Leren van de Olympische Spelen

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef:Onderstaand betoog gaat lijnrecht in tegen Matt. 15 m.i. Daarin wordt nu juist deze redenering, die de Farizeeën er ook regelmatig op na hielden, scherp veroordeeld.
Een gebod mag niet overtreden worden omwille van mogelijke andere nuttigheid.
En in onderstaande redenering geef ik juist aan dat ik niet zie dat de geboden overtreden worden. Jij hebt dat beweerd en proberen te onderbouwen, maar de argumenten overtuigen mij niet, en hoewel ik het argument van Eilander sterker vind en mij zou kunnen overtuigen zie ik ook dat argument niet als dwingend en kan ik me goed voorstellen dat andere Christenen er anders over denken.
Het ging hier om de OS - waar de sporters dus een afgodische eed op moeten afleggen -. Daarnaast - hoe men ook wil denken over het 4e gebod - is het in in ieder geval in de VS - het christelijke deel der natie - niet echt de gewone gang van zaken (de default cultuur) om de zondag als een dag als alle andere te beschouwen. (of als een dag die bij uitstek is geschikt voor sport en spel). En in het voorbeeld ging m.i. om amerikaanse sporters. Het cultuurargument is dus evenmin valide.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door DDD »

Ik las anders onlangs nog een Amerikaans boek, waarin duidelijk werd dat veel Evangelicals in de VS op zondag uit eten gaan. Dus die invulling is dan in zo´n geval niet puriteins/ nadere reformatorisch.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
Het ging hier om de OS - waar de sporters dus een afgodische eed op moeten afleggen -. Daarnaast - hoe men ook wil denken over het 4e gebod - is het in in ieder geval in de VS - het christelijke deel der natie - niet echt de gewone gang van zaken (de default cultuur) om de zondag als een dag als alle andere te beschouwen. (of als een dag die bij uitstek is geschikt voor sport en spel). En in het voorbeeld ging m.i. om amerikaanse sporters. Het cultuurargument is dus evenmin valide.
Wat betreft de eed. Wat ik er over gelezen heb wordt deze uitgesproken door een van de sporters en worden de andere atleten geacht zich er aan te houden, maar hoeven ze niet te tekenen en hoeft het ook niet als een eed te worden beschouwd. Verder als deze eed afgodisch is (wat het is als je "glory" in sommige van zijn woordenboek-betekenissen uitleggen), dan zijn heel veel volksliederen afgodisch (inderdaad misschien valt het huidige Nederlandse volkslied daarbuiten).

Er zijn Kerkelijke richtingen in de VS die een directe lijn trekken van het vierde gebod naar de zondag. Al laten ze dat ook vaak meer persoonlijk en zijn er ook onder die groep mensen die rustig op de zondag sport kijken of naar een restaurant gaan. Ik geloof niet dat het afwijzen van (niet-noodzakelijk) werk binnen de evangelicale wereld (waar ik de meer-reformatorische kerken ook onder schaar) de standaard is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door eilander »

Er is toch iets dat mij bezig houdt n.a.v. deze discussie: vinden we het niet makkelijker te praten over de christelijke vrijheid, dan over de eveneens nieuwtestamentische waarheid "Strijdt om in te gaan" en dergelijke teksten meer, die evengoed over het leven van de gelovige gaan?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door DDD »

Die teksten gaan niet over hen, maar over mij. Dat is een heel andere kwestie.

Of eigenlijk is het helemaal niet een heel andere kwestie, maar is het precies het tegenovergestelde van wat jij schrijft. De vraag was immers of er weinig mensen zalig werden. Precies waarover je de discussie voert. En Jezus zegt als antwoord op die vraag: Strijdt gij om in te gaan.

Apart.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Er is toch iets dat mij bezig houdt n.a.v. deze discussie: vinden we het niet makkelijker te praten over de christelijke vrijheid, dan over de eveneens nieuwtestamentische waarheid "Strijdt om in te gaan" en dergelijke teksten meer, die evengoed over het leven van de gelovige gaan?
Dat strijden om in te gaan geldt waar je ook bent en het is moeilijk genoeg. Strijden we meer door in een maatpak klanten te bezoeken of college te geven dan door in een trainingsbroek gewichten weg te drukken? Ik denk dat de Christelijke vrijheid er juist voor moet zorgen dat we voor onszelf strikt zijn en anderen het voordeel van de twijfel te geven. Ik denk dat Dostojevski in zijn parabel van de groot-inquisiteur (in De gebroeders Karamazov) zo duidelijk maakt hoe ongemakkelijk Christelijke vrijheid is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door eilander »

DDD schreef:Die teksten gaan niet over hen, maar over mij. Dat is een heel andere kwestie.

Of eigenlijk is het helemaal niet een heel andere kwestie, maar is het precies het tegenovergestelde van wat jij schrijft. De vraag was immers of er weinig mensen zalig werden. Precies waarover je de discussie voert. En Jezus zegt als antwoord op die vraag: Strijdt gij om in te gaan.

Apart.
Ik vind dit niet eerlijk.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door DDD »

Het was echt niet oneerlijk bedoeld.

Het gaat er toch om dat ik zeg dat mensen zalig kunnen worden, ook al doen ze mijns inziens zondige dingen, terwijl jij juist zegt dat dezelfde zondige dingen niet met genade gepaard kunnen gaan?

Maar de discussie is mogelijk gevoelig voor misverstanden en het kan goed zijn dat ik je niet goed begrijp.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Ezen »

We belijden allemaal dat we zondaar voor God zijn. Neem ik aan.
Dan kun je toch moeilijk volhouden dat bepaalde zonden (uiteraard van anderen) niet samengaan met genade?
Het zal wel moeten, anders ziet het er voor ons slecht uit.
Spitten en niet moe worden.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door ejvl »

Het gaat erom dat wat voor jou, of mij, zonde is, voor een ander geen zonde hoeft te zijn.
Als het voor iemand zondig is dat een vrouw een broek draagt, hoeft dat voor een ander geen zonde te zijn, getuige de praktijk wereldwijd onder christenen.
Als het voor iemand zondig is om op zondag uit eten te gaan, hoeft dat voor een ander geen zonde te zijn, getuige de praktijk wereldwijd onder christenen.

Dan kun je zeggen dat genade niet samengaat met op zondag uit eten gaan, dat kan inderdaad voor iemand persoonlijk zo zijn, maar dat is geen algemeen feit, getuige de praktijk wereldwijd onder christenen.

Uiteraard geldt dat niet voor bijvoorbeeld moord, diefstal, overspel en dergelijken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het was echt niet oneerlijk bedoeld.

Het gaat er toch om dat ik zeg dat mensen zalig kunnen worden, ook al doen ze mijns inziens zondige dingen, terwijl jij juist zegt dat dezelfde zondige dingen niet met genade gepaard kunnen gaan?

Maar de discussie is mogelijk gevoelig voor misverstanden en het kan goed zijn dat ik je niet goed begrijp.
Al heeft iemand de zonden van de hele wereld gedaan, dan kan hij nog zalig worden!

En nooit heb ik gezegd (en volgens mij niemand hier) dat sporters geen genade kennen, alleen dat het m.i. niet samen kan gaan met een leven dichtbij Christus. Het kan zijn dat iemand de Heere kent, maar is afgedwaald.

Heb ik hier ooit beweerd dat iemand in zichzelf heilig kan leven? Nee! Iemand die al van jongs af aan geen kerkdienst overslaat en de Bijbel uit z'n hoofd kent, zal als hij Christus kent, moeten zeggen dat hij één en al zonde is.
Eigengerechtigheid is voor God net zo erg, of erger, dan ongerechtigheid.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door DDD »

Ik drukte mij niet zorgvuldig uit.

Ik bedoelde met zalig worden eigenlijk een heilig en godvruchtig leven leiden. Ik ben het dus niet met je eens dat topsport niet samen kan gaan met een leven dichtbij Christus. Ik ben het wel met je eens dat topsport zonde is.

Wat was er nu precies oneerlijk?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik drukte mij niet zorgvuldig uit.

Ik bedoelde met zalig worden eigenlijk een heilig en godvruchtig leven leiden. Ik ben het dus niet met je eens dat topsport niet samen kan gaan met een leven dichtbij Christus. Ik ben het wel met je eens dat topsport zonde is.

Wat was er nu precies oneerlijk?
Je eerste onzorgvuldige uitdrukking vond ik oneerlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Het gaat erom dat wat voor jou, of mij, zonde is, voor een ander geen zonde hoeft te zijn.
Als het voor iemand zondig is dat een vrouw een broek draagt, hoeft dat voor een ander geen zonde te zijn, getuige de praktijk wereldwijd onder christenen.
Als het voor iemand zondig is om op zondag uit eten te gaan, hoeft dat voor een ander geen zonde te zijn, getuige de praktijk wereldwijd onder christenen.

Dan kun je zeggen dat genade niet samengaat met op zondag uit eten gaan, dat kan inderdaad voor iemand persoonlijk zo zijn, maar dat is geen algemeen feit, getuige de praktijk wereldwijd onder christenen.

Uiteraard geldt dat niet voor bijvoorbeeld moord, diefstal, overspel en dergelijken.
Ik denk dat ik beter niet in het onderwijs kan gaan, want ik ben slecht in uitleggen, zo blijkt. Dat er cultuurverschillen zijn, weet ik al vrij lang. We verschillen van mening of dit een middelmatige zaak is (daarover mag vrijheid bestaan) of niet. Er is wel verschil in cultuur, maar we hebben allen dezelfde Bijbel.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Isala »

Sorry, een paar keer je post overgelezen, maar begijp het niet:
DDD schreef:Ik ben het dus niet met je eens dat topsport niet samen kan gaan met een leven dichtbij Christus
Je vind dus dat topsport wel samen kan gaan met een Godvruchtig leven. Zo interpreteer ik je zin.
DDD schreef:Ik ben het wel met je eens dat topsport zonde is.
Je zegt dat topsport zonde is. Dus zonde doen (topsport beoefenen) en dichtbij Christus leven kan samen gaan?
Hora est!
Plaats reactie