericht door tukkertje »

Om eerlijk te zijn wordt ik een beetje moe van alles daar. Wie of wat er fout is, het zal allemaal wel.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Gaza

Bericht door elbert »

We moeten rekenen dat minstens de helft van de slachtoffers burger is (en dat is nog optimistisch gedacht). Ten tijde van de Kosovo-oorlog (die door de NAVO werd uitgevoerd boven Servie) was dat ook ongeveer zo. We moeten niet verwachten dat Israël het veel beter zal doen.
Zolang Hamas door blijft vuren en geen bestand wil (het kan ze geen biet schelen hoeveel burgerslachtoffers er vallen), zal Israël ook doorgaan denk ik. Bovendien wil Israël alle tunnels verwoesten en dat kost tijd. Verder is de internationale invloed op beide partijen beperkt.
Momenteel zijn er ruim 1100 doden aan Palestijnse kant en ruim 50 aan Israëlische kant. Ik ben bang dat het uiteindelijke dodental ruim in de duizenden gaat lopen voor de Palestijnen en in de honderden voor de Israëliërs als ze zo door blijven gaan. :(
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Gaza

Bericht door freek »

tukkertje schreef:Om eerlijk te zijn wordt ik een beetje moe van alles daar. Wie of wat er fout is, het zal allemaal wel.
Same here.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gaza

Bericht door eilander »

freek schreef:
tukkertje schreef:Om eerlijk te zijn wordt ik een beetje moe van alles daar. Wie of wat er fout is, het zal allemaal wel.
Same here.
Ik begrijp het. Van beide kanten worden fouten gemaakt. Bijbels gezien ligt mijn sympathie bij Israël ("Bidt voor de vrede van Jeruzalem"), maar je houdt je hart vast. Ook vanuit de Bijbel valt absoluut niet te verwachten dat Israël alles goed doet, integendeel. Dáárin ligt Gods liefde voor Zijn volk niet en daarin hoeven wij het dus ook niet te zoeken.

En toch geloof ik vast dat God ook hierdoor Zijn raad volvoert. "Het gaat niet goed, en het gaat toch goed". Niet dat ik wil vertellen hoe dit precies gaat lopen, inclusief tijdpad erbij. Ik weet daar niets van.

Maar de haat tegen Israël (een klein landje) die zich ook in Nederland nu weer manifesteert, geeft te denken.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gaza

Bericht door FlyingEagle »

Ik ben het met jullie eens, heb gemengde gevoelens bij dit conflict. Toch ben ik benieuwd hoe dit allemaal zo heeft kunnen gebeuren en waarom er Palestijnen op de westelijke Jordaanoever en op de Gazastrook leven. Ik ga me er eerst eens meer in verdiepen want ik kan er gewoon geen mening over vormen met de kennis die ik (niet) heb
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Gaza

Bericht door Marc_44 »

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik vind het wel positief dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de Israëlische regering en de Joodse religie. Niet iedere Jood in de wereld staat automatisch achter Israël en niet iedere persoon met de Israëlische nationaliteit is automatisch een Jood.

(Bron: NOS.nl)

Bekende Nederlanders hebben zich in een paginagrote advertentie in De Telegraaf uitgesproken tegen het toenemende antisemitisme in ons land. "Kritiek op Israël? Oké. Jodenhaat? Nee!", schrijven zij op de achterzijde van de krant.

Toonaangevende politici, opiniemakers, artiesten en tv-persoonlijkheden roepen de Nederlandse bevolking op antisemitisme onder geen enkele voorwaarde te tolereren. "In Nederland moet iedereen veilig en in vrede kunnen wonen, ook de Nederlandse Joden. Ongeacht wat er in Israël gebeurt", schrijven onder anderen oud-premier Jan Peter Balkenende, voetbaltrainer Louis van Gaal, cabaretier Youp van 't Hek, ABN Amro-topman Gerrit Zalm en misdaadverslaggever Peter R. de Vries.
Spanningen

De tientallen BN'ers benadrukken dat de stellingname geen solidariteitsverklaring is met de Israëlische regering. "Wij als ondertekenaars verschillen daarover ook van mening."

Burgemeester Van der Laan zei vorige week dat de spanningen in Amsterdam zijn opgelopen vanwege de Gaza-oorlog. De Amsterdamse politie krijgt dagelijks meldingen binnen van antisemitische incidenten. In Den Haag werd eind juli een anti-Joodse demonstratie gehouden.
Kabinet

Premier Rutte en de ministers Asscher en Opstelten spraken deze week met vertegenwoordigers van diverse Joodse organisaties over de incidenten. Het kabinet liet weten antisemitisme en elke vorm van discriminatie te verwerpen.
Plaats reactie