Dodenherdenking

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dodenherdenking

Bericht door Jantje »

Het gaat anders wel degelijk om ds. Lamain. Waarschijnlijk is het een typefout van @Mara.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dodenherdenking

Bericht door -DIA- »

De genoemde feiten gaan inderdaad over ds Lamain. Ook hier in R. heeft hij op een bijzondere wijze gezien dat er iets zou gebeuren waardoor er vele mensen die toen in de kerk zaten, er de volgende zondag niet meer zouden zijn. Het is sneller dan hij dacht vervuld. Een V1 kwam dezelfde nacht terecht in een van de straten der stad, waarop een bommenwerper bommen dropte op de plek waar de V1 neerstortte.

Er was ook nog een Cesar Malan, die leefde veel vroeger, maar was uit het voorgeslacht van ds. F. Mallan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Dodenherdenking

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Het gaat anders wel degelijk om ds. Lamain. Waarschijnlijk is het een typefout van @Mara.
Als jouw bewering klopt staat er in ieder geval nog een foutje in, aangezien ds. Laman wel in Rotterdam-West heeft gestaan en ds. Lamain (die uit een kerkverband komt waar ze in de Tweede Wereldoorlog niet eens een gemeente hadden die Rotterdam-West heet) niet.
Bovendien stond ds. Laman in 1944 wel in Rotterdam en ds. Lamain niet, dus dan zou de datum ook niet kloppen.

Daar komt nog bij dat er blijkbaar ook door de auteur van het boekje ´Genade en eer´, dat een levensbeschrijving van ds. W.F. Laman is, een typefoutje is gemaakt toen die het verhaal opschreef. Overigens wel bijzonder dat er dan een verhaal over ds. Lamain in een boekje over ds. Laman is opgenomen!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Dodenherdenking

Bericht door windorgel »

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef: Het schijnt dat ds Lamain een profetische gave had. Weet iemand of dat echt zo was?
Jantje schreef:Het gaat anders wel degelijk om ds. Lamain. Waarschijnlijk is het een typefout van @Mara.
-DIA- schreef:De genoemde feiten gaan inderdaad over ds Lamain.

Tijdens de razzia van 10 en 11 november 1944 wordt een groot deel van de mannelijke leden van zijn gemeente naar Duitsland weggevoerd. Ds. Laman krijgt echter de sterke overtuiging dat zij allen op Gods tijd zullen terugkeren. Dit is ook gebeurd.
WILLEM FREDERIK LAMAN
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Dodenherdenking

Bericht door crossmountain »

crossmountain schreef:Bijzonder indringend artikel van Ds. Sonnevelt in het RD vanavond onder de titel "Tijd dringt voor schuldbelijdenis aan Joodse volk". Hij noemt de naam van ds. Kersten niet, maar hint er volgens mij wel op. Hoop dat de handschoen wordt opgepakt!
En als reactie op het stuk van ds. Sonnevelt vandaag een u gezonden brief in het RD van de GG predikanten Dekker en Zippro met een dubbele onderschrijving. Ook hierin volgens mij een verwijzing naar ds. Kersten zonder zijn naam te noemen. Zal het door GG synode opgepakt worden om als kerkgenootschap openlijk schuld te belijden aan de Joodse gemeenschap?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dodenherdenking

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
HersteldHervormd schreef: Het schijnt dat ds Lamain een profetische gave had. Weet iemand of dat echt zo was?
Jantje schreef:Het gaat anders wel degelijk om ds. Lamain. Waarschijnlijk is het een typefout van @Mara.
-DIA- schreef:De genoemde feiten gaan inderdaad over ds Lamain.

Tijdens de razzia van 10 en 11 november 1944 wordt een groot deel van de mannelijke leden van zijn gemeente naar Duitsland weggevoerd. Ds. Laman krijgt echter de sterke overtuiging dat zij allen op Gods tijd zullen terugkeren. Dit is ook gebeurd.
WILLEM FREDERIK LAMAN
Dat kan zeker, ook Ds. Laman was een bevindelijk prediker.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dodenherdenking

Bericht door DDD »

Dat was niet het punt.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dodenherdenking

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat was niet het punt.
Hier heb je dan het punt: .
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dodenherdenking

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Mooi en ontroerend is dit verhaal van ds Laman:

Tijdens de razzia van 10 en 11 november 1944 wordt een groot deel van de mannelijke leden van zijn gemeente (in Rotterdam West) naar Duitsland weggevoerd. Ds. Laman krijgt echter de sterke overtuiging dat zij allen op Gods tijd zullen terugkeren. Dit is ook gebeurd.

Hij stond op zijn balkon en zag zo de mannen voorbijgaan. Hij herkende hen. Hun echtgenotes waren zo bedroefd en zaten in de kerk te huilen. Maar hij troostte hen. Ze komen terug! Ze kwamen terug, op één na. De twijfel begon toe te slaan, zou God Zijn belofte niet waarmaken? Maar een paar maanden later keerde ook de laatste man terug.
Een bijzonder verhaal, ook tijdens de ramp van 53 hoorde dit soort verhalen, de Heere werkt bijzonder in bijzondere tijden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dodenherdenking

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Mara schreef:Mooi en ontroerend is dit verhaal van ds Laman:

Tijdens de razzia van 10 en 11 november 1944 wordt een groot deel van de mannelijke leden van zijn gemeente (in Rotterdam West) naar Duitsland weggevoerd. Ds. Laman krijgt echter de sterke overtuiging dat zij allen op Gods tijd zullen terugkeren. Dit is ook gebeurd.

Hij stond op zijn balkon en zag zo de mannen voorbijgaan. Hij herkende hen. Hun echtgenotes waren zo bedroefd en zaten in de kerk te huilen. Maar hij troostte hen. Ze komen terug! Ze kwamen terug, op één na. De twijfel begon toe te slaan, zou God Zijn belofte niet waarmaken? Maar een paar maanden later keerde ook de laatste man terug.
Een bijzonder verhaal, ook tijdens de ramp van 53 hoorde dit soort verhalen, de Heere werkt bijzonder in bijzondere tijden.
Ook van ds. Joh. van der Poel is een soortgelijk verhaal bekend.
Waar ik soms wel eens bang voor ben is dat één zelfde verhaal, enigszins veranderd, vervolgens toebedacht wordt aan een andere predikant.
Dat vind ik lastig.
Met name ds. Lamain en ds. van der Poel hadden een zelfde soort voordracht, zelfs sommige stembuigingen zijn hetzelfde.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Ook van ds. Joh. van der Poel is een soortgelijk verhaal bekend.
Waar ik soms wel eens bang voor ben is dat één zelfde verhaal, enigszins veranderd, vervolgens toebedacht wordt aan een andere predikant.
Dat vind ik lastig.
Met name ds. Lamain en ds. van der Poel hadden een zelfde soort voordracht, zelfs sommige stembuigingen zijn hetzelfde.
Terri, het betreft hier niet ds Lamain, maar ds Laman.
En het is niet zomaar een verhaal, er zijn diverse bronnen die dit bevestigen!
"Niet alleen in Centrum, maar ook in West kreeg de christelijke gereformeerde kerk in 1944 een nieuwe predikant: ds. W. F. Laman werd er op 27 juni bevestigd. Hij maakte er de novemberrazzia mee. "Toen ik Zaterdagmiddag vanaf mijn balcon de honderdtallen door de Allard Piersonstraat zag wegtrekken, kreeg ik er een indruk van, dat gij moest heengaan vanwege onze, mijn zonden", schreef hij later aan de weggevoerden. "Ieder afzonderlijk en wij met elkander hebben dien God verlaten, Die zooveel wonderen heeft verricht in ons kleine, lage landje aan de zee."

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ea5bb59756

Ik heb het gehoord van één der gemeenteleden van destijds, inmiddels is hij overleden.

En in het ditzelfde artikel:
"Ook ds. G. H. Kersten, predikant van de gereformeerde gemeente van Rotterdam-Centrum, stond op het balkon toen de mannen werden weggevoerd. Biddend kreeg ook hij te geloven dat de mannen uit zijn gemeente behouden zouden terugkeren. Van zijn studenten werd de 35-jarige M. Blok aangezien voor iemand van boven de 40. Hij hoefde dan ook niet mee. Vanuit zijn bovenwoning zag Blok dat student M. van de Ketterij weggevoerd werd, maar de predikanten en de theologiestudenten werden al snel weer losgelaten."

Jouw vergelijking tussen ds Lamain en ds van der Poel heeft er in dit geval dus niets mee te maken. :) En 1 lettertje kan dus een heel verschil maken. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dodenherdenking

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:
Ook van ds. Joh. van der Poel is een soortgelijk verhaal bekend.
Waar ik soms wel eens bang voor ben is dat één zelfde verhaal, enigszins veranderd, vervolgens toebedacht wordt aan een andere predikant.
Dat vind ik lastig.
Met name ds. Lamain en ds. van der Poel hadden een zelfde soort voordracht, zelfs sommige stembuigingen zijn hetzelfde.
Terri, het betreft hier niet ds Lamain, maar ds Laman.
En het is niet zomaar een verhaal, er zijn diverse bronnen die dit bevestigen!
"Niet alleen in Centrum, maar ook in West kreeg de christelijke gereformeerde kerk in 1944 een nieuwe predikant: ds. W. F. Laman werd er op 27 juni bevestigd. Hij maakte er de novemberrazzia mee. "Toen ik Zaterdagmiddag vanaf mijn balcon de honderdtallen door de Allard Piersonstraat zag wegtrekken, kreeg ik er een indruk van, dat gij moest heengaan vanwege onze, mijn zonden", schreef hij later aan de weggevoerden. "Ieder afzonderlijk en wij met elkander hebben dien God verlaten, Die zooveel wonderen heeft verricht in ons kleine, lage landje aan de zee."

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ea5bb59756

Ik heb het gehoord van één der gemeenteleden van destijds, inmiddels is hij overleden.

En in het ditzelfde artikel:
"Ook ds. G. H. Kersten, predikant van de gereformeerde gemeente van Rotterdam-Centrum, stond op het balkon toen de mannen werden weggevoerd. Biddend kreeg ook hij te geloven dat de mannen uit zijn gemeente behouden zouden terugkeren. Van zijn studenten werd de 35-jarige M. Blok aangezien voor iemand van boven de 40. Hij hoefde dan ook niet mee. Vanuit zijn bovenwoning zag Blok dat student M. van de Ketterij weggevoerd werd, maar de predikanten en de theologiestudenten werden al snel weer losgelaten."

Jouw vergelijking tussen ds Lamain en ds van der Poel heeft er in dit geval dus niets mee te maken. :) En 1 lettertje kan dus een heel verschil maken. :sweat
Nee hoor, ik doelde idd op verhalen van ds Lamain en ds. van der Poel, die wel eens 'verwisseld/gehusseld' werden, 'jouw' verhaal staat daar los van.
Eerlijk gezegd vind ik het juist wel eens verfrissend om dit soort verhalen ook vanuit een ander kerkverband te lezen. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dodenherdenking

Bericht door Mara »

Terri schreef:
Nee hoor, ik doelde idd op verhalen van ds Lamain en ds. van der Poel, die wel eens 'verwisseld/gehusseld' werden, 'jouw' verhaal staat daar los van.
Eerlijk gezegd vind ik het juist wel eens verfrissend om dit soort verhalen ook vanuit een ander kerkverband te lezen. :)
:)
Ook de CGK mag vertegenwoordigd zijn .
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Dodenherdenking

Bericht door HersteldHervormd »

Nathanaël schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:Mooi en ontroerend is dit verhaal van ds Laman:

Tijdens de razzia van 10 en 11 november 1944 wordt een groot deel van de mannelijke leden van zijn gemeente (in Rotterdam West) naar Duitsland weggevoerd. Ds. Laman krijgt echter de sterke overtuiging dat zij allen op Gods tijd zullen terugkeren. Dit is ook gebeurd.

Hij stond op zijn balkon en zag zo de mannen voorbijgaan. Hij herkende hen. Hun echtgenotes waren zo bedroefd en zaten in de kerk te huilen. Maar hij troostte hen. Ze komen terug! Ze kwamen terug, op één na. De twijfel begon toe te slaan, zou God Zijn belofte niet waarmaken? Maar een paar maanden later keerde ook de laatste man terug.
Mooi verhaal idd, ik had het ook eens gehoord.
Het schijnt dat ds Lamain een profetische gave had. Weet iemand of dat echt zo was?
In het bericht van Mara ging het over ds. Laman, niet ds. Lamain. Over wie gaat je vraag?
Ja ik weet het niet exact meer ;)

Laten we het erop houden dat ze beide misschien profetische gave hadden?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie