Leren van de Olympische Spelen

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Leren van de Olympische Spelen

Bericht door jakobmarin »

Toen Paulus zijn brieven schreef aan de christenen in Korinthe werden er al Olympische Spelen gehouden. Die hadden namelijk plaats vanaf 776 voor Christus tot 393 na Christus. "Iedereen wist van de Spelen. Paulus hoefde hen niet uit te leggen wat het was. Iedereen was zich bewust van de Spelen. Dat is ook vandaag zo." Dat zei John Piper in 1992 tijdens een prekenserie over de Olympische Spelen van dat jaar. De preken van Piper werd vorige week opnieuw gepubliceerd door de website Desiring God.

Paulus schreef met de Spelen in zijn achterhoofd aan de gemeente in Kortinhe: 'Weet u niet dat zij die in de renbaan lopen, allen wel lopen, maar dat slechts één de prijs ontvangt? Loop dan zo dat u die verkrijgt. En iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen, maar wij om een onvergankelijke te ontvangen. Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zó met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla. Maar ik oefen mijn lichaam op harde wijze en maak het dienstbaar, opdat ik niet misschien, na anderen gepredikt te hebben, zelf verwerpelijk word.'

John Piper: "Wanneer je de atleten ziet rennen, zie dan een ander rennen. Wanneer je hen ziet boxen, zie dan een ander boxen. Wanneer je hen ziet trainen en zichzelf ziet verloochenen, zie dan een andere vorm van training en zelfverloochening. Wanneer je atleten ziet lachen met een gouden medaille om hun nek, zie dan een andere prijs. Dat is wat Paulus in dit bovenstaande gedeelte wilde zeggen. Iedere keer wanneer je de televisie aanzet om de Spelen te bekijken, spreekt God tot ons. Als ik Paulus goed begrijp zijn de Olympische Spelen voor christenen bedoeld als een enorme impuls om de strijd van het geloof te strijden en de race van het leven met niets minder dan Olympische passie te lopen. Tijdens de Olympische Spelen zie je enorme discipline en zelfs pijn van atleten in het streven naar een gouden medaille en een uur in de glorie van menselijke lof."

"Onthoud boven alles dit: wat God ons aanbiedt in het Evangelie en de kroon als prijs is 10.000 keer waardevoller dan al het goud."
Bron: http://www.cip.nl
Dat is andere koek dan altijd maar op sportverdwazing te hameren :hum
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Mara »

Maar zouden de O.S. destijds niet een tikkeltje anders zijn dan nu met alle commercie erom heen?
Paulus zei ook nog: ik jaag ernaar. Onlangs nog een preek over gehoord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Wilhelm »

Misschien wat naief, maar zelf vind ik de Olympische spelen ook anders dan andere sport evenementen.
Bij de OS is het sportieve element nog te vinden.
Daarnaast heb ik ook altijd iets van, dit is nu waar Paulus naar verwees.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Mara »

Het vindt ook op de zondagen plaats! Dus ongetwijfeld zal het de liefhebbers ook op die dag aan de buis gekluisterd houden. Of anders de radio of smarthphone raadplegen. Maar ik denk wel dat er een andere, i.i.g. sympathiekere insteek is dan bijv. een WK voetbal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Maar zouden de O.S. destijds niet een tikkeltje anders zijn dan nu .
Zeker anders, toen liepen ze in hun nakie en nu hebben ze kleren aan :super

Ik hoorde ook een ds. dit gebruiken als : alles achterlaten wat kan hinderen, achter Christus aan. Kleren vertragen je maar in het hardlopen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Wilhelm »

Mara schreef:Het vindt ook op de zondagen plaats! Dus ongetwijfeld zal het de liefhebbers ook op die dag aan de buis gekluisterd houden. Of anders de radio of smarthphone raadplegen. Maar ik denk wel dat er een andere, i.i.g. sympathiekere insteek is dan bijv. een WK voetbal.

Eens, de zondag wordt ontheiligd. Het vooral die symapthiekere insteek. En in veel gevallen gaat het om sporten waar geen miljoenen in omgaan, maar die gedaan worden door 'gewone' mensen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:Maar zouden de O.S. destijds niet een tikkeltje anders zijn dan nu .
Zeker anders, toen liepen ze in hun nakie en nu hebben ze kleren aan :super

Ik hoorde ook een ds. dit gebruiken als : alles achterlaten wat kan hinderen, achter Christus aan. Kleren vertragen je maar in het hardlopen.
Hoe weet jij dat?
En bedoelde de dominee niet wat anders met dat achterlaten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door parsifal »

Ik probeer nu sinds kort wat aan mijn kracht en conditie te werken in de gymzaal en door te rennen (Stockholm heeft een mooie omgeving en er is een gymzaal voor personeel van de universiteit hier), Als ik de Olympische zwemmers/zwemsters dan zie, dan denk ik wel dat ik nog even te gaan heb (of een meisje van 52 kg even 131 kg zie tillen). Volgens mij zijn veel sporten op de OS eigenlijk nog erg gezond ook.

Okee dit was een beetje of-topic, het stukje zelf wijst wel op wat belangrijk is. Geen diep inzicht maar zo af en toe nodig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Hoe weet jij dat?
Dat is vrij algemeen bekend, zie bijv.: http://www.isgeschiedenis.nl/olympische ... iekenland/
Mara schreef:En bedoelde de dominee niet wat anders met dat achterlaten?
Zoals de sporters zonder enige hinder de prijs wilden halen, moet ook een kind van God zich tot het uiterste inspannen om de prijs te halen, zoals Paulus ook zegt. En daar zit wel wat in, want met slobberkleren heb je meer last van de wind (daarom hebben hardlopers en wielrenners ook altijd van die strakke gladde pakjes en scheren ze zich nogal flink).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Unionist »

Mara schreef:Maar zouden de O.S. destijds niet een tikkeltje anders zijn dan nu met alle commercie erom heen?
Toen werden ze gehouden ter ere van Zeus, nu van Coca Cola. Wat heb je liever? http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische ... ke_Oudheid
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Ik probeer nu sinds kort wat aan mijn kracht en conditie te werken in de gymzaal en door te rennen (Stockholm heeft een mooie omgeving en er is een gymzaal voor personeel van de universiteit hier), Als ik de Olympische zwemmers/zwemsters dan zie, dan denk ik wel dat ik nog even te gaan heb (of een meisje van 52 kg even 131 kg zie tillen). Volgens mij zijn veel sporten op de OS eigenlijk nog erg gezond ook.

Okee dit was een beetje of-topic, het stukje zelf wijst wel op wat belangrijk is. Geen diep inzicht maar zo af en toe nodig.
Topsport zo gezond? Ik vond dit stukje:

Topsport is a priori ongezond.” De mening van Robbart van Linschoten is duidelijk. Van Linschoten is al jaren werkzaam als sportarts, de laatste zeven jaar als clubarts van Feyenoord, dus hij weet waarover hij praat. “Kijk maar naar alle letsels die topsporters oplopen. Als dokter zou ik niemand aanraden om aan topsport te doen.”


Wat verstaat u onder topsport? “Bij topsport gaat het erom dat je sport min of meer professioneel beoefent, met als doel om in die sport het hoogst haalbare te bereiken en zoveel mogelijk prijzen te winnen. Dat betekent dat je daarvoor heel veel dingen moet doen en ook heel veel dingen moet laten. Vooral dat veel dingen moeten doen, maakt het tot een beroep. Een heel ongezond beroep. Want topsport is a priori ongezond.”

Dat vraagt om een toelichting. “Het is heel simpel. Sla de statistieken er maar op na en turf het aantal letsels dat de gemiddelde topsporter in zijn carrière heeft opgelopen. Dat overkomt verder helemaal niemand in het leven, in geen enkel beroep. Als de arbeidsinspectie ter ore zou komen dat er in de haven of bij een bank zoveel ziekteverzuim en arbeidsuitval zou zijn door het uitoefenen van een beroep, dan gingen er overal alarmbellen rinkelen. Maar in de topsport is dat zoals het is, en een van de taken van een sportarts is dat soort processen goed te begeleiden. In de sportgeneeskunde gaat het ook om bescherming: om het nemen van preventieve maatregelen die voorkomen dat mensen letsel krijgen.”


En lukt dat ook? “Ja, natuurlijk. Er ontstaat steeds meer inzicht in dit soort preventie. Iets anders dat in de sport al jarenlang speelt, is dat er jonge mensen doodgaan op het sportveld. Gemiddeld overlijden er 150 mensen per jaar op het sportveld of direct aansluitend aan een wedstrijd aan acute hartdood. Dat is natuurlijk iets dat je wil voorkomen. Sporten is op zich gezond, maar waarom overlijden deze mensen dan? Daar wordt al heel lang onderzoek naar gedaan. Wat de oorzaak van die fatale ritmestoornis van het hart is, weten we niet altijd, maar er is absoluut een relatie met het sporten.”

bron: Erasumus universiteit
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:Ik probeer nu sinds kort wat aan mijn kracht en conditie te werken in de gymzaal en door te rennen (Stockholm heeft een mooie omgeving en er is een gymzaal voor personeel van de universiteit hier), Als ik de Olympische zwemmers/zwemsters dan zie, dan denk ik wel dat ik nog even te gaan heb (of een meisje van 52 kg even 131 kg zie tillen). Volgens mij zijn veel sporten op de OS eigenlijk nog erg gezond ook.

Okee dit was een beetje of-topic, het stukje zelf wijst wel op wat belangrijk is. Geen diep inzicht maar zo af en toe nodig.
Topsport zo gezond? Ik vond dit stukje:

Topsport is a priori ongezond.” De mening van Robbart van Linschoten is duidelijk. Van Linschoten is al jaren werkzaam als sportarts, de laatste zeven jaar als clubarts van Feyenoord, dus hij weet waarover hij praat. “Kijk maar naar alle letsels die topsporters oplopen. Als dokter zou ik niemand aanraden om aan topsport te doen.”


Wat verstaat u onder topsport? “Bij topsport gaat het erom dat je sport min of meer professioneel beoefent, met als doel om in die sport het hoogst haalbare te bereiken en zoveel mogelijk prijzen te winnen. Dat betekent dat je daarvoor heel veel dingen moet doen en ook heel veel dingen moet laten. Vooral dat veel dingen moeten doen, maakt het tot een beroep. Een heel ongezond beroep. Want topsport is a priori ongezond.”

Dat vraagt om een toelichting. “Het is heel simpel. Sla de statistieken er maar op na en turf het aantal letsels dat de gemiddelde topsporter in zijn carrière heeft opgelopen. Dat overkomt verder helemaal niemand in het leven, in geen enkel beroep. Als de arbeidsinspectie ter ore zou komen dat er in de haven of bij een bank zoveel ziekteverzuim en arbeidsuitval zou zijn door het uitoefenen van een beroep, dan gingen er overal alarmbellen rinkelen. Maar in de topsport is dat zoals het is, en een van de taken van een sportarts is dat soort processen goed te begeleiden. In de sportgeneeskunde gaat het ook om bescherming: om het nemen van preventieve maatregelen die voorkomen dat mensen letsel krijgen.”


En lukt dat ook? “Ja, natuurlijk. Er ontstaat steeds meer inzicht in dit soort preventie. Iets anders dat in de sport al jarenlang speelt, is dat er jonge mensen doodgaan op het sportveld. Gemiddeld overlijden er 150 mensen per jaar op het sportveld of direct aansluitend aan een wedstrijd aan acute hartdood. Dat is natuurlijk iets dat je wil voorkomen. Sporten is op zich gezond, maar waarom overlijden deze mensen dan? Daar wordt al heel lang onderzoek naar gedaan. Wat de oorzaak van die fatale ritmestoornis van het hart is, weten we niet altijd, maar er is absoluut een relatie met het sporten.”

bron: Erasumus universiteit
Ik weet dat veel topsport ongezond is, maar ik vraag me af of dat ook geldt voor bijvoorbeeld zwemmen, gewichtheffen (als je het zonder doping doet) en misschien sprint in de atletiek. Dat zijn wat andere sporten dan boksen, voetbal en extreme duursporten zoals marathon lopen of wielrennen, die inderdaad een hoop extra risicos met zich mee brengen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Unionist »

Hoe consequent wijzen we overigens dingen af om de zondag? Het RD had b.v. nogal wat aandachgt voor het jubileum van koningin Elizabeth van Engeland. Hoogtepunt van dat feest was een botenparade op zondag. Was dat reden om het hele jubileum te negeren?
Houden we ons verre van de Landmachtdagen, de Floriade of de AutoRAI omdat ze ook op zondag doorgaan?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Mara »

Ik denk dat alles wat het lichaam uitput ongezond is. Gewoon bewegen is prima, of dat nu zwemmen of fietsen is, of gewoon de badkamer lekker poetsen ;)
Het MOETEN bewegen is pas van de laatste decennia, vroeger werkten veel mensen zo lang en zo hard dat extra sporten niet nodig was.
Ik heb zelf op tamelijk hoog niveau geturnd, toen ik gevraagd werd voor het landelijke niveau moest ik afhaken van pa. Omdat veel wedstrijden dan op zondag waren.
Eigenlijk kun je dan nergens meer heen, ik zou niet weten wat er op zondag (buiten de refowereld) gesloten is.
Dus dan is ook een dagje dierentuin eigenlijk not done.
Maar zo hoef je toch niet te denken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door BJD »

Nederlands elftal kan ook leren van olympische sporters. Sportiviteit, hoe ze pers te woord staan en vooral van Marianne Vos hoe ze het wilhelmus mee zong. Schitterend :)
Plaats reactie