Leren van de Olympische Spelen

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door helma »

Zeker niet neutraal. Eilander ik denk dat ik het inmiddels met je eens ben geworden.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door DDD »

helma schreef:Zeker niet neutraal. Eilander ik denk dat ik het inmiddels met je eens ben geworden.
Vind je ook dat ware christenen daar niet anders over kunnen denken?
Wilg
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2016, 10:07

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Wilg »

Ook voor de os geldt, Laat Massa u ten afschrik wezen.
Wat dat betreft ben ik het geheel met Eilander eens.

Nog een argument, het vele geld wat er in omgaat.
Zoals afgelopen zomer, de 11,9 miljard die uitgegeven word om de faciliteiten te realiseren.
Dit geld kan naar mijn mening op vele andere manieren goed gebruikt worden.
Helemaal als de armen er onder moeten lijden zoals in rio, waar slopenwijken geruimd moesten worden.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Martijn »

Auto schreef:
Martijn schreef:Op internet kwam ik een artikel tegen waar ik toch wel van schrok. Het is al van een aantal jaren geleden..
De Olympische Spelen in het licht van de Bijbel

In augustus is het zover: de Olympische Spelen gaan van start in het land van zijn oorsprong: Griekenland. Onlangs konden we het op het journaal zien: de ontsteking van de Olympische vlam, waarmee de fakkel werd aangestoken die nu de wereld rondgaat. Met die fakkel wordt dan weer de vlam aangestoken die blijft branden zolang als de spelen duren. "Wat men niet op het journaal toonde was, dat de vlam uitging. Er was in het geheel geen wind en eigenlijk was het een raadsel hoe dat kon gebeuren. De vlam moest opnieuw ontstoken worden", vertelt Helene Bos. "Er was een groep Griekse christenen bij deze plechtigheid aanwezig. Zij zagen dit als verhoring op hun gebed. Zij baden, dat de God des hemels Zijn majesteit zou tonen bij dit puur heidense gebeuren. En toen ging de vlam uit".
Wie goed naar het journaal heeft gekeken zag een aantal Griekse vrouwen staan in lange gewaden, als waren zij priesteressen. In die hoedanigheid riepen zij luid de naam van de Griekse god Zeus aan om te vragen neer te dalen in de vlam, op de Spelen en op de volken.

De Olympische Spelen worden eens in de vier jaar gehouden. Zij stammen uit het oude Griekenland van vóór Christus en waren religieuze festivals, gewijd aan de god Zeus, de oppergod der Griekse goden. Over de heidense achtergronden van de Olympische Spelen - en krachtige herleving van die heidense geest in onze tijd – schreef Helene Bos een boekje. Makkelijk leesbaar, slechts 28 pagina’s, maar vol met interessante, zo niet schokkende informatie. Hoe zeer ook vandaag de machten der duisternis manifest zijn in zoiets als wat "een sportief gebeuren" – de Olympische Spelen – heet, is zeer onthullend. Iedere christen moet van zulke dingen op de hoogte zijn. Zegt de apostel Paulus niet dat we hebben te strijden tegen "de wereldbeheersers dezer duisternis, de boze geesten in de hemelse gewesten" (Ef. 6 : 12). Voor mensen klinken deze termen als uit primitieve tijden, maar niets is minder waar. Het rauwe heidendom is lang schuil gegaan achter een christelijk vernisje, maar komt in grote kracht tot herleving in onze tijd. Genoemd boekje geeft veel achtergronden van de Griekse godenwereld en vooral van de oppergod Zeus, van wie de wortels liggen in het oude Babylon. In de stad Pergamum, nu Bergama, stond een grote tempel van Zeus met het grootste altaar ooit, gewijd aan Zeus. De Here Jezus noemt deze stad met dit altaar van Zeus "de troon des satans" (Openb. 2:13). Op dit altaar werden ook mensenoffers gebracht. Dit altaar werd in de jaren ’30 door Hitler naar Duitsland overgebracht om de geest van Zeus over Duitsland te brengen. De geschiedenis toont de barre gevolgen: zestig miljoen doden, waaronder zes miljoen Joden. Na de oorlog eisten de Russische communisten het altaar op. Stalin vermoordde tientallen miljoenen mensen. Wonderlijke, maar evenzeer schokkende werkelijkheden in onze moderne tijd.

Aan deze bloeddorstige Zeus zijn de Olympische Spelen gewijd. Men sluit zo elke vier jaar een verbond met Zeus – die eigenlijk dezelfde is als satan. Het lied – de Olympische Hymne – dat bij de opening massaal wordt gezongen luidt – vertaald uit het Engels:

Onsterfelijke geest van oud,
Vader van het waarachtige, mooie en goede,
Daal neer, verschijn en werp uw licht over ons.
Op deze grond en onder deze lucht
welke getuigd heeft van onvergankelijke glorie.

Geef leven en beziel deze nobele Spelen!
Werp erekransen van niet vervagende bloemen
op de overwinnaars in de race en in de strijd.
Schep in onze borstkassen harten van staal!

In uw licht schijnen vlakten, bergen en zeeën
in het avondrood en vormen een enorme tempel
naar welke alle natiën dringen om u te aanbidden,
o onsterfelijke geest van oud!

Helene Bos: "We moeten ons realiseren dat het kijken naar de Olympische Spelen geen vermaak is. Door Zeus te vereren en door inspiratie te ontlenen aan Apollo en Dionysos zullen demonische machten op grote schaal losgelaten worden, overal op de wereld. Het openingslied, dat wereldwijd wordt uitgezonden zal ons vervuilen, wanneer we dat bewonderend aanhoren. Het zal rampen brengen over de landen die erbij betrokken zijn. Dit ‘verbond’ zal een vloek van God brengen" (pag. 25).
Helene roept in dit bijzondere boekje ook op tot gebed en voorbede. Voorbede ook voor de vele jongeren die gaan evangeliseren bij de Spelen, opdat zij ‘in de volle wapenrusting Gods’ (Ef. 6) zullen gaan. Kortom: een onthullend boekje en het lezen ervan meer dan de moeite waard.

Feike ter Velde
Voor mij een eyeopener. Niet dat ik sport volg of zo, maar het toont wel aan hoe geraffineerd alles in elkaar zit en dat er achter dit soort evenementen ook een hele cultus zit.
Volgens mij is er al meerdere malen op die afgoderij gewezen...
Dat zou kunnen. Alleen dan is er niets onderbouwd denk ik...
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Martijn »

Wim Anker schreef:Afgodische, heidense, rituelen gaan altijd gepaard met allerlei hoererij. De zogenaamde "vruchtbaarheisscultussen" komen in alle heidense religies naar voren.

m.a.w., zie je afgodische rituelen dan kan men weten dat dergelijke dingen gebeuren.

Overigens heb ik eigenlijk niet zo'n behoefte aan allerlei gedetailleerde beschrijvingen. Zo'n stuk als Matijn plaatste hoef ik gewoon niet te zien. Weten dat er afgoderij plaatsvind - zoals @Auto dat reeds aangaf - is voldoende. Dan is de Schrift duidelijk genoeg.

Dat in een graf de dood heerst hoeft ook niet met allerlei beeldende beschrijvingen verduidelijkt te worden.
Probleem is dat we tegenwoordig veel dingen als normaal beschouwen terwijl we de achtergrond niet meer weten. Daarom vindt ik deze artikelen juist fijn om te lezen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door helma »

DDD schreef:
helma schreef:Zeker niet neutraal. Eilander ik denk dat ik het inmiddels met je eens ben geworden.
Vind je ook dat ware christenen daar niet anders over kunnen denken?
Ik heb het hele draadje nog eens doorgelezen. Ik heb me nooit in de OS verdiept, ken alleen het verhaal van Erik Liddll.
Daarom wilde ik niet zeggen dat er geen ware christenen meedoen. Toch denk ik dat als ze ontdekken/weten dat de OS zo verweven is met afgodische rituelen daar niet (meer) aan mee kunnen doen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Wim Anker »

Eric Liddl deed mee in 1924. De eerste olympische vlam was in 1928. Ook weigerde hij de voorronde te lopen op zijn sterkste afstand (de 10O meter) omdat deze op zondag viel.

Dit is overigens allemaal in 2 minuten op google / wikipedia te gaan. Me dunkt dat dat toch wel iets anders is dan anno 2016.

Overigens heb ik ook NOOIT gezegd dat er geen ware christenen aan mee doen. Ik heb, van het begin af aan, opgemerkt dat het OF naamchristenen zijn OF echte christenen die ver van hun plaats - en ver van Gods gunst - leven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Mara »

Inmiddels zijn de paralympische spelen geopend met hetzelfde vuurwerkwerkspektakel etc. zag ik in het journaal.
En dan zijn er ook nog de world transplant games, voor getransplanteerden.
Ik denk dat die toch wel een andere insteek hebben. Die laatste hebben nl. ook als doel om de donorregistratie onder de aandacht te krijgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:Eric Liddl deed mee in 1924. De eerste olympische vlam was in 1928. Ook weigerde hij de voorronde te lopen op zijn sterkste afstand (de 10O meter) omdat deze op zondag viel.

Dit is overigens allemaal in 2 minuten op google / wikipedia te gaan. Me dunkt dat dat toch wel iets anders is dan anno 2016.

Overigens heb ik ook NOOIT gezegd dat er geen ware christenen aan mee doen. Ik heb, van het begin af aan, opgemerkt dat het OF naamchristenen zijn OF echte christenen die ver van hun plaats - en ver van Gods gunst - leven.
Dat klopt, je voorzichtigheid heb ik gewaardeerd. Ik moet bekennen dat ik vanaf het begin beter had moeten lezen en me er ook in had moeten verdiepen voor ik mijn mening gaf. Als ik bijvoorbeeld gelijk naar Auto geluisterd had met zijn opmerkingen over de vlam enzo en ik dat na had gekeken had ik gelijk afstand genomen van mijn genuanceer. Ik weet (wist) eigenlijk niks van de OS af. Heb dus voor mijn beurt gesproken.

Ik heb wel van deze discussie geleerd.
Plaats reactie