Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Terri »

Eens met Helma en Jolanda

Als ik zie waar mijn kinderen nu mee geconfronteerd worden....( ze zijn boven de 18 jaar)
30 jaar geleden ( ik heb ze ook van heel wat ouder) had de media niet zoveel invloed en op een gegeven moment lijkt je invloed weg te ebben, ook omdat de gezagsverhoudingen zo anders zijn komen te liggen.
En ja, ik merk dat het ook in m'n eigen leven speelt, daarom heb ik zo met ze te doen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Auto »

Nog niet zo lang geleden hoorde ik van een initiatief in een gemeente: in de wandelgangen het project 'hoe voeden we ouders op'. Daar zijn ze begonnen om ouders meer bij te brengen inzake Schrift en belijdenis. Op de tijd dat er catechisatie gegeven wordt, krijgen de ouders ook gelegenheid om catechisatie te volgen mbt dit onderwerp. Dit is één van de activiteiten om de ouders op pedagogische wijze wat zaken bij te brengen. Vaak wordt de jeugd aangekeken, maar het gaat bij de ouders al verkeerd.

Na 2x zo'n avond verzuchtte een ouderling ....... hier gaat een generatie overheen :haha
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Van Ewijk »

JolandaOudshoorn schreef: De zegeningen die jij noemt zijn eerder de verleidingen. Nog nooit is het leven zo ingewikkeld geweest als nu. Je zou nu maar moeten opgroeien, in een geestelijke duisternis die steeds groter wordt.
Met de zegeningen bedoel ik juist die dingen die ik genoemd heb.
Wat hadden kinderen vroeger? Hongersnood en zware fysieke arbeid.
Nu hebben ze ook behalve vrijwaring daarvan toegang tot zorg en kennis.
Maar inderdaad, daarmee ook tot de verkeerde kennis en verleiding.

Maar vertel mij nu eens, als het verleden ons karakters als Hitler, Stalin en Nero hebben voortgebracht, plus alle andere ongenoemde tirannen en kwaaddoeners. wat heeft het verleden dan voor op deze tijd?
Alle dingen waar we nu bang voor zijn waren er ten tijde van de Romeinse overheersing ook al.
En hoe dikker de duisternis, des te feller God zijn licht laat schijnen voor diegene die hem zoekt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
helma schreef:De jeugd wordt met zoveel dingen geconfronteerd die hen beinvloeden, de wereld waarin zij groot worden is zo anders dan de wereld waarin de oudere generatie opgroeide.
Is dat echt zo? ik bedoel daarmee is het werkelijk zo dat de wereld nu zoveel meer dingen bevat qua nu zonde en bederf dan vroeger?
Of is het gewoon zo dat de toegang tot de dingen die er vroeger ook al waren slechts makkelijker is geworden?
Vergeet niet dat van de dag van de schepping af de mens van nature al zondig is en zal blijven en dat de tijd slechts middelen voortbrengt maar niet de inborst.

Ik ben van mening dat er in vergelijking met vroeger juist meer is boven komen drijven en bespreekbaar zijn geworden.
Zowel op gelovig als op seculier gebied worden we ons meer en meer bewust van gebrek aan zorg voor elkaar, de zinloosheid en consequenties van geweld en de langzame vernietiging die de schepping word aangedaan.
Sla een willekeurig geschiedenisboek open en verhalen over machtsmisbruik, oorlog, zonde en verderf in alle denkbare vormen uit alle tijdperken leren dat het nooit anders is geweest.

Het grootste gevaar van deze tijd is lichtzinnigheid, lichtzinnigheid van zowel de ouders als de kinderen zelf.
Er worden over bepaalde zaken gewoon te lichtvaardig gedacht en daardoor worden voorheen belangrijke en fundamentele elementen van opvoeding gewoonweg genegeerd.
Anno 2015 is de zogenaamde ''vrije opvoeding'' gewoon de allergrootste fout die je als opvoeder maar kan maken.
Juist nu, in deze tijd, met makkelijke communicatie en toegankelijkheid is juist waakzaamheid en vermaning geboden als in geen ander tijdperk zoals voorheen.

Spreuken 13:24

''Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.''
Toen mijn oudste kinderen klein waren 30 jaar geleden, was de echte vrije opvoeding al over het hoogtepunt heen, het evenwicht is er echter niet gekomen, ieder doet wat recht is in zijn ogen.

De tekst uit Spreuken die je noemt was de lijftekst van mijn ouders, ik zou hier maar niet te veel mee strooien, want het is koren op de molen van ouders waar opvoeden betekend, tuchtigen, ikzelf heb er de liefde niet in kunnen ontdekken.
En in de Bijbel het woord roede of tuchtigen niet meteen met een pak slaag geven te maken heeft, maar op het rechte pad houden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Terri »

Van Ewijk schreef:
JolandaOudshoorn schreef: De zegeningen die jij noemt zijn eerder de verleidingen. Nog nooit is het leven zo ingewikkeld geweest als nu. Je zou nu maar moeten opgroeien, in een geestelijke duisternis die steeds groter wordt.
Met de zegeningen bedoel ik juist die dingen die ik genoemd heb.
Wat hadden kinderen vroeger? Hongersnood en zware fysieke arbeid.
Nu hebben ze ook behalve vrijwaring daarvan toegang tot zorg en kennis.
Maar inderdaad, daarmee ook tot de verkeerde kennis en verleiding.

Maar vertel mij nu eens, als het verleden ons karakters als Hitler, Stalin en Nero hebben voortgebracht, plus alle andere ongenoemde tirannen en kwaaddoeners. wat heeft het verleden dan voor op deze tijd?
Alle dingen waar we nu bang voor zijn waren er ten tijde van de Romeinse overheersing ook al.
En hoe dikker de duisternis, des te feller God zijn licht laat schijnen voor diegene die hem zoekt.
Dit is zeker waar, maar ik denk dat jij het over een iets verder verleden hebt.
Pas een boekje gelezen over de toch relatieve, rustige jaren 60 tot jaren 90.
Die tijd bedoel ik in ieder geval.
Maar elke tijd kent z'n gevaren, verleidingen en zonde.
We leven buiten het paradijs.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
Van Ewijk schreef:
JolandaOudshoorn schreef: De zegeningen die jij noemt zijn eerder de verleidingen. Nog nooit is het leven zo ingewikkeld geweest als nu. Je zou nu maar moeten opgroeien, in een geestelijke duisternis die steeds groter wordt.
Met de zegeningen bedoel ik juist die dingen die ik genoemd heb.
Wat hadden kinderen vroeger? Hongersnood en zware fysieke arbeid.
Nu hebben ze ook behalve vrijwaring daarvan toegang tot zorg en kennis.
Maar inderdaad, daarmee ook tot de verkeerde kennis en verleiding.

Maar vertel mij nu eens, als het verleden ons karakters als Hitler, Stalin en Nero hebben voortgebracht, plus alle andere ongenoemde tirannen en kwaaddoeners. wat heeft het verleden dan voor op deze tijd?
Alle dingen waar we nu bang voor zijn waren er ten tijde van de Romeinse overheersing ook al.
En hoe dikker de duisternis, des te feller God zijn licht laat schijnen voor diegene die hem zoekt.
Dit is zeker waar, maar ik denk dat jij het over een iets verder verleden hebt.
Pas een boekje gelezen over de toch relatieve, rustige jaren 60 tot jaren 90.
Die tijd bedoel ik in ieder geval.
Maar elke tijd kent z'n gevaren, verleidingen en zonde.
We leven buiten het paradijs.
Dat is middenin de seksuele revolutie en de tijd dat het anarchisme hoogtij vierde.
Raar dat dat dan een relatief rustige tijd genoemd wordt
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:Dat is middenin de seksuele revolutie en de tijd dat het anarchisme hoogtij vierde.
Raar dat dat dan een relatief rustige tijd genoemd wordt
Hebben gelovigen, geheel door de bank genomen, door de geschiedenis heen ooit echt rustperiodes gekend?
Ik blijf altijd diegenen vermanen die zich laten verleiden om zich blind te staren op welke periode in de geschiedenis dan ook als ''die goeie ouwe tijd''

Prediker 1:10
''Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door Mara »

Terri schreef: Pas een boekje gelezen over de toch relatieve, rustige jaren 60 tot jaren 90.
Die tijd bedoel ik in ieder geval.
In de jaren 60 kwam de flower power, de dolle mina's, studentenopstand, eerste maanlanding, opkomst van allerlei bandjes zoals Beatles en Rolling Stones, drugs, dat zette zich in de jaren 70 voort. In de jaren 80 hoorden we voor het eerst van de ziekte AIDS, en werd dat gelinkt aan homofiele relaties, en de oorlog op de Falklands niet te vergeten.
In de jaren 90 de Golfoorlog, het einde van de koude oorlog, maar wel de Balkanoorlog.

Dus om nu te zeggen dat het relatief rustig was, niet echt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Opvoeden en de jeugd van tegenwoordig

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:Dat is middenin de seksuele revolutie en de tijd dat het anarchisme hoogtij vierde.
Raar dat dat dan een relatief rustige tijd genoemd wordt
Hebben gelovigen, geheel door de bank genomen, door de geschiedenis heen ooit echt rustperiodes gekend?
Ik blijf altijd diegenen vermanen die zich laten verleiden om zich blind te staren op welke periode in de geschiedenis dan ook als ''die goeie ouwe tijd''

Prediker 1:10
''Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn.''
Helemaal mee eens
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie