Dodenherdenking

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dodenherdenking

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name het reformatorische smaldeel zich terugtrekt in eigen enclaves. Mijn woonplaats was vroeger een bastion van de Gereformeerde Gemeente. De Theologische School staat er nog, maar verder zijn ze behoorlijk gemarginaliseerd.

Als je niet aanwezig bent in de maatschappij, kun je ook niet naar buiten treden om het geluid van het Evangelie te laten horen. Verder heeft het verplaatsen van een dienst één keer in de zoveel jaar weinig met de vitaliteit te maken. Ik vind dit eerder een kenmerk van onbuigzaamheid, geslotenheid en afzondering.
Dat is in het geheel niet het geval. Juist ook in een kerkverband als de GG zie je een toenemende aandacht voor hun omgeving, evangelisatiewerk, actief zijn in de burgerlijke gemeente en dergelijke meer.
Het verplaatsen van kerkdiensten is een prima optie, maar het is nog wat anders als je dat aan de vrijheid van kerkenraden laat, of dat je daar een moralistisch opinie-artikel over schrijft waarin je met je eigen waarden die van een ander probeert weg te zetten. De persoonlijke waarde van een kerkdienst, ook die van 4 mei, stel ik ten alle tijde boven de waarde van een dodenherdenking.
Een belangrijk argument heb ik trouwens nog niet genoemd. In een land waar vrijheid gelijk staat aan losbandigheid, bevreemd het mij dat je kerkelijk geacht wordt daaraan mee te doen, terwijl we van mening zijn dat christelijke vrijheid alleen begint bij de vrijspraak door Gods genade. De aanpassing aan de cultuur die jij beoogt, lijkt dit fundamentele principe geen plek te geven.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Dodenherdenking

Bericht door Maanenschijn »

Op 4 mei is in ons dorp jaarlijks een herdenking in de kerk. Deze heeft deels een kerkelijk en deels een maatschappelijk karakter. Er zijn toespraken met vertegenwoordiging vanuit de kerk, toespraken door een vertegenwoordiging van de Amerikaanse ambassade en een vertegenwoordiging van de Amerikaanse strijdkrachten. Ook de burgerlijke gemeente is op uitnodiging aanwezig en houd een toespraak. We zingen kerkliederen en vers 6 van ons volkslied. Daarna volgt kranslegging bij de oorlogsgraven.

Het is waardevol dat de kerk (in zijn algemeenheid, maar ook voor ons als bijzonder) zich een rol in de maatschappij toe eigent. Vanuit de boodschap van zonde en genade, en ook vanuit de samenvatting die de Heere Jezus heeft gegeven van de wet. De avond van 4 mei biedt daar een uitgelezen gelegenheid voor in een thematische of daarvoor aangepaste dienst.

Waar nog mijn twijfel zit is of ik de maatschappelijke rol van de kerk vanuit het Nieuwe Testament kan onderbouwen. Daar moet ik nog eens meer over nadenken, ook hoe de vroege kerk hier positie over innam.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het verplaatsen van kerkdiensten is een prima optie, maar het is nog wat anders als je dat aan de vrijheid van kerkenraden laat, of dat je daar een moralistisch opinie-artikel over schrijft waarin je met je eigen waarden die van een ander probeert weg te zetten. De persoonlijke waarde van een kerkdienst, ook die van 4 mei, stel ik ten alle tijde boven de waarde van een dodenherdenking.

Een belangrijk argument heb ik trouwens nog niet genoemd. In een land waar vrijheid gelijk staat aan losbandigheid, bevreemd het mij dat je kerkelijk geacht wordt daaraan mee te doen, terwijl we van mening zijn dat christelijke vrijheid alleen begint bij de vrijspraak door Gods genade. De aanpassing aan de cultuur die jij beoogt, lijkt dit fundamentele principe geen plek te geven.
Ons werkveld ligt in de maatschappij. De ontvankelijkheid van de maatschappij is mijns inziens mede afhankelijk van de mate waarin we als kerk verbondenheid tonen met de maatschappij. Dat betekent voor mij dat je aanwezig moet zijn om belangrijke momenten, zoals op 4 mei.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dodenherdenking

Bericht door refo »

Er is een boekje dat heet: Waarom de tram stilstond.
Vlak na de oorlog stond alles even 2 minuten stil op 4 mei. Langzamerhand begint het idee van de noodzaak daarvan verwateren.

Maar compromissen zijn nog altijd mogelijk. Om precies 20:00 zegt de predikant: we houden 2 minuten stilte om de gevallenen te gedenken. Gaat u aub staan, als u kunt. Vervolgen zingen we 2 verzen van ons volkslied.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Dodenherdenking

Bericht door Erik1960 »

refo schreef:Er is een boekje dat heet: Waarom de tram stilstond.
Vlak na de oorlog stond alles even 2 minuten stil op 4 mei. Langzamerhand begint het idee van de noodzaak daarvan verwateren.

Maar compromissen zijn nog altijd mogelijk. Om precies 20:00 zegt de predikant: we houden 2 minuten stilte om de gevallenen te gedenken. Gaat u aub staan, als u kunt. Vervolgen zingen we 2 verzen van ons volkslied.
Het was geen tel in me opgekomen dat het in eventuele diensten niet op deze wijze zou gaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dodenherdenking

Bericht door Terri »

Erik1960 schreef:
refo schreef:Er is een boekje dat heet: Waarom de tram stilstond.
Vlak na de oorlog stond alles even 2 minuten stil op 4 mei. Langzamerhand begint het idee van de noodzaak daarvan verwateren.

Maar compromissen zijn nog altijd mogelijk. Om precies 20:00 zegt de predikant: we houden 2 minuten stilte om de gevallenen te gedenken. Gaat u aub staan, als u kunt. Vervolgen zingen we 2 verzen van ons volkslied.
Het was geen tel in me opgekomen dat het in eventuele diensten niet op deze wijze zou gaan.
euh... :sweat Ik denk dat dat juist het punt is :)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dodenherdenking

Bericht door merel »

Terri schreef:
Erik1960 schreef:
refo schreef:Er is een boekje dat heet: Waarom de tram stilstond.
Vlak na de oorlog stond alles even 2 minuten stil op 4 mei. Langzamerhand begint het idee van de noodzaak daarvan verwateren.

Maar compromissen zijn nog altijd mogelijk. Om precies 20:00 zegt de predikant: we houden 2 minuten stilte om de gevallenen te gedenken. Gaat u aub staan, als u kunt. Vervolgen zingen we 2 verzen van ons volkslied.
Het was geen tel in me opgekomen dat het in eventuele diensten niet op deze wijze zou gaan.
euh... :sweat Ik denk dat dat juist het punt is :)
Je kan je ook afvragen waarom je het volkslied moet zingen en niet een ander mooi lied / psalm. Ik heb juist niets met het zingen van het volkslied tijdens deze dagen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Dodenherdenking

Bericht door Job »

Terri schreef:
Erik1960 schreef:
refo schreef:Er is een boekje dat heet: Waarom de tram stilstond.
Vlak na de oorlog stond alles even 2 minuten stil op 4 mei. Langzamerhand begint het idee van de noodzaak daarvan verwateren.

Maar compromissen zijn nog altijd mogelijk. Om precies 20:00 zegt de predikant: we houden 2 minuten stilte om de gevallenen te gedenken. Gaat u aub staan, als u kunt. Vervolgen zingen we 2 verzen van ons volkslied.
Het was geen tel in me opgekomen dat het in eventuele diensten niet op deze wijze zou gaan.
euh... :sweat Ik denk dat dat juist het punt is :)
Over het algemeen beginnen avonddiensten om 19.30 of 19.45 uur en om 20.00 uur is dan het gebed gaande. Maar waarschijnlijk wordt dan gebeden voor nabestaanden, voor mensen in oorlog op deze wereld en gedankt voor onze vrijheid. Ik zou zeggen: heel erg waardevol. Ik krijg bij de herdenking bij het monument al jaren heel wat minder inhoud mee.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: Dodenherdenking

Bericht door Erik1960 »

Job schreef:
Terri schreef:
Erik1960 schreef:
refo schreef:Er is een boekje dat heet: Waarom de tram stilstond.
Vlak na de oorlog stond alles even 2 minuten stil op 4 mei. Langzamerhand begint het idee van de noodzaak daarvan verwateren.

Maar compromissen zijn nog altijd mogelijk. Om precies 20:00 zegt de predikant: we houden 2 minuten stilte om de gevallenen te gedenken. Gaat u aub staan, als u kunt. Vervolgen zingen we 2 verzen van ons volkslied.
Het was geen tel in me opgekomen dat het in eventuele diensten niet op deze wijze zou gaan.
euh... :sweat Ik denk dat dat juist het punt is :)
Over het algemeen beginnen avonddiensten om 19.30 of 19.45 uur en om 20.00 uur is dan het gebed gaande. Maar waarschijnlijk wordt dan gebeden voor nabestaanden, voor mensen in oorlog op deze wereld en gedankt voor onze vrijheid. Ik zou zeggen: heel erg waardevol. Ik krijg bij de herdenking bij het monument al jaren heel wat minder inhoud mee.
En precies daarom zijn die twee minuten stilte zo waardevol. Dat iedereen op zijn/haar eigen manier kan gedenken.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Dodenherdenking

Bericht door Erik1960 »

refo schreef:Er is een boekje dat heet: Waarom de tram stilstond.
Vlak na de oorlog stond alles even 2 minuten stil op 4 mei. Langzamerhand begint het idee van de noodzaak daarvan verwateren.

Maar compromissen zijn nog altijd mogelijk. Om precies 20:00 zegt de predikant: we houden 2 minuten stilte om de gevallenen te gedenken. Gaat u aub staan, als u kunt. Vervolgen zingen we 2 verzen van ons volkslied.
Ik zie overigens de belangstelling voor herdenkingsbijeenkomsten op 4 mei toenemen. De treinen staan trouwens nog steeds 2 minuten stil.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Dodenherdenking

Bericht door Henk J »

Job schreef:Over het algemeen beginnen avonddiensten om 19.30 of 19.45 uur en om 20.00 uur is dan het gebed gaande. Maar waarschijnlijk wordt dan gebeden voor nabestaanden, voor mensen in oorlog op deze wereld en gedankt voor onze vrijheid. Ik zou zeggen: heel erg waardevol. Ik krijg bij de herdenking bij het monument al jaren heel wat minder inhoud mee.
Mijn punt is niet zozeer dat een kerkdienst waardevoller is dan de dodenherdenking. We mogen naar mijn idee dankbaar zijn voor de waardige invulling van de herdenking in ons land, dit in tegenstelling tot de viering van bevrijdingsdag. Laten we onszelf dan niet opsluiten in de kerk en op die manier op zijn minst de indruk wekken dat ons, als reformatorische christenen, de herdenking niet interesseert. En verplaats die dienst naar bevrijdingsdag.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: RE: Re: Dodenherdenking

Bericht door Adagio »

Henk J schreef:Laten we onszelf dan niet opsluiten in de kerk en op die manier op zijn minst de indruk wekken dat ons, als reformatorische christenen, de herdenking niet interesseert.
Gewetenszaakje: het zal mogelijk toch niet waar zijn, dat we ons meer druk maken over de indruk die we maken op onze 'naastverwante medechristenen' in de buurt c.q. van het RD, dan voor compleet geseculeerden?

Maar zeker, ons volkslied is mooi, ook deze coupletten:
Lijdt u, mijn onderzaten
die oprecht zijt van aard,
God zal u niet verlaten,
al zijt gij nu bezwaard.
Die vroom begeert te leven,
bidt God nacht ende dag,
dat Hij mij kracht zal geven,
dat ik u helpen mag.

Oorlof mijn arme schapen
die zijt in groten nood,
uw herder zal niet slapen,
al zijt gij nu verstrooid.
Tot God wilt u begeven,
zijn heilzaam woord neemt aan,
als vrome christen leven,
't zal hier haast zijn gedaan.

Voor God wil ik belijden
en Zijner groten macht,
dat ik tot genen tijden
den Koning heb veracht,
dan dat ik God den Heere,
der hoogsten Majesteit,
heb moeten obediëren
in den gerechtigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Dodenherdenking

Bericht door Job »

Henk J schreef:
Job schreef:Over het algemeen beginnen avonddiensten om 19.30 of 19.45 uur en om 20.00 uur is dan het gebed gaande. Maar waarschijnlijk wordt dan gebeden voor nabestaanden, voor mensen in oorlog op deze wereld en gedankt voor onze vrijheid. Ik zou zeggen: heel erg waardevol. Ik krijg bij de herdenking bij het monument al jaren heel wat minder inhoud mee.
Mijn punt is niet zozeer dat een kerkdienst waardevoller is dan de dodenherdenking. We mogen naar mijn idee dankbaar zijn voor de waardige invulling van de herdenking in ons land, dit in tegenstelling tot de viering van bevrijdingsdag. Laten we onszelf dan niet opsluiten in de kerk en op die manier op zijn minst de indruk wekken dat ons, als reformatorische christenen, de herdenking niet interesseert. En verplaats die dienst naar bevrijdingsdag.
Daar ben ik het mee eens.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Dodenherdenking

Bericht door Ararat »

Dit jaar was ik op vakantie op 4 mei.
Ik heb niet gevlagd, ben niet naar een of ander monument gegaan, zat niet aan de buis gekluisterd, zat zelfs niet in de kerk.
Als ik dit topic lees ben ik zo'n beetje censurabel.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Dodenherdenking

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef:Dit jaar was ik op vakantie op 4 mei.
Ik heb niet gevlagd, ben niet naar een of ander monument gegaan, zat niet aan de buis gekluisterd, zat zelfs niet in de kerk.
Als ik dit topic lees ben ik zo'n beetje censurabel.
Je zat toch juist niet aan de buis gekluisterd? :)
Plaats reactie