Dodenherdenking

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dodenherdenking

Bericht door eilander »

Sorry, maar dit heeft niets met profetische gaven te maken. Bij deze gebeurtenis gaf God een bijzondere belofte. En inderdaad zijn daar meer voorbeelden van bekend.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Dodo »

Zojuist de vlag halfstok gehangen.
In de afgelopen tijd heb ik wat herinneringen van mijn schoonmoeder uitgetikt. Jaren geleden heeft ze een en ander opgeschreven, over haar jeugd en over de oorlog. De verhalen kwam wel binnen. Ze zouden in ondertrouw gaan op 10 mei, maar dat ging niet door natuurlijk. Die dag regende het hier snippers halfverbrand papier uit Rotterdam... Ze zijn in juni getrouwd, en aan het eind van de oorlog hadden ze drie kinderen. Hoe hebben ze dat draaiend gehouden? Wel hulp van familie, aan allebei de kanten waren ze de oudste van het gezin, maar toch. Schoonvader is een keer opgepakt, maar weer vrijgelaten. Hij is een keer getuige geweest van een executie. Er is een bom gevallen, vlakbij. De gaarkeukens waren vlakbij, ze zagen de mensen in de rij staan. Ze hebben een keer drie buurjongens in een hol in de grond verstopt, een nacht lang.
Maar ook: met de buren 's avonds zingen bij het orgel. Stiekem over de schutting weer terug naar huis, 's avonds laat (spertijd!). Het eigen konijn slachten. Een oude textielzak op de kop tikken en daar een jasje van kunnen maken voor je kind (die het jasje daarna niet aan wil trekken omdat er letters op staan).

We hebben geen idee hoe bevoorrecht we zijn dat we in vrijheid en welvaart leven, denk ik vaak. Echt geen idee.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking

Bericht door DDD »

Een artikel in het RD:

https://www.rd.nl/artikel/975019-kerkga ... j-te-wonen

Ik ben het er helemaal mee eens. Op zondag vind ik het al spijtig en onnodig, maar bij een weekdienst is het mijns inziens helemaal niet zoals het hoort. Ik vraag me dan altijd af wat de beweegredenen van zo'n kerkenraad zijn. Kijk ons eens heerlijk autonoom vroom zijn?

Het geeft niet alleen een slecht voorbeeld aan de kinderen, maar ook nog eens ergernis in de samenleving.

Ik zou heel graag eens in het hoofd van zo'n dominee of kerkenraad kijken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Een artikel in het RD:

https://www.rd.nl/artikel/975019-kerkga ... j-te-wonen
Heel goed dat ds. Alfred Post hier de vinger bij legt.

Ik ben blij dat we hier al de gewoonte hebben dat er voorafgaand aan de stille tocht en de kranslegging een interkerkelijke bijeenkomst wordt gehouden, met als voorganger één van de plaatselijke pastores. Tot dusverre waren dat allemaal protestanten, maar dit jaar is voor 't eerst de RK vicaris voorgegaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dodenherdenking

Bericht door Herman »

Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Dodenherdenking

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Het is bizar ja, jaren geleden heeft Roelof Bisschop helder in de gemeenteraad van Veenendaal verwoord waarom de kerken hun diensten ook op dodenherdenking lieten doorgaan. Enfin deze predikant is waarschijnlijk niet gewoon doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hij gaat compleet voorbij aan het feit waarom mensen de kerk bezoeken. Hoezo niet horizontaal...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Henk J »

Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Niet als wet, maar ik kan geen goede reden bedenken om op deze avond een kerkdienst te beleggen. Het herdenken van de gevallenen is een goede gewoonte.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dodenherdenking

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Het is bizar ja, jaren geleden heeft Roelof Bisschop helder in de gemeenteraad van Veenendaal verwoord waarom de kerken hun diensten ook op dodenherdenking lieten doorgaan. Enfin deze predikant is waarschijnlijk niet gewoon doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hij gaat compleet voorbij aan het feit waarom mensen de kerk bezoeken. Hoezo niet horizontaal...
Vertel! En vooral waarom het dan niet op 3 mei, 5 mei (vind ik nog wel toepasselijk), 6 mei oid kan.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Dodenherdenking

Bericht door Philip »

pierre27 schreef:
Herman schreef:Dodenherdenking als nieuwe wet. Het is fraai.
Het is bizar ja, jaren geleden heeft Roelof Bisschop helder in de gemeenteraad van Veenendaal verwoord waarom de kerken hun diensten ook op dodenherdenking lieten doorgaan. Enfin deze predikant is waarschijnlijk niet gewoon doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hij gaat compleet voorbij aan het feit waarom mensen de kerk bezoeken. Hoezo niet horizontaal...
Fijn hoor, zo'n persoonlijke uithaal naar een dominee. Zijn mening staat mij niet aan? Dan is hij niet gewend doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hoe weet je dat?

Zijn er op Koningsdag trouwens weekdiensten? Laten ze ze daarheen verschuiven anders.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dodenherdenking

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind ook dat een kerdienst op 4 mei prima verplaatst kan worden. Lijkt me een kleine moeite.

Maar om daar zo verontwaardigd over te doen, vind ik ook weer overdreven. Het is de kerkenraden om dat te beslissen, en vervolgens aan de kerkganger welke keuze hij maakt.

Maar wellicht dat er nog een stukje frustratie uit de coronatijd speelt (over kerken die toch dienst hielden ondanks de maatregelen).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Het is bizar ja, jaren geleden heeft Roelof Bisschop helder in de gemeenteraad van Veenendaal verwoord waarom de kerken hun diensten ook op dodenherdenking lieten doorgaan. Enfin deze predikant is waarschijnlijk niet gewoon doordeweeks een kerkdienst te bezoeken. Hij gaat compleet voorbij aan het feit waarom mensen de kerk bezoeken. Hoezo niet horizontaal...
Het is dankzij de doden die we herdenken dat in we alle vrijheid ons geloof kunnen belijden. Daar kan best eens in de drie jaar een dienst voor wijken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dodenherdenking

Bericht door Herman »

Vrijheid is juist een concept om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken. Dus je zult ook ruimte moeten geven aan hen die op 4 mei 20 uur een andere invulling hebben van hun avondbesteding.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Dodenherdenking

Bericht door Philip »

J.C. Philpot schreef:Ik vind ook dat een kerdienst op 4 mei prima verplaatst kan worden. Lijkt me een kleine moeite.

Maar om daar zo verontwaardigd over te doen, vind ik ook weer overdreven. Het is de kerkenraden om dat te beslissen, en vervolgens aan de kerkganger welke keuze hij maakt.

Maar wellicht dat er nog een stukje frustratie uit de coronatijd speelt (over kerken die toch dienst hielden ondanks de maatregelen).
En nog iemand die hem niet serieus neemt. Hij zegt iets onwelgevalligs? Dan is hij vast gefrustreerd.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Dodenherdenking

Bericht door Philip »

Herman schreef:Vrijheid is juist een concept om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken. Dus je zult ook ruimte moeten geven aan hen die op 4 mei 20 uur een andere invulling hebben van hun avondbesteding.
Die ruimte is er toch? Maar laat mij het ronduit asociaal vinden, zeker tegenover de in WO2 vervolgde groepen en in het bijzonder in het licht van de walgelijke opstelling van ds. Kersten in die oorlog.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Dodenherdenking

Bericht door Herman »

Philip schreef:
Herman schreef:Vrijheid is juist een concept om iedereen zijn eigen keuzes te laten maken. Dus je zult ook ruimte moeten geven aan hen die op 4 mei 20 uur een andere invulling hebben van hun avondbesteding.
Die ruimte is er toch? Maar laat mij het ronduit asociaal vinden, zeker tegenover de in WO2 vervolgde groepen en in het bijzonder in het licht van de walgelijke opstelling van ds. Kersten in die oorlog.
Die ruimte geeft ds. Post juist niet.
Plaats reactie