30 jaar abortus in nederland

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17210
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Auto schreef:
Willem schreef:
Men kan niet oordelen over wat men niet ziet Auto! Wat weet jij van giften van anderen en/of van predikanten? Ben jij een hartenkenner?
Als een predikant niet in het openbaar een demonstratie wenst bij te wonen omdat hij meent dat dat geen geoorloofde vorm van protest is is er geen enkele reden die predikant te veroordelen. De dominee kan wel meer uren per nacht op z'n knieen liggen voor de Allerhoogste dan ik - of jij - zo belangrijk doen met demonstreren en onze mening ventileren. Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde!

Derhalve is deze hele topic idd een uitting van "slappe hap". Voor wat betreft het raken van de "portemenee" geef ik je overigens helemaal gelijk. Het hardst gescholden is er op dit forum op de regering toen men bezuinigingen ging doorvoeren die enkele forummers mischien gingen raken.

Degenen die hier zo hard roepen dat er actie moet komen wens ik zeer veel succes. Het heeft alleen op RF niet zoveel zin vrees ik.
Weet je het klinkt allemaal mooi, maar ik ken de organisatoren en die worden belaagd door de zogenaamde remonstranten waar zo op gewezen wordt door die predikanten die jij zo noemt. De organisatoren willen juist vanuit de reformatorische gezindte dat er een duidelijk statement zal klinken. Maar het is triest dat er velen allerlei redenen verzinnen om niet te hoeven deelnemen in een stille tocht voor het leven. (Maar veel predikanten zie je dan wel op gelegenheden, waar je juist een predikant niet zo gauw zou verwachten) Maar blijkbaar valt dit niet in jouw definitie zoals op RF moet klinken en trekt daarbij een lijn naar forummers die voor mij bedenkelijk is. Maar misschien hoort dat bij de ware RF-visie.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Moeten we naar hetzelfde middel grijpen als Groenlinks en andere extreemlinkse partijen, Marsen voor het leven gaan lopen? Ik veroordeel die mensen niet hoor en het is denk ik ook niet verkeerd, maar ik denk niet dat dit het middel is. Zeker niet op dit moment in de abortuswetgeving. Het zou groot zijn als die mensen die die marsen lopen in de schuld voor God komen: wij hebben gezondigd, het oordeel begint van het huis Gods. En dan past mij ook bescheidenheid en beschaamdheid.

En verder heb ik veel respect voor Doornbos, althans voorzover ik zie wat hij doet.
@Erasmiaan idd dat wij (kerkmensen opgegroeid met de waarheid) in de schuld mogen komen. Wij hebben gezondigd. Wie zou niet wenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door rekcor »

Volgens mij is het probleem van "ons refo's" dat we op geen enkele manier water bij de wijn willen doen om iets van verbetering te realiseren. Dat wordt dan direct gezien als het opgeven van principes.

Bijvoorbeeld: kun je als christen/refo
* voor een wetsvoorstel zijn wat de abortuswetgeving strenger maakt (bijv. het aantal weken waarbij abortus mag plaatsvinden vermindert)?
* het gebruik van anticonceptiemiddelen stimuleren bij tieners, teneinde tienerzwangerschappen (en dus: abortussen) te voorkomen?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Willem »

rekcor schreef:Volgens mij is het probleem van "ons refo's" dat we op geen enkele manier water bij de wijn willen doen om iets van verbetering te realiseren. Dat wordt dan direct gezien als het opgeven van principes.

Bijvoorbeeld: kun je als christen/refo
* voor een wetsvoorstel zijn wat de abortuswetgeving strenger maakt (bijv. het aantal weken waarbij abortus mag plaatsvinden vermindert)?
* het gebruik van anticonceptiemiddelen stimuleren bij tieners, teneinde tienerzwangerschappen (en dus: abortussen) te voorkomen?
Dit is idd een veel gehoord verwijt, wat mijns inziens volkomen onterecht is. n.a.v. van het eerste punt, uiteraard zal de SGP - en ook ik - instemmen met elke verkorting van de toegestane abortustermijn. Indien men zou letten op de actuele politiek dan zou deze vraag overbodig zijn.
m.b.t. tot het 2e punt is het nog wel iets ingewikkelder. Want, is het middel niet erger dan de kwaal? Vergelijken we dit b.v. nu eens met het ontspoorde antibitoticagebruik in NL. Preventief wordt/werd dit aan alles en iedereen verstrekt. Met als gevolg dat het niet meer werkt op het moment dat er een infectie bestreden moet worden. Het stimuleren van anticonceptiemiddelen ligt m.i. indezelfde lijn. Op termijn kan men verwachten dat het aantal tienerzwangerschappen en abortussen hiermee niet zal verminderen - hoogstens in de eerste periode - maar op termijn eerder erger zal worden.

Hierbij wil ik ook graag verwijzen naar de vele scheldpartijen op de RK kerk die condoomgebruik in Afrika verbiedt tot groot ongenoegen van velen. Toch blijkt dat hoe hoger het percentage RK gelovigen in een Afrikaans land is hoe lager het aantal AIDS besmettingen in dat land. Hieruit zou men kunnen concluderen dat het stimuleren van voorbehoedsmiddelen het aantal AIDS besmettingen doet toenemen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door parsifal »

Willem schreef:
rekcor schreef:Volgens mij is het probleem van "ons refo's" dat we op geen enkele manier water bij de wijn willen doen om iets van verbetering te realiseren. Dat wordt dan direct gezien als het opgeven van principes.

Bijvoorbeeld: kun je als christen/refo
* voor een wetsvoorstel zijn wat de abortuswetgeving strenger maakt (bijv. het aantal weken waarbij abortus mag plaatsvinden vermindert)?
* het gebruik van anticonceptiemiddelen stimuleren bij tieners, teneinde tienerzwangerschappen (en dus: abortussen) te voorkomen?
Dit is idd een veel gehoord verwijt, wat mijns inziens volkomen onterecht is. n.a.v. van het eerste punt, uiteraard zal de SGP - en ook ik - instemmen met elke verkorting van de toegestane abortustermijn. Indien men zou letten op de actuele politiek dan zou deze vraag overbodig zijn.
m.b.t. tot het 2e punt is het nog wel iets ingewikkelder. Want, is het middel niet erger dan de kwaal? Vergelijken we dit b.v. nu eens met het ontspoorde antibitoticagebruik in NL. Preventief wordt/werd dit aan alles en iedereen verstrekt. Met als gevolg dat het niet meer werkt op het moment dat er een infectie bestreden moet worden. Het stimuleren van anticonceptiemiddelen ligt m.i. indezelfde lijn. Op termijn kan men verwachten dat het aantal tienerzwangerschappen en abortussen hiermee niet zal verminderen - hoogstens in de eerste periode - maar op termijn eerder erger zal worden.

Hierbij wil ik ook graag verwijzen naar de vele scheldpartijen op de RK kerk die condoomgebruik in Afrika verbiedt tot groot ongenoegen van velen. Toch blijkt dat hoe hoger het percentage RK gelovigen in een Afrikaans land is hoe lager het aantal AIDS besmettingen in dat land. Hieruit zou men kunnen concluderen dat het stimuleren van voorbehoedsmiddelen het aantal AIDS besmettingen doet toenemen.
Ik kan me wel vinden in Rekcor's post. Hoewel ik de bezwaren ook zie. (Al ben ik het weer niet eens met het ontspoorde antibioticabeleid in Nederland, Nederland heeft samen met de Scandinavische landen ongeveer het minste last van resistentieproblemen)

Goede voorlichting is wel belangrijk denk ik. Grote angst voor SOA's helpt ook tegen ongewenste tienerzwangerschappen. In Nederland en Scandinavie waar men opener over de zaken praat dan in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk zie je ook lagere abortuscijfers en minder tiener zwangerschappen. Wat betreft AIDS zie je de laagste cijfers in moslimlanden. Het is wel schandalig dat landen met veel protestantse invloeden wel heel hoge HIV cijfers hebben.

Ik zou denken dat een goed ABC (Abstain, Be faithful, Condomise) programma ook in Nederland enig effect zal hebben en je moet je zeker niet tot de C beperken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door rekcor »

Willem schreef:Dit is idd een veel gehoord verwijt, wat mijns inziens volkomen onterecht is. n.a.v. van het eerste punt, uiteraard zal de SGP - en ook ik - instemmen met elke verkorting van de toegestane abortustermijn. Indien men zou letten op de actuele politiek dan zou deze vraag overbodig zijn.
En regeringsverantwoordelijkheid dragen voor het abortusbeleid? (zoals de CU heeft gedaan?)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Willem »

rekcor schreef:
Willem schreef:Dit is idd een veel gehoord verwijt, wat mijns inziens volkomen onterecht is. n.a.v. van het eerste punt, uiteraard zal de SGP - en ook ik - instemmen met elke verkorting van de toegestane abortustermijn. Indien men zou letten op de actuele politiek dan zou deze vraag overbodig zijn.
En regeringsverantwoordelijkheid dragen voor het abortusbeleid? (zoals de CU heeft gedaan?)
Dat is een andere vraag dan de eerste. Maar het antwoord is uiteraard ook ja. Let op de actuele politiek en hoe de SGP acteert. Ik begrijp derhalve ook deze vraag niet.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door rekcor »

Willem schreef:
rekcor schreef:
Willem schreef:Dit is idd een veel gehoord verwijt, wat mijns inziens volkomen onterecht is. n.a.v. van het eerste punt, uiteraard zal de SGP - en ook ik - instemmen met elke verkorting van de toegestane abortustermijn. Indien men zou letten op de actuele politiek dan zou deze vraag overbodig zijn.
En regeringsverantwoordelijkheid dragen voor het abortusbeleid? (zoals de CU heeft gedaan?)
Dat is een andere vraag dan de eerste. Maar het antwoord is uiteraard ook ja. Let op de actuele politiek en hoe de SGP acteert. Ik begrijp derhalve ook deze vraag niet.
Je reactie klinkt ietwat gepikeerd, maar het was geenszins mijn bedoeling om dezen/genen te beschuldingen. Ook ik kom uit een SGP-nest, al stem ik de laatste jaren vaker CU.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17210
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door huisman »

rekcor schreef:
Willem schreef:Dit is idd een veel gehoord verwijt, wat mijns inziens volkomen onterecht is. n.a.v. van het eerste punt, uiteraard zal de SGP - en ook ik - instemmen met elke verkorting van de toegestane abortustermijn. Indien men zou letten op de actuele politiek dan zou deze vraag overbodig zijn.
En regeringsverantwoordelijkheid dragen voor het abortusbeleid? (zoals de CU heeft gedaan?)
Dat lijkt mij met deze wetgeving onmogelijk, zou een SGP minister van volksgezondheid verantwoordelijk willen zijn voor abortuspraktijken ? Van mij mag de SGP regeringsdeelname uitsluiten , laat ze maar voluit een getuigenispartij worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door rekcor »

huisman schreef:
rekcor schreef:
Willem schreef:Dit is idd een veel gehoord verwijt, wat mijns inziens volkomen onterecht is. n.a.v. van het eerste punt, uiteraard zal de SGP - en ook ik - instemmen met elke verkorting van de toegestane abortustermijn. Indien men zou letten op de actuele politiek dan zou deze vraag overbodig zijn.
En regeringsverantwoordelijkheid dragen voor het abortusbeleid? (zoals de CU heeft gedaan?)
Dat lijkt mij met deze wetgeving onmogelijk, zou een SGP minister van volksgezondheid verantwoordelijk willen zijn voor abortuspraktijken ? Van mij mag de SGP regeringsdeelname uitsluiten , laat ze maar voluit een getuigenispartij worden.
Maar als die SGP-minister nu het aantal abortussen kan beperken? Die minister heeft dan weliswaar de ministeriële verantwoordelijkheid gehad voor de abortussen tijdens zijn bewind, maar m.i. niet de morele verantwoordelijkheid. Hij was er zelf op tegen en heeft zelfs alles gedaan om het aantal abortussen te beperken.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Willem »

Een mens vraagt dikwijls t'meest. Over keuzen die men vreest. Maar die nooit op komen dagen.
Zo heeft men meer te vragen dan God te vragen geeft.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Bonny »

Willem schreef:Een mens vraagt dikwijls t'meest. Over keuzen die men vreest. Maar die nooit op komen dagen.
Zo heeft men meer te vragen dan God te vragen geeft.
Ontwijkend.....

@rekcor
Ja, ik herken de dilemma's. En ik weet het niet goed. Moet je de kleine winst (minder abortussen/ beperking) koesteren, terwijl abortus sec blijft bestaan? Of moet je blijven vasthouden aan een standpunt dat toch niet word aangenomen....
The Groom's still waiting at the altar
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door rekcor »

Willem schreef:Een mens vraagt dikwijls t'meest. Over keuzen die men vreest. Maar die nooit op komen dagen.
Niemand had ooit verwacht dat de CU ooit in de regering zou komen, en dat is maar mooi gebeurd. Dan is het raadzaam om alvast nagedacht te hebben over dit soort vragen, ook als SGP-ert.

Daarnaast raken deze vragen aan zeer wezenlijke vragen: hoe ga je als christen om met verantwoordelijkheden binnen werk/kerk/gezin voor dingen waar je niet achter kunt staan, maar die je - vanwege de omstandigheden - ook niet af kunt schaffen. Ontloop je die, of probeer je te redden wat er te redden staat? En ben je ook moreel verantwoordelijk voor die dingen (m.a.w. zou de SGP-minister bij wijze van spreken van het Avondmaal geweerd moeten worden)? Met andere woorden: wat is 'verantwoordelijk zijn' precies, en hoe verhoudt dat zich tot het grote gebod?

Ik kan me voorstellen dat je dit geen interessante vragen vind, maar ik wel :).
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Willem »

rekcor schreef:
Willem schreef:Een mens vraagt dikwijls t'meest. Over keuzen die men vreest. Maar die nooit op komen dagen.
Niemand had ooit verwacht dat de CU ooit in de regering zou komen, en dat is maar mooi gebeurd. Dan is het raadzaam om alvast nagedacht te hebben over dit soort vragen, ook als SGP-ert.
Was een CU'er minister van volksgezondheid dan? Dat is me ontgaan.
rekcor schreef:Daarnaast raken deze vragen aan zeer wezenlijke vragen: hoe ga je als christen om met verantwoordelijkheden binnen werk/kerk/gezin voor dingen waar je niet achter kunt staan, maar die je - vanwege de omstandigheden - ook niet af kunt schaffen. Ontloop je die, of probeer je te redden wat er te redden staat? En ben je ook moreel verantwoordelijk voor die dingen (m.a.w. zou de SGP-minister bij wijze van spreken van het Avondmaal geweerd moeten worden)? Met andere woorden: wat is 'verantwoordelijk zijn' precies, en hoe verhoudt dat zich tot het grote gebod?
Ik kan me voorstellen dat je dit geen interessante vragen vind, maar ik wel :).
Ze zijn totaal oninteressant omdat de antwoorden allang bekend zijn. Dat is, dat men moet doen wat de hand vind om te doen. En de SGP doet al jaren niets anders. Eerder verweet je me gepikeerd te reageren. Dat wordt veroorzaakt omdat je suggestieve vragen stelt die een bepaald beeld oproepen waarvan je zelf al zou moeten weten dat het een onjuist - negatief - beeld is. Het is een misselijke manier van SGP bashen wat zeer onfris overkomt.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door rekcor »

Willem schreef:Ze zijn totaal oninteressant omdat de antwoorden allang bekend zijn. Dat is, dat men moet doen wat de hand vind om te doen.
Bedankt voor je heldere mening. Gewoon doen wat de hand vindt om te doen, dat ik daar niet opgekomen ben! Wat is het leven toch eenvoudig! :nananere
Willem schreef:Eerder verweet je me gepikeerd te reageren. Dat wordt veroorzaakt omdat je suggestieve vragen stelt die een bepaald beeld oproepen waarvan je zelf al zou moeten weten dat het een onjuist - negatief - beeld is. Het is een misselijke manier van SGP bashen wat zeer onfris overkomt.
Tsja, als jij dit erin wil lezen, ga je gang. Ik heb het term 'SGP' nergens in de mond genomen, dat deed jijzelf. Of je moet denken dat ik met "wij refo's" SGP-ers bedoelde, maar dat was niet het geval. Er zijn namelijk ook refo's die bijvoorbeeld CU stemmen, zoals ikzelf. Dat neemt niet weg dat ik me - zeker op dit punt - zeer verbonden voel met de SGP.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: 30 jaar abortus in nederland

Bericht door Willem »

rekcor schreef:
Willem schreef:Ze zijn totaal oninteressant omdat de antwoorden allang bekend zijn. Dat is, dat men moet doen wat de hand vind om te doen.
Bedankt voor je heldere mening. Gewoon doen wat de hand vindt om te doen, dat ik daar niet opgekomen ben! Wat is het leven toch eenvoudig! :nananere
idd. Daarom begrijp ik je vragen ook niet.
rekcor schreef:
Willem schreef:Eerder verweet je me gepikeerd te reageren. Dat wordt veroorzaakt omdat je suggestieve vragen stelt die een bepaald beeld oproepen waarvan je zelf al zou moeten weten dat het een onjuist - negatief - beeld is. Het is een misselijke manier van SGP bashen wat zeer onfris overkomt.
Tsja, als jij dit erin wil lezen, ga je gang. Ik heb het term 'SGP' nergens in de mond genomen, dat deed jijzelf. Of je moet denken dat ik met "wij refo's" SGP-ers bedoelde, maar dat was niet het geval. Er zijn namelijk ook refo's die bijvoorbeeld CU stemmen, zoals ikzelf. Dat neemt niet weg dat ik me - zeker op dit punt - zeer verbonden voel met de SGP.
Ik meende in jouw post toch als voorbeeld meerdere malen een "SGP minister van volksgezondheid" te lezen.
Plaats reactie